حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازدهی پایین خط تولید سامسونگ باعث از دست دادن تولید محصولات کوالکام شد

سامسونگ همچون TSMC یکی از مهم‌تریت تولید کنندگان تراشه است. در کنار تولید تراشه برای محصولات خود سامسونگ، انی شرکت سفارش‌های قابل توجهی از سایر شرکا دریافت می‌کند. اما گویا اخیرا بازدهی پایین خط تولید سامسونگ باعث از دست دادن تولید محصولات کوالکام شده است و TSMC جایگزین این شرکت خواهد شد. با ترنجی همراه باشید.

بازدهی پایین خط تولید سامسونگ و عواقب ناخوشایندی که برای آن‌ها در پی داشته است…!

کوالکام اغلب برای ساخت تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون خود، بین دو کارخانه بزرگ مستقل در جهان، یعنی TSMC و سامسونگ جابه‌جا می‌شود. به عنوان مثال تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ توسط سامسونگ با استفاده از فرآیند پردازشی ۱۰ نانومتری ساخته شده است. در ادامه دو چیپ دیگر یعنی اسنپدراگون ۸۵۵ و اسنپدراگون ۸۶۵ توسط TSMC با استفاده از فرآیند پیشرفته پردازش ۷ نانومتری ساخته شده‌اند.

اینطور که پیداست، گویا کوالکام از نرخ بازدهی ضعیف خط تولید سامسونگ ناراحت است. سال گذشته، کوالکام تولید اسنپدراگون ۸۸۸ را به سامسونگ و تکنولوژی ۵ نانومتری آن واگذار کرد و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ نیز توسط سامسونگ و با استفاده از فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده بود. اما حالا سامسونگ با یک مشکل بزرگ روبرو است. زیرا نرخ بازدهی خط تولید این تراشه ۳۵ درصد اعلام شده که بسیار نا امیدکننده است. این بدان معناست که از هر ۱۰۰ تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ ساخته شده، تنها ۳۵ درصد آن برای ارسال به تولیدکنندگان مناسب است.

نرخ تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس ساخت TSMC تا ۷۰٪ بیشتر از ۸ نسل ۱ سامسونگ خواهد بود

این آمار، رقم ضعیفی است و کوالکام را بر آن داشته تا مذاکراتی با TSMC جهت بازگرداندن تجارت خود به خط تولید این شرکت آغاز کند. نرخ بازده TSMC برای فرآیند ۴ نانومتری این شرکت، ۷۰ درصد یا به عبارتی دو برابر سامسونگ است. با بازدهی بسیار بالاتر، می‌توان فرض کرد که قدرت خط مونتاژ TSMC بالاتر از سامسونگ است و می‌تواند منجر به تولید نمونه‌های قدرتمندتر و کارآمدتری شود.

تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۲ بر عهده TSMC و فناوری ۳ نانومتری این شرکت خواهد بود

بازدهی پایین خط تولید سامسونگ

بر اساس گزارش The Elec، سامسونگ تصمیم گرفته است برای نسخه بعدی پردازنده پرچمدار خود که انتظار می‌رود اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نامیده شود، به سمت TSMC برگردد. چیپست 3 نانومتری مذکور، سال آینده در محصولات مصرفی استفاده می‌شود.

همانطور که مشخص است، کوالکام تنها شرکتی نیست که سامسونگ را به مقصد TSMC ترک می‌کند. یک تراشه گرافیکی ۷ نانومتری که انویدیا در ابتدا از سامسونگ خواسته بود آن را بسازد، اکنون تولید آن به TSMC منتقل شده است. از آنجایی که شرکت‌های بزرگی مانند کوالکام و انویدیا سامسونگ را به مقصد TSMC ترک می‌کنند، Samsung Foundry با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند.

مصرف انرژی اسنپدراگون 8 نسل 1 در برابر رقبا : مشکلات اسنپدراگون ادامه دارد؟

گزارش Elec می‌گوید که کوالکام می‌خواهد نسخه پلاس اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را زودتر از حد معمول عرضه کند و تولید این تراشه ۴ نانومتری به TSMC واگذار شده است. این قطعه ممکن است در سه ماهه دوم امسال آماده عرضه شود.

گزارش The Elec همچنین نشان می‌دهد که کوالکام تولید تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را به TSMC واگذار کرده است، چیزی که در دسامبر سال گذشته مطرح بود و گفته شد که ممکن است به دلیل نرخ بازدهی پایین خط تولید سامسونگ رخ دهد. در همن زمان برخی از کارشناسان صنعت اعتقاد داشتند که فرآیند ساخت تراشه TSMC از نظر اندازه و بهره‌وری انرژی نسبت به سامسونگ برتری دارد.

بازدهی پایین خط تولید سامسونگ

همچنین گفته شد که اگر کوالکام تصمیم بگیرد تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را تقسیم کند، ممکن است باعث شود برخی از دستگاه‌ها تفاوت‌هایی با در عملکرد و بهره‌وری انرژی با سایر دستگاه‌ها نشان دهند، حتی اگر هر دو دستگاه از یک چیپست استفاده کنند. کوالکام قصد دارد به استفاده از خطوط تولید سامسونگ برای ساخت تراشه‌های فرکانس رادیویی (RF) با استفاده از فرآیند ۷ نانومتری ادامه دهد.

پس از مذاکرات سامسونگ با کوالکام در سال گذشته، یکی از مدیران کوالکام گفته است که حتی اگر بخواهد، کوالکام نمی‌تواند به دلیل مشکل بازدهی، سفارش بیشتری به سامسونگ بدهد. همانطور که مشخص است، Exynos 2200 بازده کمتری نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 دارد که این موضوع نشان می‌دهد مشکل از خطوط تولید Samsung Foundry است.

کوالکام Snapdragon 8 Gen 1 | اسنپدراگون ۸ نسل ۱ رسما معرفی شد

خبر بد بعدی برای سامسونگ از گزارش دیگری در The Elec به دست آمده که می‌گوید سامسونگ در رقابت برای جمع‌آوری یک مجموعه بزرگ از اسناد مالکیت معنوی GAA یا Gate All Around با فناوری ۳نانومتری از TSMC عقب افتاده است. در این گزارش آمده است که عدم وجود IP سامسونگ در این بخش به دلیل کمبود مشتری خطوط تولید سامسونگ است. TSMC دارای ۳۵۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ IP برای GAA نسخه ۳ نانومتری در مقایسه با ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ IP سامسونگ است.

به گفته فون آرنا، GAA یک ساختار ترانزیستوری جدید است که جایگزین FinFET می‌شود. این ساختار از دروازه‌هایی استفاده می‌کند که هر چهار طرف یک کانال نازک را لمس می‌کنند و همچنان که از فرآیند ۴ نانومتری به فرآیند پردازشی ۲ نانومتری و شاید حتی پایین‌تر حرکت کند

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان