حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام Snapdragon 8 Gen 1 | اسنپدراگون ۸ نسل ۱ رسما معرفی شد

کوالکام سرانجام از پلتفرم موبایلی جدید خود با نام Snapdragon 8 Gen 1 (اسنپدراگون ۸ نسل ۱)، به‌عنوان اولین تراشه‌ای که از نام‌گذاری جدید این شرکت استفاده می‌کند، رونمایی کرد. این طرح نام‌گذاری “ساده‌شده” جدید نشان‌دهنده نسل تازه‌ای برای کوالکام است که تلاش‌های خود را بر روی پردازش پیشرفته هوش‌مصنوعی و سرعت‌های سریع ۵G متمرکز کند. پردازنده جدید همچنین، قرار است منبع قدرت عمده‌پرچمداران اندرویدی سال ۲۰۲۲ نیز باشد.

کوالکام Snapdragon 8 Gen 1

جانشین اسنپدراگون 888 سال گذشته، Snapdragon 8 Gen 1، اولین تراشه‌ای است که طرح نام‌گذاری جدید کوالکام را به‌همراه داشته و سیستم شماره‌گذاری سه‌رقمی را که این شرکت تاکنون برای تراشه‌های خود استفاده می‌کرد، کنار گذاشته است.

به‌رسم هر سال، کوالکام با ادعای عملکرد پردازشی بهتر، فناوری دوربین پیشرفته‌تر، قابلیت‌های هوش‌مصنوعی عمیق‌تر و امنیت و 5G بروزتر، نوید بهبودهای عمده‌ای را در تراشه جدید خود می‌دهد.

در ابتدا، خلاصه‌ای از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید Snapdragon 8 Gen 1 کوالکام را برای شما بیان می‌کنیم:

هسته‌های پردازشی Kryo با ترکیب ۴+۳+۱ شامل Cortex-X2 با حداکثر فرکانس ۳ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی Adreno با ۳۰ درصد عملکرد گرافیکی سریعتر و ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتر
اولین مودم X65 5G جهان با سرعت دانلود 10 گیگابیت‌برثانیه
اولین پردازنده سیگنال تصویر 18 بیتی در موبایل
اولین پردازنده با قابلیت فیلمبرداری +8K HDR10 در موبایل
ISP همیشه روشن برای باز کردن سریع قفل دستگاه توسط تشخیص چهره
موتور هوش‌مصنوعی نسل هفتم کوالکام با ۴ برابر سرعت بیشتر

مشخصات اصلی تراشه Snapdragon 8 Gen 1

بیایید با مشخصات سخت‌افزاری پردازنده جدید شروع کنیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت، Snapdragon 8 Gen 1 اولین تراشه کوالکام است که براساس فرایند ۴ نانومتری سامسونگ توسعه‌یافته و از آخرین معماری Armv9 متعلق به Arm استفاده می‌کند. به‌طور خاص، CPU هشت هسته‌ای Kryo جدید دارای یک هسته اصلی Cortex-X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، سه هسته عملکردی Cortex-A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته مصرفی Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز می‌باشد. درمجموع و درزمینه فرکانس هسته‌ها، تراشه جدید کوالکام به‌میزان ناچیز، سرعت کلاک پایین‌تری نسبت به Dimensity 9000 مدیاتک ارائه می‌کند.

مشخصات CPU تراشه Snapdragon 8 Gen 1

مشخصات CPU تراشه Snapdragon 8 Gen 1

کوالکام وعده می‌دهد که اسنپدراگون 8 نسل 1 تا 20 درصد عملکرد بهتر و 30 درصد بازده انرژی بیشتر را نسبت به مدل سال گذشته داراست.

درهمین‌حال، پردازنده گرافیکی جدید Adreno (برخلاف مدل‌های پیشین، پردازنده گرافیکی جدید سیستم نام‌گذاری مبتنی‌بر عدد را ندارد)، وعده عملکرد 30 درصد سریع‌تر و 25 درصد راندمان انرژی بهتر در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸ را می‌دهد. همچنین یک کنترل پنل GPU جدید برای تنظیم دقیق نحوه اجرای بازی‌ها در رابط‌کاربری گوشی هوشمند شما ارائه می‌شود.

مشخصات GPU تراشه Snapdragon 8 Gen 1

مشخصات GPU تراشه Snapdragon 8 Gen 1

مودم اسنپدراگون X65 کوالکام که برای اولین بار در پردازنده جدید استفاده شده است، مجموعه کاملی از ویژگی‌ها و امکانات شبکه 5G را در خود دارد. به‌عنوان نسل چهارم مودم 5G کوالکام، این تراشه با mmWave زیر 6 گیگاهرتز سازگار بوده و از سرعت 10 گیگابیت‌برثانیه و استاندارد 3GPP Release 16 پشتیبانی می‌کند. با این حال، طبق تجربه همیشگی‌مان، تقریباً مطمئینیم که چنین سرعتی را در عمل و در دنیای واقعی مشاهده نخواهیم کرد.

Snapdragon 8 Gen 1 همچنین از Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E، بلوتوث LE Audio (برای اولین بار در یک تراشه کوالکام) و فناوری Snapdragon Sound این شرکت برای فعال کردن صدای بلوتوثی AptX Lossless پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی چندرسانه‌ای و دوربین

همان‌طور که در پردازنده‌های سطح بالای کوالکام مرسوم است، این شرکت تأکید زیادی بر قابلیت‌های تقویت‌شده دوربین خود داشته که در چیپست جدید نیز، نام اختصاصی را برای آن تدارک دیده است: «Snapdragon Sight».

درحالی‌که Spectra ISP یک بار دیگر به‌عنوان یک سیستم پردازنده سیگنال تصویر سه‌گانه عمل می‌کند، Snapdragon 8 Gen 1 همه‌چیز را تا یک سیستم 18 بیتی ارتقا داده است (نسبت به 14 بیت SD888). این میزان، به 4096 برابر داده‌های دوربین بیشتر و حداکثر چهار توقف در محدوده دینامیکی برای سناریوهای بسیار روشن یا بسیار تاریک منتهی می‌شود. ISP سه‌گانه جدید، همچنین امکان عکسبرداری فوق‌سریع، شامل 240 عکس 12 مگاپیکسلی، عکس‌های ۳۶ مگاپیکسلی به‌طور همزمان از سه لنز مجزا، یک عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی بدون تأخیر شاتر در یک ثانیه و یا عکاسی همزمان با کیفیت 8K HDR را درحین ثبت عکس‌های 64 مگاپیکسلی به‌لطف افزایش توان 3.2 گیگاپیکسل‌درثانیه (نسبت به 2.7 گیگاپیکسل‌درثانیه SD888) فراهم می‌کند.

کوالکام همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌تر دوربین را نیز ارائه می‌کند، ازجمله پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K با پشتیبانی از +HDR10 و تصویربرداری ۱۸ بیتی RAW (با فرض اینکه گوشی شما دارای سخت‌افزار مناسب آن باشد).

مشخصات دوربین تراشه Snapdragon 8 Gen 1

مشخصات دوربین تراشه Snapdragon 8 Gen 1

Snapdragon 8 Gen 1 همچنین دارای انواع بهبودهای دیگر است؛ ازجمله ثبت تصاویر نایت مود پیشرفته با نام Mega Multi-Frame Engine که می‌تواند از داده‌های حداکثر 30 تصویر در یک عکس استفاده کند (نسبت به 6 تصویر SD888). همچنین مجموعه‌ای از تکنیک‌های پردازش هوش‌مصنوعی بهتر با بهبود نوردهی خودکار، فوکوس خودکار و فناوری تشخیص خودکار چهره، یک «موتور بوکه» اختصاصی برای افزودن جلوه‌های پرتره به ویدیوهای 4K و یک «موتور اولتراواید» که می‌تواند انحرافات رنگی و اعوجاج تصویر را از عکس‌ها حذف کرده و یا آن‌ها را تصحیح نماید.

کوالکام همچنین یک ISP چهارم را نیز در مرکز پردازش اختصاصی تراشه جدید خود قرار داده است که برخلاف ISP سه‌گانه دوربین اصلی، ISP جدید به‌طور خاص، به‌منظور آماده‌به‌کار بودن دائمی دوربین طراحی شده است. کوالکام برای کارهایی که توسعه‌دهندگان می‌توانند با دوربین همیشه فعال انجام دهند، جاه‌طلبی‌های بزرگی در سر دارد؛ مانند خاموش کردن خودکار نمایشگر هنگامی‌که تلفن خود را زمین می‌گذارید و یا هنگامی‌که فردی غیر از خودتان، به صفحه گوشی شما خیره می‌شود.

درحالی‌که ایده دوربین همیشه فعال برخی از نگرانی‌های امنیتی آشکار را ایجاد می‌کند، کوالکام معتقد است که این ویژگی برای کمک به ایمن‌تر کردن استفاده از دستگاه شما می‌باشد؛ به‌طوری‌که داده‌های استخراج‌شده دوربین، به‌صورت محلی در داخل تراشه ذخیره می‌شود. علاوه‌بر این، مشتریان می‌توانند انتخاب کنند که آیا قصد استفاده از ویژگی دوربین همیشه فعال را دارند یا خیر؛ دقیقاً به‌همان روشی که می‌توانند نسبت به غیرفعال کردن میکروفون دستگاه به‌هنگام استفاده از دستیار صوتی، عمل می‌کنند.

با این حال، قابلیت‌های تازه افزوده‌شده و نحوه پیاده‌سازی آن‌ها توسط سازندگان، درهنگام عرضه اولین دستگاه‌های مجهز به تراشه جدید، قابل مشاهده خواهد بود.

هوش‌مصنوعی

پیرامون جنبه هوش‌مصنوعی، اسنپدراگون 8 نسل 1 دارای آخرین پردازنده اختصاصی کوالکام با موتور هوش‌مصنوعی نسل هفتم است که به گفته این شرکت، ۴ برابر سریع‌تر از نسل قبلی خود بوده و تا 1.7 برابر مصرف انرژی کمتری نیز دارد.

مشخصات AI تراشه Snapdragon 8 Gen 1

مشخصات AI تراشه Snapdragon 8 Gen 1

کوالکام موارد استفاده مختلفی را نشان می‌دهد که عملکرد هوش‌مصنوعی تقویت‌شده، می‌تواند آن‌ها را فعال کند؛ ازجمله عملکردهای فوق‌الذکر دوربین، “حالت Leitz Look لایکا” که جلوه‌های لنز Leica را شبیه‌سازی کرده، تشخیص حالتی که گوشی خود را در دست می‌گیرید به‌منظور بهینه‌سازی عملکرد آنتن آن، Sonde Health به‌منظور تجزیه و تحلیل الگوهای صوتی برای نظارت‌بر سلامت/تناسب اندام فیزیکی و روانی که به‌طور خاص مستلزم جستجوی شرایطی مانند “آسم، افسردگی و COVID-19” است. همچنین پردازش زبان طبیعی ازطریق Hugging Face نیز وجود دارد تا «دستگاه شما اکنون بتواند همه اعلانات را تجزیه و تحلیل کرده و به‌طور هوشمند گروه‌بندی و اولویت‌بندی کند». علاوه‌بر این، کوالکام نمونه‌گیری مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی را در تراشه جدید خود اضافه کرده است تا جلوه‌ای به سبک DLSS برای بهبود بازی‌های موبایل ارائه دهد، چیزی که این شرکت ادعا می‌کند به‌هنگام بازی با این پردازنده، به‌طور خودکار فعال می‌شود.

امنیت

درنهایت، بهبودهای امنیتی متفاوتی نیز در اسنپدراگون 8 نسل 1 گنجانده شده است. در این چیپست، یک لایه امنیتی جدید در سطح سخت‌افزار با “موتور امنیتی اختصاصی” اضافه شده که علاوه‌بر ارائه پشتیبانی از استاندارد Android Ready SE، امکان پشتیبانی از کلیدهای دیجیتالی خودرو، گواهینامه‌های رانندگی، شناسنامه‌ها و پول‌های الکترونیکی را نیز فراهم می‌کند. کیف پول شما همچنین پشتیبانی داخلی از iSIM برای اتصال مستقیم به شبکه‌های سلولی را نیز دارا می‌باشد.

تراشه کوالکام Snapdragon 8 Gen 1

تراشه کوالکام Snapdragon 8 Gen 1

با تمرکز بیشتر بر عملکرد هوش‌مصنوعی، به‌نظر می‌رسد که کوالکام پس از عرضه پیکسل 6 با تراشه Tensor سفارشی گوگل، این شرکت را مستقیما هدف رقابت قرار داده است. در‌حالی‌که احتمالاً اسنپدراگون 8 نسل 1 عملکرد عمومی سریع‌تری نسبت به تنسور ارائه می‌کند، جالب است که ببینیم شرکت‌ها چگونه ویژگی‌های هوش‌مصنوعی را در گوشی‌های خود به‌اجرا درمی‌آوردند. همچنین جدی‌ترین رقیبان تراشه جدید کوالکام ازلحاظ قدرت پردازشی و پردازنده گرافیکی را می‌توان Dimensity 9000 مدیاتک، Exynos 2200 معرفی‌نشده‌‌ی سامسونگ و A15 Bionic اپل برشمرد.

تراشه جدید کوالکام قرار است توسط شماری از تولیدکنندگان مطرح اندرویدی ازجمله شیائومی، وان پلاس، اوپو، ویوو، سونی، موتورولا، آنر، زد‌تی‌ای، ریلمی و سایر کمپانی‌های دیگر، مورداستفاده قرار گیرد. همچنین انتظار می‌رود اولین دستگاه‌های مجهز به این تراشه، تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند.

درنهایت، دیدگاه شما پیرامون جدیدترین تراشه پرچمدار کوالکام برای استفاده در اکثر گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۲ چیست؟ به‌نظر شما این چیپست می‌تواند با عملکرد فوق‌العاده و مصرف انرژی پایین خود، خاطرات ناخوشایند SD888 را از ذهنمان بیرون کند؟ با توجه به استفاده از فرایند تولید سامسونگ، نمی‌توان تا انجام تست‌های مختلف بر روی آن، به نتیجه‌گیری کلی پیرامون این سؤال پرداخت.

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mr.veyani

عالی
امسال جنگ پردازنده ها برای مقام اول خیلی دیدنی میشه
(از همه لحاظ )

Mahdi

عملکرد واقعیش رو ببینیم

mostafa3

هر سال میگن مصرف انرژی کمتر ولی هیچ وقت درست از اب در نیومد

مشخصات روی کاغذ تا دندان مسلّح🔥
ولی باید منتظر عملکرد و مدیریت دماش باشیم تا ببینیم آیا واقعا پیشرفتی توش بوده یا بازهم همون همیشگیه.

ali karimi

سلام، والا براساس این خبر یک چیپست تمام عیار و غولیه، ولی سرعت هسته های 510 روی 1.8گزاشته که یه مقدار کمه ولی خب فکر کنم سرعتهارو کم کرده که تولید گرما کمتر کنه فکر کنم، حالا باید دید با چندتا گوشی مختلف از چندکمپانی بیاد تا فهمید چی به چیه، ولی ایکاش وظیفه ساخت این تراشه با tsmc بود نه با سامسونگ، هرچی باشه فناوری ساختtsmc با سامسونگ فرق میکنه و بهتره، نمیدونم چرا کوالکوم این راه رو امتحان نمیکنه مثلا چندتا چیپست رو سامسونگ بسازه و چندتاییم tsmc بعد اینارو بده به کمپانیهای مختلف تا سوارشون کنه روی گوشیها اونوقت بده برای انواع ازمایشات اونوقت مشخص میشه که فناوری ساخت کدوم بهتره،مثلا می12 رو یه گوشی با اسنپ ساخت سامسونگ بزنه یکی هم با چیپ ساختtsmc بعدش سامسونگ سری اس21اولترا رو مثلا یکی با چیپست ساخت خودش و دیگری رو با چیپ ساخت tsmc, بعدش امتحان کنه ببینه گوشی اس 21 اولترایی که ساخت چیپستش با سامسونگ بوده بهتره یا اونی که با tsmc بوده😂😂 خودمم قاتی کردم هی گفتم چیپست ساخت سامسونگ چیپست ساختtsmc والا ولش هرکاری میخوان بکنن

Mahdi

خود کوالکام چرا به این فکر نکرده؟

m.b

من براش tsmc بودم اما اون سامسونگ دوست داشت…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی