حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی سرعت شارژر ۲۶۰ وات اینفینیکس + شارژر ۱۱۰ وات بی‌سیم

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | تست

تلاش برای “اولین” یا “بهترین” بودن همواره و بین همه برندها وجود دارد. برندهای ناشناخته‌تر تلاش می‌کنند با هزینه در بخش تحقیق‌وتوسعه بتوانند در زمینه‌ای نامی برای خود دست‌وپا کنند. کمتر از یک ماه پیش بود که شارژر ۲۶۰ وات Infinix در کنار شارژر بی سیم ۱۱۰ وات این برند معرفی شد. این فناوری شارژ سریع اما چقدر سریع است؟ بیاید به بررسی سرعت شارژر ۲۶۰ وات اینفینیکس و شارژر ۱۱۰ وات بی‌سیم آن بپردازیم.

بررسی سرعت شارژر ۲۴۰ وات اینفینیکس

در حالی که برخی برندها مانند اپل، سامسونگ، گوگل و سونی تصمیم می‌گیرند که در رقابت شارژ سریع شرکت نکنند، برخی برندهای دیگر شارژرهای با توان بالایی ارائه کرده‌اند که تا همین اواخر غیرقابل تصور بود. البته قابل به ذکر است که بیشتر برندهای حاضر در رقابت سیری‌ناپذیر شارژر سریع، برندهای چینی هستند.

پیش از این سرعت شارژر ۲۴۰ وات ریلمی را با هم دیده بودیم. در همان بازه زمانی شارژر ۳۰۰ وات ردمی هم معرفی شد اما هنوز نمونه تجاری تولید شده ندارد.

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به شارژ سریع اینفینیکس “Infinix All-Round Fast Charging” داشته باشیم که توان ۲۶۰ واتی را به صورت سیمی و ۱۱۰ واتی را به صورت بی‌سیم ارائه می‌کند.

باید بدانید که فناوری شارژر سریع ۲۴۰ وات ریلمی به صورت تجاری در دسترس است و شما می‌توانید یک دستگاه مجهز به این فناوری و شارژر را از بازار تهیه کنید. فناوری شارژر ۳۰۰ وات ردمی اما هنوز در محصولی از شیائومی دیده نشده است و یک تلاش آزمایشگاهی است. فناوری شارژر ۲۶۰ وات اینفینیکس جایی در این بین قرار دارد، هر چند هنوز به صورت تجاری به بازار عرضه نشده اما شارژر و دستگاهی که از آن پشتیبانی کند به صورت نمونه اولیه تولید شده است.

دستگاه حاضر در این تست یک نسخه اصلاح شده از Infinix Zero Ultra است. تغییرات شامل ظرفیت باتری کمی کمتر (4400 میلی آمپر ساعت در مقابل 4500 میلی آمپر ساعت) و اضافه شدن سیم پیچ القایی برای شارژ بی‌سیم است چرا که Zero Ultra از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کند.

شایان ذکر است که مدل garden variety اینفینیکس Zero Utlra از شارژ سریع ۱۸۰ وات پشتیبانی می‌کند که خود قابل توجه است. این شارژر می‌تواند در مدت ۱۲ دقیقه باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری را از ۰ به ۱۰۰ برساند.

مستندات اینفینیکس اشاره می کند که آنها از یک باتری 12C استفاده می کنند. یعنی از نظر تئوری می توان آن را در ۵ دقیقه‌ (۶۰ دقیقه تقسیم بر نرخ C باتری) شارژ کرد. همچنین گفته می شود که برخلاف سیستم ۲ پمپی که در فناوری شارژ سریع قبلی دیده بودیم، آنها از سیستم ۴ پمپی استفاده می کنند.

این بدان معناست که آنها در واقع دو باتری جداگانه را شارژ می کنند و ولتاژ گزارش شده توسط سیستم‌عامل نشان می دهد که دو باتری به صورت سری هستند. اینجا به جای ۳.۷ ولت معمول، ۷.۴ ولت اسمی نمایش داده می‌شود.

آداپتور شارژر از نوع GaN بوده و دارای مشخصات ۲۰ وات و ۱۳ آمپر است. طبیعتا کابل شارژر هم باید ۱۳ آمپر باشد.

شارژر بی‌سیم امکان قرارگیری عمودی و افقی دستگاه را فراهم می‌کند و دارای یک فن داخلی برای دفع گرما است. صدای این فن بسیار بلند است، اگرچه به عنوان یک شارژر بی سیم فوق سریع، احتمالاً جایی روی میز کنار تخت شما ندارد.

اینفینیکس جزئیاتی را نشان می‌دهد که ۱۴۲ اقدام سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای محافظت از تلفن و تجهیزات جانبی در طول شارژ با سرعت بالا اجرا کرده‌اند. ۲۱ مورد از آن‌ها شامل سنسورهای پایش دما می‌شود.

آزمایش داخلی این شرکت ثابت کرده است که باتری پس از ۱۰۰۰ چرخه شارژ-دشارژ، یا مثلا معادل دو سال استفاده است، 90 درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ خواهد کرد که نسبت به فناوری‌های فعلی بهتر است.

اینفینیکس برای رسیدن به زمان ادعایی خود، روش‌های خاصی دارد که در دنیای واقعی کمتر اتفاق می‌افتد. در این تست تلاش شده تا روش اندازه‌گیری نزدیک به دنیای واقعی باشد. با این حال مدت زمان شارژ از حالت خاموش و ۰ درصد انجام نمی‌شود بلکه از حالت روشن و ۱ درصد اندازه‌گیری شده است.

سرعت شارژ 260W سیمی

در آزمایش شارژ سیمی، دستگاه آزمایشی پس از 6:27 دقیقه به 100 درصد رسید، اگرچه سیستم‌عامل پس از 7:51 دقیقه وضعیت «پر» باتری را گزارش کرد.

همانطور که Infinix ادعا کرده بود، دستگاه در در 60 ثانیه اول به 25٪ و در 2:13 دقیقه به 50٪ رسید.

البته مدت زمان شارژ کامل بین ۵:۴۸ تا ۷:۱۳ متغیر است اما وضعیت شارژ پُر در اکثر تست‌ها حدود ۸:۴۰ ثانیه طول کشید.

سرعت شارژ 110W بی‌سیم

هنگام شارژ بی‌سیم، دستگاه دمو Infinix در 14:28 دقیقه به 100% رسید و برای گزارش وضعیت «کامل» تا 17:34 دقیقه زمان برد. دستگاه در 5 دقیقه به 44 درصد، در 6:05 دقیقه به 50 درصد و در 10 دقیقه بعد به 73 درصد رسید.

در پایان باید گفت که در دنیای فعلی نمی‌توان گفت کدام فناوری شارژ واقعا “شارژ سریع” است. باید مفهوم “سریع” را دوباره بررسی کرد. مثلا شیائومی ادعا می‌کند در شارژ سریع ۳۰۰ وات ردمی تنها در ۲ دقیقه و ۱۱ ثانیه دستگاه به ۵۰ درصد می‌رسد و زیر کمتر از ۵ دقیقه باتری به صورت کاملا شارژ می‌شود.

همینطور سامسونگ با شارژر ۱۵ وات مدعی ارائه شارژ سریع است! نظر شما چیست؟ شارژ سریع چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)