حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2024 اعلام شد: درآمد 61.9 میلیارد دلاری

مایکروسافت امروز گزارش مالی فصل سوم 2024 خود را منتشر کرده است که 61.9 میلیارد دلار درآمد و سود خالص 21.9 میلیارد دلار را نشان می‌دهد. درآمد این شرکت نسبت‌به مدت زمان مشابه سال گذشته 17 درصد و سود خالص نیز 20 درصد افزایش یافته است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2024

این دومین سه‌ماهه متوالی است که مایکروسافت درآمد خود را از خرید Activision Blizzard اضافه می‌کند که به‌طور خلاصه باعث شد که بخش گیمینگ این شرکت به سومین تجارت بزرگ مایکروسافت تبدیل شود. این بار، بخش گیمینگ به‌لطف درآمد بیشتر از حدانتظار ویندوز در این سه‌ماهه، به جایگاه چهارم بازگشته است.

علی‌رغم یک سه‌ماهه قوی برای مایکروسافت با درآمد آفیس و مایکروسافت کلود که 23 درصد رشد را نسبت‌به سال گذشته نشان می‌دهد، درآمد کلی مایکروسافت از بازی‌ها تنها به‌لطف Activision Blizzard افزایش یافته و درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس در این سه‌ماهه درکنار درآمد دستگاه‌ها (سرفیس)، بار دیگر کاهش یافته است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2024

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2024

در این سه ماه، درآمد ویندوز نسبت‌به سال گذشته 11 درصد افزایش یافته است که با توجه به راهنمایی قبلی مایکروسافت مبنی‌بر اینکه درآمد این بخش نسبتاً ثابت خواهد بود، یک شگفتی است. این درآمد معادل هزینه‌ای است که تولیدکنندگان رایانه شخصی برای مجوز استفاده از ویندوز در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی خود به مایکروسافت می‌پردازند. درحالی‌که این بخش در سال 2023 آسیب دیده بود، در طول سال 2024 بار دیگر افزایش یافته است. مایکروسافت اکنون امیدوار است درآمدهای ویندوز خود را در تابستان، با چیزی که آن را “AI PCs” می‌نامد که از آخرین تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

ما انتظار داریم که مایکروسافت دستگاه‌های سرفیس خود را که از تراشه‌های Snapdragon X Elite و Snapdragon X Plus استفاده می‌کنند در تاریخ 20 مه در یک رویداد ویژه هوش مصنوعی و سرفیس رونمایی کند. این تراشه‌های جدید می‌توانند بزرگترین تغییر CPU از زمان تراشه‌های سفارشی سری M اپل باشند، اگر بتوانند تعادل عملکرد و عمر باتری را که کوالکام وعده داده است، ارائه دهند.

درآمد دستگاه‌ها در سه‌ماهه سوم 17 درصد کاهش یافته است. درآمد دستگاه‌ها بیش از 12 ماه است که با وجود عرضه مدل‌های جدید سرفیس و حتی با وجود تعدیل گسترده کارمندان مایکروسافت، کاهش می‌یابد. این شرکت پس از خروج غیرمنتظره Panos Panay به آمازون در سال گذشته، اکنون یک رئیس جدید در بخش ویندوز و سرفیس خود دارد

به گفته ایمی هود، مدیر مالی مایکروسافت، اکنون مایکروسافت انتظار دارد درآمد بخش دستگاه‌ها در سه‌ماهه چهارم دوباره کاهش یابد. رشد درآمد ویندوز نیز باید در سه‌ماهه چهارم «تک‌رقمی پایین تا متوسط» باشد، زیرا انتظار می‌رود حجم بازار رایانه‌های شخصی در سطوح قبل از همه‌گیری ادامه یابد.

در بخش ایکس‌باکس و بازی، درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس که شامل Xbox Game Pass نیز می‌شود، 62 درصد افزایش یافته است. این یک بار دیگر به‌لطف درآمدهای Activision Blizzard است که بخش عمده‌ای از درآمد بخش بازی مایکروسافت را تشکیل می‌دهد.

مایکروسافت در ماه فوریه اعلام کرد که Xbox Game Pass اکنون به 34 میلیون مشترک رسیده است، ازجمله اعضای Xbox Game Pass Core (قبلاً Xbox Live Gold). چهار بازی انحصاری ایکس‌باکس نیز اکنون برای PS5 در دسترس هستند و برخی از آن‌ها روی نینتندو سوییچ نیز عرضه می‌شوند.

این تغییر استراتژیک درحال‌حاضر به این بازی‌ها محدود شده است، اما به‌نظر می‌رسد در پاسخ به کندی رشد Xbox Game Pass و فروش کنسول Xbox باشد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، امروز در جریان گزارش مالی این شرکت بیان داشت: «ما درحال گسترش بازی‌های خود به پلتفرم‌های جدید هستیم و برای اولین بار چهار مورد از بازی‌های انحصاری خود را به نینتندو سوییچ و پلی‌استیشن می‌آوریم. درواقع، در اوایل این ماه، ما 7 بازی در بین 25 بازی برتر در فروشگاه پلی‌استیشن داشتیم، بیش از هر ناشر دیگری.»

علی‌رغم برخی موفقیت‌های اولیه برای بازی‌های ایکس‌باکس بر روی پلتفرم‌های رقیب، درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس در این سه‌ماهه ۳۱ درصد کاهش یافت که پس از یک سه‌ماهه فروش خوب ایکس‌باکس در فصل بسیار مهم تعطیلات سال گذشته، افت زیادی داشته است. مایکروسافت در بایگانی درآمد خود به این نکته اعتراف می‌کند که این افت بزرگ «به‌دلیل حجم کمتر کنسول‌های فروخته‌شده» بوده است.

به‌طور کلی، درآمد بازی 51 درصد افزایش یافته است که توسط درآمد اضافی Activision Blizzard تقویت می‌شود. این بدان معناست که بدون اکتیویژن بلیزارد، درآمد کلی مایکروسافت از بازی‌ها در این سه‌ماهه کاهش می‌یافت. بخش تازه تصاحب‌شده 1.97 میلیارد دلار درآمد در طول سه‌ماهه سوم به ثبت رسانده، اما هزینه یکپارچه‌سازی، هزینه‌های تراکنش و سایر هزینه‌های درآمدی همگی 980 میلیون دلار خرج روی دست این شرکت گذاشته است. درمجموع با سایر هزینه‌های عملیاتی (1.34 میلیارد دلار)، زیان عملیاتی کلی 350 میلیون دلار برای Activision Blizzard محاسبه می‌شود.

محتوا و خدمات ایکس‌باکس بدون اکتیویژن بلیزارد تنها یک درصد افزایش می‌یافت، بنابراین واضح است که این خرید غول‌پیکر درحال‌حاضر تأثیر زیادی بر درآمد کلی بازی‌های مایکروسافت دارد. به‌نظر می‌رسد سه‌ماهه آینده نیز داستان مشابهی برای بخش گیمینگ در مایکروسافت تکرار می‌شود.

ایمی هود، مدیر مالی مایکروسافت، می‌گوید که این شرکت انتظار دارد درآمدهای سخت‌افزار ایکس‌باکس در سه‌ماهه آینده، درکنار رشد کلی درآمد بازی‌ها دوباره کاهش یابد. انتظار می‌رود درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس در سه‌ماهه چهارم به بالای 50 درصد افزایش یابد که به‌دلیل تأثیر Activision Blizzard است.

بااین‌حال، درآمد محصولات تجاری اداری آفیس و خدمات ابری نسبت‌به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است و حتی مصرف‌کنندگان اداری نیز 4 درصد افزایش درآمد دارند. تعداد مشترکین مصرف‌کننده Microsoft 365 اکنون به 80.8 میلیون نفر رسیده است.

امی هود، مدیر مالی مایکروسافت، می‌گوید: «در این سه‌ماهه مایکروسافت کلود درآمد 35.1 میلیارد دلاری ثبت کرده که 23 درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است که ناشی از اجرای قوی تیم‌های فروش و شرکای ما می‌باشد. درآمد محصولات سرور و خدمات ابری در مایکروسافت به‌لطف رشد 31 درصدی سالیانه Azure و سایر خدمات ابری، 24 درصد افزایش یافته است.»

سرمایه‌گذاران همچنین به‌دنبال دیدن نشانه‌هایی از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ هوش مصنوعی مایکروسافت در سال گذشته هستند، به‌ویژه در سمت Azure OpenAI، جایی که این شرکت برای اجرای وظایف هوش مصنوعی در فضای ابری از کسب‌وکارها هزینه می‌گیرد. از 31 درصد رشد درآمد برای Azure و سایر سرویس‌های ابری، درآمد حاصل از خدمات هوش مصنوعی تنها 7 درصد را به خود اختصاص داده است.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

سر آدم سوت میکشه از این درآمدها

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی