حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چین قصد دارد ماهواره های استارلینک ایلان ماسک را نابود یا غيرفعال کند؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست، موشک و ماهواره، نظامی و اسلحه

چرا چین باید قصد نابودی ماهواره هایی را داشته باشد که ظاهرا مقاصد غیرنظامی دارند؟ پاسخ در کاربرد های مختلف ماهواره های استارلینک نهفته است! چین و ایالات متحده هر روز در حال مبارزه در یک جنگ بزرگ هستند که بسیاری از مردم درباره آن صحبت نمی‌کنند. این جنگ اکنون اساساً در بخش تجارت و فناوری اتفاق می‌افتد.

متأسفانه چین و ایالات متحده مسائل و اختلاف تجاری جدی دارند که هنوز در تلاش برای حل آن هستند. از نظر فناوری، بسیاری از شرکت های چینی می‌توانند در ساخت تجهیزات 5G ایالات متحده شرکت کنند. اما در واقعیت ایالات متحده چندین شرکت چینی از جمله هواوی و ZTE را در لیست سیاه قرار داده است و در تمام این موارد، ایالات متحده اقدامات خود را مبنی بر حفاظت از «امنیت ملی» خود می‌داند.

به نظر می‌رسد که چین نیز اکنون با برچسب “امنیت ملی” بازی خواهد کرد و متاسفانه در روز های اخیر ماهواره های Starlink ایلان ماسک در مرکز توجه چین قرار دارند. بر اساس گزارش های اخیر، محققان نظامی چینی خواستار یک سلاح های ویژه هستند. آنها به این سلاح ها نیاز دارند تا در صورت تهدید امنیت ملی چین، به عملکرد سیستم ماهواره‌ای استارلینک سریعاً خاتمه دهند.

چرا ماهواره های استارلینک برای چین تهدید محسوب می‌شوند؟

چرا ماهواره های استارلینک برای چین تهدید محسوب می‌شوند؟ 

محققان می‌گویند استارلینک پتانسیل عظیمی برای کاربرد های نظامی دارد. بنابراین، آنها اقدامات متقابل مختلفی را برای نظارت یا از بین بردن این ابر صورت فلکی ماهواره‌ای در حال رشد، توصیه می‌کنند.
شرکت SpaceX ایلان ماسک مسئول ماهواره های Starlink است که یک شبکه اینترنت ماهواره‌ای پهن باند است. این ماهواره ها دسترسی به اینترنت را برای کاربران بدون توجه به موقعیت مکانی آنها (یعنی در هر نقطه از جهان) فراهم می‌کنند. با این حال، برای استفاده از شبکه استارلینک، کاربر نیاز به دسترسی به دیش ماهواره‌ای مخصوص Starlink دارد.

در سال 2019، این شرکت اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد. از آن زمان تاکنون، این شرکت در حال حاضر حدود 2300 ماهواره در مدار های پایینی زمین در سراسر جهان دارد. اما این شرکت در حال برنامه ریزی برای تشکیل یک ابرصورت فلکی غول پیکر با حداقل 42000 ماهواره است! قطعاً چین این قدرت بالقوه برای جاسوسی و اعمال دیگر را دوست ندارد و به دنبال توقف آن خواهد بود.

قدرت نظامی Starlink

به طور خاص، محققان در مورد ظرفیت نظامی این صورت فلکی نگرانی هایی دارند. به گفته آنها، آمریکا در نهایت با این سامانه می‌تواند موشک های مافوق صوت را ردیابی کند. همچنین ظرفیت نظامی ایالات متحده و سرعت انتقال هواپیما های بدون سرنشین و جت های جنگنده ایالات متحده را افزایش می‌دهد. علاوه بر آنها، این ابرصور فلکی می تواند تهدیدی برای ماهواره های چینی نیز باشد.
سال گذشته، چین در نامهای به سازمان ملل شکایت کرد که در آن ذکر شد ماهواره های Starlink یک مانع هستند. چین مجبور شد مانور های پیچیده‌ای را برای جلوگیری از برخورد نزدیک با ماهواره های Starlink در سال گذشته انجام دهد.

یک محقق در موسسه ردیابی و ارتباطات پکن می‌گوید:

ترکیبی از روش های نابودی نرم و سخت باید اتخاذ شود تا برخی از ماهواره های Starlink عملکرد خود را از دست بدهند و سیستم عامل صورت فلکی را نابود کنند.

به طور مشخص در سخنان او منظور از نابودی سخت و نرم دو نوع مختلف از سلاح های فضایی هستند. نابودی سخت مستقیم تر خواهد بود و ماهواره ها را با موشک از بین می‌برد. در حالی که نابودی نرم کمتر مستقیم و ظریف‌تر است و شامل استفاده از پارازیت و سلاح های لیزری می‌شود.

چرا ماهواره های استارلینک برای چین تهدید محسوب می‌شوند؟

روش های چین برای از کار انداختن سیستم ماهواره‌ای استارلینک

در زیر چند روشی که چین از قبل برای غیرفعال کردن ماهواره‌ها در نظر دارد را نام بردیم:

پارازیت های مایکروویو: این پارازیت ها می‌توانند ارتباطات را مختل کنند یا قطعات الکتریکی را نابود کنند

لیزر های قدرتمند با وضوح میلیمتری: این لیزرها می‌توانند ماهواره ها را با استفاده از اشعه‌هایی با وضوح بالا کور کنند.

سلاح های سایبری: این روش بر هک مستقیم شبکه های ماهواره‌ای استارلینک استوار است.

نهایتاً موشک های دوربرد ضد ماهواره (ASAT): برای انهدام مستقیم ماهواره ها بکار می‌روند.

با این حال، محققان به روش های فوق اطمینان ندارند. آنها ادعا می‌کنند که این روش ها فقط در برابر تک تک ماهواره ها موثر است. با این وجود، آنها مجموعاً تأثیر کمی بر کل سیستم Starlink خواهند داشت یا حتی هیچ تأثیری ندارند.
صورت فلکی استارلینک یک سیستم غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهد. این رویارویی در مورد ماهواره های منفرد نیست، بلکه کل سیستم است.

چین “اقدامات کم هزینه و با کارایی بالا” را برای حمله به سیستم Starlink توصیه می‌کند. با این حال، به طور خاص تاکنون ماهیت این اقدامات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

علاوه بر از بین بردن سیستم ماهواره‌ای استارلینک، این تحقیق پیشنهاد می‌کند که چین سیستم ماهواره‌ای جاسوسی خود را توسعه دهد. اینکه آیا این مستلزم استقرار لیزر، سلاح‌ هایی با امواج مایکروویو یا ماهواره‌ های کوچکتر برای مقابله با ماهواره استارلینک است یا خیر، هنوز مشخص نیست. علاوه بر این، چین می‌خواهد مستقیماً با استارلینک رقابت کند. بنابراین نام Starnet را که یک سیستم ماهواره‌ای مانند Starlink است را در اینده ممکن است بیشتر بشنوید. این سیستم مانند Starlink اما توسط چینی ها دسترسی به اینترنت را در سطح جهانی برای کاربران فراهم می‌کند. با این حال، شاید باید مطمئن باشید که ایالات متحده و متحدانش هرگز اجازه این سیستم را نخواهند داد.

چین قصد دارد ماهواره های استارلینک ایلان ماسک را نابود یا غيرفعال کند؟

استارلینک و دخالت های نظامی

شاید با اتفاقات روز های اخیر همه ما بتوانیم تصور کنیم که چرا چین در مورد استفاده های نظامی Starlink نگرانی دارد. کافیست به یاد بیاورید که تنها دو روز پس از آغاز بحران روسیه و اوکراین، معاون نخست وزیر اوکراین در توییتر از ایلان ماسک درخواست کرد تا ماهواره های Starlink بیشتری را در اوکراین مستقر کند. بنابراین در حال حاضر، SpaceX تاکنون بیش از 12 هزار دیش ماهواره‌ای Starlink را به اوکراین فرستاده است. علاوه بر آن، تمام زیرساخت های حیاتی در اوکراین از سیستم ماهواره‌ای Starlink استفاده می‌کنند.

مدیر آژانس فضایی روسیه، مدعی است که ایلان ماسک پاسخگوی اعمال خود خواهد بود. او ادعا می‌کند که ماسک به «جنگجویان گردان آزوف نازی» «تجهیزات ارتباطی نظامی» می‌دهد. همچنین در سمت دیگر به گفته ایلان  ماسک‌، چندین تلاش برای مسدود کردن سیگنال های Starlink از خاک روسیه صورت گرفته است. ایلان همچنین در توییتر خود نوشت:

اگر در شرایط مرموزی بمیرم، خوب است که شما را شناختم.

حمله مستقیم موشکی به ماهواره استارلینک برای چین قطعاً یک انتخاب ایده آل نخواهد بود. این به دلیل مجموعه خطراتی است که پس از آن چین را تهديد خواهد کرد. علاوه بر آن حملات موشکی مستقیم شرایط خطرناکی را برای همه کشور هایی که در فضا از جمله چین فعالیت می‌کنند ایجاد خواهد کرد. این انفجار در فضا بسیار خطرناک است، زیرا هزاران زباله فضایی حاصل از هر انفجار می‌توانند در هر جایی سقوط کنند. این تکه زباله می‌تواند به بزرگی یک توپ بسکتبال و یا به کوچکی یک دانه شن باشد.

چین قصد دارد ماهواره های استارلینک ایلان ماسک را نابود یا غيرفعال کند؟

سقوط یک ماهواره موضوعی بسیار پیچیده است

همه انفجارها در فضا اثرات موجی بسیار منفی داشته اند و هیچ کس آن را نمی‌خواهد. بر اساس گزارش ها، تمام آزمایش های انفجاری در فضا توسط ایالات متحده، چین، هند و روسیه، همگی زباله های فضایی ایجاد کرده‌اند. بنابراین  متعاقباً برخی از این کشورها مجبور شدند چنین آزمایشاتی را ممنوع کنند. با این حال، چند ماه پیش، دانشمندان چینی ادعا کردند که راهی برای جلوگیری از این مشکل آوار های فضایی دارند. روش آنها با بسته بندی مواد منفجره در یک نازل خروجی ماهواره، الگویی برای مهار زباله ها دارد. بنابراین، چین ادعا می‌کند که می‌تواند ماهواره را بدون ایجاد آشفتگی در زباله ها منفجر کند.

چین فعالیت خود در بخش ماهواره ها را نسبت به سال 2019 دو برابر کرده است

به نقل از منبع، گزارشی از وزارت دفاع ایالات متحده ادعا می‌کند که فناوری های چین در بخش ماهواره ها از سال 2019 تاکنون دو برابر شده است. در حالی که ایالات متحده دارای 2944 ماهواره است که 2300 تای آنها ماهواره استارلینک است، چین با 499 ماهواره در رتبه دوم جهان قرار دارد. اگرچه چین هنوز از نظر تعداد ماهواره با ایالات متحده فاصله زیادی دارد، اما ایالات متحده از سرعت توسعه چین قطعاً خوشش نمی‌آید.

نظر شما چیست؟ آیا ممکن است چین در آینده بحرانی را با نابود کردن ماهواره های استارلینک شروع کند و یا به آن دامن بزند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری