حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استارلینک از دیش اینترنت ماهواره‌ای مستطیلی شکل خود رونمایی کرد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اینترنت، برندهای مطرح فناوری

ابتکار اینترنت ماهواره‌‌ای اسپیس ایکس با نام استارلینک، به‌تازگی از دیش مستطیلی جدیدی رونمایی کرده است که مشتریان علاقه‌مند می‌توانند آن را تهیه کرده تا از پروژه درحال رشد ماهواره‌ای شرکت در مدار پایین زمین استفاده کنند. دیش جدید، یک گزینه نازک‌تر و سبک‌تر نسبت به دیش دایره‌ای فعلی است که کاربران بتا Starlink در سال گذشته دریافت کرده‌اند.

دیش مستطیلی شکل استارلینک

استارلینک، پروژه اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس می‌باشد که هدف آن پرتاب نزدیک به 12000 ماهواره در مدار پایین زمین است تا بتوانند پوشش اینترنت را برای مردم فراهم کنند؛ به‌ویژه آن‌هایی که در مناطق دورافتاده و روستایی ساکن هستند که زیرساخت سنتی اینترنت در آن‌ها وجود ندارد. با وجود تعداد زیادی ماهواره در مدار پایین به‌طور همزمان، ایده این است که حداقل یک ماهواره در هر قسمت از زمین در معرض دید قرار گیرد و پوشش اینترنتی تقریباً مداومی را برای کاربران فراهم کند. به‌منظور دسترسی به سیستم، کاربران باید دیشی را درجایی نزدیک خانه خود، مانند پشت‌بام، نصب کنند؛ جایی که بتوانند همیشه دید واضحی از آسمان را داشته باشند.

اسپیس ایکس نسخه بتای Starlink را در اکتبر 2020 راه‌اندازی کرد و به کاربران در مناطق جغرافیایی خاصی از ایالات‌متحده این امکان را داد تا کیت شروع این شرکت را خریداری کنند که شامل یک دیش کاربری دایره‌ای با عرض 23 اینچ و تجهیزات قابل‌نصب دیگر شامل یک روتر Wi-Fi به‌همراه تمام کابل‌هایی که یک فرد نیاز دارد. هزینه خرید این پایانه نیز، 499 دلار برای کیت و سپس 99 دلار در ماه برای پوشش اینترنت آن می‌باشد. از هم‌اکنون اما، کاربران این امکان را دارند که به‌جای دیش دایره‌ای، نسخه مستطیلی جدید را خریداری کنند که تنها 12 اینچ عرض و 19 اینچ طول دارد. با 9.2 پوند، وزن این دیش تقریباً نصف وزن نسخه اصلی خود با 16 پوند است. با این حال، قیمت خرید گزینه مستطیلی بدون تغییر به‌نظر می‌رسد.

اسپیس ایکس درخواست جدیدی را برای یک دیش کوچک‌تر به کمیسیون ارتباطات فدرال ارائه کرده بود که چند روز پیش تأیید شد. عرض 12 اینچی این دیش، به‌طور قابل‌توجهی با قطر آنتنی مطابقت دارد که رقیب این کمپانی، یعنی پروژه کویپر، امیدوار است بسازد. هنگامی‌که این کمپانی آنتن خود را رونمایی کرد، Project Kuiper ادعا کرد که هزینه کلی ساخت تجهیزات را کاهش می‌دهد. در ماه آگوست، گوین شاتول، رئیس اسپیس ایکس، استدلال کرد که دیش‌های آینده اسپیس ایکس مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند بود.

مقایسه دیش مستطیلی و دایره‌ای استارلینک

مقایسه دیش مستطیلی و دایره‌ای استارلینک

به گزارش PCMag، شاتول در طی بحثی در کنفرانس فضایی سالانه Space Symposium بیان کرد: “دیش‌هایی که در اواخر امسال خواهیم داشت، تقریباً نصف هزینه پایانه‌های کاربر فعلی ما خواهند بود. سپس ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم دوباره آن را در آینده به نصف کاهش دهیم.” در ابتدا، ساخت دیش Starlink برای SpaceX هر کدام 3000 دلار هزینه داشت، به این معنی که این شرکت آنها را با ضرر به کاربران فروخته بود. با این حال، Shotwell در ماه آوریل ادعا کرد که SpaceX توانسته است این رقم را به حدود 1300 دلار کاهش دهد.

وب‌سایت این شرکت اشاره می‌کند که دیش مستطیلی با یک روتر جدید 3×3، MU-MIMO ارائه می‌شود که مانند نسل قبلی خود دارای پورت اترنت داخلی نیست. SpaceX یک آداپتور اترنت را برای کسانی که به دنبال اتصال دستگاه‌های خود از طریق کابل هستند، ارائه می‌دهد.

علاوه‌بر این، به‌نظر می‌رسد کسانی که دیش مستطیلی را می‌خرند، هنگام نصب تجهیزات در خانه، گزینه‌های جانبی بیشتری دارند. راهنمای نصب جدید انواع جدیدی از پایه‌ها را نشان می‌دهد که به طرفین بدنه وصل می‌شوند و حتی یک پایه عمودی بلند را نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند به‌سادگی آن را به زمین حیاط خود بچسبانند. راهنمای لوازم جانبی دیش اشاره می‌کند که این گزینه “نیاز به حفاری دارد.”

Starlink ادعا می‌کند که “دیش مستطیلی درحال‌حاضر برای تمام سفارشات جدید انجام‌شده در ایالات‌متحده در دسترس است.” با این حال، ممکن است مدتی طول بکشد تا این محصول به‌دست مشتریان برسد. پس از اولین پذیرش پیش‌سفارش در ماه فوریه، استارلینک به‌طور پیوسته پایگاه کاربران خود را افزایش داده است، به‌طوری‌که ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، در ژوئن ادعا کرد که این برنامه 69420 کاربر فعال دارد. او همچنین پیش‌بینی کرد که Starlink در 12 ماه آینده 500000 کاربر خواهد داشت. اما کاربران اخیراً شکایت کرده‌اند که دستکاری آدرس‌هایشان در ابزار نقشه آنلاین Starlink منجر به تأخیر جدی در ارسال آن‌ها می‌شود. علاوهبر این، استارلینک در وب‌سایت خود بیان می‌کند که «کمبود سیلیکون تولید را به تأخیر انداخته است که بر توانایی ما برای انجام سفارش‌ها تأثیر گذاشته است».

تراشه دیش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک عملکردی در حد گوشی‌های هوشمند پایین‌رده دارد

دیدگاه شما پیرامون دیش متسطیلی شکل استارلینک در مقایسه با دیش دایره‌ای گذشته این شرکت چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی