حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برداشته شدن محدودیت‌ها در چین تقاضا برای تلفن‌های هوشمند را کاهش می‌دهد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، تجاری، تحلیل بازار

این روزها کشور چین با همه‌گیری مجدد کرونا روبرو است و این موضوع سبب شده تا برای جلوگیری از افزایش تعداد بیماران، دولت قرنطینه‌های گسترده‌ای اعمال کند و تولید گوشی‌های هوشمند کاهش یابد. اخیرا چین گفته است که برداشته شدن محدودیت‌ها در چین تقاضا برای تلفن‌های هوشمند را کاهش می‌دهد. با ترنجی همراه باشید.

برداشته شدن محدودیت‌ها در چین چه نتایجی به دنبال دارد؟!

با برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر کرونا، مصرف کنندگان چینی هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و در نتیجه تقاضا برای گوشی‌های هوشمند در چین کاهش می‌یابد. به همین دلیل، بزرگ‌ترین تولید کنندگان محصولات و قطعات، مجبور به انجام اقدامات جبرانی هستند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT)، انتظار می‌رود عرضه گوشی‌های هوشمند در چین برای ماه آوریل به ۱۷.۷ میلیون دستگاه رسید.

این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش داشته است. همچنین هنگام تحلیل پویایی بازار از ابتدای سال شاهد کاهش این آمار هستیم که به ۸۶ میلیون دستگاه و کاهش ۳۰ درصدی منجر شده است. در پایان ماه آوریل، اپل هشدار داد که با توجه به آخرین موج قرنطینه چین، درآمد فروش این شرکت برای سه ماهه می‌تواند ۸ میلیارد دلار کاهش یابد. گزارش شیائومی نیز در نوع خود غم‌انگیز بود و با کاهش ۱۱ درصدی درآمد حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد. باز هم طبق گفته سازنده، قرنطینه‌ها مقصر مشکلات هستند که باعث ایجاد بحران در پشتیبانی و تولیدات قطعات شده است و به همین دلیل با مشکلات جدی‌تری روبرو شده‌اند.

برداشته شدن محدودیت‌ها در چین

این مشکل  حتی برای SMIC، یعنی بزرگ‌ترین سازنده محصولات نیمه رسانا در چین نیز صادق است. این شرکت گفته است که پیش‌بینی‌های صنعت برای عرضه گوشی‌های هوشمند اغراق آمیز بوده و در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه کمتر تولید خواهد کرد. ژائو هایجون، یکی از مدیران SMIC، یادآوری کرده است که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی باید بخش مهمی از این کاهش را متحمل شوند. از سویی، پس از لغو محدودیت‌های کرونا در چین، تقاضا برای تلفن‌های هوشمند کاهش خواهد یافت.

کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند نشان‌دهنده یک مشکل عمیق‌تر است  که کندی عمومی در رشد دومین اقتصاد جهان را نشان می‌دهد. چین حدود ۲۰ درصد از تولید گوشی‌های هوشمند جهان را به خود اختصاص داده است. با توجه به گفته‌های شرکت تحقیقات بازار تایوانی TrendForce، روندهای منفی در این وضعیت به تولید کنندگان لوازم الکترونیکی جهانی ضربه مهلکی می‌زند. تحلیلگران و مدیران این صنایع معتقدند که چنین بحرانی بیشترین ضربه را به بخش دستگاه‌های ارزان قیمت وارد خواهد کرد. زیرا مصرف کنندگان با درآمد پایین آن‌ها را انتخاب می‌کنند و آن‌ها اولین کسانی هستند که در مواجهه با عدم اطمینان از وضعیت بازار، از خرید محصولات جدید دست خواهند کشید.

مینگ چی کو، تحلیلگر موسسه TF International Securities مستقر در هنگ کنگ که در کار با زنجیره‌های تامین تخصص دارد، مطمئن است که شیائومی، اوپو و ویوو بیشترین آسیب را از کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند خواهند دید. اپل که خط تولید آن عمدتا در بخش قیمت بالایی متمرکز است، ممکن است نسبتا احساس امنیت کند، اما این موضوع ممکن است بر فروش آیفون SE ارزان‌تر نیز تاثیر بگذارد. به هر حال، قبلا مشخص شده است که این شرکت قرار است همان تعداد دستگاهی را که یک سال پیش تولید کرده بود را روانه بازار کند.

کاهش تولید محصولات سامسونگ پس از پیش‌بینی کاهش فروش اپل

به گفته GizChina، شیائومی، اوپو و ویوو برنامه‌های عرضه گوشی‌های هوشمند خود را در سال جاری تا حدود ۲۷۰ میلیون دستگاه کاهش داده‌اند. به گفته تحلیلگر ارشد TrendForce، محاسبه شده است که در سه ماهه اول، فروش محصول در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند تا حدود ۷ کاهش یافته است. نسبت به مدت مشابه سال قبل، ما انتظار داریم که ۱.۳۳ میلیارد گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۲ به فروش برسد.

اما این پیش‌بینی تاکنون دو بار کاهش ۵۰ میلیون واحدی داشته است. بنابراین، با همه موارد مذکور، تحلیلگران می‌گویند که نباید انتظار داشته باشیم کمبود جهانی تراشه‌ها در کوتاه مدت کاهش یابد. صنعت جهانی خودرو هنوز هم باید برای رفع این مشکلات تلاش بیشتری کند و بازآموزی سریع برای سازندگان محصولات نیمه رسانا دشوار خواهد بود.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان