حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشکلات اپل در تولید آیفون برای سال ۲۰۲۳ دور از انتظار نیست

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

آیفون را باید امضای اصلی اپل دانست. اگرچه این شرکت طیف محصولات متنوعی دارد، اما بسیاری از مردم جهان، آیفون را نماد اپل می‌دانند. مشکلات تولید در چند سال اخیر دامن‌گیر همه شرکت‌های بزرگ جهان شده است و گویا مشکلات اپل در تولید آیفون برای سال ۲۰۲۳ دور از انتظار نیست. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مشکلات اپل در تولید آیفون برای سال ۲۰۲۳ احتمالا برنامه این شرکت را عوض خواهد کرد

با فرارسیدن زمستان در نیمکره شمالی و چین، مقامات چینی تلاش‌های کنترلی را کاهش داده بودند و همه‌گیری کرونا دوباره آغاز شده است. ممکن است چینی‌ها حتی بیشتر از تولید کنندگان آیفون نیز آسیب ببینند. مشکلات وجود اپیدمی کرونا هنوز هم برای اپل تمام نشده است. این وضعیت می‌تواند پس از پایان دشوار سالی که در آن دولت چین استراتژی مهار خود را در برخی مناطق، به ویژه ژنگژو، برای برآورده کردن تقاضا برای تولید آیفون کاهش داد، فاجعه آمیز تمام شود.

به گفته کارشناسان خطوط تولید، شیوع ویروس جدید در چین تهدیدی برای تاسیسات این غول آمریکایی خواهد بود. بنابراین، این تهدید ممکن است تاثیر قابل توجهی بر تولید آیفون داشته باشد و احتمالا تاخیرهای چند ماهه‌ای نیز ایجاد کند. با توجه به اینکه ۹۰ درصد آیفون‌ها در چین تولید می‌شوند، این امر منطقی است. اکنون درک واضح‌تری از این موضوع داریم که چرا اپل مجبور است تولید گوشی‌های هوشمند خود را به خارج از چین منتقل کند، مثلا کشور هند. حالا سوال اصلی این است که آیا تاخیرهای طولانی‌تری برای عرضه آیفون ۱۴ وجود خواهد داشت؟

مشکلات اپل در تولید آیفون

در حال حاضر، یک آیفون ۱۴ پرو مکس اگر، امروز در اروپا و در فروشگاه اپل سفارش داده شده باشد، باید بین ۵ تا ۱۲ ژانویه تحویل کاربر داده خواهد شد. این چنین تاخیرهایی برای کریسمس خیلی زیاد است. علاوه بر این، طبق گزارش فایننشال تایمز که این اطلاعات را در اختیار دارد و یک بانک سوئیسی که تحقیقات بازار را انجام داده است، وضعیت در ایالات متحده بسیار بدتر از این است. در حال حاضر بین ثبت سفارش و دریافت یک آیفون ۱۴ گران‌ قیمت، ۲۳ روز تاخیر وجود دارد.

برای اپل که به طور سنتی فصل تعطیلات را با رکوردهای فروش مرتبط می‌داند و بهترین سه ماهه مالی خود را در این برهه دارد، این یک وضعیت فاجعه‌بار است. اپل به همراه فاکسکان، تمام تلاش خود را برای انتقال خطوط تولید آیفون‌ها به سایر نقاط چین که کمتر تحت تاثیر این ویروس قرار دارند، می‌کنند. علاوه بر این، اپل اطمینان حاصل کرده است که دوره‌های تحویل قطعات ساخته شده توسط تامین کنندگان خود کوتاه‌تر شود. یک متخصص زنجیره تامین اخیرا گفته است که دوره ابتدای سال ممکن است با نرخ بالای تاخیرهای پی در پی همراه شود. نه فقط در کارخانه‌ها، حتی در بخش انبارها، توزیع، تدارکات و حمل و نقل، بنابراین اپل با کاهش فروش مواجه خواهد شد.

مشکلات اپل در تولید آیفون

درآمد سالانه اپل

به گفته GizChina، اپل در نوامبر سال گذشته اختلالات قابل توجهی در کریسمس را پیش‌بینی کرده بود. با پیش بینی کاهش ۸ درصدی فروش در نتیجه کمبود محصول، چنین اتفاقی در عمل نیز رخ داد. این مشکلات تولید در واقع ماشین پول سازی اپل را که آیفون است مجبور به توقف می‌کند و در نهایت ۵ تا ۱۵ میلیون آیفون نمی‌توانند این ضررها را جبران کنند. همچنین برخی از تحلیلگران بازار اکنون معتقدند که این فروش‌ها ممکن است اتفاق نیفتد. در حالی که برخی از آن‌ها در ابتدا فکر می‌کردند که مشکلات اپل صرفا به تاخیرها محدود است. این امر به ویژه در چین که یک پنجم درآمد اپل را تشکیل می‌دهد و سومین بازار مهم این شرکت پس از ایالات متحده و اروپا است، قابل رویت می‌باشد. اپیدمی کرونا به چینی‌ها این فرصت را داد تا اهداف خود را دوباره ارزیابی کنند.

به دلیل عدم توانایی کامل چین در مدیریت کرونا، دو تا شش ماه آینده برای اپل بسیار مهم خواهد بود. به گفته آلن دی، متخصص زنجیره‌های تولیدکه با سازمان ملل متحد در مورد هنجارهای شرکتی برای مبارزه با ویروس کرونا همکاری کرد، وی می‌گوید که بقیه دنیا استانداردهایی را تعیین کرده‌اند او همچنین در ادامه می‌گوید که چین کار مهمی در این زمینه انجام نداده است تا کسب و کارها را به استفاده از آن‌ها سوق دهد و در نهایت ممکن است ضرر زیادی برای شرکت ها وجود خواهد داشت. با این حال، ممکن است اپل همیشه هدف ترحم چین نباشد.

مشکلات اپل در تولید آیفون

در واقع، هزینه انسانی بالقوه این دولت وضعیت بدی دارد. همچنین طبق شبیه سازی‌های خاص، پس از رفع محدودیت‌های مهاری، یک میلیون چینی در طول زمستان در معرض خطر مرگ بر اثر کووید هستند. زمستان در حالی فرا رسیده است که این بیماری همه‌گیر همچنان در چین ویرانی به بار می‌آورد. درآمد سالانه اپل نیز از این مشکلات در امان نبوده است. در سال ۲۰۲۲ اپل برای مدت کوتاهی اولین شرکتی بود که به ارزش بازار ۳ میلیارد دلاری دست یافت. درآمد سالانه آن نیز به طور مداوم در حال رشد بوده است، همانطور که در ادامه گفته شده است:

اپل نسبت به آلفابت یا مایکروسافت انبار نقدی بیشتری دارد. در مارس ۲۰۲۲، اپل ۲۰۲.۵ میلیارد دلار پول نقد و سرمایه گذاری را گزارش کرد. این ۷.۴ درصد از کل نقدینگی S&P 500 است. این مقدار نیز تقریبا ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. در مقایسه، آلفابت در حال حاضر دارای ۱۶۹.۲ میلیارد دلار پول نقد و سرمایه گذاری است، در حالی که مایکروسافت ۱۳۲.۳ میلیارد دلار یا ۵ درصد از انباشته نقدی S&P 500 دارد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان