حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حذف برنامه های مهم از لیست ضروری اپ استور توسط اپل؛ دلیل این موضوع چیست؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تحلیل راهبرد

اپل شرکتی است که در بحث نرم‌افزاری و موضوع تجربه کاربری، قطعا امتیاز و اعتبار زیادی نزد همگان دارد. این شرکت در اپ استور خود یک لیست از برنامه های ضروری دارد که مهم‌ترین برنامه‌های مورد نیاز کاربران مشخص شده‌اند. اما حالا شاهد حذف برنامه‌های مهم از لیست ضروری اپ استور توسط اپل هستیم. با ترنجی همراه باشید.

لیست ضروری اپ استور و برنامه‌هایی که حذف شده‌اند…!

شاید ندانید، اما اپل فهرستی از برنامه‌های ضروری دارد که آن‌ها را به کاربران جدید آیفون پیشنهاد می‌کند. اما باید توجه کرد که این یک لیست بر اساس محبوبیت نیست، زیرا این فهرست توسط اپل تنظیم شده است و بر اساس تعداد کاربران آیفونی که آن را نصب کرده‌اند تنظیم نشده است. در این لیست نام‌های معروف زیادی مانند اسنپ چت، یوتیوب، گوگل، جی‌میل، آمازون و تیک‌تاک را خواهید دید.

در واقع این‌ها برنامه‌هایی هستند که اپل به شما توصیه می‌کند ابتدا آن‌ها را روی آیفون جدید خود نصب کنید. وقتی برای اولین بار اپ استور را باز می‌کنید، می‌توانید این لیست را پیدا کنید. در قسمت «Must-Have Apps»، شما بخشی دیگر تحت عنوان Essential apps to get started یا برنامه‌های ضروری برای شروع را می‌بینید. برنامه‌های لیست شده عبارتند از:

Snapchat
Discord
Cash App
TikTok
YouTube
Gmail
Amazon
Bumble
Reddit
Hulu
Disney+
Venmo
Tinder
Shein
Pandora
Starbucks
SoundCloud
Widgetsmith
Walmart
Picsart
Amazon Prime Video
HBO Max
YouTube Music
Duolingo
Twitch
LinkedIn
ESPN
Hinge
Calm
Paramount+
Crunchyroll
DAZN

اپل احتمالا احساس می‌کند که کاربران آیفون تنها هستند زیرا این لیست شامل سه برنامه دوستیابی نیز می‌باشد. اما جالب‌تر این واقعیت است که همانطور ابتدا توسط مجله Inc ذکر شد، فیس‌بوک و هیچ یک از برنامه‌های دیگر شرکت متا در لیست برنامه‌های ضروری گنجانده نشده‌اند. این بدان معناست که این لیست شامل فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ نمی‌شود. این در حالی است که هر یک از این اپلیکیشن‌ها بیش از یک میلیارد کاربر دارد و بسیاری از کاربران آیفون آن‌ها را روی گوشی‌های خود دانلود کرده‌اند. اما اپل این سه اپلیکیشن را در لیست خود قرار نداده است.

لیست ضروری اپ استور

دلیل این موضوع ممکن است به زمان رونمایی اپل از ویژگی شفافیت ردیابی اپلیکیشن یا (ATT) در سال ۲۰۲۰ برگردد. زمانی که اپل برای اولین بار این ویژگی را رونمایی کرد، مارک زاکربرگ، رئیس و مدیر عامل فیسبوک، به اپل انتقاد کرد که چرا به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند توسط برنامه‌ها در سراسر جهان ردیابی شوند یا خیر. در اینترنت و از طریق برنامه‌ها، بدون وجود قابلیت ردیابی کاربر، تبلیغ‌کنندگان نمی‌دانستند که کاربران آیفون اخیرا چه محصولاتی را به صورت آنلاین جستجو کرده‌اند تا آن را در تبلیغات هوشمند به آنان نشان دهند.

به همین دلیل است که شرکت اپل، برنامه‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را جزو برنامه‌های ضروری نمی‌داند

اما نکته اصلی در مورد ATT تا آنجا که به فیس‌بوک مربوط می شود این است که وجود این قابلیت باعث کاهش درآمد این پلتفرم می‌شود، زیرا شرکت‌هایی که تبلیغات ارائه می‌دهند دیگر نمی‌توانند در تبلیغ نوع محصولاتی که کاربران آیفون به آن علاقه‌مند هستند، عملکرد مناسبی داشته باشند. علاقه کمتر برابر است با کلیک کمتر بر روی تبلیغات، در نتیجه این موضوع درآمد کمتری برای فیسبوک به همراه دارد. زاکربرگ زمانی که اپل برای اولین بار ویژگی ATT را عرضه کرد، به قدری متحیر شد که حتی در تبلیغات تمام صفحه علیه ویژگی iOS هزینه زیادی کرد.

آمار خرید برنامه و بازی موبایل در سال ۲۰۲۱ به ۱۳۳ میلیارد دلار می‌رسد؛ اپ استور بالاتر از گوگل پلی

تغییرات حریم خصوصی iOS برای فیسبوک ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت

در اوایل سال جاری، فیس بوک گفت که ATT اپل در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۰ میلیارد دلار درآمد برای آن‌ها ضرر به همراه خواهد داشت. با این حال، مشاغل کوچک گزارش می‌دهند که اخیرا تبلیغات آن‌ها بهتر عمل کرده است. به نظر می‌رسد هیچ همکاری و درک متقابلی بین اپل و فیسبوک وجود ندارد و تصمیم اپل برای حذف فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ از فهرست «برنامه‌های ضروری» ممکن است نوعی بازی قدرت از سوی اپل باشد.

به گفته PhoneArena، از سوی دیگر، اپل ممکن است نگران سابقه فیس‌بوک در فروش داده‌های شخصی کاربران به شرکت‌های شخص ثالث باشد. از این گذشته، همانطور که ممکن است به خاطر داشته باشید، این شرکت در فروش اطلاعات کاربران متعلق به ۸۷ میلیون کاربر به کمبریج آنالیتیکا نقش داشت. با توجه به اینکه اپل حریم خصوصی را به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی آیفون تبلیغ می‌کند، ممکن است گروهی در این شرکت نخواهند برنامه‌هایی را که متعلق به یک سیستم غربال‌گری اطلاعات شخصی فیس‌بوک است را توصیه کنند.

هنگامی که اپل برای اولین بار iOS 14.5 را منتشر کرد، کاربران آیفون شروع به دریافت درخواست‌هایی از برنامه‌های خاصی کردند که به آنها دو انتخاب می‌داد. یکی اینکه کاربر می‌تواند درخواست کند که دیگر توسط یک برنامه به منظور دریافت تبلیغات آنلاین ردیابی نشود یا به آن برنامه اجازه دهد تا به ردیابی او ادامه دهد. در مورد دومی، کاربر انتظار دارد همچنان به دریافت تبلیغات آنلاین بر اساس مکان‌هایی که به صورت آنلاین بازدید کرده است، ادامه دهد.

در پایان سال گذشته، یک مطالعه نشان داد که ۶۲ درصد از کاربران آیفون خواستار عدم ردیابی خود توسط برنامه‌های تبلیغاتی بودند در حالی که ۳۸ درصد دیگر اجازه ردیابی را داده‌اند. صرف نظر از اینکه در آینده نزدیک چه اتفاقی برای این اعداد و ارقام می‌افتد، خبر مهم این است که اپل ترجیح می‌دهد فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را روی آیفون نصب نکنید.

لازم به ذکر است که اپل نتفلیکس و اسپاتیفای را نیز در لیست ضروری اپ استور قرار نداده است. هر دوی این شرکت‌ها با اغلب درباره سیاست‌های مرتبط با پرداخت درون‌ برنامه‌ای اپل از این شرکت انتقاد می‌کنند که چرا مستلزم آن هستند تا تمام پرداخت‌های درون‌برنامه خود را از طریق پلتفرم خود اپل انجام دهند. اگر نمی‌دانید باید بگوییم که اپل از این تراکنش‌ها حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد را به عنوان مالیات از توسعه دهندگان اخذ می‌کند.

لازم به ذکر است که اپل می‌تواند از فهرست «برنامه‌های ضروری» خود استفاده کند تا به برخی از شرکت‌هایی که مایل به پیروی از اهداف و قوانین این غول فناوری نیستند، ضربه مهلکی بزند. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا می‌توان این کار اپل را مصداق بارز بی اعتنایی به سایر شرکت‌ها دانست؟ به نظر شما دیگر شرکت‌های مطرح چه واکنشی به این موضوع خواهند داشت؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان