حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش آمار کاربران ATT اپل می‌تواند برای فیس‌بوک خبری خوشحال کننده باشد

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

اگر به خاطر داشته باشید، ویژگی ATT اپل یک تیر خلاص به پیکره شرکت‌های تبلیغاتی بود. زیرا با وجود این قابلیت، امکان ردیابی کاربران و درک علایق آنان ممکن نبود و به همین دلیل شاهد کاهش درآمد چشمگیری بودند. اما گویا الان شاهد کاهش آمار کاربران ATT اپل هستیم که این موضوع می‌تواند برای فیس‌بوک خبری خوشحال کننده باشد. با ترنجی همراه باشید.

کاهش آمار کاربران ATT اپل تاثیر مثبتی بر درآمد فیسبوک خواهد گذاشت

در ماه می ۲۰۲۱، دنیای تبلیغات آنلاین در یک دوره ترس و وحشت قرار داشت. اپل ویژگی جدیدی را با آپدیت iOS 14.5 ارائه کرد که به آن شفافیت ردیابی برنامه یا App Tracking Transparency می‌گفتند و ما آن را به عنوان ابزار ضد ردیابی در نظر می‌گیریم. این ویژگی به طور پیش‌فرض فعال شده بود و از ردیابی کاربران توسط مدیران سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی در خارج از خدمات مربوطه خود جلوگیری می‌کرد. از این تاریخ، دارندگان آیفون پیامی را مشاهده کردند که به آن‌ها یک حق انتخاب برای ردیابی شدن یا ردیابی نشدن ارائه می‌داد.

از سوی دیگر، این موضوع نیز بدیهی است که چنین ویژگی مهمی، گروه‌های بزرگی را که دقیقا از درآمدهای تبلیغاتی و بازاریابی درآمد دارند، خوشحال نمی‌کند. زیرا حتی اگر دارندگان آیفون همچنان تبلیغات را ببینند، دیگر علایق آن‌ها قابل تشخیص نیست و هدف تبلیغات قرار نخواهند گرفت و به همین دلیل، شرکت‌های تبلیغاتی درآمد بسیار کمتری به دست می‌آورند.

کاهش آمار کاربران ATT

فیس‌بوک به شدت به عرضه این ویژگی واکنش نشان داد. زیرا طبق برخی از برآوردها، درآمد شرکت متا به دلیل ویژگی شفافیت ردیابی برنامه‌ها، حدود ۱۱.۸ میلیارد دلار کاهش یافته بود.

با این حال، این موضوع ممکن است فقط موقتی باشد. در واقع، نتایح یک تحقیق منتشر شده در ایالات متحده توسط شرکت Adjust تایید می‌کند که تعداد کاربرانی ردیابی شدن توسط تبلیغات را می‌پذیرند در حال افزایش است. این درصد در ماه می ۲۰۲۱ تنها ۱۶ درصد بود. اما اکنون به ۲۵ درصد افزایش یافته است. ۹ درصد افزایش آن هم در یک سال قطعا پیشرفت بزرگی است.

حالا کاربران بیشتری این ویژگی ضد ردیابی را غیرفعال می‌کنند

این مطالعه همچنین مشخص می‌کند که بسته به نوع برنامه‌ها، هر درصد ممکن است بیشتر باشد. این امر به ویژه در مورد بازیکنانی که تمایل بیشتری به دریافت تبلیغات هدفمند دارند صادق است. به عبارتی آمار کلی آن‌ها حدود ۳۰ درصد از کل کاربران هدف تبلیغات است. در موارد بسیار نادر، در بین کسانی که بازی‌های بسیار محبوب را تجربه می‌کنند، این آمار حتی می‌تواند تا ۷۵ درصد افزایش یابد.

ضرر ۱۰ میلیارد دلاری شبکه های اجتماعی از سیاست “شفافیت رهگیری برنامه” اپل

دو دلیل این روند را توضیح می دهد. اولا، مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای مطلع می‌شوند که در معرض تبلیغات قرار دارند، خواه ردیابی شوند یا نه. در این شرایط آن‌ها ترجیح می‌دهند که تبلیغات مفیدی را ببینند. همچنین اپل به ارائه‌ دهندگان خدمات تبلیغی اجازه می‌دهد تا توضیح دهند که چرا می‌خواهند فعالیت مصرف‌ کننده را ردیابی کنند. سپس یک جمله ساده در قالب یک اعلان ظاهر می‌شود و به نحوی این امر، تبلیغات را امن و قابل اعتماد می‌کند.

به گفته GizChina، اگر این روند ادامه یابد، تاثیر ویژگی شفافیت ردیابی برنامه می‌تواند کمتر از آنچه که ما انتظار داریم نیز شود. اما مطمئنا همچنان تاثیر آن بسیار بالا باقی خواهد ماند. با این حال، این خود ابزار نیست که تبلیغ‌ کنندگان را می‌ترساند، بلکه دو عملکرد دیگر است که اخیرا توسط اپل راه‌اندازی شده است که عبارتند از Hide My Mail که برای مخفی کردن آدرس ایمیل مصرف‌ کننده استفاده می‌شود، و Private Relay که آدرس IP را نیز مخفی می‌کند و در نتیجه موقعیت کاربر دیگر در دسترس نیست.

این دو ویژگی برای مشترکین Apple iCloud در دسترس هستند. اما، اگر به همه دارندگان آیفون تعمیم داده شود، می‌توانند تاثیری به همان اندازه داشته باشد. با این حال، به زودی در این مورد اخبار بشتری خواهیم شنید. نظر شما در این مورد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان