حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تغییرات حریم خصوصی iOS برای فیسبوک ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت

اپل به مسئله حریم خصوصی تاکید گستره‌ای دارد و برای ایجاد آن نیز تلاش زیادی می‌کند. مدتی قبل اپل از یک ویژگی به نام شفافیت ردیابی برنامه یا App Tracking Transparency رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌داد انتخاب کنند که اطلاعات آن‌ها توسط سایر شرکت‌ها در تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. درصد بسیار زیادی از کاربران آن را غیر فعال کردند و بدین ترتیب تغییرات حریم خصوصی iOS برای فیسبوک ۱۰ میلیارد دلار ضرر به همراه خواهد داشت. با ترنجی همراه باشید تا به بررسی این خبر بپردازیم.

تغییرات حریم خصوصی iOS می‌تواند باعث ضررهای بزرگی برای متا شود

به گزارش CNBC، شرکت مادر فیسبوک یعنی متا روز چهارشنبه گفت که تغییرات حریم خصوصی در سیستم عامل iOS، در سال گذشته به طور جدی بر امور مالی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این شرکت ادعا کرده است که این تغییرات حریم خصوصی باعث از دست دادن درآمد ۱۰ میلیارد دلاری متا می‌شود.

دیو ونر (Dave Wehner)، مدیر مالی متا در کنفرانس تلفنی با تحلیلگران پس از اعلام گزارش درآمد سه ماهه چهارم شرکت گفت که تغییرات حریم خصوصی iOS در سال ۲۰۲۲ نیز تأثیرات منفی بیشتری بر تجارت ما خواهد داشت. فیسبوک مستقیما تأثیر ویژگی شفافیت ردیابی برنامه اپل را بر تجارت تبلیغاتی خود تایید کرده است.

جمع آوری اطلاعات توسط فیسبوک و گوگل بیش‌تر از هر اپلیکیشن دیگری است!

این ویژگی با محدود کردن دسترسی تبلیغ‌کنندگان به شناسه‌های کاربران آیفون، امکان ارائه تبلیغات هدفمند را کاهش می‌دهد. دیو ونر همچنین گفت که ما فقط در حال تخمین تأثیر کلی تغییرات حریم خصوصی iOS بر پیش‌بینی درآمد خود سال ۲۰۲۲ هستیم. اگر تغییراتی که در iOS دیده‌ایم را جمع‌بندی کنید، به صورت یک مرتبه بسیار بزرگ و تاثیرگذار است و ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. این موضوع بسیار حساس است ولی این فقط یک تخمین است.

تغییرات حریم خصوصی iOS

ویژگی شفافیت ردیابی برنامه اپل (App Tracking Transparency)

سال گذشته، اپل اعلام کرد که قابلیتی به نام App Tracking Transparency را منتشر خواهد کرد. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات خود را بهتر کنترل کنند. مهم‌تر از همه، این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا انتخاب کنند که آیا تبلیغ کنندگان می‌توانند فعالیت های آن‌ها را پیگیری کنند یا خیر. برای فیس‌بوک، این موضوع یک مشکل بزرگ است، زیرا فیس‌بوک با ارائه تبلیغات هدفمند، سود بسیار زیادی را دست می‌آورد. این پلتفرم رسما ​​اعلام کرده است که این ویژگی به کسب و کارش آسیب می‌رساند.

فیسبوک و واتس‌اپ اطلاعات کاربران را به دولت انگلستان می دهد

اپل متعاقبا تغییرات پیشنهادی در این سال را به تعویق انداخت تا به توسعه دهندگان زمان بیشتری برای آماده شدن بدهد. مدیر اجرایی اپل، جین هوارت (Jane Hovarth)، در نامه‌ای دلایل تاخیر آن را بیان کرد. هورات همچنین از عصبانیت زاکربرگ سخن گفته بود و مدیران فیس‌بوک به صراحت اعلام کرده بودند که قصدشان جمع‌آوری هرچه بیشتر داده‌هاست.

این موضوع بی‌توجهی به حریم خصوصی کاربران می‌باشد که همچنان در حال افزایش یافتن است. فیس‌بوک در پاسخ گفته است که آن‌ها از موقعیت غالب خود در بازار برای انتخاب داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند، استفاده خوااهند کرد. این در حالی است که چنین کاری، استفاده از داده‌های مشابه را برای رقبا تقریبا غیرممکن می‌کند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این موضوع در مورد حریم خصوصی است، اما در واقع برای سود بیشتر است.

برای اپل، انجام این کار مانند نمک پاشیدن روی زخم است. مدت‌هاست که اپل به مدل کسب و کار خود افتخار می‌کند و حتی معتقد است که از فیس‌بوک بهتر است. بر اساس گزارش ها، در اوایل سال ۲۰۱۰، استیو جابز به فیسبوک هشدار داد که به مسائل حریم خصوصی توجه کند. در سال ۲۰۱۸، تیم کوک گفت که اپل می‌توانست از روش فیس‌بوک تقلید کند و از داده‌های در دسترس برای ارائه تبلیغات هدفمند استفاده کند، اما ترجیح دادیم این کار را نکنیم.

اذعان دولت هند به سوء استفاده فیسبوک از داده های کاربران و فروش آن برای کسب درآمد

به گفته gizchina، اکنون فیسبوک دیگر نمی‌تواند تبلیغات هدفمند را به میلیون‌ها آیفون در سراسر جهان ارسال کند و به همین دلیل است که این شرکت میلیاردها دلار از درآمد خود را از دست می‌دهد. با این حال، پیشنهاداتی درباره ایجاد تغییرات در حریم خصوصی وجود دارد. این تغییرات مبنی بر این است که اپل ممکن بخواهد در بازار تبلیغات جهانی رقابت کند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا هدف اپل از این کار تاکید بر مسئله حریم خصوصی است یا با این کار قصد دارد از متا هزینه‌هایی دریافت کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان