حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روسیه یوتیوب را به عنوان یک پلتفرم جنگ اطلاعاتی قلمداد می‌کند

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

اگر بگوییم که جنگ روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین مخاطره برای آینده دنیای تکنولوژی است، یا حداقل اینکه می‌تواند باعث مخاطرات دیگر نیز شود، بی شک اغراق نکرده‌ایم. حالا روسیه یوتیوب را به عنوان یک پلتفرم جنگ اطلاعاتی قلمداد می‌کند و حالا پوتین نیز استفاده از نرم‌ افزارهای خارجی برای سازمان های دولتی روسیه را ممنوع کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

یوتیوب از دید روسیه یک پلتفرم جنگ اطلاعاتی است و استفاده از نرم‌ افزارهای خارجی برای سازمان های دولتی روسیه ممنوع است

دیده‌بان ارتباطات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو پرونده اداری علیه شرکت گوگل به دلیل عدم حذف اطلاعات ممنوعه از پلتفرم اشتراک‌ گذاری ویدیویی خود یعنی یوتیوب و تبلیغ آشکار محتوای جعلی تشکیل داده است. سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه (Roskomnadzor) اعلام کرد که گوگل به دلیل تخلفات مکرر ممکن است ۸ میلیون روبل (۹۲.۰۰۰ دلار) جریمه شود. علاوه بر این، روسیه ممکن است گوگل را از ۲۰ درصد درآمد سالانه خود در این کشور جریمه کند. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا نامگذاری یوتیوب به عنوان یک پلتفرم جنگ اطلاعاتی درست است؟

Roskomnadzor گفته است که یوتیوب به یکی از پلتفرم‌های کلیدی در جنگ اطلاعاتی علیه روسیه تبدیل شده است. در حال حاضر، هیچ پاسخ رسمی از طرف گوگل درباره این مورد وجود ندارد. با توجه به اینکه اکثر خدمات گوگل از روسیه خارج شده اند، وضعیت در واقع کمی پیچیده است.

زنجیره تامین اروپا ضربه سختی خورده و بسیاری از صنایع و کشورها در معرض خطر بزرگی هستند. در حالی که اخیرا تنش‌ها در زنجیره‌های تامین اروپا کاهش یافته است، اما خطرات دوباره در حال افزایش هستند. برخی از صنایع و کشورها به دلیل کمبود مواد و نیروی کار و افزایش قیمت‌ها آسیب پذیرتر از گذشته هستند. جنگ بین روسیه و اوکراین مشکلات زنجیره تامین را تشدید خواهد کرد و این موضوع بر قیمت کالاها و همچنین صنایع وابسته به انرژی تأثیر زیادی می‌گذارد.

پلتفرم جنگ اطلاعاتی

اقتصاددان ارشد وایوا سکوت نوشت که علیرغم رشد کندتر زمان تحویل و قیمت نهاده‌ها، کمبود مواد و نیروی کار در صنعت اتحادیه اروپا، ساخت و ساز و خدمات در سطح بی سابقه‌ای قرار دارند. بر اساس نظرسنجی تجاری کمیسیون اروپا، بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های صنعتی در اتحادیه اروپا با کمبود مواد و تجهیزات مواجه هستند، بنابراین تولید خود را محدود می‌کنند. کمبود نیروی کار و مواد در صنعت ساختمان نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر این، جنگ روسیه و اوکراین بر حمل و نقل و تامین مواد خام نیز تأثیر خواهد گذاشت. این مورد شامل کالاهای ضروری مانند انرژی، غذا و فلزات می‌شود. همچنین تاثیر بسیار منفی بر تولید و قیمت کالاها خواهد داشت.

همچنین جنگ روسیه و اوکراین اختلالات زنجیره تامین را از طریق تاثیر بر حمل و نقل، عرضه و قیمت‌ها تشدید خواهد کرد. جنگ قبلا قیمت انرژی را افزایش داده و بر قیمت فلزات و کالاهای کشاورزی تأثیر گذاشته است. اروپا روسیه را به عنوان تامین کننده منابع به ویژه در پالایش و تولید برق، خدمات حمل و نقل، فلزات اساسی و صنایع شیمیایی می‌داند.

به گفته GizChina، صنایع اقتصادهای نوظهور اروپایی بیشتر به واردات نفت و گاز از روسیه وابسته هستند. اگر واردات نفت و گاز از روسیه کمتر از ۴۰ درصد باشد، بلغارستان، لیتوانی و اسلواکی بیشترین ضرر را خواهند داشت. بلغارستان به دلیل بزرگی صنعت فلزات اساسی این کشور، آسیب پذیرترین کشور است. تولید برق شهری و صنایع نفت تصفیه شده آن همگی متکی به واردات از روسیه هستند.

پوتین استفاده از نرم افزارهای خارجی برای سازمان های دولتی روسیه را ممنوع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که استفاده از نرم افزارهای خارجی در تاسیسات زیرساختی حیاتی توسط سازمان‌های دولتی را ممنوع می‌کند. علاوه بر آن، استفاده از آن برای مشتریان دولتی نیز ممنوع است. این حکم در وب سایت رسمی اطلاعات حقوقی این کشور موجود است. به نظر می‌رسد این اقدام روسیه علیه شرکت‌های فناوری خارجی پس از اعمال تعدادی تحریم علیه این کشور باشد. علاوه بر این، رئیس جمهور روسیه از مذاکرات خارجی در مورد اقدام خود در درگیری با اوکراین راضی نیست.

در این مورد توییتی با این عنوان منتشر شده است که روسیه استفاده از نرم‌افزارهای خارجی برای سازمان‌های دولتی را ممنوع کرده است. این ممنوعیت از ۱ ژانویه ۲۰۲۵ اجرایی می‌شود. قبل از این تاریخ، صاحبان زیرساخت‌های حیاتی باید به نرم افزارهای روسی روی بیاورند و خرید نرم‌افزارهای خارجی بدون اجازه، از ۳۱ مارس ۲۰۲۲ ممنوع است.

پلتفرم جنگ اطلاعاتی

از ۳۱ مارس، خریداران دیگر نمی‌توانند نرم افزار خارجی را بدون تایید خریداری کنند. ممنوعیت نرم‌افزارهای خارجی از ۱ ژانویه ۲۰۲۵ شروع می‌شود. همانطور که می‌بینید، این چیزی است که از روز صفر کار نمی‌کند، حرکت بزرگی در ۳۱ مارس اتفاق می‌افتد که خریداران را از خرید نرم‌افزار خارجی بدون تأیید باز می‌دارد.

با این حال، کاهش استفاده از نرم‌افزارهای خارجی تنها تا سال ۲۰۲۵ الزامی خواهد بود. هنوز دو سال کامل تا این اتفاق باقی مانده است. بنابراین زیرساخت‌های دولتی زمان زیادی برای تطبیق خواهند داشت. تا آن زمان، انتظار می‌رود که این کشور راه حل‌های نرم‌افزاری خود را توسعه دهد.

روسیه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کشور منزوی است

این اقدام تنها گام دیگری برای حفظ روسیه به عنوان یک کشور منزوی و مقابله با تحریم‌های اعمال شده توسط شرکت‌های غربی است. پس از درگیری، شاهد تبعیت شرکت‌های فناوری بسیاری از تحریم‌ها علیه روسیه بودیم. در پاسخ به این مورد، دولت حضور شبکات اجتماعی بزرگی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و غیره را ممنوع کرده است.

youtube will ban in russia

گوگل همچنین تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال می‌کند. مانند جلوگیری از خرید برنامه‌ها یا ورود روس‌ها به سرویس‌های حساب Google خود. علاوه بر این، این شرکت دیگر به سازندگان روسی اجازه نمی‌دهد تا گوشی‌های هوشمند اندرویدی را تولید کنند. اکنون، این سازندگان به سیستم عامل هارمونی ساخت هواوی خواهند رفت.  حتی شایعاتی وجود دارد که حاکی از آن است روسیه ممکن است حتی حضور گوگل را در این کشور منع کند. این کشور  فروشگاه‌های شخص ثالث را برای برنامه‌های اندروید در نظر گرفته است.

به گفته GizChina، جنگ علیه اوکراین به آرامی روسیه را به کشوری بسیار منزوی و بدون فناوری خارجی تبدیل می‌کند. شرکت‌هایی مانند سامسونگ ارسال کالا به این کشور را متوقف کرده‌اند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که در ادامه این لیست تحریم کنندگان باز هم افزایش یابد. در حالی که زمان همچنان به جلو می‌رود، مذاکراتی در حال انجام است. در روزهای اخیر، با کاهش تلاش‌های روسیه علیه کیف و حرکت به سمت مناطق با نیروهای جدایی طلب، پرتو امیدی ظاهر شده است.

با بازگشت به اصل موضوع، پوتین همچنین به دولت دستور می‌دهد تا الزامات نرم‌افزاری را که در زیرساخت‌های حیاتی استفاده می‌شود، تصویب کند. او همچنین به دولت دستور می‌دهد تا قوانین سختگیرانه‌ای را برای نرم‌افزارهای خارجی در تاسیساتی که زیرساخت‌های حیاتی محسوب نمی‌شوند، تدوین کند. نظر شما در مورد قلمدادن شدن یوتیوب به عنوان یک پلتفرم جنگ اطلاعاتی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان