حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

جنگ در اوکراین و تبعات آن چگونه چهره فناوری را تغییر خواهد داد؟!

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سیاست

شاید بتوان حمله روسیه به اوکراین را مهم‌ترین واقعه در سال جاری دانست. اتفاقی که خود آغازگر سلسله حوادث و رخدادهای دیگر بود. اگرچه موضوع جنگ و سیاست سوژه بحث ما نیست اما نمی‌توان از تاثیر این جنگ بر دنیای فناوری سخنی به میان نیاورد. حالا سوال اصلی این است که جنگ در اوکراین چگونه چشم انداز فناوری را تغییر خواهد داد؟ با ترنجی همراه باشید.

جنگ در اوکراین و تبعات آن چه خواهد بود؟

چند سال گذشته شامل مجموعه اتفاقات منفی و مثبتی بوده است. در کنار موارد مثبت، همه‌گیری کرونا و جنگ اخیر بین اوکراین و روسیه در حال حاضر مهم‌ترین رویدادهای چند دهه اخیر هستند. حالا بسیاری از شرکت‌ها به شدت در حال تجدید نظر در مدیریت منابع جهانی و واگذاری تولید به عنوان ایده‌های بدی هستند. نتیجه برخی تصمیمات عجیب است چرا که باید به قیمت‌های پایین‌تر از گذشته منجر شود.

اما آنچه که واضح است افزایش قیمت در محصولات مختلف را شاهد هستیم، اگرچه این مورد خود همراه با زنجیره تامین به مراتب قوی‌تری همراه شده است. اگر بخواهیم در مورد برخی از تغییراتی که در پس‌زمینه دنیای فناوری انجام می‌شوند صحبت کنیم، موارد زیادی برای اشاره وجود دارد که بی شک همه آن‌ها به نحوی همچون یک پازل به یکدیگر مرتبط هستند. پس باهم اشاره‌ای داریم به این موارد مهم و خاص.

بنزین حالا مسئله مرگ و زندگی است و قیمت‌ها بازهم افزایش خواهند داشت

دور شدن از موتورهای با احتراق داخلی (ICE) به کندی پیش می‌رفت. با این انتظار که ما بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ خودروهای برقی جایگزین همه چیز شوند. اما افزایش حجم مشکلات پس از همه‌ گیری کرونا و همراه شدن آن با جنگ روسیه و اوکراین، باعث افزایش قیمت گاز و سایر انرژی‌ها شده است و قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالاتر رفته‌اند.

جنگ در اوکراین

صاحبان خودروهای برقی اکنون در سراسر رسانه‌های اجتماعی در مورد اینکه چقدر هوشمندانه این تغییر را انجام داده‌اند صحبت می‌کنند. قطعا شما اگر در یک کشور اروپایی باشید این موضوع را می‌فهمید. زیرا رانندگی تا یک پمپ بنزین برای خرید سوخت گران قیمت دقیقا همان چیزی است که کسی دوست ندارد با آن روبرو شود. قیمت بالای بنزین در یک محصول موجود اغلب مردم را به ایجاد تغییرات زودتر از حد انتظار می‌کشاند و به نظر می‌رسد که به خاطر این قیمت‌های بسیار بالا بازهم احتمالا مشکلات افزایش می‌یابد و افراد بیشتری به فکر استفاده از خودروهای برقی هستند.

متاسفانه حالا به طور فزاینده‌ای سفارش‌های عقب‌ افتاده خودروهای برقی بیش از همیشه شده است. به طوری که شرکت‌هایی مانند ریوین و جنرال موتورز در مورد زمان‌های انتظار طولانی قبل از خرید یا حتی واریز برخی از این خودروها صحبت می‌کنند. اگر شرکت‌های تولید کننده خودروهای الکتریکی بتوانند ظرفیت تولید خود را بهبود بخشند، احتمالا سود زیادی خواهند داشت. با این حال، مقابله با این مشکلات زنجیره تامین است که برای برخی بدتر می‌شود.

سلاح‌های روسی و مشکلاتی که خریداران آن خواهند داشت

یکی از مشکلات بزرگ اوکراین و سایر کشورهایی که تسلیحات روسی خریداری کرده‌اند، دریافت کمک و قطعات در زمانی است که روسیه درگیر یک جنگ نسبتا بزرگ است. آن‌ها نه تنها باید بر تحریم‌ها غلبه کنند، بلکه اگر روسیه به آن‌ها حمله کند، شکی نیست که بیشتر از همیشه در ضرر خواهند بود. حتی اگر این سلاح‌ها آسیب پذیری پنهانی نداشته باشند که فقط روسیه بتواند از آن بهره‌برداری کند، بازهم مشکلات بی شماری وجود خواهد داشت.

در نتیجه، انتظار می‌رود که تقاضا برای تسلیحات روسی در آینده بسیار کمتر شود، به ویژه در مورد بخش‌های قدیمی اتحاد جماهیر شوروی که اکنون نگران هستند که ممکن است مجبور شوند از استقلال خود در برابر روسیه محافظت کنند.

زنجیره تامین دنیای فناوری با مشکلات زیادی روبرو است

جنگ در اوکراین

روسیه تیتانیوم تولید می‌کند که برای ساخت هواپیما بسیار حیاتی است و تقریبا انحصار تولید این فلز بسیار سخت و سبک را در دست دارد. اوکراین نیز تعداد زیادی ASIC (ای سیک‌ها به مدارهای مجتمعی گفته می‌شود که برای انجام عملیات خاصی طراحی شده است) می‌سازد که در مواردی مانند چاپگرها و دستگاه‌های اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. حالا به طور ناگهانی، به دست آوردن هر دوی این موارد بسیار سخت شده است.

این امر خریداران را وادار می‌کند تا برای چیزهایی که معمولا از روسیه و اوکراین دریافت می‌کنند، به تامین‌کنندگان جایگزین نگاه کنند و حتی اگر جنگ فردا پایان یابد، بعید است که تحریم‌های روسیه به زودی لغو شود یا اوکراین بتواند به سرعت زیرساخت‌های خود را بازسازی کند. حتی ظرفیت موجود فعلی برای فعال نگه داشتن بازار نیز کافی نیست.

روسیه یوتیوب را به عنوان یک پلتفرم جنگ اطلاعاتی قلمداد می‌کند

شرکت‌هایی مانند اینتل به دنبال بازگرداندن ظرفیت تولید خود به ایالات متحده در مقیاس بالایی هستند و منابع را از کشورهایی که درگیر تعارض یا تصمیم‌های بد دولتی هستند یا احتمالا درگیر مشکلات شخصی خود هستند یا فقط از نظر فیزیکی دور هستند، به منابع محلی‌تر و قابل اعتمادتر تغییر می‌دهند. بسیاری از کشورها به طور ناگهانی در معرض خطر درگیر شدن با مشکلات داخلی و خارجی قرار می‌گیرند و این امر باعث افزایش ملاحظات در سرمایه‌گذاری و مشارکت برای اجتناب از مسائل موجود و احتمالی زنجیره تامین آینده می‌شود. ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید بزرگ‌ترین ذینفعان این تغییرات باشند.

مسئله تایوان و چین به کجا خواهد رسید؟

تایوان که تا کنون مسائل لجستیکی و مشکلات مختلفی را پشت سر گذاشته بود، اخیرا به لطف جنگ اوکراین و روسیه به طور ناگهانی به نقطه اول رسیده است، زیرا شرکت‌ها و دولت‌ها نگران این هستند که اگر اتفاقی که برای اوکراین افتاد، در این کشور هم اتفاق بیفتد، مشکلات تا چه حد بزرگ‌تر خواهد شد. اگر نمی‌دانید باید بگوییم که ۷۰ تا ۸۰ درصد تراشه‌های مورد استفاده در محصولات مختلف از طرف تایوان تولید می‌شوند. حالا همه جنبه‌های حفاظت از تایوان در حال بازنگری است، زیرا بسیاری از آ‌ن‌ها به تولیدات این کشور وابسته هستند و حالا اخیرا اطمینان از اینکه چین قصد حمله به تایوان را نداشته باشد، بسیار حیاتی‌تر از قبل شده است.

کارخانجات خودروسازی روسیه به دلیل کمبود تراشه تعطیل می‌شوند

کره جنوبی نیز ممکن است تحت تاثیر این درگیری یا مشکلات با کره شمالی قرار گیرد و نگرانی‌هایی را در مورد آن کشور نیز افزایش دهد. حالا تنها چیزی که مسلم است، آن است که با وجود شکننده بودن روابط کشورهای جبهه شرق و غرب در یک دهه اخیر، حالا بسیاری از روابط موجود بین این کشورها تغییر خواهد کرد. احتمالا تایوان و کره جنوبی باید از افزایش قابل توجهی در حمایت از استقلال و حمایت خود در آینده برخوردار شوند.

سیستم‌های تسلیحاتی هدایت پذیر از دور مانند پهپادها

یکی از شگفتی‌های درگیری اوکراین و روسیه این است که هواپیماهای بدون سرنشین و سلاح‌های آن‌ها در مبارزه با برتری هوایی و زمینی روسیه چقدر خوب عمل می‌کنند. به نظر می‌رسد که حالا علاقه بسیار بیشتری به سیستم‌های تسلیحاتی وجود دارد که به راحتی استقرار می‌یابند، یادگیری کار با آن‌ها آسان است و به راحتی قابلیت استفاده و به کارگیری دارند.

استفاده از هواپیماهای گران قیمت و پر زرق و برق بی فایده است؛ اگر نتوانید آن‌ها را به میدان نبرد برسانید عملا شکست خواهید خورد. بسیاری از تسلیحات پیشرفته و بسیار گران قیمت ایالات متحده در این جنگ نیز حضور دارند.

جنگ در اوکراین

سیستم‌های تسلیحاتی استفاده نشده یا غیرقابل استفاده صرفا هزینه‌ای هدر رفته است. پیش‌بینی می‌شود که برخی از پیشرفت‌های مهم در سیستم‌های تسلیحاتی قابل حمل توسط انسان صورت گیرد و از پلتفرم‌های گران‌ قیمتی که یادگیری و استقرار و به کارگیری آن‌ها دشوار است دور شویم. تقریبا مانند جنگنده‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم منسوخ شدند، انتظار می‌رود که که تانک‌ها و چندین نوع هواپیمای نظامی پس از این جنگ به نفع سیستم‌های قابل حمل‌تر و پرقدرت‌تر بازنشسته شوند.

افزایش سطح و کیفیت ارتباطات ماهواره‌ای

اگر زمانی وجود داشته باشد که ما به شبکه ارتباطی قدیمی بلک بری نیاز داشته باشیم، این همان چیزی است که نگران کننده است. متاسفانه از حالا این نگرش از بین رفته و باز هم از دست دادن آن عمیقا احساس می‌شود. اینترنت استارلینک برای ارائه سرویسی بهتر اقدام کرده است، اما خیلی قابل حمل نیست و واقعا نمی‌تواند نیازهای ارتش اوکراین یا نیروهای داوطلب آن را برطرف کند. همچنین ایلان ماسک هشدار داده است که این شبکه ممکن است برای چنین کاربری‌هایی به اندازه کافی ایمن نباشد.

با این حال، با پیشنهاد یک فناوری که مبتنی بر فضا، اما ایمن‌تر است، می‌توان به حل این مشکل کمک کرد تا در مناطقی که آماده جنگ هستند بسیار پر کاربردتر شود. در حال حاضر، همه نگران جنگ هستند. علاوه بر این، نیاز آشکاری برای ایجاد مجدد فناوری در شبکه‌های ماهواره‌ای وجود دارد تا داوطلبان و اولین مصرف کنندگان بتوانند حتی پس از نابودی سیستم‌های ارتباطی اصلی موثر باقی بمانند.

سرویس دهندگان اینترنت اوکراین متحمل حملات سایبری گسترده‌ای شده‌اند

برای هماهنگ کردن پاسخ‌ها به تهاجم و کمک به شهروندان جهت تخلیه ایمن مناطق مورد حمله، یک سیستم ماهواره‌ای می‌تواند کاری را که زمانی بلک بری انجام می‌داد ارائه دهد و به حفظ امنیت و اطلاعات هر دو گروه کمک کند.

جمع‌بندی کلی

به گفته TechCrunch، قبل از جنگ جهانی اول، ساخت هواپیما یک شوخی بود. اما در پایان جنگ جهانی دوم، تولید جت‌ها و پیشرفت‌هایی که در انواع فن‌آوری‌ها از جمله انرژی هسته‌ای و موشک‌ها پدید آمد، برای دهه‌ها به سرعت مسیر پیشرفت خود را ادامه داد. جنگ‌ها باعث تغییر در رویکرد کشورها می‌شوند و این جنگ هم همین کار را می‌کند، وقتی صحبت از این باشد که ما ابزارهای جنگ را برای چه هدفی و چگونه و در کجا تولید کنیم، می‌توانیم به پاسخ بسیاری از سوالات برسیم.

حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی و سلاح‌های جدید بعد از این درگیری، احتمالا با تمرکز بر سلاح‌هایی است که توسط مردم حمل می‌شوند و یادگیری و کنترل از راه دور آن‌ها آسان است. تاثیر کامل این تغییرات ممکن است برای سال‌ها مشخص نباشد، اما یک چیز مسلم است که آنها قابل توجه خواهند بود. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا به دوران تغییرات یاد شده نزدیک شده‌ایم؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان