حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

معیارهای مهم در انتخاب دوربین عکاسی

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

معیارهای مهم در انتخاب دوربین عکاسی با توجه به نیازها و سطح تجربه کاربران متفاوت است. کاربران خانگی به دنبال دوربینی برای ثبت لحظات با بهترین کیفیت و کم‌ترین پیچیدگی تنظیمات هستند. در حالیکه کاربران نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای دوربینی با تنظیمات گسترده نیاز دارند تا آزادانه هنر خود را به تصویر بکشند.

با توجه به این مسئله، شرکت‌های دوربین‌سازی نیز محصولات متنوعی در رده‌های مختلف تولید می‌کنند تا نیاز هر دسته از کاربران را به خوبی پوشش دهد. به این ترتیب بهترین دوربین عکاسی برای هر کاربر به سطح توقعات او از دوربین و تجربه و دانش او در  زمینه استفاده از تجهیزات تصویربرداری مرتبط خواهد بود.

به طور معمول، کاربران خانگی و مبتدی از دوربین‌های عکاسی خانگی یا کامپکت و دوربین‌های چاپ سریع و فوری برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها تنظیمات پیچیده‌ای ندارند و به طور خودکار بهترین تنظیمات را برای عکاسی در شرایط مختلف اعمال می‌کنند. در مقابل کاربران نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای به دنبال دوربین‌های عکاسی دیجیتال اس ال آر یا DSLR، دوربین‌های عکاسی بدون آینه، دوربین‌های قطع متوسط و دوربین‌های تکنیکی هستند که طیف وسیعی از ویژگی‌ها و امکانات را برای عکاسی فراهم می‌کند. در ادامه مهم‌ترین معیارها برای انتخاب بهترین دوربین عکاسی معرفی می‌شوند.

۱-اندازه دوربین عکاسی: شاید به نظر ساده بیاید اما اندازه دوربین عکاسی یکی از تعیین‌کننده‌ترین فاکتور‌ها برای انتخاب دوربین عکاسی است. کاربران خانگی به دوربین‌های کوچک با قابلیت‌ حمل بالا نیاز دارند تا بتوانند همواره در طول سفرها یا جمع‌های خانوادگی آن را به همراه داشته باشند. به طور مشابه کاربران نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای که علاقه به عکاسی در فضای باز، سفرهای ماجراجویانه یا حتی عکاسی خیابانی دارند نیز به دنبال دوربین‌های سبک و کوچک اما با کیفیت بالا هستند تا حمل و نقل طولانی مدت ابزار کارشان دردسرساز نشود.

دوربین‌های سری CyberShot سونی، PowerShot کانن و CoolPix نیکون با هدف رفع نیازهای کاربران خانگی تولید شده‌اند. به علاوه دوربین‌های چاپ سریع فوجی فیلم از سری Instax نیز لذت عکاسی و چاپ فوری آن را بدون دردسر برای کاربران مبتدی فراهم کرده است. آن دسته از کاربران مبتدی که قصد فراگیری عکاسی و کار با تنظیمات دوربین را دارند نیز می‌توانند به سراغ دوربین‌های DSLR کوچکی مانند کانن مدل Canon 250D بروند که در کنار ابعاد جمع و جور، تنظیمات نسبتا گسترده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بهترین دوربین قابل حمل برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز دوربین‌های عکاسی بدون آینه یا دوربین‌های DSLR با حسگر APS-C هستند. سری آلفا دوربین‌های سونی، سری R دوربین های کانن و سری Z دوربین‌های نیکون، تنظیمات و قابلیت‌های گسترده و پیشرفته دوربین های DSLR را با سازوکاری متفاوت و در ابعاد کوچک‌تر ارائه می‌دهند. این دوربین‌ها با لنز‌های حرفه‌ای سازگار هستند و دنیای وسیعی از ویژگی‌ها را برای کاربران به ارمغان می‌آیند.

 

۲- کیفیت عکس: تا مدت‌های طولانی، تنها معیار برتری کیفیت عکس دوربین‌های عکاسی دیجیتال، رزولوشن دوربین یا وضوح تصاویر بود. اما دوران جنگ مگاپیکسل‌ها به پایان رسیده و کاربران متوجه شده‌اند که معیارهای مختلفی در کیفیت خروجی دوربین مؤثر هستند.  عوامل مختلفی مانند اندازه حسگر، نوع حسگر، پردازشگر تصویر و کیفیت لنز نیز بر کیفیت نهایی تصاویر ثبت شده توسط دوربین مؤثر هستند.

دوربین‌های عکاسی خانگی معمولا با حسگر‌های نسبتا کوچکی عرضه می‌شوند و برای ثبت عکس‌های با کیفیت بیشتر به پردازشگر تصویر قدرتمندشان اتکا دارند. در این میان برخی دوربین‌های بدون آینه یا DSLR مبتدی نیز وجود دارند که به حسگر APS-C مجهز هستند و به این ترتیب عکس‌هایی با وضوح و شفافیت بالاتر ثبت می‌کنند.

دوربین‌های عکاسی نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای بدون آینه یا DSLR نیز عمدتا از حسگر‌های APS-C و فول فریم استفاده می‌کنند. حسگر‌های فول فریم عملکرد خارق‌العاده‌ای در شرایط کم‌نور دارند و تصاویری با وضوح بالا، شارپنس خیره‌کننده و رنگ‌هایی طبیعی ثبت می‌کنند. پردازشگر به کار رفته در این دوربین ها نیز عملکرد پیشرفته تری دارد. در نهایت باید به این موضوع توجه کرد که این دوربین‌ها قابلیت تعویض لنز دارند و باید با توجه به کاربری و هدف هر عکس، لنز متناسب با آن‌ را تهیه و استفاده کرد.

 

۳- قابلیت فیلمبرداری: امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت فناوری‌های به کار رفته در دوربین‌های عکاسی، این دسته از دوربین‌ها یک ابزار مناسب برای فیلمبرداری به شمار می‌آیند. شاید دوربین گوشی‌های هوشمند هم از پس فیلمبرداری‌های روزمره به خوبی بر بیاید اما کیفیت فیلمبرداری در بیشتر دوربین‌های عکاسی به لطف حسگر‌های بزرگتر، لنز‌های پیچیده‌تر و پردازشگر‌های تصویر تخصصی، بهتر است.

دوربین‌های عکاسی خانگی با قابلیت فیلمبرداری 4K یک انتخاب مناسب برای فیلمبرداری از جمع‌های خانوادگی و دوستانه به شمار می‌آیند. به علاوه از این دوربین‌ها می‌توان برای تولید محتوای ویدئویی در سطح خانگی نیز استفاده کرد.

از سوی دیگر با پیشرفت چشمگیر دوربین‌های عکاسی بدون آینه، این محصولات به ابزار محبوب فیلمبرداران نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای تبدیل شده‌اند. حسگر‌های بزرگ، کیفیت فیلمبرداری تا حداکثر 8K، قابلیت اتصال تجهیزات حرفه‌ای صدابرداری و نورپردازی و ابعاد جمع و جور سبب شده تا بسیاری از کاربران حرفه‌ای نیز به این دوربین‌ها برای ساخت فیلم، کلیپ‌های تبلیغاتی و تولید محتوای حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی روی بیاورند.

۴- سازگاری با تجهیزات جانبی: متناسب با نیازها و اهداف هر کاربر، تجهیزات نورپردازی، صدابرداری و اتصالات گسترده و متفاوتی تولید و عرضه شده است. اما نکته قابل توجه اینجاست که تمام دوربین‌های عکاسی با این تجهیزات سازگار نیستند. برای مثال عکاسی از چند محصول برای فروش آنلاین آن‌ها یا فیلمبرداری از یک مصاحبه کوتاه نیازمند تجهیزات ساده نورپردازی و صدابرداری است. اما بسیاری از دوربین‌های عکاسی خانگی با فلاش‌‌های جداگانه سازگار نیستند یا امکان اتصال میکروفون به آن‌ها وجود ندارد. این موضوع حتی در دوربین‌های حرفه‌ای نیز مطرح است و بسیاری از دوربین‌های بدون‌ آینه یا DSLR حرفه‌ای به اتصالات کامل استودیویی و سینمایی مجهز نیستند. در نتیجه برای انتخاب بهترین دوربین عکاسی باید از سازگاری کامل آن با تجهیزات و لوازم جانبی مورد نیاز اطمینان حاصل کرد.

 

۵-قیمت در برابر کارایی: آخرین و البته مهم‌ترین معیار برای انتخاب هر کالایی می‌تواند قیمت در برابر کارایی یا به بیانی دیگر، ارزش خرید آن کالا باشد. دوربین‌های عکاسی خانگی معمولا قیمت پایین‌تری نسبت سایر انواع DSLR یا بدون آینه دارند اما  قطعا نباید انتظاری فراتر از ثبت لحظات روزمره در جمع‌های خانوادگی و دوستانه از این دوربین‌ها داشت. به همین ترتیب، دوربین‌های عکاسی بدون آینه و DSLR قیمت‌ بالاتری دارند اما از پس کاربری‌های حرفه‌ای‌تر به خوبی بر می‌آیند. پس همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، پس از تحقیق، جست و جو، مطالعه و مشاوره با افراد متخصص، هر کاربر می‌تواند از سطح نیازهای خود آگاه شود و با توجه به ‌آن‌ها متناسب‌ترین دوربین‌ عکاسی را از لحاظ قیمت و کارایی انتخاب کند.

 

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین معیارهای انتخاب دوربین عکاسی برای کاربران خانگی تا حرفه‌ای پرداخته شد. با این وجود، شاید آگاهی از قابلیت‌های دوربین‌های مختلف، پیدا کردن بهترین قیمت دوربین‌ها و انتخاب متناسب‌ترین گزینه برای بیشتر افراد امری زمان‌گیر و گیج‌کننده باشد. فروشگاه پیکسل یکی از مراکز معتبر دوربین عکاسی و فیلمبرداری، تجهیزات نورپردازی و صدابرداری و یک همراه مطمئن برای مشاوره و خرید دوربین عکاسی و انتخاب بهترین دوربین برای هر فرد است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه دوربین‌های مختلف و خرید دوربین‌ عکاسی می‌توانید به وبسایت پیکسل سر بزنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات