حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برترین تغییرات اندروید ١٢ که تا به حال مشاهده کرده‌ایم

اندروید ١٢، به دور از تمام اخبار و اطلاعات منتشر شده، یکی از نسخه‌های دوست داشتنی سیستم عامل اندروید است. اما می‌خواهیم در این مطلب، نگاهی به چند مورد از برترین تغییرات اندروید ١٢ داشته باشیم که تاکنون کشف شده‌اند.

برترین تغییرات اندروید ١٢

سیستم عامل اندروید ١٢، حدود ١ ماه پیش به صورت رسمی توسط گوگل رونمایی شد. در همین حین، بسیاری از کمپانی‌ها لیست دریافت کنندگان اندروید ١٢ بتا را برای گوشی‌های خود منتشر کردند. البته شاهد غیبت کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ در این لیست‌ها بودیم.

 

اولین نگاه به اندروید ۱۲ و تغییر طراحی عظیم با Material You گوگل

 

حال، با انتشار گسترده‌تر این نسخه، حالا جزئیات بیشتری را از اندروید ١٢ می‌دانیم. به نقل از Gizmodo، دومین بیلد اندروید ١٢ به صورت بتا منتشر شده است. در نتیجه، تغییرات بیشتری در آن رخ داده‌اند. پیش‌تر، شاهد ایجاد اصلاحات اساسی در سیستم عامل اندروید با نام Material You توسط گوگل بودیم. اما در جدیدترین بتای اندروید ١٢، می‌توانید چشم انداز گسترده‌تری به این نسخه از اندروید داشته باشید. در لیست این تغییرات، از همین تغییرات در جلوه‌های بصری تا منوی Power جدید را می‌توان مشاهده کرد. اگر بی صبرانه منتظر تست این نسخه از اندروید هستید، می‌توانید آن را بر روی دستگاه خود نصب کنید. البته اگر دستگاه شما جزوی از پروژه اندروید ١٢ بتا باشد!

اگر دستگاه شما Pixel 3 یا مدل‌های جدیدتر از آن است، می‌توانید به سادگی به نسخه جدید بتای اندروید ١٢ دسترسی پیدا کنید. این نسخه، برای دستگاه‌های تعیین شده نیز در دسترس است. اما توجه داشته باشید که به دلیل نهایی نبودن این نسخه از اندروید، ممکن است با برخی از مشکلات و باگ‌ها مواجه شوید. در هر صورت، همین تست کردن زود هنگام نسخه جدید اندروید هیجان‌های خاص خودش را دارد! حال، قصد داریم تا به چند مورد از برترین تغییرات اندروید ١٢ در جدیدترین بیلد بتای این سیستم عامل باشیم.

١- طراحی Material You، روح تازه‌ای به ظاهر دستگاه شما می‌بخشد

طراحی Material You اندروید ١٢

 

همچنان Material You به طراحی نهایی خود نرسیده است. با این وجود، در نسخه دوم بتای اندروید ١٢، تغییرات بیشتری نسبت به نسخه قبلی مشاهده می‌شود. به همین دلیل است که شما شخصی سازی‌های وعده داده شده در مراسم رونمایی از اندروید ١٢ را در این نسخه تجربه نمی‌کنید. اما به وضوح می‌توانید تغییرات ظاهری جذابی را مشاهده کنید. به عنوان مثال، در بخش پس زمینه‌های جدید، می‌توانید از پس زمینه‌های رنگی و زیبایی برخوردار شوید. این پس زمینه‌ها، به سادگی و برای صفحه قفل و صفحه اصلی گوشی هوشمند شما قابل تنظیم هستند. تصاویر زمینه و رنگ پوسته کاربری، به طور ظریفی از تطبیق پذیری بهره مند شده‌اند. مشخص نیست که این موضوع، چگونه به وقوع پیوسته است. اما هرچه که باشد، در طراحی نهایی اندروید ١٢، می‌توان تغییرات ظاهری را به سادگی دریافت.

٢- داشبورد حریم خصوصی

داشبورد حریم خصوصی

متأسفانه سیستم عامل اندروید مدت‌هاست که با شهرت “امنیت کم‌تر از iOS” شناخته می‌شود. به همین دلیل، گوگل امکانات جدیدی را برای نظارت شما بر فعالیت برنامه‌های در حال اجرا در دستگاه شخصی شما به ارمغان آورده است. نام این ویژگی، داشبورد حریم خصوصی است. این ویژگی، مشابه قابلیت Digital Wellbeing است و به شما قابلیت مدیریت فعالیت برنامه‌های دارای دسترسی را می‌دهد. به طور مثال، شما می‌توانید چک کنید که کدام برنامه‌ها به موقعیت مکانی شما دسترسی کامل دارند و استفاده از موقعیت مکانی شما، در چه زمان‌هایی رخ داده است. برای فعال کردن داشبورد حریم خصوصی، به بخش Privacy و سپس قسمت Privacy Dashboard مراجعه کنید. به همین ترتیب، نموداری از فعالیت برنامه‌های مختلف به شما نمایش داده خواهد شد. مدیریت دسترسی برنامه‌ها، به سادگی قابل انجام است.

۳- گرفتن دسترسی میکروفون و دوربین به راحتی

آیا نمی‌خواهید که هیچ برنامه اندرویدی به دوربین یا میکروفون دستگاه شما دسترسی پیدا کند؟ خب، خبر خوب این است که هم اکنون در نسخه دوم بتای اندروید ١٢، شما می‌توانید دسترسی میکروفون و دوربین را به راحتی از برنامه‌ها بگیرید. توجه داشته باشید که این ترفند، بر روی برخی از برنامه‌ها که نیاز مبرم به موارد نام برده دارند، جواب نمی‌دهد. اما می‌توان گفت که مدیریت دسترسی برنامه‌ها به دوربین و میکروفون، ساده‌تر از همیشه شده است. شما می‌توانید به طور دستی این دسترسی‌ها را کنترل کنید.

۴- از فعالیت برنامه‌ها در نوار اعلان اطلاع پیدا کنید!

این نسخه از سیستم عامل اندروید، دارای یک ویژگی مشابه iOS 14 است. کارکرد این ویژگی، به طوری است که شما با اطلاع یافتن از استفاده برنامه‌ها از بخش‌های مختلف دستگاه شما، می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. این موضوع، با استفاده از یک نشانگر رنگی در نوار اعلان اطلاع رسانی می‌شود. پس از به حداقل رساندن این فعالیت‌ها، نشانگر مورد اشاره سبز رنگ خواهد شد.

۵- با منوی Power سابق خداحافظی کنید!

منوی Power جدید در اندروید ١٢

منوی Power جدید در اندروید ١٢

گوگل منوی Power دستگاه‌های اندرویدی را در این نسخه تغییر داده است. به همین دلیل، این مورد به عنوان یکی از برترین تغییرات اندروید ١٢ تلقی می‌شود. به همین صورت، دیگر میانبری برای استفاده از Google Pay یا لوازم هوشمند خانه وجود ندارد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به تنظیمات، قابلیت فعال سازی گوگل اسیستنت را با استفاده از دکمه پاور فعال کنید. پس از این اقدام، با نگه داشتن دکمه پاور گوگل اسیستنت ظاهر خواهد شد. البته این مورد، خیلی جدید نیست و پیش‌تر گفته بودیم که در گوشی‌های شیائومی یا هواوی آن را مشاهده کرده بودیم.

۶- نور خانه خود را بهتر مدیریت کنید

کنترل وسایل هوشمند خانه از طریق بخش Quick Settings اندروید ١٢ فراهم شده است. شما می‌توانید در این نسخه از سیستم عامل اندروید، وارد بخش نوار اعلان و Quick Settings شوید و در صورتی که لوازم هوشمند را در خانه خود دارید، آن‌ها را از طریق همین قسمت و بدون دردسر اضافه کنترل کنید.

٧- گوگل Pay را فراموش نکنید

یکی دیگر از برترین تغییرات اندروید ١٢، خارج شدن تنظیمات Google Pay و انتقال آن به بخش Quick Settings این سیستم عامل محبوب است. در صورتی که کیف پول شما به Google Pay متصل شده است، شما می‌توانید از طریق نوار اعلان به تنظیمات این قابلیت مراجعه کنید و از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، گوگل از شما درخواست می‌کنید که در ابتدا کیف پول الکترونیکی خود را با این سرویس پرداخت همگام سازی کنید. در کل، گوگل تمرکز زیادی بر روی بخش Quick Settings و دسترسی سریع به امکانات داشته است.

٨- صفحه نمایش دستگاه اندرویدی خود را کم نور‌تر کنید

ویژگی Extra Dim

در نسخه جدید بتای اندروید ١٢، قابلیتی به نام Extra Dim افزوده شده است. استفاده از این ویژگی، به شما کمک می‌کند تا نور نمایشگر دستگاه خود را کم‌تر از حالت معمول کنید. به همین ترتیب، تماشای نمایشگر در محیط‌های تاریک سبب اذیت شدن کم‌تر چشمان شما خواهد شد. شما به سادگی می‌توانید Extra Dim را در نوار Quick Settings بیابید و آن را فعال کنید. با فعال شدن آن، نور نمایشگر در کم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. اگر فیلتر نور آبی برای شما کافی نیست و همچنان مستعد دردهای چشمی هستید، این قابلیت برای شما کارایی زیادی دارد.

٩- فعال سازی ویژگی Quick Tap

قابلیت Quick Tap

اگر گوشی شما Pixel 4a یا Pixel 5 است، می‌توانید از قابلیت Quick Tap در بتای اندروید ١٢ بهره ببرید. در نتیجه، ژست Quick Tap توانایی بدل شدن به یک قابلیت کلیدی را برای شما دارد. با فعال سازی این ویژگی از بخش Gestures در تنظیمات، می‌توانید از آن برای گرفتن اسکرین شات، دسترسی به دستیار صوتی، پخش یا مکث موزیک، دیدن برنامه‌های اخیر در رم و یا باز کردن یک برنامه خاص استفاده کنید. تمام این‌ها، فقط با دو ضربه سریع به پشت گوشی‌های مذکور انجام می‌گیرد. همچنین می‌توان تعیین کرد که ضربه‌ها می‌بایست تا چه حد محکم باشند.

١٠- گوشه‌های گِردتر از همیشه

گوشه‌های گردتر در اندروید ١٢

اگر پیش‌تر با ویندوز ١١ آشنا شده باشید، به یاد دارید که این سیستم عامل نیز تمرکز زیادی بر روی گوشه‌های گرد شده دارد. گوگل در سیستم عامل اندروید ١٢ نیز همین اقدام را انجام داده است. به همین دلیل است که عناصری از گوشه‌های گرد را می‌توان در تقریباً هر بخش از اندروید ١٢ مشاهده کرد. در نتیجه، گوگل بر روی گوشه‌های گرد تأکید ویژه‌ای داشته است. توجه داشته باشید که این موارد، تا به حال کشف شده‌اند. با عرضه نسخه نهایی اندروید ١٢ و پیوستن گوشی‌های بیشتر به این پروژه، می‌توان شاهد اضافه شدن قابلیت‌های جذاب‌تر و جدیدتری نیز بود.

نظر شما در مورد تغییرات اندروید ١٢ چیست؟ کدام یک از نسخه‌های سیستم عامل محبوب اندروید را بیشتر می‌پسندید؟ از موارد فوق، کدام یک برای شما مهم‌تر می‌باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، امکانات خوبی بهش اضافه شده، درکل هرسال که نسخه های جدید اندروید میاد ویژگیهای بیشتر و بهتری هم باهاشون میاد

خیلیم تغییرات خیلی خوبی رو شاهدیم فقط کاش تو زمینه پردازش و بهینه سازی بهتر شده باشه تا تو استفاده روزمره گوشی سنگین نشه.

ای کاش رو ظاهر ایموجی ها
و روون بودن رابط کاربری هم کار کنه

meiyou

کاش شبیه miui قابلیت Monitor Internet Connection رو به اعلانات اضافه میکرد
که بتونیم متوجه بشیم در لحظه با چه سرعتی در حال up/dl هستیم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️