حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رابط کاربری های اندروید، آرایش غلیظ ؛ نگاه سینا

اندروید تنها سیستم عامل موجود برای موبایل و تبلت است که شرکت های زیادی برای ارایه دستگاه های خود از آن بهره می برند. این سیستم عامل که توسط گوگل توسعه داده شده است یک سیستم عامل خیلی انعطاف پذیر چه در ظاهر و چه در باطن است. شرکت های مختلف برای اینکه بتوانند بین تولیدات خود و دیگر شرکت ها یک تفاوت قابل تمایز ارایه کنند، رابط کاربری ویژه خود را روی اندروید قرار می دهند. اندروید خام به خودی خود رابط کاربری پیشرفت داده شده ای نسبت به نسل های پیشین دارد اما هنوز آن همه کاره بودنی که در برخی رابط کاربری ها دیده می شود را ارایه نمی دهد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا رابط کاربری های اندورید را از نگاه من بررسی کنیم و ببینیم آیا نیازی به وجود آن ها هست؟

نه! چون …

رابط کاربری توسعه یافته توسط شرکت های تولید کننده هر چند خوب باشد اما سبب پیامدهایی می شود که گاها باید عطایش را به لقایش بخشید. اما این پیامدها چه مواردی را شامل می شود؟

۱- تاخیر در ارایه به روزرسانی

ارایه به روزرسانی در دنیای اندرویدی به شکل مشخصی یک سال عقب است! این زمان برای پرچمدار ها کمتر و برای دستگاه رده اقتصای و میان رده حتی بیشتر و میل کننده رو به بی نهایت دیده شده است. گوگل به صورت رسمی اواخر بهار از نسخه جدید سیستم عامل خود رونمایی می کند و نسخه های آزمایشی برای دستگاه های منتخب که همواره نکسوس های این شرکت بوده است، منتشر می شود. اواخر تابستان شاهد ارایه رسمی این به روزرسانی برای دستگاه های یاد شده هستیم. این روال برای دستگاه های نکسوسی یا جدیدا دستگاه های پیکسل گوگل است که رابط کاربری آن ها همان رابط کاربری خام اندروید است و نیازی به بهینه سازی های ثانویه ندارد.

شرکت های دیگر ارایه دهنده محصولات اندرویدی اما در بهترین حالت می توانند تا ۳ ماه بعد یعنی اواخر پاییز تا اوایل زمستان این به روزرسانی را به پرچمدار همان سال خود برسانند. این به روزرسانی حدود اواخر زمستان یا اوایل بهار برای پرچمدار نسل قبلی ارایه می شود و سپس نوبت به دستگاه های میان رده تا رده پایین می رسد. این دقیقا زمانی است که نکسوسی از آرزوهای دیگر کاربران خاطرات زیادی دارند و منتظر نسخه بعدی اندورید هستند! البته باید بگوییم که شرکت های اندرویدی که رابط کاربری نزدیک تر به اندروید خام دارند عموما در عرضه به روزرسانی سریع تر عمل می کنند.

۲- افت عملکرد

اگر دستگاه های با اندروید خام را تجربه کرده باشید، همیشه متوجه تفاوت عملکرد با دستگاه هایی که پوسته گرافیکی و کاربری متفاوتی نسبت به اندروید خام دارند، می شوید. هنوز دقیقا دلیل این افت عملکرد را شخصا متوجه نشده ام اما این موضوع وجود دارد. همچنین دستگاه هایی که به اندروید خام نزدیک تر هستند عموما عملکرد بهتر و سریع تری را ارایه می دهند.

۳- برنامه های موازی

برنامه های موازی یکی از مواردی است که علاوه بر اشغال فضای بیشتری از حافظه داخلی ارزشمند شما، باعث سردرگمی برخی کاربران نیز می شود. هر چند گوگل در این زمینه از اندروید ۶ به بعد قواعد سختگیرانه تری وضع کرده است اما باز هم با وجود اصلاحات هنوز شاهد برنامه های موازی شرکت ارایه دهنده در کنار برنامه های گوگل هستیم. در اندروید خام اما فقط برنامه و سرویس های گوگل وجود دارد که البته اگر شما نمونه دیگری را ترجیح دادید می توانید آن را استفاده کنید.

بله! چون …

۱- قابلیت های مفید اضافی

اندروید خام یک پوسته سبک است که قابلیت ویژه اضافی خاصی ندارد. در دنیای اندرویدی تقریبا هر کاری که بخواهید می توانید انجام دهید. برخی شرکت ها از این پتانسیل ها نهایت بهره را می برند و واقعا کاربری را راحت تر می کنند. برخی از این قابلیت های مفید بعدها به نسخه های بعدی اندروید اضافه می شوند اما با داشتن رابط کاربری ویژه شرکت های مختلف شما می توانید آن را همین حالا داشته باشید. قابلیت های مفیدی همچون باز کردن برنامه به صورت Pop up، نمایش سرعت اینترنت در نوار وضعیت، تنظیمات سریع قابل تنظیم، نمایش مدت زمان انتظار پشت تماس از دست رفته، پوسته های گرافیکی متنوع و خیلی موارد دیگر که مسلما در هر رابط کاربری که با آن خو گرفته اید، دیده اید.

۲- برنامه های اختصاصی مفید

این دلیل به نوعی همان بالایی است اما به دلیل گستردگی و قابل بحث بودنش، آن را جدا کردیم. در اندروید خام برنامه های پیش فرض گوگل موارد خوبی هستند که سعی شده لب مطلب در آن ها ادا شود. برخی از این برنامه ها عالی هستند و برخی خالی! خالی از قابلیت هایی که سال هاست که نسل به نسل در دیگر پرچمدارهای اندرویدی وجود دارد. برای مثال برنامه دوربین که در اندروید خام خیلی پردازش قوی نیز روی تصاویر دارد و حالت HDR+ آن تحسین برانگیز است، به جز ثبت تصویر پانوراما هیچ قابلیت ویژه دیگری ندارد! همچنین حتی نمی توانید با تنظیمات دستی عکاسی کنید! حتی تا پیش از پیکسل ها حالت HDR آن تا ۱۰ ثانیه گاهی زمان برای ثبت تصویر نیاز داشت. تصور کنید نکسوس ۶ پی با آن سخت افزار مناسب اما برای ثبت یک تصویر HDR که گلکسی اس ۵ در لحظه ثبت می کرد، باید تا (حداکثر) ۱۰ ثانیه صبر کند و پس از ثبت چند تصویر HDR دیگر اجازه عکاسی به شما ندهد تا صف پردازش های پس زمینه خالی شود! برنامه دوربین در رابط کاربری همه شرکت ها به شدت پیشرفته تر از نمونه گوگلی است.

مدیریت فایل یکی از مواردی است که هنوز حتی در اندروید ۷ هم خیلی دست و پا بسته صورت می گیرد اما دیگر شرکت ها هر کدام برنامه ویژه خود را دارند. شاید باور نکنید اما اندروید خام برنامه ضبط صدا هم ندارد! پخش کننده ویدیو مجزا، پایش فعالیت های ورزشی، برنامه یادداشت برداری و حتی موارد دیگری که شاید الان حضور ذهن نداشته باشم نیز در اندروید خام نیاز به نصب برنامه توسط شما دارد! جالب اینکه هر کدام از این برنامه ها که گفتیم، در شرکت های مختلف رابط کاربری و قابلیت های منحصر به فرد و ویژه خود را دارند.

برخی برنامه های پیش فرض گوگل هم اصلا چنگی به دل نمی زنند. برنامه Photo و Google play music از جمله مواردی است که هیچ وقت شخصا با آن ها کنار نیامدم. این برنامه ها هر کدام نمونه های به مراتب قوی تر و کارای تری در رباط کاربری های دیگر اندروید دارند.

۳- شخصی سازی بیشتر

از اندروید ۶ به بعد این قابلیت در رابط کاربری های دیگر اندروید کمتر دیده می شود اما همچنان رابط کاربری هایی هستند که تقریبا برای هر موضوعی که بخواهد رخ بدهد، از شما سوال می پرسند و به باب میل شما عمل می کنند. بدین صورت شما می توانید اکثر موارد را طبق عادت کاربری خود مرتب کنید و نظم ببخشید اما در اندروید خام، حرف حرف گوگل است! درجه شخصی سازی در اندروید خام بیشتر به همان تغییر تصویر زمینه محدود می شود! البته که کمی اغراق کردیم اما نسبت به دیگر رابط کاربری ها، گوگل بهتر است این پتانسیل اندروید را بیشتر برجسته کند. هر چند برخی معتقدند شخصی سازی بیش از حد سبب سردرگمی کاربر می شود، اما اگر حق انتخاب وجود داشته باشد، همیشه اوضاع بهتر است.

نظر شما چیست؟ اندروید با آرایش غلیظ رابط کاربری شرکت های دیگر بهتر است یا اندروید خام با آن ظاهری که گوگل از آن متصور است؟

اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
badel

اندروید خام چنگی به دل نمیزنه،رابط کاربری سامسونگ ،هواوی ،شیائومی،الجی ، سونی و…اینو ثابت می کنه.

نیما

مضرات کاملا مشخص تر از سود ها هستن.
افت عملکرد و عدم ارایه ی به روز رسانی کاملا میتونه افراد (از جمله خودم) رو از اندروید ، زده کنه.

Mosafer

طبیعتاً هر چیزی اورجینالش بهتره اما توی اندروید این اصل کاملاً صادق نیست!
این پست به اندازه کافی اثبات کننده این هست که متأسفانه نمیشه بین نسخه گوگل و غیر گوگل با قطعیت یکی رو انتخاب کرد.
مگر اینکه بیاییم و نیازها و نگرش‌مون به اندروید رو بررسی کنیم.
مثلاً اندروید مخصوصاً بعد از نسخه ۵ دارای چه تحولاتی در یک بروزرسانی اصلی شد که ارزش آپدیت رو داشت؟ مثلاً اضافه شدن قابلیت مجوز دادن به برنامه‌ها چقدر بنیادی و اضطراری بود؟ یا مثلاً قابلیتی مثل تقسیم صفحه نمایش بین دو برنامه و یا پشتیبانی از Vulcan API برای یه کاربر چقدر جدید بود؟!
ساده‌تر بپرسم؟ چقدر به نسخه جدید اندروید دقیقاً توی همون سالی که معرفی میشه نیاز داریم؟
این محل تردیده…!
به نظر من افت عملکرد اندروید ناشی از استفاده نادرسته و حتی با روش‌های ساده‌ای قابل حله
مسئله اینجاست که با تولید پیکسل عملاً خریدن نسخه اصلی اندروید مخصوصاً برای ایرانی‌ها خیلی سخت و پردردسر شده

و البته قیمت گوشی‌ها مخصوصاً از اواسط ۲۰۱۶ داره طوری میشه که اغلب مردم باید به بالارده اندروید راضی بشن. چون این روزها با کمتر از ۲ میلیون هم نمیشه پرچمداری خرید که از ورودش به بازار کمتر از ۶ ماه گذشته باشه. و این یعنی دست خریدار بسته تر از اونی شده که بخواد بین رابط کاربری انتخاب کنه!!!

Mosafer

موضوع اینه که در اغلب موارد رابط کاربری نمی‌تونه اونقدر مهم بشه که انتخاب خریدار رو عوض بکنه. مثلاً اگر من راضی به رابط کاربری پیکسل شدم و خواستم بخرم، اولاً که کمیابه، ثانیاً گرونه، صرف نظر این‌ها دارای نقص‌های عجیبیه.
سال ۲۰۱۷ داره تبدیل به سال گوشی‌های کم حاشیه (با نسبت بالای صفحه نمایش در قیاس با بدنه) تبدیل میشه. اما ابعاد و حاشیه‌های پیکسل روی گوشی‌های سه چهار سال قبل هم سفید کرده.
آیفون بعد از چند سال تصمیم گرفت حتی مدل معمولی رو هم با ois تجهیز کنه ولو طراحی‌اش خراب بشه ولی پیکسل ois نداره.
پرچمدارها دارند یکی یکی ضد آب میشن ولی پیکسل….
کلاک پردازنده ۸۲۱ هم طوری کم شده که عین ۸۲۰ شده!
مموری هم که کلاً بهش اعتقادی ندارند و ظرفیت پایه رو برخلاف بسیاری از پرچمداران جدید ۳۲ گیگ در نظر گرفتند.
پیکسل حتی از بلندگوهای استریوی نسل قبل هم صرف نظر کرده!
این ایرادات به علاوه همه مشکلات ریز و درشت پیکسل، همه به ازای قیمت‌اند که مهم محسوب میشن وگرنه پیکسل رو با ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلار عرضه می‌کردند تا انتظاری هم ازش نباشه.

این اشکالات با تعداد بسیار کمتر برای پرچمدارایی مثل جی۶ ، xz premium ، p10 و … هم وجود داره.

Mostoul

من چون خودم نکسوس داشتم همیشه سعی میکنم اگه قرار باشه چیزی جز نکسوس بگیرم چیزی رو انتخاب کنم که رابط کاربریش نزدیک به اندروید خالص باشه.
به نظرم اگه اندروید از نظر تغییراتی یک مقداری بسته تر بود خیلی بهتر میشد.
الان هست برنامه هایی که فقط رو گوشیهای خاصی میتونن نصب بشن. مثل برنامه های سیستمی.
شاید اگه ظاهر رابط کاربری همه گوشیها مثل هم بود. و فقط برنامه ها به صورت یه اپ دانلودی میتونستن باشن خیلی بهتر بود.
مثلا گوشی سامسونگ به جای اینکه از تاچ ویز بهره بگیره میتونه تاچ ویز رو به صورت یه لانچر برای نصب رو گوشیهای سامسونگ که آیدی مشخصی دارن روی پلی استور قرار بگیره.
آیا نمیشه عملیش کرد ؟

Modarz

از رابط کاربری سونی راضی ام.
چیزاییه که خود آندروید داره رو حذف کرده و جدیدا مسیج هم مال گوگل رو گذاشته.
برنامه یادداشت keep رو z5 داشت از اول و من فقط ضبط صوت نصب کردم.

mohammad.h

سلام.من گوشیای سامسونگ و سونی داشتم اما همیشه احساس یکنواختی بم میداد.به نظر من یکی از ملاکای انتخاب رابط کاربری با قابلیت تغییر زیاد و اپدیتای زیاد سیستم عامل میتونه باشه.الان از شیائومی خیلی راضیم.یکم باگ داره تو اپدیتاش اما منظم و طولانی مدته پشتیبانیش و زیباست.مثل نوت۳ که داشتم به شعور خریداراش با یه اپدیت توهین نمیکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)