حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی اچ تی سی وان آ ۹ (HTC One A9): غریب آشنا

نوشته

8 سال قبل | 23 دیدگاه | ترنجی

سخت افزار (بنچمارک، باتری، صدا، حسگر اثرانگشت)

HTC A9 review-toranji (37)

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، وان آ ۹ (One A9) در دسته بندی بالارده (نه پرچمدار) قرار می گیرد و سخت افزار آن برای رده خود بسیار خوب است. اما عملکرد کلی چطور و در استفاده روزمره راضی کننده است؟ اجازه بدهید نگاهی به لیست مشخصات سخت افزاری داشته باشید و سپس در برابر یک یک آن ها صحبت کنیم، مطمئن باشید این صفحه برای وان آ ۹ یک بخش مهم است پس آن را به خوبی مطالعه کنید:

چیپست شرکت کوالکام مدل اسنپدراگون ۶۱۷ (MSM8952) با معماری ۶۴ بیتی، پردازنده مرکزی ۸ هسته ای دارای دو شاخه چهار هسته به فرکانس های ۱٫۵ گیگاهرتز و از نوع Cortex-A53، چهار هسته به فرکانس ۱٫۲ گیگاهرتز و از نوع Cortex-A53 (هر دو از نوع A53)، پردازنده گرافیکی Adreno 405

حافظه داخلی و رم به صورت ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی (۱۰ گیگابایت در دسترس) و ۲ گیگابایت رم (۱٫۷۵ گیگابایت در دسترس)، ۳۲ گیگابابت حافظه دخلی و ۳ گیگابایت حافظه رم، حافظه داخلی قابل افزایش تا ۲۰۰ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی

دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل با فوکوس متغیر و خوکار، گشودگی دیافراگم f/2.0، لرزشگیر اپیتکال تصویر (OIS)، فلاش LED دوتایی-دورنگ، تنظیمات کامل دستی به صورت پیشفرض (از جمله سرعت شاتر)، فیلم برداری ۱۰۸۰P (فول اچ دی) به نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و ۷۲۰P به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه (حالت حرکت آهسته این دستگاه)
دوربین جلو ۴ مگاپیکسل با فوکوس ثابت، گشودگی دیافراگم f/2.0، لنز عریض ۲۷ میلی متری، اندازه حسگر تصویر ۱/۳ اینچ، اندازه پیکسل های بزرگ ۲ میکرومتری (فناوری آلترا پیکسل اچ تی سی) عکاسی HDR

سیستم عامل اندروید ۶ (مارشملو)، رابط کاربری سنس نسخه ۷ از اچ تی سی

سیستم صوتی Boomsound HTC و صدای دالبی، آمپلی فایر مخصوص هدفون، خروجی های-رز ۲۴ بیتی، قابلیت افزایش کیفیت صوتی تا کیفیت بالا (آپ-اسکیل کیفیت صدای پایین توسط مبدل DAC که خروجی ۱۴ بیتی را به ۲۴ بیتی تبدیل می کند)، بلندگوی تکی، یک هدفون با کیفیت

وای فای دو بانده با پشتیبانی از فناوری های a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه ۴٫۱، پشتیبانی از شبکه های راهیابی GPS, Beidou, GLONASS ،  NFCفقط برای پرداخت (جفت شدن دستگاه از این طریق صورت نمی گیرد و اندروید Beam فعال نیست) ، OTGو رادیو، پشتیبانی از نسل چهارم مخابراتی LTE) Cat.7) 

قابلیت شارژ سریع نسل ۲ و ۳ کوالکام، حسگر اثرانگشت، نانو سیم کارت

HTC A9 review-toranji (93)وان آ ۹ (One A9) از چیپست قدرتمند اسنپدراگون ۶۱۷ بهره می برد که نمونه بهینه شده اسنپدراگون ۶۱۵ است. در مدل های ۱۶ گیگابایتی که سازگاری کامل با شبکه مخابراتی ایران دارند، حافظه رم ۲ گیگابایت اما در نمونه های بازار امریکا شاهد حافظه داخلی ۳۲ گیگ و حافظه رم ۳ گیگابایتی هستیم. نسخه مورد بررسی ترنجی یک دستگاه ۱۶ گیگابایتی بود که در همین ابتدا باید بگوییم تنها ۱۰ گیگابتی از حافظه داخلی در دسترس شماست. هر چند این دستگاه کارت حافظه جانبی پشتیبانی می کند و می توانید تا ۲۰۰ گیگابایت کارت حافظه به آن اضافه کنید اما عملکرد دستگاه در لود مجتوا از کارت حافظه کمی ناامید کننده بود، باید بگوییم مموری کارت ما ۳۲ گیگابایت کلاس ۱۰ U1 بود که جز بهترین های بازار به حساب می آید. این مشکل هنگام انتقال فایل از مموری دستگاه به کامپیوتر هم خودنمایی می کند. حتی برنامه گوگل پلی موزیک که البته خود سرشار از لگ است اما در این دستگاه بدترین عملکرد خود را داشت.

از نظر عملکرد باید گفت که گاهی در منو شاهد لگ خواهید بود، در اجرای برنامه های متفاوت این تاخیر قابل مشاهده و لمس است که امیدواریم اچ تی سی با ارایه به روزرسانی هایی این موارد را حل کند. احتمال می دهیم عجله این شرکت در ارایه وان آ ۹ با اندروید ۶ (مارشملو) باعث این مسئله شده است. اما بنچمارک ها به چه صورت است؟ ابتدا اجازه بدهید یک توضیح مختصر درباره این تست بدهیم. در بازه ارایه وان آ ۹ شاید ارایه ان تو تو نسخه ۶ هستیم که معیارهای امتیاز دهی در آن متفاوت و البته دانلود کردن آن خود مکافاتی است! در تست جدید وارد امتیاز دهی دسته بندی و برخی موارد جدید اضافه شده است. نتیجه وان آ ۹ در دو نسخه این برنامه به شکل زیر است:

امتیاز اچ تی سی وان آ ۹ (One A9) در ان تو تو نسخه ۶

امتیاز اچ تی سی وان آ ۹ (One A9) در ان تو تو نسخه ۵٫۷٫۱

همانطور که می بینید اختلاف خیلی فاحش است و دلیل را می توان در امتیاز بخش تجربه کاربری دید، نمی دانیم چطور است که چنین امتیاز بالایی در آن بخش می گیرد (حتی بیشتر از گلکسی نوت ۵ یا دیگر پرچمدارهای مطرح بازار) اما احتمال می دهیم یک باگ باشد. به استناد نسخه ۵٫۷٫۱ می توانیم بگوییم وان آ ۹ در رده دستگاه هایی چون اکسپریا M5 و گلکسی J7 قرار می گیرد که البته با اختلاف قابل توجهی گلکسی A8 از آن بالاتر است.

باتری

HTC A9 review-toranji (166)

باتری ۲۱۵۰ میلی آمپری اچ تی سی وان آ ۹ (One A9) حجم کمی برای اکوسیستم اندروید دارد اما فکر می کنید عمر باتری خوبی داشته باشد؟ خب سخت در اشتباهید چرا که در تجربه ترنجی نتایج نگران کننده ای ثبت شده است. خواننده های گرامی ترنجی همیشه درخواست داشتند تا ترنجی به جز عمر باتری در بخش پخش ویدیو و مدت زمان شارژ شدن، مدت زمان وبگردی را هم اندازه بگیرد. پاسخ ترنجی به درخواست شما مثبت است و برای تخمین عمر باتری اچ تی سی وان آ ۹ در حالت وبگردی با آن نیم ساعت وبگردی کردیم، در این مدت که با مرور کروم و اینترنت وای فای انجام شد، نور نمایشگر را در میانه قرار داده و به مرور صفحات وب پرداختیم. نتیجه مصرف شدن ۱۰٪ باتری در این مدت (۳۰ دقیقه) است، دست به ماشین حساب که شوید به ۶ ساعت وبگردی می رسید که واقعا و اصلا خوب نیست.

برای پخش ویدیو با نور متوسط، صدای ۷۰٪ در هندزفری، یک ویدیو با پسوند MKV و به رزلوشن ۱۰۸۰P به ازاء پخش نیم ساعت ویدیو، ۶ درصد باتری مصرف شد که رکورد ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه پخش ویدیو را برای وان آ ۹ ثبت می کند.

HTC A9 review-toranji (176)

اما همه چیز اینقدرها هم بد نیست، خوب آن که باید بدانید وان آ ۹ از شارژ سریع ۲٫۰ کوالکام و با ارایه آپدیتی که قول آن داده شده است، از نسخه ۳٫۰ این فناوری پشتیبانی می کند. در تجربه ترنجی از شارژ کردن HTC One A9 با شارژر سریع سامسونگ، این دستگاه در مدت ۶۰ دقیقه ۹۰٪ شارژ شد که واقعا عالی است، هر چند ۱۰٪ آخر ۲۰ دقیقه به طول انجامید اما این نوید یک دستگاه خوب از نظر سرعت شارژ را به شما می دهد. مدت زمان شارژ شدن این دستگاه با شارژر ۱٫۵ آمپری موجود در بسته بندی آن، ۹۰٪ در ۹۰ است که مسلما باز هم بد نیست.

صدا

HTC A9 review-toranji (171)

بوووووووووممممم! بله، درست خواندید، بوووووووووممممم. صدای خروجی وان آ ۹ بخشی است که پس از طراحی بسیار دلنشینش دومین برتری مشخص این دستگاه نسبت به دیگر دستگاه های هم رده خود است. از فناوری پخش صدای های-رز ۲۴ بیتی تا آپ-اسکیل کردن صدای ۱۶ بیتی به ۲۴ بیتی و آمپلی فایر مخصوص برای هدفون همه و همه دست به دست هم می دهد تا برای اولین بار در زندگی تان به این پیام هشدار اهمیت بدهید:

HTC A9 review-toranji (169)در اولین تجربه ما از گوش دادن به موسیقی با هندزفری که در صفحه دوم گفتیم ظاهرش به حرفه ای ها نمی خورد، بی اراده نیم ساعت غرق در لیست آهنگ های خود شدیم. حداکثر صدای این دستگاه در خروجی ۳٫۵ میلی متر آن قابل تحمل برای همه نیست و باید گفت صدای خروجی “فقط بلند” نیست، بلکه بیس، تریبل و جزئیات بسیار زیاد و حتی شنیده نشده ای را در آن حس خواهید کرد. مطمئن باشید اگر طرفدار موسیقی هستید، این دستگاه و این هندزفری همراه آن کاملا شما را ارضا خواهد کرد. البته چه بهتر که هندزفری های رده بالاتر HTC را برای یک تجربه بهتر تهیه کنید. متاسفانه تمام تنظیمات صوتی شما محدود به خاموش یا روشن کردن حالت Boom sound with Dolby می شود و هیچ اکولایزر یا تقویت کننده باس در آن دیده نمی شود.

هندزفری اما یک عیب دارد و آن اینکه تنها یک کلید برای قطع و وصل موسیقی و تماس دارد، راهی برای تنظیم صدا توسط آن نیست!

HTC A9 review-toranji (172)

خروجی بلندگوی مونو آن اما نه زیاد بلند که کاملا با کیفیت است و از گوش کردن به موسقی با آن در خلوت خود لذت خواهید بود، خب البته کار اصلی بلندگوی دستگاه این نیست و باید در هر شرایطی شما را از آن چه که در دستگاه روی می دهد آگاهی بخشد، پس اگر این دستگاه را خریدید، یک آهنگ زنگ بلند برای خود دانلود کنید.

حسگر اثرانگشت

HTC A9 review-toranji (110)

اچ تی سی در استفاده از اثرانگشت زیاد تازه کار نیست و اولین تجربه خود را در وان مکس انجام داد. پس از آن متاسفانه وان ام ۹ اینقدر خوشبخت نبود که این حسگر را دریافت کند تا این که اچ تی سی به طریق دیگری در وان ام ۹+ از آن بهره برد. وان آ ۹ اما با تمام بالارده بودن خود اما خوشخبتانه از این حسگر بی بهره نسیت و یکی از بهترین ها را در خود دارد. باید بدانید این مثل محصولات سامسونگ یک دکمه نیست، بلکه یک پنل اسکنر اثرانگشت است که به لمس دست هم حساس است. خوب آن که اچ تی سی برای باز کردن دستگاه در وان ام۹+ و آ ۹ نیازی به فشردن دکمه قفل ندارد و با لمس حسگر اثرانگشت دستگاه از خواب بیدارد و با ادامه لمس، انگشت شما را اسکن و قفل را باز می کند. کاربرد دیگرش این است که وقتی دستگاه قفل نیست، با تپ کردن روی آن، به صفحه اصلی بر می گردید.

HTC A9 review-toranji (105) HTC A9 review-toranji (107) HTC A9 review-toranji (109)

این هم خوب است هم بد، چرا که گاهی ناخودآگاه دستتان روی این قسمت می رود و باعث باز روشن شدن دستگاه می شود، خبر خوب این که شما می توانید این حالت را غیر فعال کنید. دقت و سرعت آن بسیار خوب است و تا ۵ انگشت هم می توانید روی آن تنظیم کنید. در مجموع باید حسگر اثرانشگت وان آ ۹ بسیار خوب است.

HTC A9 review-toranji (102)قبل از پایان بخش سخت افزار باید بگوییم که به صورت غیر عادی دستگاه ما با باندهای مخابراتی ایران در شبکه ۴G LTE مشکل داشت. برای رفع آن تحقیق کردیم و با برنامه دستگاه را فقط در حالت LTE قرار دادیم که متاسفانه آنتن دستگاه به کلی قطع می شد. با تحقیق بسیار دریافتیم که نسخه های ۱۶ گیگابایتی وان آ ۹ باید در ایران و تحت هر ۳ اپراتور بدون هیچ مشکلی کار کند و فقط مدل های ۳۲ گیگابایتی از این نظر مشکل خواهند داشت اما هر چه که بود این دستگاه در مدت بررسی ۱۰ روزه ما نتوانست به هیچ طریقی به شبکه ۴G وصل شود.

HTC A9 review-toranji (103)

در مجموع در بخش سخت افزار با چشم پوشی از مشکل ۴G نشدن که احتمال می دهیم دستگاه ما ارسالی برای ما مشکل داشته باشد، اچ تی سی وان آ ۹ امتیاز خیلی خوب می گیرد.

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
pika

ای بابا منتظر بررسی نکسوس ۵X و الجی V10 بودم , خبر بررسی اونا که قبل از این بود پس بررسیشون کی میاد؟ 🙁

Aryan.e.m

من تازه فهمیدم v10 عجب چیز شاخیه
ال جی ایول داره بابتش :wacko:
ولی اگه به نسخه میداد کمتر یا مساوی پنج اینچ ولی با همون پردازنده بهتر بود 😥

mostafasaeedix

ادمو یاد این ایفون اندرویدی ها میندازه … :good:

pr.ali

خخخخ گل گفتی

babak note

درکل خوبه،امیدوارم هرچه سریعرتر برگرده به رقابت

REZA

واسه باز کردن دوربین با دکمه ولوم،باید صفحه خاموش و رو به بالا باشه،بعد گوشی و به صورت افقی میگیریم و دکمه کم کردن صدا رو میزنیم و دوربین باز میشه!

قابل توجه

pika

انگار میخوایم قفل گاوصندوق باز کنیم! اچ تی سی هم با این راه حل های عجیبش! :wacko:

Aryan.e.m

گفتید غریب آشنا یاد ناخدای بی نام افتادم نمیدونم چرا 🙂

milad.tech

با احترام و علاقه ای که به htcدارم به نظرم انتخاب عاقلانه تو این رده قیمتی نیست
قیمتش الان ۱٫۷۰۰ تو بازاره که گوشیهای خیلر بهت،ی میشه خرید.تازه اگه ارزون هم بشه باز حدود ۱٫۲۰۰بشه باز میشه m8 خرید یا a8
یا با یه انتخاب عالی و هزینه کمتر g8 که دوربین و نمایشگر و باتریش از این بهتره
این گوشی تو کشورهای دیگه که نوسان بازار الطاف خودشو به مردم بدبخت تحمیل نمیکنه شاید ارزش خرید داشته باشه اما تو کشور ما که پول از هر چیزی با ارزش تره واقعا نباید خریدش.

pika

از رقیب های هم ردش (همون ام۵ و آ۵) سرتره از هر نظر (به جز باتری و شاید دوربین) ولی از رقیبای هم قیمتش به شدت کم میاره به جز صدا و طراحی , که البته طراحیش با توجه به شباهتش به آیفون یه گزینه ی بی کلاس تلقی میشه چون کسی که بخرتش قطعا این جمله رو از اطرافیان خواهد شنید (یارو تو کف آیفون بوده پول نداشته اینو گرفته)
کلا تو بازه ی قیمتی ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ میتونه خوب باشه وگرنه سرتر ازش خیلی هست..

HiKa

نسبت به قیمتش اصلا گزینه ی مناسبی برای خرید نیست!
با ۱.۷۰۰ میشه نوت ۴، اس۶، زد۳ پلاس، ام۹، الجی جی۴ و… رو خرید ک ۱۰۰٪ گزینه های بهتری هستن!

Moazez

گوشی خوبیه ولی اگه بخوایم رقباش رو حساب کنیم m5 خیلی از این بهتره و اگه بخوایم از نظر قیمتی حساب کنیم خب آدم بهترین پرچمدار نیمه اول سال z3+ رو میتونه با قیمتی که این داره بخره.

Aryan.e.m

M5 حسگر اثر انگشت داره؟
الان کسی بخواد این حسگر رو داشته باشه چی؟؟ :negative:

Mohammad Soly

من حسگر نمیخوام

حبیب

متاسفانه دیشب نتونستم کامل بخونم،ولی الان تمام و کمال خوندمش!
باید خسته نباشید بهت بگم سیناجان! همیشه جنس بررسی هات متفاوت بوده و هست! بازم عالی و خواندنی :rose:

i_love_quality

آقای عطایی متاسفانه دو صفحه آخر بالا نمیان! لطفا درستش کنید
ممنون

Sajjad

چقدر دیر و چقدر کامل
یکی از صفحاتو که میخوندم فک کردم کل بررسیه بس که توضیحات زیاد بود!
اونجاییم که مشخصات با عکس و توضیح کوتاه ادغام شده ایده بسیار جالبیه
عالی بود واقعا
واقعا گوشی عجیبیه…سنس هم جالب شده
اچ تی سی همیشه تو قلب منه…همیشه بین برندها دنبالشم…همیشه دوستش دارم 😥

saman.farabi4040

اچ تی سی سال اخرشه سال دیگه یک قرون هم نمی ارزه هر سال نصف شده ارزششه به خاطر محصولات مسخره ای که بعد از ام ۷ داد

GENERAL

سلام.خسته نباشید
بررسی از صفحه دوم دیگه باز نمیشه لطفا درست کنین

Mr. Navid

با سلام ، سینا جان بخش سخت افزار (بنچمارک، باتری، صدا، حسگر اثرانگشت) باز نمیشه . لطفا یه نگاه بهش بندازید تا بتونم اون بخش رو هم بخونم . ممنون از اطلاعات خوبتون .

meysam.dat

تو یکی از عکسا خوانندتون منو کشته !

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)