حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تفاوت‌های دو غول بزرگ عصر تکنولوژی؛ گلکسی نوت 8 و الجی V30

هر دوی آن‌ها بزرگند، هر دوی آن‌ها قدرتمندند و هر دوی آن‌ها داغ‌ترین گوشی‌های موجود بر روی رادار انتشار می‌باشند. درسته! ما داریم درباره‌ی گلکسی نوت 8 و الجی V30 که هر دوی آن‌ها برای ماه هاست که تیتر خبر‌ها را پر کرده‌اندصحبت می‌کنیم. انتظار می‌رود این دو غول بزرگ در ماه سپتامبر راهی بازار شوند؛ که هر دوی آن‌ها حرف‌های بسیار زیادی در زمینه سایز، ظاهر، سخت افزار و قابلیت‌ها برای گفتن دارند. اما با این وجود این دو در زمینه‌هایی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در این مطلب ما سعی می‌کنیم که تفاوت‌های این دو پرچمدار جدید را برای شما بازگو کنیم. در ادامه‌ این مطلب با ترنجی همراه باشید…

 

طراحی

وقتی که پای ظاهر به میان می‌آید هر دوی گوشی‌ها ممکن است بسیار شبیه هم به نظر برسند. از گلکسی نوت 8 و الجی V30 انتظار می‌رود که توسط گوریلا گلس 5 که بر روی صفحه جلویی و عقبشان قرار دارد محافظت شوند که این صفحه گوریلا گلس توسط قاب فلزی مستحکمی به هم متصل هستند. همچنین هر دوی آن‌ها دارای حاشیه‌های بسیار نازک در دور تا دور صفحه نمایششان هستند. هر دوی آن‌ها در برابر ورود آب و گرد و غبار مقاوم می‌باشند، هر دو دارای جک 3.5 میلی‌متری صدا می‌باشند و هر دوی دکمه‌های کاربری برروی ٌصفحه‌هایشان دارند. این مطالب بر اساس شایعات و افشا گری‌هایی که در این مدت اتفاق افتاده‌اند بیان شده‌اند.

 

یک تفاوت قابل بیانی که بین ظاهر این دو گوشی وجود دارد این است که گلکسی نوت 8 با همراهی قلم S pen Stylus راهی بازار خواهد شد که این قلم همانند مهری می‌باشد که سامسونگ با اولین سری نوت آن را با این دستگاه همراه کرد. و اینطوریکه به نظر می‌رسد الجی جوابی برای این قابلیت ندارد اما این دلیل شکست الجی نمی‌باشد

.

چیز دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که ابعاد گلکسی نوت 8 ممکن است بزرگتر از الجی V30 باشد به دلیل اینکه نوت 8 دارای صفحه نمایش 6.3 اینچی می‌باشد در حالیکه انتظار می‌رود V30 دارای صفحه نمایشی کوچکتر به ابعاد 6 اینچی باشد که با وجود کوچکتر بودن آن دلیل نمی‌شود که عملکردی ضعیف‌تر نسبت به نوت 8 داشته باشد.

 

مطلب دیگر درباره‌ی ظاهر این دو گوشی این است که اسکنر اثر انگشت هر دوی آن‌ها بر روی پشت آن‌ها طراحی شده است اما اسکنر الجی در قسمت زیرین دوربین در جایی که به طور ناخودآگاه انگشت استراحت می‌کندقرار دارد در حالیکه اسکنر نوت 8 با دوربین‌ و حسگر ضربان قلب آن در یک خط قرار دارد. که از جایگاه ایده آل به نظر فاصله زیادی دارد.

در رابطه با دکمه‌ها این طوریکه ب نظر می‌رسد نوت 8 دارای یک دکمه مختص بیکسبی (دستیار صوتی سامسونگ) می‌باشد. درحالیکه الجی بیشتر به دستیار صوتی گوگل اتکا کرده است و به نظر نمی‌آید که دکمه‌ای برای آن تعبیه کرده باشد.

 

صفحه نمایش

شایعات بیان می‌کنند که سامسونگ برای پرچمدار جدیدش یعنی نوت 8 یک صفحه نمایش 6.3 اینچی با رزولوشن 1440 در 2960 پیکسلی انتخاب کرده‌است. در حالیکه الجی دارای صفحه نمایشی با ابعاد کمی کوچکتر اما با همان دقت می‌باشد که آن یک صفحه نمایش 6 اینچی با وضوح 1440 در 2880 می‌باشد. گلکسی نوت 8 دارای نسبت تصویر 9:18.5 می‌باشد در حالیکه الجی V30 دارای نسبت تصویر 9:18 می‌باشد که هر دوی این پنل‌ها از مدل قدیمی و سنتی 9:16 بلندتر و باریک‌تر می‌باشند.

 

گلکسی نوت 8 دارای صفحه نمایشی است که سامسونگ آن را بینهایت نامگذاری کرده است و علت این نام این است که کناره‌های آن به دلیل زیبایی بیشتر به صورت منحنی می‌باشند، که بسیار شبیه چیزیست که ما اکنون بر روی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس میتوانیم ببینیم. شیشه‌ای که صفحه نمایش الجی V30 را میپوشاند ممکن است دارای انحنای کمی در نزدیکی گوشه‌ها باشد اما خود پنل به صورت صاف می‌باشد.

جدای از شکل و اندازه صفحه نمایش‌های این دو گوشی، انتظارات زیاد دیگری از آن‌ها می‌رود. هر دوی آن‌ها باید قابلیت نمایش محتویات HDR10 را داشته‌باشند، هر دوی آن‌ها از قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن پشتیبانی می‌کنند، و ما مطمئنیم که هر دوی آن‌ها بر پایه‌ی تکنولوژی AMOLED می‌باشند. لازم به ذکر است که صفحه نمایش ثانویه که در V10 و V20 وجود داشت در V30 نیز یافت می‌شود و عملکرد آن نیز ممکن است شبیه به نسخه‌های موجود در V10 و  V20 باشد.

 

نرم‌افزار و قابلیت‌ها

اگر این گوشی‌ها دارای اندروید نوگات پارسال باشند و یا دارای اندروید تازه 8.0 یا همان O باشند در هر حال از یک چیز اطمینان داریم و آن هم این است که هر دوی آن‌ها دارای نرم افزار‌هایی می‌باشند که سازنده‌های آن‌ها به صورت پیشفرض بر روی آن‌ها بارگذاری کرده‌اند.انتظار می‌رود که برنامه‌های نصبی و برخی قابلیت‌های موجود در گلکسی نوت 8 همانند چیزی که برروی گلکسی اس 8 دیدیم باشند با این تفاوت که عملکرد چند وظیفه‌ای یا Multitasking پیشرفت کرده است، قابلیت تشخیص چهره و تشخیص عنبیه چشم برای امنیت بیشتر اضافه شده‌است و دستیار صوتی جدید و قدرتمند بیکسبی نیز در آن پیشرفت خواهدکرد. قابلیت‌های دیگری نیز که به لطف وجود قلم S Pen بر روی این گوشی وجود دارند که شامل گزینه‌ی شسته و رفته (Neat Option) می‌باشد که این گزینه برای استفاده از یادداشت‌ها و ممو (Memo) های متعدد و پشت سر هم است.

در همین حال، رابط کاربری که قراراست برروی LG V30 استفاده شود همین رابط کاربری است که در حال حاضر بر روی الجی جی 6 در حال استفاده است اما با کمی تغییرات همانند قابلیت استفاده از تشخیص چهره به جای استفاده از قابلیت تشخیص اثر انگشت که برای قفل کردن گوشی استفاده می‌شود. به دلیل اینکه از الجی وی 30 انتظار می‌رود که یک دستگاه مولتی مدیا باشد پس ما حدس میزنیم که ضبط صوت حرفه‌ای که برروی وی 20 دیدیم نیز تفاوت‌ها و پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌باشد.

 

پردازنده و حافظه

در رابطه با قدرت پردازندگی انتظار می‌رود که گلکسی نوت 8 و الجی وی 30 به طور برابر عمل کنند. در آمریکا احتمال می‌رود که هر دوی آن‌ها دارای یک پردازنده اسنپ‌دراگون 835 باشند که این پردازنده قوی‌ترین و پرسرعت ترین پردازنده‌ی درحال حاظر کمپانی کوآلکام می‌باشد. حافظه داخلی 64 گیگابایتی پرسرعت که انتظار می‌رود در هر دوی این گوشی‌ها وجود داشته باشد که امکان افزایش آن نیز از طریق کارت میکرو اس‌دی وجود دارد. اما انتظار می‌رود که این گوشی‌ها دارای مدل‌های دیگری با مقدار حافظه‌ی متفاوت نیز باشند. در رابطه با موضوع رم نیز هم اکنون به نحوی یک مسئله‌ی رازآلود می‌باشد اما اگر این دو گوشی دارای رم 6 گیگابایتی باشند نباید تعجب کنیم.

 

دوربین

تاکنون ما ازین مسئله که هردو گلکسی نوت 8 و الجی وی 30 دارای دوربین دوگانه هستند اطمینان داریم. که آن تشکیل شده از یک دوربین اصلی و همه فن حریف و به علاوه‌ی یک دوربین ثانویه است. گفته شده است که گلکسی نوت 8 دارای لنز تله‌فتو (Telephoto) خواهد بود که استفاده‌ی آن برای زمان‌هایی است که شما می‌خواهید بزرگنمایی دو برابر در حالیکه از قابلیت Portrait Mode استفاده می‌کنید داشته باشید. در تقابل دوربین ثانویه‌ی الجی وی 30 دارای لنز زاویه گسترده خواهد بود. که این مسئله این قابلیت را برای ما فراهم میکند که یک منظره‌ی بسیار بزرگتری را بدون قدم به عقب برداشتن داخل کادر عکس جا دهیم اما بهای آن کاهش اندکی کیفیت است.

5555دوربین زاویه گسترده‌ی الجی وی 30

 

دوربین اصلی گلکسی نوت 8

 

زوم 2X گلکسی نوت 8

 

قابلیت‌های این دوربین ها در حال حاضر به طور کامل مشخص نشده است اما بر این باوریم که گلکسی نوت 8 دارای دو دوربین 12 مگاپیکسلی و الجی وی 30 دارای دوربین‌های 13 مگاپیکسلی باشد. هیچ ارزشی ندارد که الجی وی 30 از دیافراگم F1.6 استفاده کرده است به این معنی است که می‌توانست از چیزی استفاده کند که حساسیت بیشتری نسبت به نور داشته باشد و عکس‌های پر نورتری می‌توانست بگیرد و گلکسی نوت 8 نیز از یک دیافراگم F1.7 استفاده می‌کند که در گلکسی اس 8 نیز از آن استفاده کرده‌بود. الجی وی 30 از یک لنز شیشه‌ای بجای پلاستیکی استفاده خواهد کرد که این نیز هیچ ارزشی ندارد!

 

در رابطه با نرم‌افزار دوربین ما اطمینان داریم که الجی قابلیت‌های بسیار زیادی را بر روی این نرم‌افزار خواهد گذاشت به خاطر اینکه ادعا کند این گوشی ایده‌آل ترین گوشی برای عکاسی و فیلمبرداری است. این احتمال می‌رود که این گوشی از ضبط ویدیو به صورت فرمت‌های حرفه‌ای نیز پشتیبانی کند و همراه ویرایشگر ویدیو مختص خود راهی بازار شود.

 

هیچ چیزی درباره‌ی دوربین‌های سلفی این دو گوشی در دسترس قرار ندارد اما حدس ما این است که نوت 8 دارای دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک که در اس 8 وجود داشت باشد. و الجی وی 30 نیز دارای لنز زاویه گسترده‌ای که بر روی جی 6 وجود دارد باشد.

 

باطری

مدتی پیش افشاگری در رابطه با باطری که در داخل نوت 8 قرار خواهد داشت اتفاق افتاد. بر طبق این مطلب گفته شد که نوت 8 دارای یک باطری 3300 میلی آمپر ساعتی خواهد بود که به نظر کمی نامید کننده می‌آید چون حتی اس 8 پلاس نیز دارای باطری با ظرفیت بیشتر بود. الجی وی 30 نیز ممکن است همانند الجی جی 6 دارای یک باطری با ظرفیت 3300 میلی‌آمپر ساعت باشد که اگر کمتر ازین باشد به نظر غیر طبیعی است.

 

ما شک داریم که هر دوی این گوشی‌ها دارای قابلیت شارژ سریع باشند اما به دلیل پیشینه‌ی سامسونگ در این زمینه احتمال می‌رود که گلکسی نوت 8 ازین قابلیت پشتیبانی کند. اما ما انتظار داریم که هر دو گوشی دارای قابلیت شارژ بیسیم باشند.

باطری گلکسی نوت 8

 

قاب قسمتی از پشت الجی وی 30 که به ما این مطلب را نشان می‌دهد که این گوشی دارای قابلیت شارژ بی سیم است.

 

نظر شما در رابطه با این دو پرچمدار جدید چیست؟

امروز حتما در پوشش زنده‌ی خبری مراسم معرفی گلکسی نوت 8 همراه ترنجی باشد.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

بازم نظر شخصیمو میگم :
طراحی: قطعا v30
صفحه نمایش: برابر با کمی برتری v30 بخاطر تخت بودنش چون اج واقعا آزار دهنده هست
نرم افزار: تا حدودی نوت 8
دوربین: طبق شایعات هر دو 1.7 دیافراگمشون هست ولی حدس میزنم با اختلاف خیلییییی کم نوت 8 بهتره
باتری: هم با اختلاف کم بنظرم نوت 8
قیمت: طبق شایعات v30 خیلیییی بهتر خواهد بود
نتیجه گیری : بنطر خودم v30 به شرط دارا بودن عمر باتری مفید ارزش خرید بیشتری داره . اگه قیمتاشون یکی بود قطعا نوت8 بهتر بود با اختلاف نا چیز

Sadeghh

عجب گوشی خوبیه این v30
نوت هم انصافا خوبه ولی به شخصه لبه های خمیدش رو خیلی نمیپسندم، اگه 2.5 بعدی بود بهتر بود

Mortazavi

جناب خدادادی هیچ ارزشی ندارد که تمام سعیتونو کردید که نقاط قوت V30 رو عادی جلوه بدید در حالی که هم از نوت8 بهتره هم خوشگلتره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علیرضا خدادادی
مدرس و مترجم زبان انگلیسی، نویسنده، منتقد فیلم و گیم