حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درباره برند JLQ و تراشه JR510 استفاده شده در پوکو C40

با هم در ترنجی خواندیم که پوکو C40 به عنوان یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های این برند معرفی شد. دستگاهی که با باتری ۶۰۰۰ میلی آمپری و رابط کاربری MIUI Go عرضه می شود. این گوشی اما در قلب خود تراشه یا SoC ناشناخته ای از برند ناشناخته دارد. بیاید درباره برند JLQ و تراشه JR510 استفاده شده در پوکو C40 صحبت کنیم.

برند JLQ و تراشه JR510

خب این جی ال کیو چه داستانی دارد و روی گوشی اقتصادی احتمالا پرفروش پوکو چه می کند؟ به نظر می رسد این برند یک شرکت کوچک با سرمایه بالا بوده که در بازار گوشی‌های هوشمند نسبتاً جدید است.

درباره برند JLQ 

جی ال کیو یک JV مستقر در چین است. شاید بپرسید که JV یا Joint Venture چیست؟ خب ترجمه خام فارسی آن می شود “سرمایه‌گذاری” مشترک و در چین به این صورت است که توسط یک یا چند سرمایه گذار خارجی به همراه یک یا چند نهاد چینی تشکیل می شود.

معمولاً یک سرمایه گذار خارجی باید حداقل 25 درصد از سهام را در اختیار داشته باشد، در حالی که یک فرد چینی به طور معمول نمی تواند سهامدار یک JV باشد مگر در شرایط خاص.

برند JLQ

برند JLQ

این برند بیشتر بر روی دستگاه‌های IoT (اینترنت اشیا) و تراشه‌های برای تلفن‌های هوشمند ارزان قیمت متمرکز شده است، جایی در رده قیمتی حدود ۱۰۰ دلار. این برند در سال 2017 تاسیس شده و در حال حاضر حدود ۱۰۰ نفر کارمند دارند.

با این حال، علیرغم اندازه کوچک و اساساً وضعیت ناشناخته آنها، این شرکت دارای سرمایه بسیار بزرگی در حدود نیم میلیارد دلار است و یکی از طرف های موسس شرکت در واقع کوالکام بود.

آنها به احتمال زیاد تراشه‌های خود از Qualcomm تامین کرده اما آنها را مطابق با نیازهای خود سفارشی می کنند. اولین استفاده شناخته شده SoC این برند در همکاری با برند POCO انجام شد.

پوکو C40 با MIUI Go و باتری ۶۰۰۰ میلی آمپری معرفی شد

تراشه JR510 در POCO C40 استفاده شده است و با هم با آن آشنا شدیم.

 

برند JLQ چه‌ تراشه هایی می سازد؟

تراشه جی ال کیو  مدل JR510 فقط در پوکو سی ۴۰ استفاده نشده است. در واقع این تراشه روی دستگاه دیگری به نام Treswave TW104 نیز استفاده شده است که دستگاهی بسیار اقتصادی است.

یک تراشه دیگر از این برند به نام JA310 ارائه شده است. JA310 یک تراشه میان رده برای مصارف AIoT یا هوش مصنوعی اشیا بوده که با طراحی 4 هسته Cortex A55 در فرکانس 1.5 گیگاهرتز کار می کند و پردازشگر گرافیکی Mali G31 را داراست.

این مشخصات اصلا شگفت‌انگیز نیستند، اما با توجه به اینکه تراشه‌های عموما اقتصادی برای دستگاه هایی در محدوده قیمت ۱۰۰ دلاری است، خیلی ایرادی به آن وارد نیست.

در همین حال این تراشه دارای برخی ویژگی‌ها است که ارزش آن را نسبت به برخی از تراشه‌های رایج کوالکام، به ویژه برای مصارفی مانند AIoT بیشتر می‌کند.

تراشه JLQ

تراشه JLQ

تراشه JA310 دارای کدگذاری و رمزگشایی 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه است که در اکثر تراشه های اسنپدراگون یا هلیو مقرون به صرفه وجود ندارد، به عنوان مثال اسنپدراگون 695 فقط دارای کدگذاری و رمزگشایی 1080p با نرخ 60 فریم در ثانیه است.

همچنین دارای خروجی نمایشگر 1080p با نرخ 60FPS است که به احتمال زیاد از طریق پورت Type-C انجام می شود. این تراشه دارای ۲ هسته NPU، پشتیبانی از اترنت (که بیشتر در SoC های اسنپدراگون وجود ندارد)، و یک DSP به نام “VeriSilicon ZSPNano” است. با این حال، هیچ تراشه مودمی در تراشه گنجانده نشده چرا که این یک تراشه اینترنت اشیاء است.

همه این ویژگی‌ها در فرآیند ۱۱ نانومتری سامسونگ ساخته و تولید می‌شوند که کمی قدیمی است، اما همچنان برای IoT کارایی کافی دارد.

حال این پرسش وجود دارد، چرا JLQ که یک برند در زمینه اینترنت اشیا است اکنون تراشه‌های موبایلی می سازد؟ مثلا تراشه JLQ JR150 که در پوکو C40 استفاده شده است.

مشخصات تراشه JLQ JR510

تراشه JLQ JR510

تراشه JLQ JR510

تراشه JLQ JR510 گزینه انتخابی POCO برای گوشی POCO C40 است. این تراشه یک نمونه متوسط رو ​​به پایین است. متاسفانه هنوز اطلاعات دقیق این تراشه منتشر نشده است اما شنیده ها به قرار زیر است.

این تراشه دارای یک مودم 4G بوده و پشتیبانی از 5G ندارد. یک مودم برند کوالکام با DSP (یا پردازنده سیگنال تصویر) Hexagon با نرم افزار Hi-Line است که از این نظر کاملاً شبیه به Snapdragon 662 می شود.

این تراشه همچنین با توجه به این واقعیت که نام چیپست در درایورهای هسته لینوکس کوالکام یافت می شود، به احتمال زیاد برای بلوتوث و وای فای از محصولات کوالکام استفاده می کند.

در بخش CPU یا پردازنده مرکزی این تراشه همچنین دارای یک پیکربندی 8 هسته ای با ۴ هسته مدل Cortex A55 در فرکانس 1.5 گیگاهرتز و هسته دیگر با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است که مدل دقیقش مشخص نیست اما به احتمال زیاد A55 باشد.

تراشه JR510 همچنین دارای یک پردازنده گرافیکی Mali-G52 است که یک پردازنده گرافیکی بسیار پایین است. POCO C40 با اسم رمز “Frost” و با MIUI GO بر اساس اندروید 11 عرضه می شود.

نظر شما درباره همکاری پوکو با این برند ناشناخته چینی تراشه ساز چیست؟ بهتر نبود که تراشه ارزان از برندهای شناخته شده‌تر مثل UNISOC یا مدیاتک استفاده می کرد؟ فکر می کنید برند JLQ و تراشه JR510 موفق باشند؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mega08

همینجوریش با رتبط کاربری اصلیش و پردازنده های قدرت مند یا میانرده ی خوب. ایقد باگ داره. دیگه این چه شود

alikarimi

سلام، والا فعلا نمیشه درمورد این تراشه جدید نظری داد،چون اولین باره که با یه گوشی نام آشنا داره وارد بازار میشه، بادی توسط خریدارها امتحان بشه و دید که چقدر ارش داره، شاید تراشه خوبی ازآب دربیاد حداقل بهتر از unisoc,اونطوری که از مشخصاتش معلومه هر 8 تادهستش ازکورتکسهای A55 هستش، فعلا فقط میشه همینقدر گفت، تاببینیم بعدا چی میشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)