حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی مادربرد ASUS ROG MAXIMUS X HERO؛ انتخاب قهرمان

امروز قصد داریم تا یکی دیگر از محصولات گیمینگ شرکت ایسوس را برای شما کاربران عزیز وب‌سایت ترنجی مورد بررسی قرار دهیم. محصول پیش روی ما مادربرد گیمینگ ROG MAXIMUS X HERO از سوی شرکت ایسوس می‌باشد، که برای تمام دوستداران تکنولوژی یک برند کاملا آشنا و معروف است. در ادامه مطلب با ترنجی همراه باشید تا به بررسی کامل این مادربرد مخصوص بازی تا دندان مسلح بپردازیم.

 

 

 


مقدمه:

 

شرکت ایسوس به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه تولید سخت‌افزار دیجیتال نامی آشنا است و کمتر کسی را می‌توان یافت که در این صنعت نام ایسوس را نشنیده باشد. از بحث تولید لپ‌تاپ گرفته تا لوازم جانبی کامپیوتر، ایسوس در این چند وقته در بسیاری از بخش‌ها تولید محصولات خود را به صورت جدی دارد اما آنچه که در این نوشتار مورد نظر ما است بخش محصولات گیمینگ است. تا اینجا که گفته‌ایم پس بد نیست کمی هم به تاریخچه این شرکت نگاهی بیاندازیم.

شرکت ایسوس ابتدا در سال 1988 در شهر تایپه شکل گرفت و پس از مدتی در سال 2006 ایسوس برند ROG را با هدف تولید بهترین سخت‌افزارها و تجهیزات جانبی برای گیمرها و اورکلاکرها تاسیس کرد؛ برند مذکور در ابتدا با نام G وارد بازارهای جهانی شد و کمی بعد به افتخارات و جوایز زیادی دست یافت؛ “شامینو” شخصی است که در ابتدا پیشنهاد تاسیس این برند را ارائه کرد و همچنین این فرد نیز در ابتدا طراحی و توسعه محصولات این برند را بر عهده داشت. واژه ROG مخفف Republic Of Gamers به معنی جمهوری گیمرها می‌باشد. طی تولد این برند گیمینگ، شرکت ایسوس بنا بر اهمیتی که برای گیمرها قاعل است برای اولین بار خطوط تولیدات مستقلی را برای تولید محصولات گیمینگ احداث کرد.

ایسوس از ابتدای شروع تولید محصولات گیمینگ خود سعی داشته تا با عرضه بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات خود، احترام خود را به گیمرها و دنیای گیمینگ نشان دهد؛ این تلاش چندین ساله ایسوس در خلل سال‌های اخیر خالی منتخب شدن این برند در بحث گیمینگ نیز نبوده است. در هنگامی که رقبای ایسوس نیز پا به پای این برند در حال رقابت در عرضه تولید مادربردهای گمینگ و یا دیگر دسته از این نوع محصولات هستند، ایسوس همیشه سعی داشته است تا با ارائه بیشترین و کارآمدترین امکانات از رقبای خود پیشی گیرد. طی چند سال اخیر ایسوس به کنار از تولید قطعات اصلی گیمینگ، لوازم جانبی گیمینگ را نیز تولید می‌کند که در حال حاضر ایسوس توجه خاصی را از سوی خط تولید خود برای این بخش اختصاص داده است.

 

 

پس از پدید آمدن برند گیمینگ ایسوس به نام ROG ایسوس در دسته‌های بیشتری نیز محصولات خود را تولید و عرضه کرد؛ دسته‌های دیگر از نظر اختلاف قیمت و کارایی جایگاهی پایین‌تر از سری ROG را خواهند داشت، که یکی از این سری‌ها ROG STRIX نام دارد. برند ROG STRIX مخصوص افرادی است که در تهیه محصولات گیمینگ بودجه محدودی را داشته، و همواره به دنبال قطعاتی با امکانات محصولات بالا رده ROG هستند. اما امروز ما با این دسته کاری نداریم! و مادربرد مورد بررسی ما یک محصول بالا رده از سوی خانواده ROG خواهد بود.

نامگذاری محصولات بدون شک برای هر شرکت تولید کننده‌ای مرحله‌ای مهم شمرده می‌شود، که برای ایسوس نیز چنین است. ایسوس همواره به استفاده از نام‌هایی که در تاریخ گذشته معنا دارد علاقه مند است؛ این علاقه ایسوس نیز از نام خود این برند مشخص می‌باشد که برگرفته از 4 حروف اصلی پگاسوس (به معنای اسب بالدار) بوده که در نهایت نام ایسوس را شکل داده است. به کنار از نام‌های تاریخی ایسوس از دیگر نام‌ها نیز همانند Rampage یا Zenith استفاده می‌کند که هر کدام از این نام‌ها معرف هر کدام از محصولات شرکت ایسوس است. محصول پیش روی ما نیز در سری MAXIMUS X نام HERO را برای خود دارد که به معنای قهرمان است. حال جا دارد تا در خلل یک بررسی کامل دریابیم آیا این مادربرد شایسته چنین لقبی است؟ با ما همراه باشید.

 

پردازنده‌های کافی لیک (Coffee Lake) و معرفی چیپ ست‌ Z370

 

اینتل

 

چند مدتی بود که اینتل در سری پردازنده‌های mainstream (مین استریم) خود پیشرفتی در بحث افزایش کارایی نداشت، که البته بیشتر حرف ما در مورد هسته‌های پردازشی است. در همین چند وقت پیش در ترنجی خواندید که شرکت اینتل پردازنده‌های نسل هشت Core i خود را رسما معرفی کرد، و به همراه آن چیپ ست‌های سری 300 را معرفی و عرضه کرد. پردازنده‌ها تغییر کردند، چیپ ست هم تغییر پیدا کرد اما سوکت پردازنده همچنان LGA 1151 است، اما خبری از پشتیبانی مادربردی های سری 200 یا سری 100 از پردازنده‌های نسل هشت اینتل با معماری CoffeeLake نیست. لازم به ذکر است اگر علاقه دارید تا پردازنده‌های جدید اینتل را تجربه کنید لازم است به فکر تهیه مادربرد جدیدی نیز باشید.

 

 

از آنجایی که اشاره شد پردازنده‌های نسل هشت Core i دارای معماری ساخت Coffee Lake هستند، که به غیر از پردازنده‌های سری mobile این نسل (برای رایانه‌های قابل حمل مانند لپ‌تاپ)  خبری از پردازنده‌های رفرش (refresh) نیست. نسل فعلی تازه نفس به کنار از معماری ساخت جدید همچنین دارای تعداد هسته‌های پردازشی و رشته‌های پردازشی بیشتری است. پردازنده پرچمدار این سری Core i7 8700K می‌باشد که این پردازنده دارای 6 هسته پردازشی و 12 رشته پردازشی است. تا همین چند مدت پیش بود که بسیاری از مصرف کنندگان مدل Core i7 7700K تهیه می‌کردند که این پردازنده تنها دارای 4 هسته پردازشی بود. اما واقعا تعداد هسته‌های پردازشی چه تاثیری را خواهد داشت؟ آیا در بازی به هسته‌های بیشتر نیاز است؟ در جواب امروز ما کاملا مصرف گیمینگ را در کل این نوشتار مدنظر خواهیم داشت.

اگر نیاز امروزه دنیای پی سی گیمینگ را مشاهده کنید باید گفت بله دیگر وقتش شده بود اینتل هسته‌ها را بیشتر کند! زیرا در کنار عرضه بازی‌های با گرافیک‌های سنگین‌تر کارت گرافیک‌های قدرتمندی عرضه می‌شودند. در این صحبت به کارت گرافیک GTX 1080Ti می‌توان اشاره داشت، که برای استفاده از این کارت گرافیک بدون رخ دادن گلوگاه لازم است پردازنده‌ای قوی را بر روی سیستم مورد نظر نصب کرد. در میان پردازنده‌های مین استریم تا مدتی پیش تنها گزینه‌ای که می‌توانست این نیاز به پردازنده را برطرف سازد پردازنده Core i7 7700K بود؛ این پردازنده 4 هسته پردازشی را دارد و در کنار از 8 رشته پردازشی برخوردار است، که جا دارد گفته شود گلوگاه‌های اندکی نیز با این پردازنده دیده شده‌اند و مستند است. پس اگر قرار بود اینتل همچنان همان 4 هسته‌ای های خود را عرضه کند، دیگر تجربه وضوح 4K با کارت گرافیک‌ها و بازی‌های امروزی با این دسته از پردازنده‌ها می‌توانست بسیار دشوار شود.

 

 

دست اینتل درد نکند بعد از این همه مدت بالاخره پردازنده‌های 6 هسته‌ای مین استریم خود را برای این نسل معرفی کرد، اما همچنان در فناوری ساخت 14 نانومتر مانده‌ایم. نمی‌توان به صورت قطعی گفت اما بنا بر شایعات پس از چیپ ست بعدی یعنی Z390 شاهد پردازنده‌هایی با فناوری ساخت 10 نانومتری خواهیم بود و تا آن زمان همچنان فناوری ساخت تغییری نخواهد کرد. با این حال شاید برای شما در این مورد هم سوالی پیش بیاید که این فناوری ساخت به چه دردی خواهد خورد؟! اگر اطلاع ندارید بهتر است که بدانید لیتروگرافی یا همان فناوری ساخت که درباره پردازنده گفته شد مربوط به فرآیند تولید و طرز شکل گیری مدارات و قطعات است.

هر چه این میزان که بر حسب نانومتر است کاهش یابد، فاصله تراشه پردازشی تا تراشه بعدی کمتر می‌شود که در انتها به ساده‌ترین صورت شاهد ترانزیستورهای بیشتری خواهیم بود. در حالت موشکافانه‌تر می‌توان اشاره داشت که فناوری ساخت هر چه بر حسب نانومتر کمتر شود، پردازنده‌هایی با سرعت کلاک بیشتری را می‌توان تولید کرد که در عمکرد آنها شاهد افزایش کارایی خواهیم بود و در کنار آن پردازنده نیز خنک‌تر خواهد بود؛ البته بد نیست بدانید چنین چیزی هزینه‌های تولید را برای اینتل می‌تواند تا چندین برابر افزایش دهد.

 

 

در پاراگراف بالا خواندید که اینتل تفاوتی را در زمینه فناوری ساخت پردازنده‌های خود بکار نبرده است. اما درمورد تعداد هسته‌های پردازشی این نسل تفاوت و قدرت بیشتری را از نسل پیش دارد. به لطف تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر در پردازنده‌های نسل Coffee Lake (کافی لیک) این تفاوت در عملکرد پدید می‌آید. برای مثال بهتر است تا دو پردازنده Core i7 8700K و Core i7 7700K را به صورت بسیار ساده مقایسه کنیم؛ پردازنده اول که از نسل فعلی است دارای 6 هسته پردازشی با حداکثر فرکانس 4.5 گیگاهرتز (GHz) است و پردازنده بعدی که از نسل پیش محسوب می‌شود دارای 4 هسته پردازشی با حداکثر فرکانس 4.7 گیگاهرتز است. البته شرایط را هم اینطور مدنظر خواهیم داشت که اینتل همواره پیشرفتی را در Instructions per cycle یه به اختصار IPC داشته است. اگر دوست دارید کمی ساده‌تر این تفاوت را بدانید بهتر است این گونه بگوییم که بنا بر سرعت کلاک پردازنده که بر حسب گیگاهرتز است، هر پردازنده میزان سایکل معینی را با هسته‌های پردازشی خود در یک ثانیه انجام می‌دهد؛ حال فرض کنید که با IPC بهتر، هسته‌های بیشتری را با فرکانس بیشتری داشته باشید که در این حالت می‌توانید متوجه تفاوت واضح در کارایی این دو نسل باشید.

در ادامه مطلب جا دارد تا به شرح پردازنده‌‌های این نسل بپردازیم. اینتل مانند همیشه پردازنده‌های خود رده دسکتاپ خود را در چند دسته Core i تقسیم می‌کند که به ترتیب Core i5، Core i3 و Core i7 خواهد بود. در این میان بعضی از پردازنده‌ها دارای پسوند K هستند. این پردازنده‌ها از ضریب multiplier به صورت باز یا به اصطلاح آنلاک را دارند، و توان اورکلاک آنها فراهم است. به افزایش میزان فرکانس پردازنده اورکلاک پردازنده گفته می‌شود که در نتیجه سبب کارایی بیشتری خواهد شد. دیگر پردازنده‌هایی که فاقد پسوند K هستند ضریب باز نبوده و توان اورکلاک آنها را می‌توان گفت که امکان پذیر نمی‌باشد؛ البته به این شکل نیست و اورکلاک این پردازنده‌ها امکان پذیر است، اما با شرایط محدودتر و سخت‌تر که ریسک خراب شدن پردازنده بالا است. همانطور که گفته شد اینتل مجددا در این نسل از سوکت پردازنده LGA 1151 و کنترلر حافظه Dual channel استفاده کرده است.

 

 

پردازنده‌های Core i7 8700K و Core i7 8700

همانطور که گفته شد پردازنده‌های Core i این نسل همانند همیشه به سه دسته تقسیم می‌شوند. آز آنجا که برای همه مشخص است سری Core i7 در پردازنده‌های مین استریم قدرتمندترین سری هستند؛ در این سری دو پردازنده Core i7 8700 و Core i7 8700 حضور دارند. پردازنده Core i7 8700K در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده سوکت LGA 1151 به حساب می‌آید. این پردازنده دارای 6 هسته پردازشی، 12 رشته پردازشی، فرکانس پایه 3.7 گیگاهرتز (GHz) و فرکانس افزایشی 4.7 گیگاهرتز بوده و همچنین با توجه به پسوند K این پردازنده ضریب باز است.

پردازنده بعدی نیز Core i7 8700 است؛ این پردازنده با تفاوت اندکی که در مقابل برادر بزرگتر خود دارد جایگاه دوم را برای خود کسب می‌کند. پردازنده مذکور دارای 6 هسته پردازشی، 12 رشته پردازشی، فرکانس پایه 3.2 گیگاهرتز و فرکانس افزایشی 4.6 گیگاهرتز بوده و همچنین این پردازنده ضریب باز نمی‌باشد. توان حرارتی نیز برای پردازنده Core i7 8700K برابر با 95 وات (W) بوده و برای پردازنده Core i7 8700 برابر با 65 وات (W) است. علاوه بر این هر دو پردازنده از 16 خطوط ارتباطی PCIE نسل سوم پشتیبانی می‌کنند.

 

 

پردازنده‌های Core i5 8600K و Core i5 8400

دسته بعدی پردازنده‌های Core i این نسل، Core i5 نام دارد که در مقایسه با دسته قبلی دارای قدرت کمتری هستند. گر چه هر دو پردازنده دارای 6 هسته پردازشی هستند، اما با این حال از لحاظ قدرت یک جایگاه پایین تر از سری Core i7 این نسل را برای خود دارند، که یکی از علت‌های آن وجود 6 رشته پردازشی کمتر است. پردازنده Core i5 8600K با 6 هسته پردازشی، 6 رشته پردازشی، فرکانس پردازشی پایه 3.6 و فرکانس پردازشی افزایشی 4.3 گیگاهرتز همراه است. این پردازنده ضریب باز است و از 16 خطوط ارتباطی PCIE نسل سوم پشتیبانی می‌کند.

پردازنده بعدی نیز Core i5 8400 نام دارد که ضعیف‌ترین ارزان قیمت‌ترین مدل Core i5 این نسل محسوب می‌شود. پردازنده Core i5 8400 دارای 6هسته پردازشی، 6 رشته پردازشی، فرکانس پایه 2.8 گیگاهرتز و فرکانس افزایشی 4 گیگاهرتز است و همچنین این پردازنده ضریب بسته می‌باشد. هر دو پردازنده نام برده شده دارای 16 خطوط ارتباطی PCIE نسل سوم است. همچنین توان حرارتی این دو پردازنده نیز برابر 95 وات برای پردازنده Core i5 8600K و 65 وات برای پردازنده Core i5 8400 است.

 

 

پردازنده‌های Core i3 8350K و Core i3 8100

 

حال نوبت آن رسیده است تا کوچکترین اعضا پردازنده‌های Core i3 نسل هشتم را معرفی کنیم. در دسته Core i3 این نسل شاهد دو پردازنده Core i3 8350K و Core i3 8100 هستیم، که در مقایسه با نسل پیش خود تفاوت چشمگیر را دارد و البته بهتر است گفته شود قدرت بیشتری را به لطف 4 هسته پردازشی را دارند. پردازنده Core i3 8350K یک پردازشگر ضریب باز است که دارای 4 هسته پردازشی، 4 رشته پردازشی و فرکانس 4 گیگاهرتز را برای خود دارد. برادر کوچکتر این پردازنده نیز مدل Core i3 8100 است، این پردازنده نیز از نظر مشخصات هسته‌های پردازشی و رشته‌های پردازشی با مدل قوی‌تر خود تفاوتی ندارد، و تنها تفاوت در  ضریب بسته بودن و فرکانس پردازشی 3.6 گیگاهرتزی آن است.

 

 

 

چیپست‌ Z370 اینتل

 

اینتل در خلل معرفی هر نسل جدید از پردازنده‌های خود، چیپست‌های جدیدی را برای مادربردهای سازگار با این پردازنده‌ها معرفی می‌کند. در این نسل نیز ما شاهد چیپست‌های سری 300 از سوی شرکت اینتل هستیم، که در صدر این لیست کامل‌ترین سری چیپست Z370 نام دارد. چیپست Z370 شرکت اینتل مخصوص همراه سازی پردازنده‌های سری Coffee Lake است، و بر خلاف دو نسل پیش این چیپست امکان پشتیبانی از پردازنده‌های قبلی را ندارد. پس با این حال برای همراه سازی پردازنده‌های کافی لیک می‌بایست از مادربردهایی مبتنی بر چیپست ذکر شده استفاده کرد.

از امکانات چبپست Z370 حرف‌های زیادی برای گفتن است، که از جمله آن می‌توان به قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی از 10 پورت USB 3.0 و 14 پورت USB 2.0 که حداکثر 14 پورت پشتیبانی می‌شود اشاره داشت. دیگر مشخصات چیپست Z370 نیز شامل قابلیت پشتیبانی از RAID با پیکربندی ساتا (SATA) 0,1,5,10 و مبتنی بر PCIe به صورت 0,1,5 است. همچنین این چیپست از حداکثر 24 شاهراه PCIE نسل سوم ارتباطی جهت انتقال داده پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است چیپست مذکور به صورت مستقل توان پشتیبانی از پورت Thunderbolt 3 را ندارد و تمامی سازندگان مادربرد مبتنی بر این چیپست می‌بایست از تراشه‌هایی دیگر جهت پشتیبانی از این پورت استفاده کنند.

 

 

 

 

 


معرفی محصول

 

اگر باز هم از از تاریخچه‌ ایسوس بگوییم نوشتار بسیار خسته کننده می‌شود، پس به سراغ بدون حاشیه‌ای به معرفی محصول می‌پردازیم. ایسوس مادربرد جدید خود را با نام ROG MAXIMUS X HERO چندی پیش معرفی کرده و بزودی نیز این مادربرد در بازار ما نیز موجود خواهد شد. مادربرد HERO امسال تفاوت ظاهری آنچنانی را در مقایسه با نسخه قبلی یعنی MAXIMUS IX HERO ندارد؛ در این میان از ظاهر این قهرمان یک تفاوت چشمگیر حضور دارد، که آن‌هم یکپارچه شدن محافظ پنل I/O (محافظ این پنل تیز نیست ولی دست یکی از دوستان و همکاران منو بریده 🙁 انگاری زیادی خشنه!) با پنل مربوط به این بخش است، و دیگر تفاوتی را در ظاهر این دو مادربرد نمی‌توان یافت.

قهرمان این سری ایسوس با چیپست تازه نفس Z370 اینتل آماده و همراه شده است تا هر مصرف کننده را برای گیمینگ حرفه‌ای و البته اورکلاکینگ تجهیز کند. مادربرد MAXIMUS X HERO از خانواده ROG همانطور که گفته شد با نسخه قبلی خود تغییر آنچنانی را در ظاهر ندارد، و همچنان ایسوس از همان تم مشکی رنگ خود برای ظاهر این مادربرد استفاده کرده است. مزین ساختن این مادربرد با رنگ مشکی از سوی ایسوس را می‌توان تحسین کرد، زیرا ایسوس با بکارگیری این رنگ در مادربرد MAXIMUS X HERO، در اسمبل کردن به کاربرانی که حساسیت زیادی در مورد هماهنگی رنگ قطعات کامپیوتر خود را دارند کمک شایانی کرده است. البته تم قرمز و مشکی ایسوس در سری MAXIMUS های قبلی همچنان زیبا و خشن به نظر می‌رسد، اما ایسوس دیگر از تم قبلی در مادربردهای MAXIMUS فعلی خود استفاده‌ای نمی کند.

این قهرمان بزرگ ما تنها یک مادربرد زیبا نیست بلکه دارای امکانات زیادی چه از نظر سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری است که می‌تواند مصرف کننده را در گیمینگ و اورکلاکینگ تجهیز کند. ایسوس همواره سعی داشته است تا بیشترین و کارآمدترین امکانات را، در محصولات خود به خصوص در مادربردهای گیمینگ به گیمرها ارائه دهد. در این میان سری مادربردهای ROG ایسوس از بیشترین امکانات برخوردار هستند که می‌توانند راه استخراج نهایت قدرت را برای هر مصرف کننده‌ای مهیا سازد.

 

 

از امکانات این مادربرد، ابتدا به نورپردازی این مادربرد و مجددا به ظاهر این محصول اشاره می‌کنیم. مادربرد MAXIMUS X HERO  از یک سیستم نورپردازی منحصربفرد و خاص برخوردار است، که به احتمال قوی به یاد نام ASUS AURA SYNC افتاده‌اید. صحیح است، ایسوس مجددا از فناوری نورپردازی ASUS AURA SYNC انحصاری خود استفاده کرده‌است، که سبب زیبایی هرآنچه بیشتر این مادربرد شده است. ایسوس برای اولین بار این فناوری (AURA SYNC) را به منظور هماهنگ سازی نورپردازی معرفی کرد علی‌رغم آنکه هیچ کدام از رقبای شرکت ایسوس در زمینه تولید مادربرد هنوز چنین فناوری را عرضه یا معرفی نکرده بودند.

فناوری ASUS AURA SYNC این در آخرین نگارش خود این امکان را می‌دهد تا تمامی قطعات جانبی یا اصلی یک سیستم که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، نورپردازی به صورت هماهنگ را با چندین نوع جلوه متفاوت همچون حالت تنفس، استاتیک، استروبینگ (Strobing) و بسیاری جلوه زیبای دیگری را داشته باشند. فناوری مذکور تنها به محصولات خود این شرکت منتهی نمی‌شود، بلکه دیگر شرکت‌ها نیز مانند کولر مستر، دیپ‌کول و جی اسکیل نیز این فناوری برای محصولات خود استفاده می‌کنند. در کنار این امکان، مادربرد MAXIMUS X HERO از ظاهری زیبا و مشکی رنگ برای مدار چاپی PCB خود برخوردار است، و در کنار آن هیت سینک چیپ ست اصلی و مدار VRM از رنگی خاکستری و مشکی رنگ با طرحی خاص همراه است، تا همگی یک جلوه خشن را برای این مادربرد به ارمغان بیاورند.

 

 

این روزها بیشتر دوست داران دنیای سخت‌افزارهای دیجیتال به نمایش سیستم‌های خود می‌پردازند، یکی از راهکاری جلوه دهی به سیستم هر فرد چاپ سه بعدی (3D printing) است. ایسوس در این مادربرد زیبای خود درگاه‌هایی را در این مادربرد تعبیه کرده است که امکان نصب سازه‌های سه بعدی مصرف کنندگان را مهیا می‌سازد. از جمله این امکان، می‌توان یک کاور برای کابل‌های 24 پین اصلی منبع تغذیه ساخت تا به کمک آن اسمبل بهتری را داشت و همچنین زیبایی بیشتری را به سیستم خود افزود.

 

 

بر کسی پوشیده نیست که قطعالت الکترونیکی در طی فعالیت‌های خود دمایی را تولید می‌کنند، و این دما اگر دفع نشود می‌تواند سبب آسیب رساندن قطعه در زمان دور یا نزدیکی شود. با این حالت شرکت ایسوس نیز برای هر قسمت حیاتی این مادربرد که دمای زیادی را می‌تواند تولید کند، هیت سینک قرار داده است. در این میان بزرگترین و مهم‌ترین هیت سینک مربوط به مدار تنظیم فشار رگلاتور (VRM) است. مدار VRM این مادربرد شامل دو هیت سینک مستقل است که وظیفه رفع دمای تولیدی را از هر المان این بخش دارد.

 

هیت سینک دیگر در زیر سوکت پردازنده این مادربرد واقع شده است. این هیت سینک وظیفه رفع دمای تولیدی درایو SDD مبتنی بر سوکت M.2 نصب شده در این بخش را دارد، که همچنین خالی از زیبایی متشکل از نوشته Republic of Gamers با طرحی جذاب و نورپردازی مانند دیگر هیت سینک‌ این مادربرد نیست. هیت سینک بعدی مربوط به PCH یا همان چیپست اصلی مادربرد است. علاوه بر وظیفه رفع دما توسط این هیت سینک، این قطعه نیز مانند دو هیت سینک دیگر دارای زیبایی متشکل از نورپردازی است.

 

 

ایسوس همیشه در مادربردهای ROG خود بیشترین امکانات و بهترین قطعات را بکاربرده است؛ از جمله آن می‌توان به چیپ صوتی آنبر SupremeFX اشاره داشت. ایسوس با این چیپ صوتی همیشه توانسته است تا فراتر از حد و اندازه یک چیپ صوتی آنبرد، گیمرها را به بهترین شکل از صدا در بازی تجهیز کند. تمام خصوصیات بخش صوتی این مادربرد به چیپ صوتی SupremeFX منتهی نمی‌شود، بلکه در کنار این چیپ یک بهبود دهنده‌ صوتی Sonic Studio در نگارش سوم نیز حضور دارد.

 

 

در کنار زیبایی، قدرت نیز همراه این مادربرد است. این چهار شکاف مجموعا توان همراه سازی 64 گیگابایت حافظه را خواهند داشت، و از قابلیت Extreme Memory Profile یا به اختصار XMP برخوردار هستند. همچنین فناوری بخصوص T -Topology ایسوس نیز سبب افزایش کارایی حافظه‌های اصلی سیستم خواهد شد.

 

 

در ابتدای این نوشتار به امکانات مادربرد‌های ROG از سوی ایسوس اشاره داشته‌ایم، و این نکته مثبت نیز شامل مادربرد مورد بررسی ما نیز می‌باشد. ایسوس امکانات نرم‌افزای بسیاری را با این مادربرد همراه ساخته است که هر کدام متناسب سلیقه افرادی است که خواستار قدرت و سرعت به صورت یکجا هستند. از جمله این نرم‌افزار ها می‌توان به نسخه دوم نر‌افزار RAMCACHE اشاره داشت. در این نرم‌افزار می توانید قسمتی از هر نوع حافظه ذخیره سازی جانبی حتی مانند درایو SSD پر سرعت خود یا یک فلش مموری نوع 3.0 را با حافظه های 8 یا 16 گیگابایتی را به عنوان یک حافظه کش مخصوص سیستم خود بکار بگیرید و تا هر چه که امکان دارد سرعت بیشتری به سیستم خود ببخشید. قابلیت مذکور می‌تواند سبب کاهش زمان انتظار مربوط به بازی‌ها شود.

 

 

 

 

 

 


جعبه گشایی

دیگر کماکان با تم بسته بندی مادربرد‌های ROG آشنا هستید، جا دارد بگوییم در سری Z370 نیز تغییری در تم این جعبه‌ها دیده نمی‌شود. ایسوس همانطور که اشاره شد مجددا از تم قبلی خود برای بسته بندی این مادربرد استفاده کرده است. تم مذکور شامل دو رنگ قرمز و مشکی است که البته بدین شکل که در نوشتار می‌خوانید جعبه ساده‌ای مواجه نشده‌اید، در حقیقت همانطور که تصویر مشاهده می‌کنید ایسوس در جعبه این مادبرد سادگی را با زیبایی آمیخته کرده است. شاید دیگر وقت آن رسیده باشد تا ایسوس تغییری را در ظاهر این بخش اعمال کند.

 

در کناره‌های جعبه نکته خاصی وجود ندارد و تنها به نام محصول اشاره شده است.

 

 

در پشت این جعبه شکیل و زیبا تصویر محصول قرار گرفته است و در کناره‌های آن توضیحاتی درباره مشخصات این محصول داده شده است. از جمله این مشخصات می‌توان به 3 اسلات نصب کارت گرافیک PCIE نسل سوم اشاره داشت که از فناوری‌های NVIDIA SLI و AMD Crossfire نیز پشتیبانی خواهند کرد.

 

 

حال زمان آن رسیده سات تا جعبه این مادربرد را باز کرد. جعبه پیش رو از مکانیزم جالبی برای باز کردن برخوردار است که به سادگی گشوده می‌شود. پس از باز کردن جعبه دید مستقیم به محصول فراهم می‌شود. بر روی محصول یک محافظ پلاستیکی شفاف وجود دارد که پس از کنار گذاشتن آن دسترسی به مادربرد MAXIMUX X HERO امکان پذیر خواهد شد.

 

 

جزئیات داخل این جعبه دو جعبه کوچکتر داخل آن منتهی می‌شود. ابتدا جعبه رو بازی که مادربرد با یک محافظ درون آن قرار گرفته است، و دوم جعبه متعلقات که قطعات مربوطه را داخل خود دارد. بر روی قسمت بالاتر جعبه شاهد نوشته Wlcome to the rpublic هستید که به منظور خوش آمد گویی به مصرف کننده در جمهوری گیمرها می‌باشد. برای مدت کوتاهی مادربرد را کنار گذاشته و ابتدا به شرح متعلقات این مادربرد خواهیم پرداخت.

 

 

محتویات داخل جعبه متعلقات این مادربرد به شرح زیر است:

  • یک عدد دفترچه راهنمای کاربر
  • یک عدد DVD حاوی درایورها و نرم‌افزارهای مادربرد
  • یک عدد برگه بزرگ شامل استیکر‌های ROG
  • یک عدد برگه شامل استیکرهای لوگو ROG برای مدیریت کابل
  • یک عدد استیکر فلزی لوگو ROG
  • یک عدد براکت مخصوص نصب فن برای مدار VRM ( توش که فن نبود :/ )
  • یک عدد محافظ سوکت پردازنده و یک ابزار نصب پردازنده بر روی مادربرد
  • یک عدد Q Connector برای نصب آسان کانکتورهای کیس
  • چهار عدد کابل SATA III با پهنای باند 6Gb (گیگابیت)
  • یک عدد پل SLI دو مسیر از نوع high bandwidth یا به اختصار HB
  • دو کابل افزاینده نوار دیودهای نورانی (LED) با قابلیت آدرس دهی و هماهنگ سازی
  • چندین پیچ برای نصب درایو SSD مبتنی بر سوکت M.2

 

ایسوس در بخش متعلقات چیزی را کم نگذاشته است، البته جا دارد اشاره کنیم نبودن فن برای نصب بر روی براکت مربوط به VRM کاملا حس می‌شود. در ادامه نوشتار به شرح و بررسی مادربرد MAXIMUS X HERO خواهیم پرداخت.

 

 

 

 

 


نگاه نزدیک:

 

مادربرد ROG MAXIMUS X HERO ساخته شده به هدف نهایت کارایی و امکانات در مصارف گیمینگ و اورکلاکینگ است. در میان چوک‌ها و خازن‌ها سوکت پردازنده نیز قرار گرفته است. این سوکت دارای 1151 پین اتصال به پردازنده با کد LGA 1151 است که به شماره A17 311 توسط شرکت Foxconn ساخته شده است. این مادربرد توان مورد نیاز خود را دو کانکتور 24 پین و 8 پین تامین می‌سازد. کانکتور اول به تامین نیازهای اصلی مادربرد به برق پرداخته و کانکتور دوم تنها وظیفه تامین توان مورد نیاز پردازنده را خواهد داشت.

 

 

در خلل صحبت‌های قبل جا دارد اضافه شود، در اینجا یک مدار کنترل تمام بر مصرف تمامی مادربردها را دارد که مدار تنظیم فشار رگلاتور یا همان VRM است. در مادربرد ROG MAXIMUS X HERO ما شاهد یک مدار تنظیم فشار با 10 فاز تماما دیجیتالی هستید. این مدار وظیفه این مدار اعمال فیلتراسیون و تصحیح توان ورودی از سوی کانکتور EATX است که این کانکتور از شاخه 12 ولت منبع تغذیه (PSU) استفاده می‌کند. خازن‌های فیلتر توان ورودی این مادربرد به کد FP10K ساخت شرکت ژاپنی Nichicon است که دارای تخمین عمر کاری 10,000 ساعت هستند. همانند بررسی اجمالی مادربرد  ASUS ROG X399 ZENITH EXTREME در این مادربرد نیز چوک‌هایی ساخته شده با آلیاژی خاص موسوم به MicroFine مشاهده می‌شوند که وظیفه عمل تصحیح جریان را بر عهده خواهند داشت. لازم به ذکر است این مدار VRM دارای یک کنترلر PWM به شماره ASP1400BT است، و در کنار آن از یک تراشه Dual Stak مانند نیز برای ماسفت درایوهای Low Side و High Side به شماره BSG0812ND برخوردار است. این نوع فاز بندی مدار VRM به سه دسته تقسیم می‌شود؛ ابتدا دسته اول به تامین توان مورد نیاز هسته‌های پردازنده پرداخته، سپس دسته دوم به نیاز دیگه اجزا داخل پردازنده مانند I/O یا Uncore پرداخته و در نهایت دسته سوم نیز به تامین توان مورد نیاز کنترلر حافظه (IMC) می‌پردازد.

 

 

پردازنده‌های سری Coffee Lake از آنجایی که مشخص شده است دارای یک کنترلر حافظه (IMC) به صورت دو کاناله است. در مادربرد MAXIMUS X HERO نیز چهار اسلات DIMM برای نصب حافظه‌های DDR4 حضور دارند که چینش حافظه دوکاناله یا به اصطلاح دوال چنل (Dual Channel) را میسر می‌سازند. این چهار اسلات حافظه مجموعا 64 گیگابایت حجم حافظه را می‌توانند در اختیار مصرف کننده قرار بدهند، و در کنار از فرکانس پایه حافظه 2666/2400/2133 مگاهرتز (MHz) پشتیبانی خواهند کرد. در صورت فعال کردن پروفایل XMP اینتل نیز این اسلات‌ها قادر به توان اجرایی حافظه‌هایی با حداکثر فرکانس 4000 یا 4133 مگاهرتز هستند. در این بخش فناوری T Topology ایسوس نیز تاثیر زیادی در این اورکلاکینگ دارد، همانطور که در بررسی قبلی خوانده‌اید این فناوری سبب کاهش نویزهای القایی و انتقال داده‌ها به صورت DIMM0 به DIMM 1 خواهد شد.

 

 

 

دیباگر این مادربرد نیز در بالای اسلات DIMM B2 قرار گرفته است. این نمایشگر دیجتالی کوچک مراحل پست سیستم را با کدهای خود در هر مرحله اعلام می‌کند، که در صورت بروز هر گونه مشکلی این نمایشگر می‌تواند برای پیدا کردن مشکل کمک شایانی را برساند. همچنین برای فهم آسان‌تر چهار دیود نورانی نیز به ترتیب پردازنده، حافظه RAM، پست تصویر دهی و صحت بوت شدن نیز در زیر دیباگر قرار گرفته‌اند. در کناره این نمایشگر نیز یک کلید MemOK قرار دارد که در صورت بروز مشکلاتی مانند پایدار نبون حافظه‌های اصلی با تنظیمات اعمال شده (در صورتی که حافظه‌ها سالم باشند) می‌تواند مشکل را حل کند.

 

 

 

در قسمت بالای هیت سینک اصلی مربوط به مدار VRM نیز چند پین اتصال CPU FAN/OPT و AIO PUMP برای پمپ واتر کولر قرار گرفته است. در قسمت راست نیز یک هدر اتصال نوار RGB حضور دارد که می‌توان از طریق نرم‌افزار AURA به صورت کامل دیودهای نورانی نوار را آدرس دهی کرد.

 

 

پنل پشتی (I/O) این مادربرد متشکل از دو عدد پورت USB 2.0 است که یکی از آنها برای برای نصب بایوس از طریق USB Flash است و دیگری نیز برای شخصی سازی کیبرد بانرم‌افزار KEYBOT می‌باشد، چهار پورت USB 3.0  یک پورت USB 3.1 Typee C و Type A نیز در پایین آنها قرار گرفته است. در قسمت بالاتر نیز دو کلید پاک کردن حافظه CMOS یا به اصطلاح Clear CMOS و بازگردانی بایوس به نسخه پیش فرض قرار گرفته اند. در بخش خروجی صوت نیز در این پنل یک درگاه SPDIF، خروجی‌های مربوط به صدای هشت کاناله شامل Rear ، C/SUB ، MIC IN ، LINE OUT و LINE IN قرار گرفته است. در بخش شبکه نیز یک پورت اترنت مانند مادربرد مورد برسی قبلی به کد RJ45 قرار دارد، و همچنین یک محافظ شبکه سخت‌افزاری LANGuard نیز برای این درگاه قرار گرفته است. دو پورت خروجی تصویر HDMI و Display Port نیز برای گرفتن تصویر از گرافیک مجتمع پردازنده در این پنل حضور دارند. یکی از نکات این مثبت این مادربرد محافط این پنل است که از قبل توسط شرکت سازنده نصب شده است.

 

 

کمی پایین‌تر نیز 6 درگاه اتصال SATA III با حداکثر پهنای باند 6Gb/s (گیگابیت بر ثانیه) مشاهده می‌شوند. اما خبری از دو درگاه SARA Express و U.2 نیست! شاید نبود این دو درگاه نکته منفی محسوب شود، اما بهتر است بدانید این پورت‌ها چنان کارایی را ندارند و بودنشان نیز فرقی را ایجاد نمی‌کند. در ادامه به بخش ذخیره سازی در سوکت M.2 خواهیم پرداخت.

 

 

 

درگاه‌های اتصال درایوهای SSD با سوکت M.2 در این مادربرد به دو سوکت منتهی می‌شود. درگاه اول دقیقا در زیر سوکت پردازنده قرار گرفته است که در نزدیک آن چند LED برای نورپردازی وجود دارد؛ همچنین درگاه اول دارای یک هیت سینک برای رفع دمای تولیدی این درایوها است که رفع دمای این گونه درایوها خواهد شد. درگاه دوم نیز در زیر چیپست اصلی (PCH) مادربرد قرار گرفته است که فاقد هیت سینک خنک کننده می‌باشد، اما به هر حال موقعیت مکانی این سوکت بهتر از آن است که در زیر اسلات‌های PCIE باشد و دمای کارت گرافیک بتواند بر روی درایو مربوطه اثر بگذارد.

 

 

 

مادربرد MAXIMUX X HERO دارای سه اسلات نصب کارت گرافیک PCI Express یا به اختصار PCIE است. اسلات شماره یک توان اجرایی این درگاه را به صورت X16 خواهد داشت و امکان زمانی میسر است که شما از یک کارت گرافیک استفاده می‌کنید. اگر چینش دو عددی کارت گرافیک بر روی این اسلات‌ها سوار شود، اسلات اول و دوم این مادربرد به صورت X8 کار خواهند کرد. و در صورتی که از تمامی اسلات‌ها استفاده شود اسلات اول به صورت X8، اسلات دوم نیز همچنین به صورت X8 و اسلات سوم به صورت X4 توان اجرایی را خواهد داشت.

دو اسلات شماره یک و دو این مادربرد Safe Slot هستند، این اصطلاح زمانی معرف یک پوشش فلزی در اطراف این اسلات‌ها است که از پشت مادربرد لحیم شده‌اند، و در نهایت توان این اسلات‌ها را برای نگهداری از کارت گرافیک‌های سنگین به صورت قابل توجهی افزایش خواهند داد. همچنین سه اسلات PCIE X1 نیز برای نصب کارت‌های دیگر مانند کارت‌های شبکه بر روی این مادربرد قرار گرفته است.

 

 

در زیر اسلات سوم این مادربرد نیز چند درگاه قابل توجه قرار گرفته است. ابتدا جا دارد تا به دکمه‌های فیزیکی موجود در این بخش اشاره شود. در این قسمت 4 دکمه فیزیکی قرار دارد از به ترتیب از چپ به راست دکمه START برای روشن کردن سیستم، دکمه RESET برای ریست کردن سیستم و دکمه Retry Button برای ریست بلافاصله سیستم حضور دارند. یک سوئیچ نیز برای فعال کردن حالت Slow Mode نیز در کنار چهارمین دکمه قرار گرفته است. بالای این سوئیچ نیز یک جامپر برای فعال کردن حالت LN2 برای اورکلاکینگ به همراه نیتروژن مایع قرار دارد. همچنین یک هدر اتصال نوار LED دیگر نیز در این بخش دیده می‌شود که توضیحات قبلی را درباره خود به همراه دارد.

 

 

یکی از نکات قابل توجه در مادربردهای ROG از شرکت ایسوس کدک صوتی موسوم به SupremeFX است. در مادربرد ROG MAXIMUS X HERO نیز این کدک را با کد S1220 مشاهده می‌شود. کدک صوتی مذکور ابتدا از کدک Realtek ALC 1220 ریبرند شده و پس از تقویت آن توسط ایسوس کدک SupremeFX S1220 در این مادربرد قرار گرفته است که جدیدترین نوع کدک صوتی ایسوس در این رده محسوب می‌شود. PCB کدک صوتی این مادربرد کاملا از برد جدا و مرز آنها مشخص است.

 

 

این کدک صوتی توان ارائه خروجی صوتی 120 دسی‌بل (dB) را در نوع استریو دارد و همچنین توان ضبط صدا را به نسبت سیگنال 103 دسی‌بل امکان پذیر خواهد کرد. در این کدک ما کیفیت صوت را با نرخ 32 بیت در فرکانس 192 کیلوهرتز (kHz) مشاهده می‌کنیم. در کنار این چیپ صوتی قدرتمند خازن‌هایی نیز حضور دارند که تاثیر کارایی این بخش را با فیلتراسیون جریان ورودی خود تحقق بخشیده‌اند. در عکس بالا خازن‌های Nichicon ژاپنی را مشاهده می‌کنید، و با توجه به نوشته بر روی این قطعات ظرفیت مربوط به این خازن‌ها 100 میکروفاراد است. همچنین یک مبدل سیگنال صوت آنالوگ به دیجیتال نیز در این بخش حضور دارد که دارای کد ESS9023P حضور دارد. کار این نوع مبدل، تبدیل سیگنال‌های پردازش شده به صدای قابل شنیدن است که یکی مهم‌ترین بخش‌ها در بخش صوتی هر مادربردی است.

 

 

 

 


آشنایی با محیط بایوس

 

 

طبق معمول بایوس UEEFI ایسوس در مادربردهای ROG با یک محیط گرافیکی زیبا و بخصوصی همراه است. این محیط بایوس در گام اول به دو بخش EZ Mode به صورت پیش فرض و Advanced Mode تقسیم شده است، که برای ورود به بخش پیشرفته یا همان Advanced Mode می‌بایست کلید F7 را بزنید. در محیط Advanced Mode به صورت کامل بر حافظه بایوس این سیستم دسترسی دارید، تا حتی اگر دلتان خواست پردازنده یا حافظه‌های اصلی (RAM) سیستم را تا حد مرگ اورکلاک کنید!

در این صفحه می‌توان اطلاعات کلی را درباره سیستم مشاهده کرد و خواند. از جمله این اطلاعات می‌توان به نوع پردازنده، نوع حافظه‌های نصب شده بر روی هر اسلات، شماره پروفایل XMP و ترتیب تایمینگ آن، دمای مادربرد، ولتاژ کاری پردازنده و درایوهای متصل به سیستم را مشاهده کرد.

 

 

 

 

 

ایسوس برای مادربرد MAXIMUS X HERO دست اورکلاکرها را برای اورکلاکینگ حافظه بسیار باز گذاشته است تا به اورکلاک حرفه‌ای حافظه‌های RAM خود بپردازند. همچنین پروفایل‌های از پیش تنظیم شده‌ای وجود دارند که کار را برای اورکلاکرهای مبتدی راحت می‌کند.

 

 

از حافظه‌های اصلی سیستم شما (RAM) مبتنی بر DRAM های شرکت سامسونگ یا هاینیکس است، ایسوس برای شما راهکاری بسیار ساده را فراهم ساخته تا به اورکلاک حافظه‌های خود بپردازید. تنها کافی است نوع حافظه خود را در این بخش انتخاب کنید.

 

 

در این بخش بنا بر تجربه کار با این مادربرد به شما توصیه می‌کنم تا LLC یا همان Load Line Calibration را تغییر دهید. این میزان هر چه بیشتر شود سبب اعمال ولتاژ منظم‌تر خواهد شد که بیشترین تغییر را می‌توانید در کاهش دمای پردازنده خود مشاهده کنید.

 

 

در Tweakers Paradis نیز می‌توان شاهد گزینه‌های بیشتری برای اورکلاک بود که این گونه تنظیمات بیشتر مورد استفاده اورکلاکرهای حرفه‌ای است.

 

 

 

 

در صفحه Monitor نیز امکان غیر فعال سازی هر کدام از گزینه‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید ممکن است.

 

 

ایسوس به شما این اجازه را می‌دهد تا در محیط بایوس نیز به تنظیم فن‌های خنک کننده متصل به مادربرد بپردازید. تنها کافی است تا با فشردن کلید F6 وارد این صفحه شوید تا تنظیمات مربوطه روبروی شما حاضر شوند.

 

 

 

 


آشنایی با نرم‌افزارها

 

در ابتدای متن نیز اشاره داشتیم که ایسوس همیشه در مادربردهای گیمینگ خود، بخصوص در سری ROG، همیشه سعی داشته است تا در امکانات چیزی را کم نگذارد. در مادربرد MAXIMUS X HERO نیز ما امکانات نرم‌افزاری بسیاری را مشاهده و تجربه کرده‌ایم. به طوری کلی می‌توان گفت در مادربرد MAXIMUS X HERO از لحاظ امکانات نرم‌افزاری کمبودی احساس نمی‌‎شود و همگی کاملا به نیازهای امروزی یک گیمر برای برنده شدن آماده و ساخته شده‌اند. به کنار از بحث گیمینگ ایسوس با امکانات نرم‌افزاری خود سعی داشته در بحث اورکلاکینگ نیازهای مصرف کنندگان را برطرف سازد، که این حرف با برنامه AI Suite 3 قابل باور است. در ادامه این نوشتار به شرح تمامی نرم‌افزارهای این مادربرد خواهیم پرداخت.

 

 

ایسوس همیشه سعی داشته است تا با چیپ صوتی SupremeFX خود نیاز مصرف کنندگان را فراتر از یک چیپ صوتی آنبرد برطرف کند. در این بحث، ایسوس امکانات نرم‌افزاری را نیز همیشه برای این بخش به کار گرفته است. در ابتدا برنامه Realtek HD Audio Manager را اجرا می‌کنیم، که دارای بخش‌های مختلفی از جمله کانفینگ اسپیکرها، سطح آمپی فایر در تب اول است. اگر بهبود صوتی از این بخش نیاز شما را بر طرف نساخت پس بهتر است به در بخش Default Format ابتدا به افزایش کیفیت صوت به 32 بیت بپردازید و پس از آن به سراغ تب Sonic Studio بروید.

 

 

در مادربرد MAXIMUS X HERO ما با نگارش سوم نرم‌افزار Sonic Studio همراه هستم، در این نرم‌افزار پس طی مراحل قبلی می‌توان آخرین مرحله از بهبود صوتی را چه در زمینه خروجی صدا و ضبط صدا انجام داد. در تب اول با فعال نمودن گزینه Sonic Studio Effects می‌توان از تنظیمات صوتی از قبل تنظیم شده برای تماشای فیلم، گیمینگ، گوش دادن به موسیقی یا در طی ارتباطات ویدیویی و صوتی استفاده کرد. ” آخ آخ داشت یادم می رفت! ” قبل از انجام هر کاری بهتر است نگاهی به لیست هدست‌های موجود در گزینه Equalizer بیندازید، اگر هدست شما در این لیست باشد می‌توانید بهبود صوتی خاصی را به لطف هماهنگ سازی این نرم‌افزار تجربه کنید.

 

 

حرف از شخصی سازی که می‌شود، نرم‌افزارهای ایسوس خود نمایی می‌کنند!

در ادامه حرف‌های قبلی، اگر دوست دارید در لحظه انتخاب کنید که خروجی صدا از کدام پخش کننده خارج شود و شما بشنوید، در تب Advanced نرم‌افزار Sonic Studio 3 این امکان فراتر از آنچه که گفتیم وجود دارد. در این تب شما در قسمت اول می‌توانید انتخاب کنید که صدای خروجی شما از کدام دستگاه تامین شود و در کنار مجددا امکان اکولایزر برای هدست‌های خاص حضور دارد. در بخش دوم نیز دست مصرف کننده برای مدیریت صدا بیشتر می‌شود. در این بخش می‌توان مشخص کرد که هر کدام از اپ یا گیم‌های مورد نظر شما از کدام دستگاه برای خروجی صوتی، از کدام حالت صوتی و از کدام تنظیم اکولایزر بهرمند باشد. با توجه به آنچه که گفته شد، ایسوس کاملا در نگارش سوم سونیک استودیو به نیازهای انواع مصرف کنندگان پرداخته است که چنین نرم‌افزاری را ارائه داده است.

 

 

اگر مدت زیادی را به شخصی سازی دلخواه خود در این نرم‌افزار اختصاص داده‌اید و تمایلی به از دست دادن این تنظیمات خود ندارید، پس بهتر است از تب Settings در اکانت ASUS Storage خود این تنظیمات را ذخیره کنید. با این حال اگر به انجام راهکار اول علاقه‌ای نداشتید، می‌توانید این تنظیمات را برای خود در یک آدرس مشخص به صورت فایل ذخیره کنید.

 

 

کار ما با بحث سونیک همچنان ادامه دارد!

نرم‌افزار مورد شرح بعدی Sonic Radar معروف از سوی ایسوس است. این نرم‌افزار به صورت کامل یا به عبارتی تنها برای گیمرهای کاربرد دارد. در این نرم‌افزار می‌توان کنترل کاملی بر صوت داشت، به صورتی که می‌توانید تشخیص دهید هر صدا از کجا می‌آید؟ این امکان بیشترین کاربرد خود را در بازی های آنلاین در سبک شوتینگ دارد، ” و به نقل از بعضی دوستان حکم چیت را در بازی خواهد داشت.” بطور کلی این نرم‌افزار با نشانگر 3 بعدی، رادار و صفحه سنجش سیگنال خود می‌تواند یک گیمر را به صورت کامل تجهیز کند.

علاوه بر کمک به گیمر در بازی، امکان شخصی سازی این سه گزینه نیز وجود دارد. برای مثال می‌توان موقعیت مکانی این گزینه‌ها را در صفحه مانیتور خود جا به جا کرده و همچنین رنگ آنها را تغییر دهید. اگر هم نیازی به هر سه گزینه نداشتید می‌توانید در این صفحه تیک هر کدام را بردارید، و یا اگر در حال بازی هستید و زمان Alt + tab کردن ندارید می‌توانید از قبل یک ماکرو برای هر کدام بسازید. اگر هم یادتان نبود که ماکرو بسازید از قبل ایسوس سه ماکرو برای نمایش یا عدم نمایش این سه گزینه آماده کرده است. ” اینجور بگم که فکر همه جاشو کردن! ”

 

 

نرم‌افزار AI Suite در نگارش سوم نیز با مادربرد MAXIMUS X HERO همراه شده است. در این نرم‌افزار می‌توانید مانند بایوس به اورکلاک پرداخته و دسترسی کاملی بر روی شاخه‌های ولتاژهای مهم، بخصوص ولتاژ کاری پردازنده داشته باشید. همچنین در این نرم‌افزار می‌توانید میزان چرخش هر کدام از فن‌های متصل به مادربرد را از FAN Xpert نسخه چهارم کنترل کنید. در قسمت ابتدایی این تب سه حالت برای برای سیستم در نظر گرفته شده است که متشکل از حالت Performance ، Power Saving و  Away Mode است.

 

 

نرم‌افزار GameFirst IV به مصرف کننده این امکان را می‌دهد تا کنترل کاملی بر روی شبکه داشته باشد، برای مثال در تصویر فوق می‌توان از مصرف مرورگر در بازی مطلع شد و آن را گرفت یا به اصطلاح بلاک کرد. همچنین می‌توان از این نرم‌افزار استفاده کرد تا برای هر اپ پهنای باند محدودی را مشخص کرد.

 

 

در نرم‌افزار KEYBOT II می‌توانید کیبرد ساده خود را به یک کیبرد گیمینگ تبدیل کنید. تنها لازم است تا پورت USB کیبرد خود را به پورت مشخص شده در پنل پشتی (I/O) متصل کنید و سپس برنامه را اجرا کنید. در این نرم‌افزار می‌توانید ماکروهای دلخواه خود را برای هر کیبرد ساده‌ای که از پورت USB برخوردار است آماده کنید، و سپس هر ماکرو را بنا بر سلیقه و نیاز خود در بازی بکار ببرید.

 

 

نرم‌افزار RAMDisk به مصرف کننده این امکان را می‌دهد تا از فضای خالی RAM خود یک درایو پر سرعت برای ذخیره سازی یا استفاد از هر نوع داده‌ای تشکیل دهد.

 

 

نرم‌افزار RAMCACHE II این امکان را فراهم می‌سازد که از هر نوع حافظه ذخیره سازی پر سرعتی به عنوان کش برای سیستم خود استفاده کنید، تا بتوانید سرعت سیستم خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید. در این نرم‌افزار حتی می‌توان از USB Flash Drive 3.0 نیز استفاده کرد تا به عنوان کش سیستم کار کند.

 

 

نرم‌افزار AURA به صورت کلی وظیفه کنترل کامل بر روی نورپردازی را فراهم می‌سازد. در این نرم‌افزار می‌توان نورپردازی تمام قطعاتی که از این برنامه پشتیبانی می‌کنند را هماهنگ کرد. به علاوه هماهنگ ساختن نورپردازی، می‌توان یک افکت‌ را برای تمام قطعات هماهنگ شده اعمال کرد تا سیستم شما به صورت منظم به نورپردازی و جلوه‌نمایی مشغول باشد. افکت‌های موجود در این برنامه مطابق تصویر به 12 حالت تقسیم می‌شوند. در میان این افکت‌ها، حالت هماهنگ سازی با موسیقی طرفدار بیشتری را احتمالا دارد. در این حالت می‌توانید در طی 6 افک زیر مجموعه به نورپردازی سیستم خود با ریتم آهنگ بپردازید.

همانطور که در قسمت نگاه نزدیک بررسی خوانده‌اید، در این مادربرد دو عدد هدر افزودن نوار RGB قرار گرفته است. اگر برای اتصال نوار خود از این هدر استفاده کنید می‌توانید این نوار را هم به نورپردازی سیستم خود ملحق کنید، و علاوه بر آن بنا بر امکان آدرس دهی می‌توانید تک تک دیودهای نورانی نوار را آدرس دهی کنید.

 

 

 

 

 


سخن پایانی

 

امیدواریم تا اینجا زیاد خسته‌اتان نکرده باشیم و توانسته باشیم بررسی خوب و مفیدی را برای شما کاربران عزیز ترنجی آماده کرده باشیم. در طی این بررسی توسط ترنجی ما از بخش طراحی، کیفیت ساخت، کارایی و امکانات از این مادربردی کمبودی را احساس نکردیم. البته در طی اورکلاک کردن پردازنده با این مادربرد کمی شاهد اذیت کردن‌های بایوس بودیم، اما آنچنان هم مشکل ساز نبود که کار مارا متوقف کند.

ایسوس در این محصول تا دندان مسلح خود نشان داده است که می‌تواند در یک مادربرد نیازهای یک اورکلاکر حرفه‌ای و یک گیمر حرفه‌ای فراهم کند که البته مادربرد بالا رده تری نیز از سوی ایسوس هستند و بزودی بررسی خواهند شد، سر حرف ما درباره این مادربرد است. اگر قصد دارید تا سیستم خود را ارتقا دهید، و از نسل جدید پردازنده‌های اینتل استفاده کنید ما این مادربرد را به شما پیشنهاد خواهیم داد. البته در برندهای دیگر نیز می‌توان شاهد مادربردهای به این خوبی هم بود.

به صورت جمع بندی، در خلل بررسی انجام شده بر روی این مادربرد به هر آتیم از 1 تا 10 نمره‌ای داده خواهد شد. نمرات کسب شده برای این مادربرد در هر آیتم به صورت زیر است:

 

طراحی 9.8

کیفیت ساخت 9.8

کارایی 9.8

بسته بندی 9.6

امکانات 10

کارایی در برابر قیمت 9.7


امتیاز نهایی 9.7

 

 

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AramMk

نسل جدید اینتل واقعا شاهکاره ?
نسبت به نسل قبل خیلی بهتر شده به خصوص تو گیم ?
دم ایسوس هم گرم که مثل همیشه بهترین محصولات رو با بهترین کیفیت تولید میکنه
از اقا نعمتی هم بابت نقد زیبا و کاملشون تشکر میکنم ?
پیروز باشید

AmirTDK

ممنون بابت بررسی این بورد
ایا این بورد وای فای یا بلوتوث داره؟!

elite_nvidia

تشکر از جناب نعمتی بابت این بررسی کامل و با جزئیات
مین بورد های ایسوس تو نسل جدید شاهکار هستن …

0wn3r

تشکر از جناب نعمتی بابت این بررسی کامل و با جزئیات

aminbhst

با تشکر از اقای نعمتی برای بررسی کامل و دقیقشون
ایسوس واقعا داره عالی کار میکنه و محصولاتش کیفیت فوق العاده ایی دارن

ahmad

یعنی هستن آدمایی که ازش استفاده کنن؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد نعمتی
Live, Don't just exist