حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درآمد اپل در بخش گیمینگ بیشتر از مجموع درآمد پلی‌استیشن، ایکس باکس و نینتندو است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تجاری، سرگرمی و بازی

بر اساس تجزیه‌وتحلیل وال استریت ژورنال که اپل تا حدودی با آن مخالف است، سود عملیاتی مربوط به بخش گیمینگ در درآمد این شرکت، 8.5 میلیارد دلار برای یک دوره 12 ماهه بیشتر از سونی، اکتیویژن، نینتندو و مایکروسافت می‌باشد. این امر به‌لطف سود 30 درصدی فروش بازی‌ها در اپ استور امکان‌پذیر شده و مفهوم این امر اینست که شرکت مستقر در کوپرتینو، علی‌رغم نداشتن حتی یک عنوان بازی مخصوص خود، به یک بازیگر اصلی در حوزه گیمینگ تبدیل شده است.

درآمد اپل در حوزه گیمینگ

در جریان بحث‌های مربوط به دادگاه Epic، وکلای اپل تجزیه‌وتحلیل این‌چنینی سود بازی‌های تلفن همراه را مورد اعتراض قرار داده و اعلام کردند که این آمار درست نیست و بیشتر از واقعیت ذکر شده است. این شرکت با بیان اینکه حاشیه سود عملیاتی موردبحث در این گزارش، بدون درنظر گرفتن هزینه‌های متعدد مربوط به App Store بیان شده، توضیح می‌دهد که درواقع، این تجزیه‌وتحلیل شامل تمام درآمد مربوط به بازی اما تنها بخش کوچکی از هزینه‌های احتمالی آن است.

در جریان محاکمه، قاضی اعلام کرد که این سود مربوط به انحصار اپل نبوده است زیرا بازار بازی‌های موبایلی به‌سرعت در حال رشد می‌باشند. علاوه‌بر این، امثال مایکروسافت و انویدیا خدمات اشتراک بازی‌ها که از طریق وب‌سایت‌ها نیز قابل‌دسترسی است، به کاربران ارائه داده که از این طریق، اپ استور اپل را نیز دور می‌زنند.

درآمد اپل در بخش گیمینگ اپ استور

درآمد اپل در بخش گیمینگ اپ استور

حتی اگر مشاهدات مشاوران خارجی اشتباه باشد، بدیهی است که اپل هنوز درزمینهٔ درآمد بازی بسیار خوب عمل می‌کند، درست مانند Play Store اندروید که 10 برنامه پرفروش آن تقریباً منحصراً مربوط به بازی می‌باشد.

بر اساس آمار Sensor Tower، گیمرها در سال مالی 2020، حدود 45 میلیارد دلار به درآمد App Store اضافه کردند که بیش از نیمی از آن را ایالات متحده و چین تشکیل می‌دادند. اپل تا 30 درصد از اشتراک بازی‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای را می‌گیرد و مجموع درآمد آنها در سال، 13.5 میلیارد دلار گزارش شده است.

درآمد بازی‌ها در گوگل پلی استور

درآمد بازی‌ها در گوگل پلی استور

البته هزینه‌هایی وجود دارد که باید کسر شوند، اما با توجه به اعداد فوق، به‌راحتی می‌توان تصور کرد که چرا WSJ ادعا می‌کند که میلیاردها دلار پولی که اپل از بازی‌های موبایل کسب می‌کند، به‌راحتی از درآمد پلی‌استیشن سونی، ایکس باکس مایکروسافت و شمار دیگری از شرکت‌های مطرح در حوزه گیمینگ پیشی می‌گیرد.

درنهایت نتیجه گرفته شد که اپل از “سهم قابل‌توجهی از بازار شامل بیش از ۵۵ درصد از درآمد و حاشیه سود فوق‌العاده بالا” برخوردار است، اما Epic Games نتوانست اپل را به‌عنوان “انحصارگر غیرقانونی” در حوزه گیمینگ محاکمه کند. اپیک سرانجام برای تجدیدنظر علیه این حکم اقدام کرده است.

اپل در برابر اپیک: کدام شرکت سود کرد؟ برنده واقعی کیست؟ آیا فورتنایت به اپ استور بازمی‌گردد؟

دیدگاه شما چیست؟ آیا تصور می‌کردید که درآمد شرکتی که حتی یک عنوان بازی و یا کنسول مخصوص به خود را دارا نیست، از مجموع شرکت‌های صاحب نام در این حوزه مانند سونی، مایکروسافت و نینتندو بیشتر باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی