حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

امگا 6 (OMEGA 6) خطر دیابت نوع 2 را تا 35 درصد کاهش می‌دهد

بهنام خدابخشی

نوشته

1 ماه قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت ، ترنجی

نتیجه جدید تحقیقات نشان داد، استفاده از رژیم غذایی حاوی امگا 6 و اسیدهای چرب غیر اشباع خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیش از یک سوم کاهش می‌دهد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بررسی آزمایشات تقریبا 40،000 نفر، طی 20 مطالعه، نشان داد افرادی که سطوح بالاتری از اسید لینولئیک – شکل اصلی امگا 6 – را دارند نسبت به افرادی که سطوح پایین تری از این اسید چرب را دارا می‌باشند، کمتر درمعرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

دیابت نوع 2 زمانی ایجاد می‌شود که بدن دیگر قادر به استفاده موثر از انسولین نیست – انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند – یا زمانی که پانکراس انسولین کافی تولید نمی‌کند. در نتیجه، سطح قند خون در بدن بسیار بالا می‌رود.

با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 30.3 میلیون نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا بوده که اکثرا نیز نوع 2 می‌باشند. حضور چربی‌های غیر اشباع(PUFAs)  مانند امگا 3 و امگا 6 برای رژیم سالم الزامی است. با این حال بررسی جدید، نشان می‌دهد که شاید افزایش مصرف امگا 6 باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود.

امگا 6 (OMEGA 6) خطر دیابت نوع 2 را تا 35 درصد کاهش می‌دهد

امگا 6: کمک کننده یا مانع؟

اسیدهای چرب امگا 6 برای سلامتی ضروری هستند. آنها نه تنها به عملکرد مغز کمک می‌کنند، بلکه نقش مهمی در رشد پوست و مو نیز داشته و در تنظیم سوخت و ساز بدن و حفظ سلامت استخوان‌ها نیز موثرند. با این حال، از آنجا که بدن ما قادر به تولید امگا 6 نمی‌باشد، فقط قادر است این اسیدهای چرب را از غذاهای خاصی از جمله روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت و بعضی از آجیل‌ها و دانه‌ها دریافت کند.

دستورالعمل‌های فعلی انجمن قلب آمریکا  (AHA)هشدار می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 6 نباید بیش از 5 تا 10 درصد انرژی مصرفی روزانه ما را تشکیل دهند، چرا که در افزایش التهاب و بیماری قلبی نقش دارند. برخی از پزشکان حتی اصرار به مصرف میزانی کمتر از 5 تا 10 درصد دارند. در این میان تیم تحقیقاتی که قصد بررسی ارتباط امگا 6 و التهابات قلبی را داشت، به طور اتفاقی تاثیرات این اسیدهای چرب بر کاهش ابتلا و کنترل دیابت نوع دو پی برد.

محققان بیان کردند تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات، ارتباط بین اسید لینولئیک اسید و بیومارکرهای اسید آراکیدونیک و دیابت نوع 2 را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و منجر به محدودیت‌ها و عدم انتشار و اطلاع رسانی ناکافی برای ارزیابی تعاملات با خصوصیات جمعیت شناختی، پزشکی یا ژنتیکی شده است. آن‌ها افزودند “اثرات بالقوه PUFAهای امگا 6، از جمله اسید لینولئیک و متابولیت آراکیدونیک اسید، بر دیابت نوع 2 هنوز حل نشده ولی از اهمیت بالینی، علمی و بهداشت عمومی برخوردار می‌باشد.”

محققان برای بررسی بیشتر در مورد ارتباط بین دیابت نوع 2 و امگا 6، 20 مطالعه انجام شده توسط کوهورت در مورد این موضوع را تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعات شامل مجموع 740 شرکت کننده می باشد که 39 شرکت کننده بزرگسال در سن 49-76 سال از 10 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، فنلاند، استرالیا، ایسلند، هلند، تایوان و سوئد می‌شدند. همه شرکت کنندگان در این مطالعات به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. طی یک دوره پیگیری چند ساله، از 347 شرکت کننده تنها در 4 مورد جدید دیابت نوع 2 بروز کرده بود.

عنوان بخشی از مطالعات، از شرکت کنندگان برای بررسی سطوح اسید لینولئیک و اسید آراکیدونیک نمونه‌های خونی گرفته شد. تیم تلاش داشت دریابد که آیا این سطوح به توسعه دیابت نوع 2 مرتبط است یا نه. نتایج نشان داد افرادی که سطوح بالاتر اسید چرب امگا 6 داشتند، 35 درصد کمتر به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

پروفسور داریوش مظفریان، دانشیار دانشکده علوم تغذیه و سیاست فریدمن، در دانشگاه توفست، در میادلسکس، چنین می‌گوید: این شواهد قابل توجه است، افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند، به طور کلی افرادی سالم بودند و در مورد رژیم غذایی و مواد مصرفی توصیه‌ای از پزشک یا متخصصین دریافت نمی‌کردند. با این حال، کسانی که دارای سطوح بالاتری از امگا 6 بودند، در خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع دو قرار داشتند.

تیم گزارش داد، رابطه مشخصی بین سطوح اسیدهای چرب و عدم ابتلا به دیابت نوع دو وجود ندارد. تحقیقات با در نظر گرفتن عوامل موثر از جمله شاخص توده بدن (BMI)، سن، جنس، نژاد و میزان اسیدهای چرب امگا 3 ادامه یافت.

امگا 6 (OMEGA 6) خطر دیابت نوع 2 را تا 35 درصد کاهش می‌دهد

مضررات امگا 6

بسیار جالب است که برخی از محققان بر اساس مطالعات قبلی امگا 6 را برای بدن مضر می‌دانند. اما این تیم تحقیقاتی اعلام کرد، هر چند منافع و عوارض امگا 3 و امگا 6 بحث برانگیزند، اما هیچ شواهدی از تعامل فیزیولوژیکی مرتبط با تجزیه و تحلیل کنسرسیوم مشاهده نشد. محققان هشدار دادند بسیاری از مطالعات و بررسی‌های انجام شده براساس شواهد بالینی بیماران بوده و بنابراین هنوز به طور قطعی قادر به اثبات علل و تاثیرات بین سطوح بالاتر اسید لینولئیک و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیستند. اما آن‌ها بر این باورند از مصرف امگا 6 می‌توان برای کنترل دیابت نوع 2 کمک بگیرند.

بعضی از دانشمندان معتقدند امگا 6 برای سلامتی مضر است. اما بر اساس این مطالعه بزرگ جهانی، شواهد کمی راجع به عوارض امگا 6 به دست آمد و در واقع متوجه شدیم که چربی‌های اصلی امگا 6 با خطر ابتلا به دیابت و کاهش آن ارتباط دارند.

 

شما چقدر در وعده‌های غذایی خود از امگا 6 استفاده می‌کنید؟ آیا وعده‌های غذایی شما امگا 6 دارند؟

medicalnewstoday

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

آخرین دیدگاه ها

تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است.

کانال تلگرام ترنجی