حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا پاهایمان تاول میزند؟

نوشته

6 سال قبل | 4 دیدگاه | پزشکی و سلامت

تاول‌ها، مایعات بسته‌بندی شده‌ای هستند که در سطح اولین لایه پوستی بر اثر آسیب، سوختگی و یا عفونت ایجاد می‌شوند. معمولا تاول‌ها در مناطق آسیب دیده‌ی پوست، برای جلوگیری از ایجاد زخم‌های بیشتر ایجاد می‌شوند. اکثر تاولها در لایه خارجی پوست دست و پاها که بسیار ضخیم است دیده می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در اطراف پاها اعصاب و رگ‌های خونی بسیاری وجود دارد که هر روز به هنگام بیدار شدن تحت فشار قرار می‌گیرند، به دلیل وجود اعصاب فراوان در پا، این تاول‌ها بسیار دردناک هستند. بسته به محل تاول، درمان سخت شده یا آزار دهنده می‌شود.

در این مقاله به بررسی دلایل و روش‌های درمانی مختلف تاول‌های پا می‌پردازیم.

چرا پاهایمان تاول میزند؟

 دلایل و نشانه ها

ساییدگی و اصطلاک در سطح پوست، علت اصلی ایجاد تاول‌ها می‌باشند. اما به هرحال هر چیزی که به بافت یا رگ‌های خونی پوست آسیب بزند سبب ایجاد یک تاول در سطح پوست می‌شود. از علل اصلی ایجاد تاول در پا می‌توان به اصطکاک و فشار به پوست، اعمال فشار و ساییده شدن پوست به طور همزمان که عصب پوست را تحریک کرده و آسیب به صورت التهاب در پوست و تاول دیده می‌شود.

هنگامی که پوست پا به طور مداوم در تماس با کفش، جوراب و یا سطح خشن قرار می‌گیرد، تحریک و التهاب رخ داده، در نتیجه درد، تورم و قرمزی ایجاد می‌گردد. درد و قرمزی معمولا قبل از زخم شدن پا ایجاد می‌شود. اگر محل درد تحریک شده یا فشاری روی آن قرار گیرد، پوست آسیب دیده و باعث تاول می‌گردد. پوسته پوسته شدن جاهایی که التهاب دارد، باعث پارگی تاول شده و آب آن خارج می‌شود. در این حالت بدن از سایر مایعات و لایه های بافتی ظریف‌تر زیر پوست برای بهبود این شکاف استفاده می‌کند.

چرا پاهایمان تاول میزند؟

سوختن

هنگامی که پوست سوخته می‌شود، بدن با ایجاد تاول از لایه‌های زیرین بافت محافظت کرده و از آسیب به سایر بافت‌ها جلوگیری می‌کند. ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا پس از سوختگی درجه اول، تاول روی محل سوختگی ایجاد شود، اما در سوختگی‌های شدیدتر تاول‌ها بلافاصله ظاهر می‌شوند. هرچند که تاول بنا به دلایل دردناکی ایجاد می‌شود، اما نشانه‌های سوختگی و ایجاد آن‌ها معمولا نادیده گرفته می‌شود. حتی گاهی با درد و سوزش ناشی از سوختگی اشتباه گرفته می‌شود. این تاول‌ها زمانی که پوست قسمت سوخته ترمیم یابند خوب می‌شوند.

سوختگی ناشی از سرما

سرمای زیاد باعث یخ زدگی، انجماد و کشتن سلول‌های پوستی می‌شود. وقتی این اتفاق می افتد، یک تلگراف ایجاد می‌شود تا گرما را در بدن حفظ کند. تاول‌های ناشی از سرما بلافاصله روی پوست ظاهر می‌شوند، علائم و ظاهر آن‌ها همانند تاول‌های سوختگی است.

چرا پاهایمان تاول میزند؟

درماتیت

زمانی که پوست در معرض تماس با یک عامل التهاب دهنده یا تحریک کننده قرار می‌گیرد، درماتیت رخ می‌دهد. اگر این شرایط ادامه یابد تاول ایجاد می‌شود.آلرژن‌های شدید و تحریک کننده‌ها نیز می‌توانند باعث التهاب و فشار شده که منجر به بروز تورم شوند. تاول‌ها بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض آلودگی یا در طول زمان به صورت تدریجی عفونت می‌کنند.

سوختگی‌های ناشی از مواد شیمیایی نیز به صورت تاول بر روی سطح پوست دیده می‌شوند. از رایج‌ترین علل ایجاد این تاول‌ها شامل نیش حشرات، آلرژی‌های پوستی، مواد شیمیایی شوینده از جمله مواد شیمیایی مورد استفاده در حمام یا پاک کننده‌ها، حلال‌های شیمیایی، محلول‌های حاوی سولفات، کبالت، نیکل، مواد شیمیایی سمی و شرایط آزمایشگاهی یا بالینی می باشد.

چرا پاهایمان تاول میزند؟

حساسیت‌های داروی

هر شرایطی که لایه بیرونی پوست را ضعیف کند، باعث آسیب پذیری بیشتر لایه‌های پوستی می‌شود. تاول‌ها ممکن است نشانه‌ای از برخی بیماری‌ها و اختلالات عفونی باشد. شرایط و درمان‌های معمول پزشکی ممکن است خطر بروز تاول‌های پا را افزایش دهند. بروز اگزما، از جمله اگزما دیسیدروئید که سبب ایجاد لکه‌های پا و کف پا می‌شود، مشکلات خود ایمنی مانند پمفیگوئید Bullous و پمفیگوس نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی، موجب از دست دادن احساس یا درد در پا می‌شود، اضافه وزن که باعث افزایش فشار روی پاها می‌گردد، درمان با آنتی بیوتیک‌ها و داروهای کاهش دهنده خون از جمله مداخلات پزشکی هستند که احتمال بروز تاول‌های شدید را افزایش می‌دهند.

آسیب به رگ‌ها

هنگامی که عروق خونی بسیار کوچک در اپیدرم آسیب می‌بینند، خون به لایه‌های بافت نفوذ کرده و باعث ایجاد تاول‌های خونی می‌شود. تاول‌های خونی زمانی ایجاد می‌شوند که پوست بر اثر ضربه آسیب دیده و رگ‌ها پاره می‌شود.

چرا پاهایمان تاول میزند؟

درمان

در بیشتر موارد، بهتر راه این است که کاری به تاول‌ها نداشته و اجازه دهید خودشان پس از چند روز خوب شوند. به تاول‌ها دست نزده و مواظب باشید خونریزی نکنند. ایجاد تاول در پوست یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است، هرچند که گاهی بسیار دردناک می‌شود. تاول‌ها به کاهش فشار و محافظت از بافت‌های زیرین کمک می‌کنند. در کنار این، در بهبود بافت‌های آسیب دیده مفید بوده و از ورود باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها به زخم جلوگیری می‌کنند.

پس از ایجاد تاول باید سریعا عامل فشار را بر آن را برطرف کرد، در صورت پارگی و تخلیه مواد درون آن، اطرافش را خوب با آب و صابون شسته و تمیز نگه دارید. برای خشک کردن از گاز استریل استفاده کرده و پمادهای مخصوص را روی جای زخم بمالید و یک گاز استریل روی آن قرار دهید. برای جلوگیری از حساسیت یا تماس با مواد شیمیایی پوست را کاملا شسته و سپس خشک کنید.

روش‌های درمانی مختلفی برای تاول‌های روشن و خونی که روی پاها ایجاد می‌شوند وجود دارد، مثلا می‌توانید بسته‌های یخ را درون حوله‌های ضخیم ریخته و به آرامی روی محل زخم فشار دهید، استفاده از گاز تمیز برای جلوگیری از عفونت و بالا نگه داشتن پا برای کاهش جریان خون محل التهاب کار مناسبی است. از استفاده مجدد کفش‌هایی که باعث تاول شده‌اند خودداری کنید.

برای کاهش درد و التهاب از پماد آنتی بیوتیک و یا کرم‌های تاول استفاده کنید، ابتدا محل را کاملا تمیز و خشک کرده سپس پماد را به آرامی به ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید جذب شود، تحت هیچ شرایطی از موادی مانند پراکسید هیدروژن یا سرکه سیب یا سرکه استفاده نکنید.

چرا پاهایمان تاول میزند؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر وقت یک تاول، کدر رنگ و ملتهب و بسیار دردناک شد و پس از گذشت چند روز بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کرد. تاولهای زرد، سبز یا بنفش اغلب آلوده شده و به مراقبت پزشکی نیاز دارند. علائم‎های بالینی غیر طبیعی در ارتباط با تغییر رنگ تاول‌ها خطرناک بوده و ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های جدی تر، بهداشتی مانند هرپس باشد.

معمولا پزشکان با استفاده از یک سوزن استریل، نمونه کوچکی از محتویات تاول را خارج کرده و آزمایش می‌کنند. اغلب از آنتی بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی برای درمان عفونت استفاده کرده که از بروز عفونت بیشتر جلوگیری می‌کنند.

روش‌های جلوگیری از ایجاد تاول

اکثر تاول‌های پا به دلیل ساییده شدن پوست و فشار بر آن ایجاد می‌شوند. رطوبت، گرما و فشار، پوست را ضعیف کرده و باعث آسیب پذیر شدن آن می‌شوند. جوراب و کفش‌ها در تماس مستقیم با پوست بوده و مدام آن را می‌کشند.

عوامل اصلی ایجاد کننده تاول عبارتنداز:

محیط مرطوب و تاریک، پاهای مرطوب، جوراب یا کفش یا محیط‌هایی مثل آن‌ها که باعث عرق پا می‌شوند، پوشیدن کفش در ساعات زیادی از روز، کفش‌های جدید، پیاده‌روی‌های طولانی، تکرار یک حرکت به صورت متداوم باعث آسیب به پوست می‌شود. پوشیدن جوراب نازک به هنگام استفاده از کفش‌های کتانی، خشکی پوست، سن؛ چراکه با افزایش سن، پوست حساس‌تر شده و آسیب پذیرتر می‌شود، استفاده از جوراب‌های پلاستیکی که راه تنفس پا را مسدود کرده و باعث می‌شود پا بیشتر عرق کند.

در قسمت‌هایی از پوست که مستعد تاول هستند، می‌توان پیش از فعالیت از پودر مولاسکین پا یا پودر تالک استفاده کرد. بعضی از جوراب‌ها نخی بوده و تار و پود خوبی دارند, این جوراب‌ها برای پوست‌های ظریف و حساس مفید بوده و به درمان تاول کمک می‌کنند. پاپوش‌ها و جوراب‌هایی که دارای سوراخ و سطوحی برای تنفس پا هستند به جذب و کاهش فشار روی پاها کمک کنند. استفاده از کفی های ارتوپدی نیز به کاهش اصطکاک کمک می‌کند.

 

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

به نظر میرسه تاپل خونی دردناک باشه .?

hamid3pnn

سلام ممنون مفید بود

ahmad

تا حالا تجربشو نداشتم

Peiman

من فقط تجربه تاول سوختگی داشتم اونم یک بار

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h