حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

قند خون بالا منجر به آسیب مغزی می شود

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت، سبک زندگی

بر اساس گفته محققان، قند خون بالا می تواند بر سلامت مغز تاثیر بگذارد. این خطر افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت را نیز تهدید می کند. به نقل از healthline سطح بالای قند خون حتی اگر مبتلا به دیابت نباشید می تواند باعث التهاب شود که در نهایت منجر به زوال شناختی می شود.

قند خون بالا و زوال عقل

براساس مطالعه جدید محققان دانشگاه لندن، سطح پایین تر قند خون با سلامت بهتر مغز مرتبط است. این مطالعه که در ژورنال دیابت، چاقی و متابولیسم منتشر شده است، حاکی از آن است که قند خون نرمال یک شاخصه مهم برای جلوگیری از زوال شناختی و آلزایمر است. محققان گزارش دادند که افرادی که پیش دیابت دارند، ۵۴ درصد بیشتر از افراد با سطح قند خون متوسط، احتمال ابتلا به زوال عقل عروقی دارند.

دکتر ویکتوریا گارفیلد، نویسنده اصلی این مقاله و محقق اپیدمولوژی ژنتیک در موسسه قلب و عروق دانشگاه لندن گفت: «این میزان، سه برابر کمتر از خطری است که افراد دیابتی را تهدید می کند. اما باز هم قابل توجه است. بر اساس تحقیقات قبلی و یافته های کنونی مطمئن هستیم که پیش دیابت می تواند افراد را در معرض خطر بیشتری از زوال شناختی و زوال عقل عروقی قرار دهد.»

تست قند خون

قند خون بالا عامل التهاب مغز و زوال عقل

خطرات قند خون بالا

دکتر گارفیلد ادامه داد: «محققان مدت هاست که می دانند افراد مبتلا به دیابت به دلایل بسیار پیچیده ای که هنوز برای ما مشخص نیست، در سنین بالاتر سلامت مغزشان به خطر می افتد.»

اما این مطالعه بیشتر از همه به تاثیر تداوم افزایش قند خون بر آسیب های مغزی تاکید دارد. دکتر گارفیلد افزود: «این موضوع توسط داده های ما تایید می شود. اسکن مغز افراد مبتلا به پیش دیابت نشان می دهد که هیپوکامپ کوچک تری دارند و حجم ماده سفید هایپراینتنسیتی زیاد است، که زیاد بودن مورد دوم نشان از آسیب عروق مغزی دارد. افراد مبتلا به دیابت در آزمایش های عملکرد شناختی نیز ضعیف تر از افراد با قند خون نرمال عمل کردند.»

دانشمندان در پی کشف روشی برای معکوس کردن روند پیری مغز

دکتر جیمز جوردانو، استاد دانشکده اعصاب و بیوشیمی و رئیس برنامه مطالعات عصب شناسی در دانشکده پزشکی جورج تاون گفت: «افراد مبتلا به پیش دیابت نسبت به افراد مبتلا به دیابت در معرض عوارض طولانی مدت بیشتری هستند. افراد پیش دیابتی اغلب تحت مراقبت های درمانی نیستند و با سطحی از قند خون که مشکل آفرین اما کنترل نشده است، زندگی می کنند.»

آسیب مغزی ناشی از التهاب

دکتر جوردانو اظهار داشت که قند خون بالا، حتی اگر مزمن نباشد، باعث تجمع متابولیت های قند در سلول های مغزی می شود و در نتیجه منجر به التهاب می شود. این متابولیت های اکسیداتیو به غشای سلول ها حمله می کنند و به آن آسیب می رسانند. به مرور زمان، این التهاب منجر به التهاب پیری می شود که می تواند روند بیولوژیک پیری را تسریع کرده و بیماری های مرتبط با سن، از جمله شرایط عروق را بدتر کند.

زوال عقل

قندخون بالا سبب تسریع روند پیری مغز می شود

دکتر جوردانو گفت: «رگ های خونی مغز، تنگ و سخت می شوند و مواد شیمیایی را به بیرون نشت می کنند که خود باعث ایجاد التهاب می شود. در نتیجه جریان خون کاهش می یابد و باعث چرخش التهاب می شود. سپس سلول ها در بخش هایی از مغز به دلیل افزایش آسیب اکسیداتیو و هیپوکسی (نبود اکسیژن) می میرند. این به نوبه خود می تواند منجر به زوال شناختی و زوال عقل عروقی شود. اگر می بینید که قند خونتان بالا رفته است و این روند افزایشی ادامه دارد، حتما آن را جدی بگیرید.»

گارفیلد هشدار می دهد که مطالعه وی مشاهده ای است و هیچ رابطه علّی بین پیش دیابت و آسیب مغزی برقرار نمی کند. به این معنی که در افراد پیش دیابتی آسیب مغزی بیشتری دیده شده است، اما لزوماً نمی توان گفت که پیش دیابت علت آسیب مغزی است. او تاکید کرد که در آینده مطالعات وی باید بیشتر تکرار شود.

رژیم غذایی و دیابت

انتخاب رژیم غذایی مناسب و تحرک بیشتر برای پیشگیری از دیابت

این تحقیق همچنین بر اهمیت نظارت بر سطح قند خون مردم به منظور پیشگیری از آسیب مغزی تاکید دارد؛ آسیب هایی که گاهی اوقات غیرقابل برگشت است.

دکتر گارفیلد گفت: «یافته های ما نشان می دهد که غربالگری دیابت در افراد و مداخله و درمان های زودهنگام مزایای بالقوه ای دارد.»

وی همچنین افزود: «افراد مبتلا به پیش دیابت می توانند با یک رژیم غذایی سالم و متعادل، تحرک بیشتر، خواب کافی و کنترل وزن از خطر ابتلا به دیابت جلوگیری کنند.»

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

مرسی اطلاعات عمومی 😘

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی