مطلب فعلی :

نوکیا ۶ نوکیا ۵ نوکیا ۳ و نوکیا ۳۳۱۰ جدید: نوکیا ۲۰۱۷ ؛ نگاه سینا

رفتن به بالا

ورود به ترنجی

ثبت نام در ترنجی

نوکیا ۶ نوکیا ۵ نوکیا ۳ و نوکیا ۳۳۱۰ جدید: نوکیا ۲۰۱۷ ؛ نگاه سینا

سبکی نو در دنیای دیجیتال
گوشی الجی K10

دور بودن یا نبودن سال های اوج نوکیا را باید به سرعت گذشت این سال ها برای شما نسبت داد. نوکیا مدتی پیش پیروز شکست نخوردنی میدان بود. جایی که برندهایی همچون سونی اریکسون، سامسونگ، آلکاتل، موتورولا، بلک بری یا حتی دستگاه های عجیب غریب i mate در تلاش برای تصاحب کمی سهم بیشتر از بازار بودند، نوکیا با اقتدار سهم اصلی بازار را در دست داشت. از دستگاه های رده اقتصادی ساده بگیرید تا پرچمدارهای افسانه ای سری ان (N Series) که هر کدام آن ها برای خود شگفتی و فلسفه ای داشتند.

بد نیست برخی دستگاه های این خانواده مشهور را به یاد بیاورید، N70, N72, N73 یا N76 زیبا، مدل های N82 و N86 و البته سوپر پرچمدارهای سری N90, N91, N92, N93 و اوج نوکیا در این سری یعنی N95 که در دو مدل ۴ و ۸ گیگ ارایه می شد. پس از آن نوکیا تلاش خود را کرد تا در گردونه رقابت ها باقی بماند. با معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ اما همه معادلات بهم خورد. نوکیا نیز تلاش خود را داشت تا بتواند با نیاز جدید به وجود آمده در بازار، یعنی تولید موبایل هوشمند تمام لمسی صفحه بزرگ به روز شود، اما موفق نشد. حالا در سال ۲۰۱۷ پس از دو تلاش برای تغییر بزرگ که به شکست انجامیدند، سومین تلاش برای باقی ماندن این برند بزرگ را انجام می دهد. در ادامه با سینا از ترنجی همراه باشید تا نگاهی به نوکیا ۲۰۱۷ داشته باشیم.

شعار نوکیا را به یاد دارید؟ Connecting people ! آغاز ویدیویی که در بالا می بینید به ما می گوید در دنیایی که بیش از هر زمان دیگری از هم گسیخته است ما واقعا به چیز احتیاج داریم تا متحد باشیم؟ این ویدیو ۳ دقیقه ای ۳ روایت متفاوت از سه موضوع متفاوت دارد. ما باید برای موارد متفاوتی متحد شویم که سه جنبه نشان داده شده در این ویدیو اتحاد برای اجتماع، اتحاد برای همه نسل ها و اتحاد برای برابر جنسیتی است. اینکه این ویدیو ۳ داستان دارد و نوکیا نیز ۳ دستگاه موبایل هوشمند اندرویدی با جدیدترین نسخه اندروید رونمایی کرده است بی ارتباط نیست. نوکیا سعی کرده است تا ضمن یادآوری مواردی اخلاقی و انگیزشی دستگاه های خود را که از پس کارهای مفیدی برای رسیدن به این اتحاد می توانند انجام دهد را به خوبی نشان دهد.

Connecting people

قبل از انتشار این ویدیو، نوکیا در اقدامی جالب یک ویدیو از بیان بدون وقفه نوستالژی های زمان عرضه نوکیا ۳۳۱۰ موفق در سال ۱۹۹۹ توسط شخصی که واقعا عاشق نوکیا ۳۳۱۰ خود است، منتشر نموده و خاطرات ما را قلقلک می دهد. عمق علاقه و زنده بودن خاطرات را می توان در ادای جملات توسط او دید. این ویدیو به ما نشان می دهد که پایگاه مردمی نوکیا بسیار قوی و همه ما خاطرات بی شماری با دستگاه های ساخت این شرکت داریم. چیزی که شاید برای تکرار آن حاضر باشیم دوباره برای احیای نوکیا و خاطرات خوبمان، انتخاب خود را تغییر دهیم.

شخصی که واقعا عاشق نوکیا ۳۳۱۰ خود است

یکی از مرسوم ترین نوع ویدیوهایی که در چند سال اخیر شرکت های تولیدکننده موبایل به ساخت آن ها مشغول شده اند، ویدیویی است که سعی دارند نقش جادوئی معرفی محصولات اپل توسط جانی آیو را برای آن ها بازی کند. ویدیویی که از فلسفه طراحی دستگاه می گوید و عموما سعی می شود تا در آن، نگاهی را که شرکت یا طراح به دستگاه دارد را به شما انتقال دهد. در ویدیو بالا می بینیم که سرپرست تیم طراحی دستگاه های جدید نوکیا یعنی نوکیا ۶، نوکیا ۵، نوکیا ۳ و نوکیا ۳۳۱۰ برای ما صحبت می کند. او می گوید طراحی ما بر اساس پشتوانه قوی طراحی نوکیا بنا نهاده شده است. اما واقعا این چنین است؟

نوکیا از نظر طراحی به معنی واقعی کلمه متنوع و غیر قابل پیش بینی بود.

اجازه بدهید کمی به عقب بازگردیم و درباره دستگاه هایی که نوکیا را در ذهن ما نوکیا کردند، صحبت کنیم و آن ها را بینیم. نوکیا از نظر طراحی به معنی واقعی کلمه متنوع و غیر قابل پیش بینی بود. طراحی های بی نظیری در تمام رده دستگاه های آن دیده می شود. از سری ۳XXX بگیرید تا سری ۵XXX یا حتی سری ۶XXX و دستگاه های عجیب و غریب تر در سری ۷XXX که نهایتا با دستگاه های لوکس سری ۹XXX مواجه می شویم.

اجازه بدهید برای کاربرانی که شاید دقیقا به خاطر نداشته باشند یا غبار فراموشی روی خاطرات آن ها تاثیر شگقتی تنوع طراحی نوکیا را از یاد برده باشند، چند مثال بیاوریم. در ویدیو های زیر دستگاه های متنوعی را از سری های مختلف تولید شده توسط نوکیا می بینیم:

نوکیا ۳۲۵۰ (تولید سال ۲۰۰۵)

نوکیا ۷۳۸۰ (تولید سال ۲۰۰۵)

نوکیا ان ۹۳ (تولید سال ۲۰۰۶)

نوکیا ۸۸۰۰ آرته (تولید سال ۲۰۰۷)

پس از سال ۲۰۰۷ و انقلاب طراحی تلفن های همراه هوشمند توسط میهمان ناخوانده امریکایی و ارایه آیفون، طراحی همه شرکت ها رو به دستگاه های تمام لمسی تغییر کرد. تغییرات طراحی نوکیا را پس از این ارایه می توان در ارایه نوکیا ۵۸۰۰، نوکیا N8، نوکیا C7، نوکیا X8، نوکیا E7 دید. این دستگاه سیستم عامل سیمبین را یدک می کشیدند که هر چند روی موبایل های دکمه ای در زمان رقابت با جاوا خوش می درخشید، در مقابل موبایل های لمسی اندروید و iOS بسیار خنگ و کند به چشم می آمد.

نوکیا ان ۹۰۰ (تولید سال ۲۰۰۹)

نوکیا ان ۹ (تولید سال ۲۰۱۱)

نوکیا تصمیم گرفت اولین تغییر مسیر خود را با سیستم عامل های MeeGo و  Meemo آغاز کند. ارایه نوکیا N900 و N9 نیز در همین راستا بود. مسلما این دو دستگاه اصلا موفق نبودند اما نوکیا N9 از نظر طراحی دستگاهی بسیار پیشرو و قابل تامل در سال ۲۰۱۱ بود. در این سال نماینده ها اندرویدی بسیار موفق بودند و آیفون نیز نسل به نسل شگفت انگیزتر ظاهر می شد، iOS برای محصولات اپل برگ برنده اصلی بود که بعد ها طراحی نیز توانست آن را تکمیل کند.

این انتخاب اشتباه بود

در این بازه بود که نوکیا از سیمبین و سیستم عامل های نابالغ میمو و میگو دست شست و مایکروسافت را که به دنبال یک شریک تجاری قوی در زمینه موبایل و برای ارایه ویندوزفون بود را انتخاب کرد. این انتخاب اشتباه بود چرا که هر چند سیستم عامل نو و خلاقانه ویندوزفون به خودی خود خوب بود، اما توسعه دهنده ها از آن استقبال نکردند و مشغول پارو کردن پول های عایده از تولید برنامه و بازی برای iOS و اندروید بودند. از برگ برنده های دستگاه های ویندوزی می توان گفت که بیشتر عوامل مربوط به حضور نوکیا بود. مواردی هچون طراحی یکتا، دوربین خیلی خوب و نقشه های آفلاین. موفق ترین دستگاه نوکیا در تاریخ ویندوزفون نوکیا لومیا ۵۲۰ بود.

نوکیا لومیا ۵۲۰ (تولید سال ۲۰۱۳)

نوکیا لومیا ۹۲۵ (تولید سال ۲۰۱۳)

پس از خریده شدن کامل نوکیا توسط مایکروسافت آن هم به ازای فقط ۷ میلیارد دلار، نام نوکیا از صنعت موبایل های هوشمند پاک شد. حالا در سال ۲۰۱۷ و پس از ۱۰ سال از بهترین سال های این شرکت، شاهد ظهور شرکتی به نام HMD هستیم. HMD یک شرکت فنلاندی است که حق تولید و فروش موبایل و تبلت ها را تحت برند نوکیا دارد.

نوکیا ۲۰۱۷

نوکیا ۲۰۱۷ کار خود را با ۳ موبایل هوشمند اندرویدی میان رده، پایین رده و رده اقتصادی آغاز کرده است. یک نوستالژی به روز شده نیز داریم. انتظار می رود یک پرچمدار نیز به زودی و طی ماه های آتی رونمایی شود. نوکیا ۳ دستگاه رده اقتصادی با چیپست مدیاتک، نمایشگر ۵ اینچی و دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی، نوکیا ۵ دستگاه پایین رده با چیپست اسنپدراگون ۴۳۰، نمایشگر ۵.۲ اینچی و دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و نوکیا ۶ دستگاه میان رده با نمایشگر ۵.۵ اینچی FHD، چیپست اسنپدراگون ۴۳۰، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی (با اندازه پیکسل های سوال برانگیز ۱ میکرومتری که حتی از دو مدل دیگر کوچکتر است) و موجود در مدل خاص ۴ گیگابایت حافظه رم در کنار ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است. نوکیا ۳۳۱۰ جدید نیز یک موبایل ساده است که فروش خوبی را برای آن انتظار داریم.

اجازه بدهید نوکیا این ۳ موبایل را به ما معرفی کند:

نوکیا ۳

نوکیا ۵

نوکیا ۶

سوالی که پیش میاد این است که آیا نوکیا می تواند در بازار اندرویدی که به جز سامسونگ، ۴ رتبه دیگر از ۵ تولیدکننده پرفروش بازار را تولیدکننده های چینی ارزان به خود اختصاص داده اند، جایی برای خود دست و پا کند؟ آیا نوکیا ۲۰۱۷ می تواند موفق باشد یا این هم آخرین تلاش ناموفق روی موج همچنان سرکش برند نوکیا است؟

آیا نوکیا ۲۰۱۷ می تواند موفق باشد

در پاسخ به این سوال می توان گفت نوکیا مشخصات و طراحی دستگاه های خود را به خوبی انتخاب و انجام داده است. هر چند این مشخصات مورد خیلی نویی را به ما نشان نمی دهد و چیزی اختصاصی نوکیا به جز برند آن در این دستگاه ها دیده نمی شود و طراحی آن ها هم دیگر آنقدر انقلابی که نوکیا عادت داشت نیست اما می توان گفت رده بندی قیمتی اصلی ترین موضوعی است که به نوکیا کمک می کند تا در بازار بتواند به خوبی و به لطف برند دوست داشتنی نوکیا، جایی برای خود دست و پا کند. برای مثال اگر شما کاربر رده اقتصادی را رده پایین هستید، می توانید به جای خرید دستگاه های هواوی، شیائومی یا حتی سامسونگ، به خرید یک دستگاه با اندروید ۷ و طراحی و نام نوکیا گرایش پیدا کنید.

Nokia 6

از نگاه ترنجی اصلی ترین برگ برنده محصولات نوکیا در سال ۲۰۱۷ را می توان در اندروید ۷ با رابط کاربری که اکثریت آن شبیه اندورید خام است، دید. پس از آن نام و محبویت نوکیا و در انتها می توان طراحی این دستگاه ها را از نقاط قوت اصلی فروش نام برد. ضربه آخر برای موفقیت را می تواند بازاریابی و قیمت گذاری صحیح با توجه به گزینه های بسیار زیاد موجود در بازار دانست.

از نظر بازاریابی می توان گفت نوکیایی که ما می شناسیم، شرکت قوی است. آن ها با تغییر به هر سو توانستند دستگاه های تاثیرگذار و با فروش زیادی را داشته باشند. از سری نوکیا ایکس با اندروید نصفه و نیمه بگیرید تا سری آشا (Asha) و سری دکمه ای-لمسی نوکیا سی (در رده پایین این سری) همه و همه دستگاه هایی بودند که با توجه به خوب نبودنشان حتی فروش قابل توجهی را تجربه کردند. حال که نوکیا با دست پر به بازار بازگشته است، به نظر شما می تواند در مقابل دستگاه های میان رده ای که هر روز بیشتر به پرچمدارها شبیه می شوند، رقابت کند؟

نظر شما درباره نوکیا ۲۰۱۷ چیست؟

آخرین دیدگاه ها

  1. mega08 گفت:

    یه سری مسائل هس میخواستم نظر بقیه رو بدونم…
    سوال: چرا باید نوکیا خرید . ؟ فقط ب خاطر اینکه قبلا عالی بود ؟ ب خاطر اینکه قبلا نسبت ب بقیه برندها خلایقیت بیشتری داشت ؟ ب خاطر اینکه آنتن دهی گوشیهاش عالی بود ؟و…
    سوال : الان نوکیا چیه ؟ اون موفقیتا تموم شد مربوط ب خیلی وقت پیشه ! الان تو بازار اشباه موبایل چی داره رو کنه ؟! از اون نوکیا که صفر تا ۱۰۰ طراحی و تولید و مونتاژ خودش نقش مستقیم داشت. و شرکتی واسطه در این بین نبود مثه HMD (مالک برند نوکیا). فقط ۱ اسم ” نوکیا ” باقی مونده .
    در این سری گوشی های نوکیا اصلا روح نوکیا ی سابق نیست. طراحیش رفته سمت گوشی های چینی . !!!
    آیا خریدش عقلانیه ؟!
    با وجود پایین بودن مشخصات ( ک میانرده رو با ۴۳۰ داده بیرون!!!) نسبت ب رقبا . چون روش نوشته نوکیا .یا از آلمینیوم سری ۶۰۰۰ برای جنس بدنش استفاده کرده (که تو پایین رده زیاد مهم نیست نبودش مشکلی ایجاد نمیکنه . بودنش باعث کیفیت بالا ووو بالا رفتن قیمت میشه) قیمتشم احتمالا بالاتر یا هم قیمت رقباش ولی با مشخصات ضعیفتر. ارزش خرید داره ؟!

    • REZA REZA گفت:

      خوب خیلیا هستن فقط بخاطر اسم برند اونو میخرن. در صورتی که میتونن محصول بهتریم بخرن.برات مثال میزنم،چرا یکی میره چهارتومن میده ایفون میخره ولی نمیاد دوتومن بده جا بهترین گوشی اندرویدی؟
      فقط هم اسم نیست خیلیا به نوکیا اعتماد دارن.
      همون کسی که میگفت عاشق نوکیاست بنظرت نوکیاهای جدید و نمیخره؟

      • درباره اینکه خیلی ها به خاطر اسم برند یا دقیق تر بگم، به خاطر تجربه یا حداقل ذهنیت مثبتی که نسبت به یک برند دارن از اون خرید می کنن، شکی نیست ولی نوکیا این رو داره و می تونه ازش استفاده کنه
        درباره مقایستون بین آیفون و پرچمدار اندرویدی باید بگم از اغراق قیمتی که داشتید بگذریم، بحث بحث نیاز کاربر هست.

    • می تونم بگم خیلی از سوالاتتون منطقی هست اما مسئله اینه که همه چیز منطقی نیست!
      نوکیا یا حتی فقط برند نوکیا نشون داده که تا حالا به واقع مرده رو زنده کرده، دستگاه هایی تحت این برند اینقدر فروختن که فکرش رو هم نمیشد بکنیم. شاید این موضوع از اعتبار قدیمی این شرکت بین کاربران کم کرده باشه اما این بار تفاوت اینه که دستش پر هست، حداقل اینطور به نظر می رسد.
      بله، طراحی شبیه به طراحی های امروزی شده، بخش اول مقاله هم همینو میگه.
      میشه گفت از نظر مشخصات سخت افزاری وقتی می تونیم نظر قطعی بدیم که قیمت ها مشخص بشن

دیدگاه خودتان را بنویسید

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید