حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تاریخچه گوشی های نوکیا از سال 1982 تا 2020

نوکیا ، غول موبایل سازی جهان و بزرگ ترین نوآور و قدیمی ‌ترین شرکت موبایل جهان است که همه مردم دنیا در سال های نه چندان دور خاطرات زیادی با محصولات این برند فنلاندی دارند. خیلی ها گوشی های موبایل را با برند نوکیا شناختند و زمانی که این شرکت با سیاست های غلط و اشتباه مدیرانش زمین گیر شد، علاقه مندان و طرفدارانش را در شوک بزرگی فرو برد. در این مطلب به تاریخچه ای جذاب و خواندنی درباره این شرکت پرداخته ایم و ویدیویی از اولین گوشی های این شرکت از سال 1982 تا سال 2020 را می بینیم. با ترنجی همراه باشید و این مطلب و ویدیو جذاب رو از دست ندین.

تاریخچه شرکت نوکیا :

 

ریشه نام نوکیا:

چیزی که هم‌ اکنون ما به عنوان نوکیا می ‌شناسیم، در سال ۱۸۶۵ به عنوان یک شرکت تبدیل چوب به ورقه‌ های کاغذ توسط مهندسی به نام فردریک ایدستام در شهرستان تامپره در جنوب غربی فنلاند و در دوران تسلط امپراطوری روسیه بر این کشور تأسیس شد. در سال ۱۸۶۸ ایدستام کارخانه دیگری را در نزدیکی شهر نوکیا، فنلاند در ۱۵ کیلومتری غرب تامپره که منبع بهتری برای تولید نیروی برق ‌آبی بود را ساخت. این همان نامی است که این شرکت هم‌ اکنون از آن استفاده می‌کند.

تاریخچه نوکیا

حوزه فعالیت های نوکیا :

شرکت نوکیا که در سال ۱۸۶۷ ساخته شد به چند بخش از جمله تولید محصولات کاغذی، دوچرخه و تایر اتومبیل، کفش، رایانه ‌های شخصی، کابل های ارتباطی، تلویزیون، لوازم برقی، باتری، آلومینیوم و.. تقسیم شد.

زمینه ورود به نوکیا فعلی با تشکیل بخش الکترونیک در قسمت کابل‌ها در سال ۱۹۶۰ ایجاد شد. در سال ۱۹۶۷ این بخش به قسمت جداگانه ای تبدیل شد و شروع به تولید لوازم مخابرات کرد.

در سال ۱۹۷۰، شرکت با ساختن مدل دی‌ایکس۲۰۰ که یک سوئیچ دیجیتال تلفن بود، بیشتر در زمینه مخابرات درگیر شد.

در سال ۱۹۸۰ یک سری از کامپیوترهای شخصی که میکرومیککو نام داشت، تولید کرد. گرچه قسمت رایانه‌های شخصی به شرکت ICL فروخته شد که این شرکت بعدها یک قسمتی از فوجیتسو شد.

تاریخچه گوشی های نوکیا

تاریخچه گوشی های نوکیا

نخستین گوشی موبایل نوکیا:

نوکیا به عنوان تکنولوژی مخابراتی رادیویی موبایل ارتش و تجاری تولید شد. در دههٔ ۱۹۶۰ هنگامی که در سال ۱۹۶۴ شرکت به صورت هم‌ زمان با salora oy به عنوان رادیوی VAF گسترش یافت و سپس در ۱۹۷۱ به عنوان گوشی ARP در سال ۱۹۷۹ با ادغام دو کمپانی منجر به تأسیس موبیرا اوی شد.

 

موبیرا شروع به گسترش موبایل برای شبکهٔ استاندارد NMT کرد و در دههٔ ۱۹۸۰ در سال ۱۹۸۲ اولین گوشی ماشین ابداع شد. این شرکت در سال ۱۹۶۴ صد درصد کارخانه را تصاحب کرد و شاخه ارتباط از راه دور کمپانی را به اسم نوکیا موبیرا اوی تغییر داد. موبیرا تاکمن در سال ۱۹۸۴ اولین گوشی‌های موبایل دنیا را به مالکیت خود درآورد و در سال ۱۹۸۷ این شرکت یکی از گوشی‌های همراه اولیه دنیا را معرفی کرد.

موبیرا تاکمن ۹۰۰ زمانی که موبیرا سناتور در سال ۱۹۹۲ وزنی به اندازه 8.9 کیلوگرم داشت وتاکمن وزنی زیر ۵ کیلوگرم و موبیرا تاکمن وزنی زیر ۸۰۰ گرم همراه با باتری داشت. قیمت ان ۲۴۰۰۰ مارک فنلاند تقریباً معادل ۴۵۶۰ یورو بود.

نوکیا

نوکیا

 

سیستم عامل گوشی های نوکیا :

این شرکت سیستم عامل سیمبیان (سری ۶۰/۴۰/۹۰) را طی سالیان متمادی به کار گرفت که لقب پر استفاده ‌ترین سیستم عامل همراه را به خود گرفت و پس از آن ویرایش آنا سیمبین و مایمو و میگو لینوکس را ارائه کرد که هوشمند بودند.

مایمو متن باز مورد استقبال کاربران قرار گرفت و بسیاری از توسعه دهندگان لینوکس و دبیان برای این سیستم عامل نرم‌افزار و بازی نوشتند از جمله محبوب‌ ترین نرم‌افزارها می‌ توان به wazap نسخه پیام ‌رسان محبوب Whats app اشاره کرد.

حتی کار به جایی رسید که کاربران موفق به اجرای بازی‌های web os و اندروید به وسیله نوعی امولاتور به نام apkenv روی مایمو شدند ولی میگو موفق به فروش گستره نشد.

خیلی‌ها دلیل این شکست را عدم پشتیبانی نرم‌ افزاری شرکت از این سیستم عامل می‌ دانند. پس از آن شرکت سیستم عامل ویندوز رادر پیش گرفت که خیلی موفق نبود و پس از آن سیستم عامل اندروید را نیز در حال حاضر استفاده می ‌کند.

نقشه های نوکیا

نقشه های نوکیا

 

خریداری نوکیا توسط مایکروسافت :

در ۳ سپتامبر ۲۰۱۳ (۱۲ شهریور ۱۳۹۲) نوکیا و مایکروسافت اعلام کردند که بخش تولید گوشی های همراه این شرکت، به ارزش ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو به مایکروسافت واگذار خواهد شد. این خبر، فوراً به افزایش ۴۵ درصدی در ارزش سهام شرکت در بورس هلسینکی انجامید.

با موافقت سهام‌ داران، این معامله در آوریل ۲۰۱۴ نهایی شد و بخش موبایل به مایکروسافت منتقل شد (بخش گوشی های همراه در نهایت در سال ۲۰۱۳ به ارزش ۷٫۱۷ میلیارد دلار توسط مایکروسافت خریداری شد.)

حق استفاده از نام تجاری نوکیا به مدت ۱۰ سال برای تلفن‌های همراه و نه تبلت به مایکروسافت واگذار شد. بدین ترتیب تولید گوشی‌ ها با نام نوکیا مایکروسافت موبایل تولید می‌شوند (به مدت ۱۰ سال). شرکت فنلاندی اعلام کرد از این پس بر خدمات نرم‌افزاری، نقشه‌کشی، شبکه‌ سازی و پیشبرد فناوری و ساخت تبلت‌های درجه یک متمرکز خواهد شد.

گوشی جدید نوکیا

گوشی جدید نوکیا

خریداری نوکیا توسط اچ‌ ام ‌دی :

پس از شکست‌ های پیاپی مایکروسافت در رقابت با سایر تولید کنندگان گوشی هوشمند، با اعلام رسمی این شرکت، تمام جزئیات مربوط به حق استفاده از نام نوکیا تا سال ۲۰۲۷ برای گوشی‌ های هوشمند و تبلت به شرکت اچ‌ ام ‌دی واگذار شد. بر اساس این توافق، شرکت فنلاندی حق امتیاز خودش از فروش هر گوشی یا تبلت برند نوکیا را از شرکت اچ‌ ام دی دریافت خواهد کرد که هر دو نام تجاری و حقوق مالکیت معنوی را پوشش می ‌دهد. شرکت فنلاندی، هیچ سهامی در این شرکت ندارد و تنها یک نماینده در هیئت مدیره این شرکت خواهد داشت. از سوی دیگر شرکت FIH Mobile که از زیر مجموعه‌ های شرکت Foxconn به ‌شمار می ‌رود، وظیفه تولید گوشی های همراه ساده این شرکت را همچنان برعهده خواهد داشت.

 

گوشی های نوکیا از سال 1982 تا 2020 به روایت تصویر :

 

 

 

تاریخچه کوتاهی از فراز و نشیب های این شرکت فنلاندی را با هم خواندیم. خیلی از کارشناسان معتقدند سرگذشت نوکیا از اول تا به امروز باید به عنوان یکی از واحدهای دانشگاهی تدریس شود!

شما از نوکیا و گوشی هایش خاطره ای دارید؟ نظر شما درباره درباره این شرکت فنلاندی که زمانی سلطه گوشی های موبایل را در اختیار داشت چیست؟؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali_s

یه ۱۲۸۰ داریم
فقط باتری میخواد عین برق کار میکنه😂

AŁɪ

من یه 110 دارم بهش زنگ میزنن اعمال قانون می‌کنه 👿

ali_s

یه نوکیا ۲۰۶هم هست
اونم یکی داریم نمیدونم خودشه یا نه ولی طراحی همونه

TheFreeCritic

یاد 6300 و N95 بخیر …

N95 مثل دوازده پرو مکس بود

Mahdi

خیلی ممنون ، از این مطالب بیشتر بزارید

Arad.Htc

ازین نوع مطلب ها خیلی بزارید جای خالی این نوع مطالب به شدت احساس میشه

Milad7

یادش بخیر n96 عشق من بود 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رسول فروغی