حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا بورس وال استریت آمریکا معروف است؟

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

چنانچه تاکنون تجربه فعالیت در بازارهای مالی، بورس بین الملل و یا فارکس را داشته باشید احتمالا نام وال استریت را بارها و بارها از رسانه های مختلف اقتصادی شنیده و یا خوانده اید. این واژه در طول زمان به عنوان مکان افراد دارای نفوذ اقتصادی در آمریکا شهرت گرفته و میزان این شهرت به قدری است که حتی نام روزنامه مشهور اقتصادی وال استریت ژورنال نیز برگرفته از نام این خیابان می باشد.

وال استریت که با نام انگلیسی Wall Street نیز شناخته می شود نام خیابان معروفی است که در محله منهتن نیویورک در ایالت متحده آمریکا واقع شده است. هرچند در مورد نام گذاری این خیابان نظرات متفاوتی مطرح است و عده ای نام آن را برگرفته از عبارت آلمانی de Waal Straat می دانند اما قریب به اکثریت بر این باورند که این نام به دلیل وجود دیوار شرقی واقع شده در مرز شمالی اقامتگاه نیوآمستردام انتخاب شده است. بنا به گفته این افراد، این دیوار به منظور محافظت از تهاجم نظامیان انگلیسی با بومیان آمریکایی ساخته شده است.

همچنین از جمله بناهای تاریخی این خیابان کلیسای ترینیتی (Trinity Church) که در تقاطع دو خیابان وال استریت و برادوی قرار گرفته و ساختمان فعلی آن در سال های 1839 تا 1846 ساخته شده است. اما حال که اندکی با وال استریت و تاریخچه آن آشنا شدیم، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا بورس وال استریت آمریکا معروف است؟ بدین منظور در ادامه موضوع را با بررسی نقش وال استریت در بورس جهان ادامه خواهیم داد. پس از شما دعوت می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نقش وال استریت در بورس جهان

پیرو آنچه گفته شد،‌ این خیابان مهد مراکز اقتصادی آمریکا بوده و شامل بازارهای بزرگی همچون بازار بورس نیویورک (NYSE)، بورس نزدک (NASDAQ)، بورس آمریکا (AMEX)، بورس تجاری نیویورک (NYMEX) و میز بازرگانی نیویورک (NYBOT) می باشد که در ادامه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

بازار بورس نیویورک: از شهرت بالایی برخوردار بوده و تقریبا می توان گفت اکثر شرکت های فعال در بورس، در این بازار نیز حضور دارند. از همین جهت، خبرگان این بازار، روزانه بازارهای مختلف دنیا (شامل اروپا و آسیا) را رصد کرده و تاثیر آنان بر وال استریت را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

بازار بورس نزدک: با حضور بیش از 3300 شرکت به عنوان بزرگترین بازار معامله الکترونیک سهام در آمریکا بوده که بیشترین حجم معاملاتی را در مقایسه با سایر بازارهای بورس در سراسر جهان، به خود اختصاص می دهد.

بازار بورس آمریکا:

بازار بورس آمریکا با علامت اختصاری AMEX در گذشته به عنوان سومین بازار بزرگ ایالت متحده آمریکا بر اساس میزان حجم معاملات انجام شده، شناخته می شد. اما این بازار از سال ۲۰۰۸ تاکنون توسط NYSE Euronext تصاحب شده و هم اکنون به عنوان NYSE American شناخته شده و عمده معاملات آن مربوط به سهام شرکت های کوچک می باشد.

بازار بورس تجاری نیویورک:

یک بازار معاملات آتی کالاهای اقتصادی متعلق به گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو بوده که از سال ۱۸۷۲ فعالیت خود را آغاز نموده و از سال ۲۰۰۸ در حوزه گروه CME قرار گرفت.

میز بازرگانی نیویورک:

این بازار مربوط به بورس کالاهای آتی بوده که معاملات آتی کالاهایی همچون قهوه، کاکائو و شکر در آن صورت می پذیرد.

توجه داشته باشید در این جا مقصود از بزرگترین بازار مالی، اشاره به مقایسه بازار مربوطه با سایر بازارهای بورس دارد. این در حالیست که بزرگترین بازار مالی دنیا، بازار فارکس (Forex) بوده که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص می دهد.

دلیل اهمیت وال استریت

پیرو آنچه در بخش قبلی گفته شد، بزرگترین مراکز مالی دنیا در این خیابان واقع گردیده است. لذا در واقع همین امر سبب شهرت و اعتبار این خیابان گردیده به گونه ای که از آن به عنوان مهد مراکز اقتصادی آمریکا یاد می گردد.

همچنین می توان گفت وال استریت، در نقش واسط میان اقتصادهای داخلی و بین المللی ظاهر شده و نوعی پل ارتباطی برای بازارهای مالی محسوب می گردد. علاوه بر این، از طرفی سرمایه جمع آوری شده توسط وال استریت، به دولت ها و کسب و کار اجازه فعالیت در حوزه های ساختمانی و خدماتی را داده که خود به نوعی ارزش افزوده ایجاد می نماید. لذا از همین رو می توان گفت وال استریت، موجب افزایش سرمایه کسب و کارها و دولت ها گردیده است.

بازیگر اصلی وال‌ استریت در بورس

به طور کلی می توان گفت در وال استریت از آنجایی که عملیات قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح آن توسط دولت فدرال صورت می پذیرد، لذا بازیگر اصلی وال استریت دولت می باشد. حال در این میان توجه داشته باشید که اکثر نهادهای مالی فعال در وال استریت دارای مالکیت خصوصی بوده و علیرغم اینکه تحت نظارت دولت فدرال هستند، با این وجود نظام کسب و کار و فرآیند قیمت گذاری، آزاد در نظر گرفته شده است.

خدمات مالی در وال استریت

در چند دهه گذشته انقلاب بزرگی در سیستم مالی پدید آمده است. پیش از این تقریبا بخش اعظمی از معاملات در شهر نیویورک انجام شده و یا ارتباط مستقیمی با این شهر داشت. اما رفته رفته با تغییرات صورت گرفته، بیشتر فعالیت هایی که در گذشته توسط وال استریت انجام می شد و محدود به این شهر بود، با جا به جایی ثروت و جمعیت، از این شهر خارج شد.

ولی با این وجود همچنان وال استریت مبدا بیشتر معاملات مالی بوده و توانسته در گذر زمان جایگاه و اهمیت خود را در بازارهای مالی حفظ نماید.

اتصال مراکز مالی دنیا

پیرو آنچه پیش از این اشاره شد، شرکت ها و دولت های خارجی جهت افزایش سرمایه به وال استریت آمده و از طرفی شرکت های آمریکایی نیز از بازارهای خارجی به منظور افزایش سرمایه استفاده می نمایند. همچنین از آنجایی که نرخ بهره در برخی کشورهای آسیایی و اروپایی کمتر است لذا برخی شرکت های آمریکایی ممکن است در این بازارها به استقراض بپردازند.

لذا به طور کلی این امر خود از جمله سیاست ها و روش هایی است که کشورهای توسعه یافته جهت گردآوری دارندگان سرمایه و استفاده کنندگان آن، به کار می برند.

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم. چنانچه علاقه مند به یادگیری و فعالیت در بزرگترین بازار مالی دنیا هستید، می توانید از همین امروز آموزش حرفه ای فارکس را آغاز نموده و گامی سازنده در مسیر آینده ای بهتر و روشن تر، بردارید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hewova6712

ممنون از مقاله خوبتون، لطفاً در مورد فارکس بیشتر مطلب بزارید

blueStar

مقاله خیلی خوبی بود ممنون ازتون. فقط اگه امکانش هست از آموزش فارکس مطلب بیشتر بذارید.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات