حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل چگونه آیفون ۱۳ را به مک بوک M1 گوشی‌های هوشمند تبدیل کرد؟

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل

کامپیوترها، تنها وسایل الکترونیکی رایجی که آنها را عموما با همین نام (PC) صدا می‌زنیم، نیستند و طیف متنوعی از دستگاه‌های امروزی را شامل می‌شوند. از خود کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مک گرفته تا کامپیوترهای دستی که ابعاد کوچکتری از آنان داشته و از لپ‌تاپ‌ها نیز قابل‌حمل‌تر هستند؛ اما گاهی اوقات به‌همان اندازه قدرتمند (اگر نگوییم قوی‌تر) نیز می‌باشند؛ اما چطور؟ بله، درست است؛ آیپد یا هر تبلت دیگری نیز یک کامپیوتر محسوب می‌شود، حتی گجت‌های پوشیدنی، کنسول‌های بازی و تلویزیون‌ها نیز کارهای محاسباتی انجام داده و به‌نوعی کامپیوتر تلقی می‌شوند که روی موارد و سناریو‌های مشخص‌تری متمرکز شده‌اند. اما با فاصله زیاد، تاکنون، همه‌کاره‌ترین، دردسترس‌ترین و محبوب‌ترین کامپیوترهای زمان ما، تلفن‌های هوشمندمان هستند. گوشی آیفون یا اندروید شما درواقع کامپیوتری است که در جیب شما قرار می‌گیرد. در این میان، اپل با معرفی جدیدترین سری از پرچمداران خود با نام آیفون ۱۳ و ارتقای نسبی تمامی قسمت‌های آن، توانست گوشی‌های خود را تبدیل به یکی از بهترین کامپیوترهای دستی حال‌حاضر کند و عملکرد عالی آیفون ۱۳ در اکثر جوانب به‌ویژه باتری و پردازشگر، ناخودآگاه ما را به یاد مک بوک M1 اپل می‌اندازد.

آیفون ۱۳؛ مک بوک M1 گوشی‌های هوشمند

آیفون ۱۳؛ مک بوک M1 گوشی‌های هوشمند

آیفون ۱۳؛ مک بوک M1 گوشی‌های هوشمند

درست مانند یک کامپیوتر یا مک بزرگ، با تلفن‌های هوشمند می‌توانید:

عکس‌ها و فیلم‌هایتان را تدوین و ویرایش کنید

در ساختن موسیقی به شما کمک کنند

اینترنت را توسط آنان مرور کنید

ذخیره و مدیریت فایل‌هایتان را انجام دهید

علاوه‌بر این، تلفن هوشمند کارهایی را انجام می‌دهد که هیچ دستگاه محاسباتی دیگری توان انجام آن را ندارد:

تماس برقرار می‌کند

پیام‌های متنی ارسال می‌کند

دوربین جمع‌وجور شماست

یک دستگاه ضبط ویدئو است

ضبط کننده صدای شماست

دفترچه یادداشت شماست

ماشین‌حساب شماست

تلویزیون شماست

احتمالا تنها کامپیوتری است که می‌توانید زیر آب نیز استفاده کنید

آیفون 13 برای گوشی‌های هوشمند همان مک بوک M1 برای لپ‌تاپ‌هاست

لیست بالا تمام کارهایی نیست که می‌توان با گوشی هوشمند انجام داد و دامنه‌ی وسیع‌تری را دربرمی‌گیرد. مهم‌تر از همه، یک تلفن هوشمند را می‌توانید در جیبتان قرار دهید. می‌دانید چه چیزی در جیب شما جای نمی‌گیرد؟ مک بوک پرو اپل با تراشه M1. اما اجازه دهید در مورد آن صحبت کنیم. اگر آشناییت زیادی ندارید، اپل با تغییر سری لپ‌تاپ‌های خود به استفاده از تراشه‌های ARM، ریسک بزرگی کرده و یک جهش عظیم را انجام داد.

مشخصات تراشه M1 اپل

مشخصات تراشه M1 اپل

M1 اپل همان پردازنده‌ای است که مشابهش در آیفون شما یافت می‌شود؛ SoC (سیستم روی تراشه)، به این معنی که تمام اجزای لازم مانند CPU ،GPU و گاهی اوقات TPUهای تخصصی (مشابه Tensor گوگل)، همه بر روی یک تراشه ساخته شده‌اند. این بدان معناست که آنها به‌طور یکپارچه شده و بسیار کارآمدتر از کامپیوترهای قدیمی که از اجزای جداگانه استفاده می‌کردند، ارتباط برقرار می‌کنند.

به‌طور خلاصه، این تراشه سفارشی در دو زمینه مهم، تجربه کاربری “جادویی” را برای سیستم‌عامل مک اپل ایجاد کرد:

 عملکرد/سرعت

 عمر باتری/کارایی

امروز، ما بیشتر روی مورد دوم تمرکز می‌کنیم، زیرا چه بدانید و چه ندانید، اپل “ARM” را تقریباً به یک حلقه کامل رسانده است:

۱- همان‌طور که بیان کردیم، تیم کوک و شرکت از تراشه بسیار قدرتمند آیفون و آیپد وام گرفته و نسخه قوی‌تری از آن را برای استفاده در مک و بعدها در نسخه‌ای ویژه از آیپد استفاده کردند.

۲- در میان موارد دیگر، این تراشه باعث افزایش قابل‌توجه عمر باتری شد؛ به‌طوری‌که از 10 ساعت استفاده در سناریوهای خاص، با مک بوک پرو مبتنی‌بر اینتل، تا 20 ساعت استفاده با مک بوک پرو M1 نیز ممکن شد که یک جهش عظیم است.

۳- سپس اپل با خود گفت: “چه می‌شود اگر ما بتوانیم همین کار را برای آیفون انجام دهیم…؟”

عمر باتری مک بوک با تراشه M1 آنقدر خوب است که اپل فکر می کرد یک باگ است!

در اینجاست که داستان از مسیر اصلی خود خارج می‌شود. البته تراشه‌های A14 Bionic و A15 Bionic تقریبا همان پردازنده‌هایی هستند که در مک نیز وجود دارد. بنابراین، نوع ساخت همه این موارد یکی است؛ در عوض، اپل به چیزی متفاوت‌تری نیاز داشت.

درست است، سامسونگ! نمایشگرهای جدید آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس (بار دیگر) توسط سامسونگ ساخته شده‌اند (غافلگیری) و از رفرش ریت متغیر 10Hz تا 120Hz نیز پشتیبانی می‌کنند که در زبان اپل، به آن “ProMotion” گفته می‌شود.

در حال حاضر، این قابلیت لزوماً چیز خاص نیست و پیش‌تر نیز، انواع متفاوت و حتی بهتر آن را در نمونه‌های اندرویدی دیده بودیم. با این حال، ویژگی خاص این است که iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max دارای موارد زیر هستند:

 یک موتور(engine) نمایشگر جدید

 رمزگذارهای(encoders) ویدیویی جدید

 رمزگشای(decoders) جدید ویدئو

مشخصات تراشه A15 Bionic اپل

مشخصات تراشه A15 Bionic اپل

به‌نظر می‌رسد آیپد پرو اصلی (2017) اپل که با اولین صفحه‌نمایش 120 هرتز در محصولات این شرکت عرضه شد، به موتور نمایشگر خاصی متکی نبوده و با توجه به وظایفی که انجام می‌دادید، در سه نرخ 24، 48 و 120 هرتز به‌روز می‌شد.

با این حال، آیفون 13 پرو دارای موتور مخصوص نمایشگر است. این مورد در کنفرانس رسمی اپل و برروی صحنه گفته نشد، اما واضح است که موتور نمایشگر جدیدی به‌دلایلی وجود دارد که می‌تواند رفرش ریت را به‌طور پویا بین 10 تا 120 هرتز تغییر دهد، یا همان‌طور که توسط خود اپل بیان می‌شود:

۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۲۰۳۰۴۰۵۰۶۰۷۰۸۰۹۰۱۰۰۱۱۰۱۲۰

این مورد بسیار پویاتر از سایر نمایشگرهای استفاده شده در باقی شرکت‌هاست که در تجربه شخصی ما، اغلب نمی‌توانند وعده تنظیم پویا و روان را اجرا کنند. گفته می‌شود که صفحه‌نمایش 120Hz ProMotion و سایر بهینه‌سازی‌ها به آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس اجازه می‌دهد تا در برخی از سناریوها به دستاوردهای قابل‌توجهی از باتری برسند.

مقایسه عمر باتری خانواده آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲ و نسل های قبلی را تماشا کنید

نمایشگرهای LCD ProMotion در آیپد پرو، بسیار درخشان هستند، اما LCDها در حین پیمایش تصویر، مستعد نشان دادن برخی از نشانه‌ها شامل سایه‌انداختن می‌شوند. این امر به‌ویژه در آیپدهای قبلی بدون استفاده از نمایشگر با رفرش ریت بالا، نمایان بود. با این حال، با صفحه‌نمایش OLED ProMotion آیفون ۱۳، همه این نگرانی‌ها برای همیشه از بین می‌رود.

سری آیفون 13 در مقابل آیفون 12: اپل وعده افزایش قابل‌توجه باتری را می‌دهد

آیفون 13 و آیفون 13 پرو تراشه یکسانی ندارند

اشاره دیگر به مک بوک M1 از این واقعیت ناشی می‌شود که برای اولین بار اپل تصمیم گرفت دو نسخه متفاوت از پردازنده آیفون ایجاد کند! درست است؛ برخلاف آیفون‌های گذشته، خانواده آیفون ۱۳ از نسخه‌ای از A15 Bionic شامل 4 هسته گرافیکی استفاده می‌کنند، درحالی‌که سری آیفون ۱۳ پرو دارای یک هسته GPU اضافی و درمجموع 5 هسته گرافیکی می‌باشند.

اپل دقیقا از همین روش برای جدا کردن مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو M1 خود استفاده کرده است؛ به‌طوری‌که اولین مورد از 7 هسته گرافیکی بهره برده، درحالی‌که مورد دوم با 8 هسته گرافیکی عرضه می‌شود. این به‌وضوح نشان می‌دهد که اپل سرانجام آماده ساخت “iPhone Pro” است. درنتیجه، اساساً آیفون ۱۳ اکنون یک “iPhone Air” محسوب مي‌شود.

امسال، نمایشگر 120Hz ProMotion آیفون 13 پرو به‌همراه عملکرد گرافیکی سریعتر و همچنین سیستم دوربین قوی‌تر، حس نسخه‌ای Pro از آیفون را منتقل می‌کند؛ چیزی که این شرکت دو سال پیش و با معرفی سری آیفون ۱۱، نتوانسته بود این حس را برای گوشی‌های بالارده خود القا کند.

اکنون، پیش از آنکه از نسخه عادی آیفون ۱۳ ناامید شوید، به‌خاطر داشته باشید که با توجه به نتایج بدست آمده در مقایسه دو مک بوک اپل (MacBook Air vs MacBook Pro)، یک هسته اضافی GPU در آیفون ۱۳ پرو تفاوت چندانی در استفاده روزمره در دنیای واقعی نخواهد داشت و تنها در بنچمارک‌ها خود را نشان می‌دهد.

تراشه A15 در تست های مستقل سریعتر از میزان اعلام شده توسط اپل خود را نشان می‌دهد

به‌نظر می‌رسد که بنچمارک‌های اولیه آیفون ۱۳ پرو به مزیت گرافیکی قابل‌توجهی برای نسخه پرو نسبت به نسخه عادی اشاره می‌کنند؛ اما باز هم، همه آنها تنها داده‌های بنچمارک بوده و در استفاده روزمره و عادی، احتمالا متوجه تفاوت‌های دو نسخه نخواهید شد؛ کمااینکه همان ۴ هسته گرافیکی در آیفون ۱۳ نیز، از بسیاری از گوشی‌های هوشمند حال‌حاضر، خود را قوی‌تر نشان می‌دهد.

صادقانه بگویم، قدرت سری آیفون 13 درحال‌حاضر برای 90 درصد مردم بیش از حد است، بنابراین آیفون 13 پرو (ازنظر فنی قوی‌تر) وجود دارد؛ اما این مورد باید آخرین چیزی باشد که بخواهید پرو را به نسخه عادی ترجیح دهید. اگر قصد تهیه‌ی آیفون ۱۳ پرو را دارید، آن را برای نمایشگر 120Hz ProMotion و یا دوربین کمی بهتر و لنز تله‌فوتو آن بخرید.

در پایان

آیفون ۱۳؛ مک بوک M1 گوشی‌های هوشمند

آیفون ۱۳؛ مک بوک M1 گوشی‌های هوشمند

حقیقتا در سال جاری انتظار آن را نداشتیم تا گوشی هوشمندی از سوی اپل معرفی شود که تا 50 الی 60 درصد عملکرد گرافیکی قوی‌تر و بیش از 50 درصد عمر باتری بهتر در سناریوهای خاص مانند پخش ویدئو را نسبت به نسل پیشین خود داشته باشد.

درحال‌حاضر، ما دقیقا نمی‌دانیم که تفاوت در این موارد از کجا سرچشمه می‌گیرد؛ اما به‌وضوح، موتور و رمزگذاری‌های جدید ویدیویی اپل، یکی از دلایل عمده این پیشرفت قابل‌ملاحظه هستند.

با این وجود، ما یک گوشی را بر اساس وعده‌های سازنده توصیه نمی‌کنیم و شما نیز نباید بر اساس وعده‌های خود یک گوشی بخرید. ما باید نتایج بدست آمده از آن را ببینیم تا باور کنیم! درنهایت نیز، همین‌گونه هم شد. نتایج باتری و بنچمارک‌های مختلف از سری آیفون ۱۳ و مخصوصا نسخه پرو، عملکرد بی‌نظیر و پیشرفت قابل‌توجه باتری و توان پردازشی آن را بازگو می‌کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی