حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

امتیاز GeekBench تراشه A15 منتشر شد: قدرتمندتر از همیشه؛ تفاوت فاحش آیفون ١٣ با آیفون ١٣ پرو!

اپل دو روز پیش رسماً از سری iPhone 13 خود پرده برداشت. این گوشی‌ها، دارای تراشه یکسانی هستند. اما پردازنده گرافیکی موجود در آیفون ١٣ و آیفون ١٣ پرو کمی متفاوت است. در این مطلب، نگاهی به امتیاز GeekBench تراشه A15 و جزئیات آن داریم.

امتیاز GeekBench تراشه A15 منتشر شد: قدرت بسیار زیاد؛ اما تفاوت فاحش عملکرد پردازنده گرافیکی در نسخه‌های مختلف!

تراشه Apple A15 Bionic طی مراسم ٢٣ شهریور اپل رسماً معرفی شد. این تراشه، یک چیپست با لیتوگرافی N5P کمپانی TSMC است.

 

تراشه Apple A15 Bionic معرفی شد: تمرکز بر هوش مصنوعی و سرعت بالاتر!

 

اپل طی رویداد خود، به مواردی اشاره کرد. تراشه Apple A15 Bionic مشخصات جذابی دارد. این چیپست، مجهز به حدود ١۵ میلیارد ترانزیستور است! اما اپل، از تراشه یکسانی در نسخه‌های ارزان‌تر و گران‌تر سری آیفون ١٣ خود استفاده نکرده است. دو گوشی آیفون ١٣ و آیفون ١٣ مینی، از پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای برخوردار هستند. اما آیفون ١٣ پرو و آیفون ١٣ پرو مکس مجهز به پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای است. اما آیا واقعاً این تفاوت یک هسته‌ای، واقعاً می‌تواند اختلاف فاحشی را ایجاد کند؟ ما صبح امروز در ترنجی از امتیاز GPU آیفون ١٣ پرو در گیک بنچ صحبت کردیم. امتیاز پردازنده گرافیکی این تراشه، بیشتر از تمام تراشه‌های موبایل اپل است.

 

امتیاز فوق العاده تراشه اپل A15 در بنچمارک Geekbench

 

اما این امتیاز، مربوط به پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای A15 Bionic بود. حال، نسخه ۴ هسته‌ای چه امتیازی را می‌تواند کسب کند؟ خب، ما دیدیم که در تست پردازنده گرافیکی پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای جدید اپل در گیک بنچ، امتیازی بیش از ١۴K کسب شده است. حال، امتیاز گیک بنچ GPU این پردازنده گرافیکی در آیفون ١٣، کم‌تر از این‌ها است. در نتیجه، امتیازی کم‌تر از ١١K برای این پردازنده گرافیکی به دست آمده است. خب، ما می‌توانیم به یک نتیجه مهم برسیم. پردازنده گرافیکی موجود در دو نسخه گران‌تر، حدود ٣٣ درصد قوی‌تر از دو نسخه ارزان‌تر است. بنابراین، اگر یک گیمر هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به سراغ دو نسخه گران‌تر بروید. هرچند که نسخه ۴ هسته‌ای نیز به خوبی تمامی بازی‌ها را به اجرا در می‌آورد.

اما این تمام ماجرا نیست. چرا که امتیاز GeekBench تراشه A15 نیز منتشر شده است. این امتیاز، مربوط به بخش پردازنده مرکزی است. خب، ما در بین نسخه‌های مختلف این سری، شاهد تفاوتی در بخش پردازنده مرکزی حداقل بر روی کاغذ نیستیم. اما امتیاز GeekBench تراشه A15، به ما نشان می‌دهد که جدیدترین تراشه‌های اپل، رکورد جدیدی را ثبت کرده‌اند.

بر اساس تصویری که مشاهده می‌کنید، امتیاز GeekBench این تراشه تازه وارد منتشر شده است. یکی مربوط به آیفون ارزان‌تر، و دیگری مربوط به آیفون گران‌تر است. آیفون ١٣، امتیازات ١,٧٢۴ را در بخش تک هسته‌ای و ۴,۵۸٧ را در بخش چند هسته‌ای ثبت کرده است. اما امتیاز آیفون ١٣ پرو، باز هم بیشتر است! امتیاز بخش تک هسته‌ای این گوشی، ١,۷٣٨ است. امتیاز بخش چند هسته‌ای نیز به ۴,٧۶۶ می‌رسد. اگر میانگین امتیاز تراشه A14 را در بخش تک هسته‌ای، ١,۶٠٠ و در بخش چند هسته‌‌ای، ۴,٢٠٠ در نظر بگیریم، پیشرفت بسیار خوبی را شاهد هستیم!

به طوری که در بخش تک هسته‌ای، پیشرفت بیش از ١٠ درصدی رخ داده است. از سوی دیگر، پیشرفت بخش چند هسته‌ای نزدیک ١۵ درصد است. به همین صورت، تراشه Apple A15 Bionic بیشترین قدرت را در بین تراشه‌های اپل دارد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم که تراشه‌های اندرویدی جدید چه عملکردی خواهند داشت. اما بر اساس شواهد، در این نسل نیز شاهد حفظ اختلاف میان تراشه‌های اپل و تراشه‌های اندرویدی خواهیم بود.

نظر شما در مورد این امتیازات Apple A15 Bionic چیست؟ آیا اپل می‌تواند در این نسل نیز پیروز باشد؟ فکر می‌کنید اختلاف میان این دو نسخه تراشه منطقی است؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

حیف که آیفون های ارزونتر ضعیفترن ، اس ای ۲ هم احتمالا همین ضعیفه رو داره

Farcry

توی پردازنده مرکزی ی همون cpu عملکردشون باید یکسان باشه چون همین گیگ بنچ هم اطلاعاتش دارا میگه پردازنده یکسانی دارن و ۱۳ و ۱۳ پرو هم اندازه یکسانی دارن پس نباید توی خنک بودن پردازنده هم فرقی داشته باشه
احتمالا این اختلاف توی بخش چند هسته ای به شرایط آزمایش بر‌میگرده چون توی سری ۱۲ هم بین اولین بار تست گرفتن تا مثلا بار پنجم اختلاف اینطوری توی بخش چند هسته ای به وجود میاد.

Mahdi

گرافیک خیلی فرق داره من واسم خیلی مهمه ، ولی انصافا پرومکس پرچمدار کاملیه ، شاید اگزینوس ۳۰۰۰ هم بهش نرسه

Farcry

درسته بازم همین امتیاز تک هسته ای و چند هسته ای از رقبا خیلی بیشتره
ولی کلا امسال که معماری ساخت همون ۵ نانومتری هست برای رقبا هم پیشرفت cpu در حد همین ۱۵-۱۰ درصد هست.الان لیک های بنچمارک اگزینوس و اسنپ جدید هم اومده اونا هم روی پیرفت پردازنده گرافیکی دارن مانور میدن نه پردازنده مرکزی
البته با این پیشرفت A15 باز هم توی بخش گرافیکی پردازنده اپل جلوتره

Mahdi

من در مقایسه با رقبا نمیگم ، اونا در برابر ای۱۴ هم بازنده هستن من از فرق گذاشتن بین پردازنده گوشی هاش حرف میزنم

Farcry

دو تا نکته مطرحه
اول اینکه به خاطر تغییر نکردن معماری ساخت پیشرفت زیادی (به نسبت A14 به A13) توی پردازنده مرکزی در‌گیگ بنچ شاهد نیستم‌ اما توی بخش گرافیکی پیشرفت خیلی زیاده.البته رقبا هم باز به خاطر تغییر نکردن معماری ساخت مثل اگزینوس و اسنپدراگون در همین حد نسبت به تراشه نسل قبل خودشون پیشرفت کردن (همون ۱۵-۱۰ درصد در بخش تک هسته ای)
نکته دوم هم با لیک که امروز از امتیاز آنتوتو آیفون ۱۳ پرو بیرون اومد متاسفانه هنوز رم آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی ۴ گیگ و رم ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس ۶ گیگ هست.البته باید رم منیجر اونها رو تو ios 15 دید که بهتر از قبل شده با نه.بهتر بود اپل رم آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی هم بعد از دوسال (آیفون ۱۱ رم ۴ داشت) به ۶ ارتقا میداد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️