حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Apple A15 Bionic معرفی شد: تمرکز بر هوش مصنوعی و سرعت بالاتر!

نوشته

2 سال قبل | 3 دیدگاه | اپل، اخبار، پردازشگرها، حتما بخوانید

تراشه‌های اپل، معمولاً در برابر رقبا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این تراشه‌ها که اغلب مشخصات عجیب و غریبی بر روی کاغذ دارند، با عملکردی جذبا ظاهر می‌شوند. امشب، اپل پرچمدار جدید تراشه‌های موبایل خود را رونمایی کرده است. این تراشه که Apple A15 Bionic نام دارد، در سری آیفون ١٣ به کار رفته است.

مشخصات فنی تراشه Apple A15 Bionic: حاکم جدید تراشه‌های موبایل با ویژگی‌های بهبود یافته!

همین امشب برای شما در مورد رونمایی از iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max نوشتیم. تمام گوشی‌های سری iPhone 13 و تبلت iPad Mini 6 مجهز به تراشه جدید اپل A15 Bionic هستند.

 

آیفون ١٣ پرو و آیفون ١٣ پرو مکس با A15 Bionic و نمایشگر ١٢٠ هرتز معرفی شدند!

 

اما این تراشه دقیقاً از چه ویژگی‌های کلیدی برخوردار است؟ خب، باید بگوییم که اپل صحبتی از لیتوگرافی به کار رفته برای تولید این این تراشه به میان نیاورده است. اما ما احتمال می‌دهیم که این تراشه، با لیتوگرافی N5P کمپانی TSMC به تولید انبوه رسیده باشد. از سوی دیگر، تراشه جدید اپل از قابلیت‌های ویژه‌ای برای بازدهی هرچه بهتر برخوردار است.

اپل در ابتدا گفت که این تراشه ١۵ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. در نسل قبل، از ١١ میلیارد ترانزیستور استفاده شده بود. در نتیجه، شاهد یک پیشرفت واقعاً جذاب هستیم. همان طور که گفتیم، پردازنده مرکزی این تراشه ۶ هسته‌ای است. این ۶ هسته، در دو کلاستر تقسیم شده‌اند. کلاستر بزرگ و قدرتمند، دارای دو هسته برای پردازش عملیات سنگین است. اما ۴ هسته دیگر در کلاستر کوچک وجود دارند. این هسته‌ها برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌شوند. بر اساس ادعای رسمی اپل، این پردازنده مرکزی ۵٠ درصد از رقبا سریع‌تر است!

اپل می‌گوید که میزان حافظه کش سیستمی، دو برابر بیشتر از A14 Bionic است. این موضوع، خبر خوبی است. چرا که برنامه‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری اجرا شوند و بازدهی کلی بهبود یابد. نوبت به پردازنده گرافیکی این تراشه تازه وارد می‌رسد. جایی که از یک پردازنده گرافیکی با قدرت بالا در این تراشه استفاده شده است. اپل می‌گوید پردازنده گرافیکی A15 Bionic، ٣٠ درصد از رقبا بهتر است. البته این مقدار، مربوط به نسخه‌های پرو است. زیر آیفون ١٣ پرو و آیفون ١۳ پرو مکس با پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای عرضه می‌شوند. اما این تعداد در نسخه‌های دیگر، معادل ۴ هسته است.

اما اجازه بدهید به سراغ بخشی برویم که در این تراشه، حائز اهمیت بالایی بوده است: هوش مصنوعی! اپل در این نسل، بر عملکرد هوش مصنوعی تمرکز بیشتری داشته است. بنابراین، کوپرتینویی‌ها قدرت موتور پردازش عصبی را افزایش داده‌اند. به طوری که هم اکنون این تراشه قابلیت‌ انجام ١۵.٨ میلیارد عملیات بر ثانیه را دارد. هرچند بر روی کاغذ، این میزان کم‌تر از رقبا است. اما باید ببینیم که در عمل این تراشه چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. اپل از پردازنده سیگنال تصویر جدید خود در A15 Bionic استفاده کرده است. این پردازشگر تصویر جدید، سبب بهبود جزئیات و کیفیت کلی عکس پس از پردازش می‌شود.

تراشه Apple A15 Bionic این بار از نمایشگرهای پیشرفته‌تری پشتیبانی می‌کند. برای همین است که شاهد استفاده از نمایشگری پیشرفته‌تر با رفرش ریت متغیر ١٠-١٢٠ هرتزی در گوشی‌های گران‌تر سری آیفون ١٣ هستیم. این تراشه، از پروتکل‌های امنیتی تازه‌ای برخوردار است. در نتیجه، نفوذ به اطلاعات گوشی شما سخت‌تر از همیشه خواهد شد. انکودر و دیکودر ویدئوی جدید اپل نیز در A15 Bionic استفاده شده‌اند. با استفاده از این فناوری‌ها، شما می‌توانید تغییرات مربوط به ویدئوهای خود را زودتر به پایان برسانید.

خب، مانند همیشه اپل جزئیات زیادی را از تراشه خود ارائه نکرده است. با این وجود، مشخصاتی قابل توجه و جالب را از این تراشه شاهد هستیم. اما باید منتظر ماند تا ببینیم که تراشه Apple A15 Bionic در تست‌های عملی چه حرف‌هایی برای گفتن در برابر رقبای خود دارد.

نظر شما در مورد مشخصات این تراشه چیست؟ آیا اپل می‌تواند فاصله خود را با رقبا حفظ کند؟ کدام ویژگی این تراشه برای شما مهم‌تر است؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farcry

به نظر میاد پیشرفتش زیاد نیست (مخصوصا بخش گرافیکی) اگر رقبا واقعا امسال بهتر عمل کنن میتونن توی بخش گرافیکی به A15 برسن و مثل اینکه برای اولین بار نسخه های پرو نسبت به نسخه های عادی پردازنده قوی تری دارن ( توب بخش گرافیکی دو مدل پرو 5 هسته ای و دو مدل معمولی 4 هسته ای هستن)

Farcry

آره الان چک کردم درصد پیشرفت گرافیکی نسخه های پرو 50 درصد نسبت به قبل هست (مدل های معمولی ۳۰ درصد) پس حرفم رو پس میگیرم بعیده پردازنده اسنپ جدید بتونه از نظر گرافیکی از A15 روی آیفون های پرو پیشی بگیره
و همچنین بالاخره آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی رم شون ۶ شده و مدل های پرو هم رم ۸ دارن که عالیه. کلاس سرعت حافظه آیفون ها هم تغییر کرده و همچنین نسخه پایه آیفون های معمولی (۱۳ و ۱۳ مینی ۱۲۸ گیگ شده)

mostafa3

مثل همیشه فقط چندتا قابلیت نرم‌افزار جدید دیدیم
چندتا عکس گرفته شده با دوربین های dslr گذاشته بود که به قول خودشون با ایفون 13 گرفته شده ما هم باور کردیم
ناچ کمی کوچک شده
سنسور اثرانگشت هم پر پر
اعداد که در مورد ایپد مینی میگفت ادم شاخ در میاره چطوری پردازنده a13b میتونه 6 برابر سریع تر از تبلت های اندرویدی باشه
بیخیال خدافظ

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️