حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه اپل A14 bionic با معماری ۵ نانومتری رسما معرفی شد

نوشته

3 سال قبل | 24 دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی، پردازشگرها

این طریقی نیست که ما به معرفی تراشه جدید اپل عادت داشته باشیم. تراشه جدید این شرکت معمولا روی آیفون هایش ارایه می شود اما این بار به دلیل تاخیر در معرفی آن ها، اولین بار با آیپد ایر ۲۰۲۰ (نسل چهارم) ارایه می شود. تراشه اپل A14 bionic با معماری ۵ نانومتری رسما معرفی شده است و قدرتمندترین تراشه ساخت اپل تاکنون است. اجازه بدهید با تراشه A14 Bionic اپل آشنا شویم.

تراشه اپل A14 bionic

به طور معمول رویداد سپتامبر اپل مجموعه جدید آیفون را به ما می دهد، اما سال 2020 بر خلاف اکثر سال ها بوده و اینطور نیست. بنابراین اپل واچ ها و iPad های جدید باید فعلا این کار را انجام دهند. با این حال، ما هنوز باید شاهد اولین چیپست Apple A14 Bionic باشیم که قدرت گوشی های هوشمند آینده آیفون ۱۲ را فراهم می کند.

اپل A14

اپل A14

اپل A14 اولین چیپست جهانی است که با فرایند جدید ۵ نانومتری ساخته شده و از رقابت با اندروید که هنوز هم از SoC های ۷ نانومتری استفاده می کند، جلوتر است. این پردازنده (CPU) شش هسته ای و پردازنده گرافیکی (GPU) چهار هسته ای دارد. به اندازه کافی عجیب و غریب است اپل ترجیح داد اعداد عملکرد خود را به جای A13 سال گذشته با A12 مقایسه کند و 40٪ بهبود پردازنده و 30٪ افزایش گرافیک را ارائه دهد.

با این حال، با دانستن اینکه سال گذشته اپل گفت A13 Bionic نسبت به A12 Bionic افزایش ۲۰ درصدی افزایش سرعت دارد، می توانیم تخمین بزنیم که چیپست ۲۰۲۰ دارای پردازنده 17٪ سریعتر و پردازنده گرافیکی 8٪ بهتر از پردازنده قبلی است.

این دستاوردهای چشمگیری نیست، اما باز هم برخی از بازدههای بهبود یافته که در فرآیند تولید جدید ایجاد شده به سمت مصرف انرژی پایین تر است.

در حالی که اپل سنت خود را حفظ کرده و از سرعت کلاک صحبت نمی کند، همان بازدهی باتری 10 ساعته را در iPad Air 4 جدید همانند مدل قبلی خود می دهد. با این حال تبلت جدید دارای باتری 28.6 وات ساعت در مقایسه با پک 30.8 وات ساعت مدل سال گذشته است که نشان دهنده 8٪ کاهش حجم است. ما مطمئن نیستیم که چه مقدار از این مورد مربوط به صفحه نمایش جدید و چه مقدار مربوط به چیپست است، اما با این وجود نویدبخش خوبی برای ماندگاری باتری صف آیفون 12 است.

نظر شما درباره تراشه اپل A14 جدید چیست؟ ما منتظر جزئیات بیشتر از آن هستیم.

اشتراک در
اطلاع از
24 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farcry

نمیشه الان درموردش نظر قطعی داد و باید منتظر بنچمارک ها بود ولی شاید از ۸ هسته پردازشی استفاده میکرد بهتر بود.ولی اگر اون لیک چند ماه پیش درست باشه از A13 خیلی قوی تره.

Farcry

ابان که فکر میکنم مطمئنم پیشرفت زیادی نسبت به A13 داشته.چون آیپد ایر ۳ پردازنده A12 داشته به خاطر همین پردازنده A14 داخل آیپد ایر ۴ رو با A12 مقایسه کرده

Farcry

ابان/الان . اپل میخواد A14X رو با قدرت خیلی زیاد برای رقابت با پردازنده های اینتل و AMD روی مک بوک و آیپد پرو جدید معرفی کنه تا بتونه توی همه محصولاتش از معماری آرم استفاده کنه پس مطمئنا A14 هم باید تا مقدار زیادی قوی تر باشه تا اپل با پردازدده های آرم بتونه خودی نشون بده.A13 بدون تغییر معماری تا ۳۰ درصد از A12 قوی تر بود حالا این که معماریش ۵ نانومتری شده

mehrdad_ma

فکر کنم اون ۱۲ هسته ای هست نه ۶ هسته ای

بعدشم اون پردازنده هیچوقت به پردازنده های اینتل و amd نمیرسه
قبلا هم کوالکام با ۴۶ و ۵۲ هسته فالکوور پردازنده برای سرور ساخته یا همین چند وقت پیش یکی معرفی کرد برای رقابت با پردازنده اینتل

ولی واقعیت یه چیزی دیگه رو نشون میده

AŁɪ

رقابت با اینتل و amd ید طولایی میخواد 🙂

pooria

شاید در سرور نتونه رقابت کنه منتها در زمینه دسکتاپ و کاربری معمولی و حتی گیمینگ میتونه و قبلا مسئله ی بازدهی چیپ های با معماری ارم بود و مصرف کمی داشتند اما الان با بهینه سازی های کمپانی های مثل اپل و طراحی ها و در نتیجه پیشرفت معماری الان حتی میزان ترانزیسورهای بکار رفته در محصولات ارم بیشتر از محصولاتی همچون amd و اینتل شده لذا اگه چیپ های مبتنی بر arm به اندازه ی چیپ های استفاده شده برمبنای x86 در دسکتاپ باشه با فناوری های بروزی همچون 5 نانو tsmc بازدهی بیشتری رو میتونه داشته باشه البته با مصرف کمتر مسئله اصلی پشتیبانی برنامه نویس ها از این معماریه که خداروشکر اپل استارتشو زده و مایکروسافت هم یه کارایی داره میکنه

Mahdi

قدرتمندترین تراشه اپل ؟ شوخیه؟ دوربین مخفیه؟

Mohammadreza

تراشه های سری A اپل همیشه ثابت کردن یا بهترین بودن یا جزو بهترین ها

mehrdad_ma

بخصوص a12 و a9

AŁɪ

آی دلبرم آی دلبر
ای از همه عزیزتر
ای تو مرا همه کس داشتن تو مرا بس

با همه ی وجودم برای تو سرودم
در طلب تو هستم در طلب تو بودم
صدامو از تو دارم
شعرامو از تو دارم
اما تو رو ندارم
وای به روزگارم

تو ای بال و پر من
رفیق سفر من
میمیرم اگه سایت نباشه رو سر من
تو ای خود خود عشق
که بی تو نفسم نیست
کجا تو خونه داری که هرجا میرسم نیست
_/_//__/_/__/_/_/_/__/_/_/__/
مخاطب شعر : A14 بایونیک

AŁɪ

این شعرمم پس میگیرم براش شما خونتون مورچه داره میخونم🙂
البته بعد مشخص شدن بنچمارک در صورت بهتر بودن براش محسن یگانه خواهم خواند 😅

Taha

😂😂
یکی از این سه تا برادر افسانه‌ای توی شبکه نسیم ازین بسته های آموزشی تبلیغ می‌کنه 😂😂

AŁɪ

نه خدایی ؟ جدی میگی ؟؟! 😅 عجبا

Taha

یا ابلفضل 😮

Auroro

اگزینوس واقعا خجالت نمیکشه میبینه اپل اینو میزنه؟

The MTest MT

جوووووووووووووون 5نانو متر ه
این رو ایفون بیاد چی بشه

mehrdad_ma

چی میشه ؟
از این ور اومده ظرفیت باتری رو کم کرده

mehrdad_ma

حالا حمله میکنید یا هرچی مهم نیست
اگه افزایش قدرتش اینقدره باید بگیم همونم مدیون لیتوگرافی ۵ نانو هست نه ساختار جدید پردازنده .
۸ درصد گرافیک و ۱۷ درصد cpu

البته باید منتظر بمونیم تا آیفون ها معرفی بشن و بنچمارکها هم مشخص بشه

اگه اینجوری باشه شاید بعد چند سال اسنپ دراگون بهش برسه و ورق برگرده چون اونم قراره حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد نسب به اسنپ ۸۶۵ عملکردش افزایش پیدا کنه

فعلا که چیزی قطعی نیست ولی طبق همین پست

This is the first chipset globally built on the new 5nm process, outdoing Android competition that still uses 7nm SoCs. It comes with a six-core CPU and quad-core GPU, but oddly enough Apple chose to compare its performance numbers to the A12 rather than last year’s A13, quoting 40% CPU improvement and 30% boost in graphics.

However, knowing that last year Apple said the A13 Bionic brought a 20% speed increase across the board over the A12 Bionic, we can estimate the 2020 chipset to have a 17% faster CPU and 8% better GPU than its predecessor.

برای اپل خوب نیست

_V_

عجیبه

AŁɪ

اگه افزایش قدرتش اینقدر باشه اصلا دلچسب نیست ❗

Finch

حتی A13 هم از ۸۶۵ پلاس قوی تر هست
اینکه …

ممد بمولا

عجیبه که مثل نسل های قبلی پیشرفت زیادی نداشته
اما لیتوگرافی 5 نانومترش چیز خوبیه و کم مصرف تر شده 🙂

MohammadFarhaadi

اپل هم بعضی وقتا شیرین میزنه!ملت تکنولوژیه جدیدتر و بهینه تر میاد حداقل حجم رو ثابت نگه میدارن که زمان کارکرد بره بالا،اپل با بهبود تکنولوژی حجم رو میاره پایین که ساعت کارکرد ثابت رو ده ساعت بمونه!!!همین روزاست میگن اپل باتریهMA ۵۰۰ گذاشته برا آیپد با ده ساعت کارکرد!!!

Milad7

برای قضاوت کردن باید منتظر بنچمارک ها هستیم 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)