حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا دیگر شاهد دوربین سلفی پاپ آپ در گوشی های هوشمند نیستیم؟

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | دوربین

همچنان تعدادی گوشی هستند که از دوربین سلفی پاپ آپ استفاده می کنند، اما نباید انتظار داشت که این ترند دوباره بازگردد. در چهار سال اخیر سازندگان گوشی تمام تلاش خود را برای حذف حاشیه های صفحه نمایش گوشی انجام داده اند و نتیجه آن نیز این بوده است که حتی گوشی های اقتصادی نیز این روزها با حاشیه های بسیار کم در چهار طرف معرفی می شوند. حاشیه باریک به معنی نسبت صفحه به بدنه بیشتر است و شرکت ها را قادر می سازد تا بدون افزایش سایز گوشی، صفحه نمایش بزرگتری را در آن جای دهند. به عنوان مثال گلکسی اس ۹ پلاس دارای یک پنل ۶.۲ اینچی بود و گلکسی اس ۲۱ نیز با همین سایز صفحه نمایش عرضه شد ولی ۶.۴ میلی متر کوتاه تر از پرچمدار قدیمی سامسونگ است.

چرا دیگر شاهد دوربین سلفی پاپ آپ در گوشی های هوشمند نیستیم؟

به نقل از Androidcentral، شیائومی اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۶ و با معرفی می میکس این روند را آغاز کرد. این گوشی دارای نسبت صفحه نمایش به بدنه ۹۱.۳ درصد بود. شیائومی با انتقال ماژول دوربین سلفی به حاشیه پایینی توانسته بود به این موفقیت دست پیدا کرده و یک طراحی تمام صفحه را عرضه کند. سایر برندها نیز از این فرمول پیروی کردند. سری گلکسی اس ۸ و اس ۹ دوربین سلفی را در حاشیه های باریک بالای صفحه پنهان کرده بودند،‌ زنفون ۵ و وان پلاس ۶  همانند آیفون یک ناچ بزرگ را به جلوی صفحه نمایش افزودند تا اینکه گوگل با استفاده نامناسب از این ترند به خصوص، در پیکسل 3 XL آن را به نابودی کشاند.

دوربین سلفی پاپ آپ در ردمی کی ۲۰ و وان پلاس ۷ پرو

دوربین سلفی پاپ آپ در ردمی کی ۲۰ و وان پلاس ۷ پرو

پس از آن نوبت به بریدگی کوچک تر قطره طور رسید و در نهایت نیز استفاده از حفره نمایشگر به ترندی همه گیر تبدیل شد. اما در این میان ما شاهد یکی از بهترین ایده های اجرایی شده در این زمینه بودیم: دوربین سلفی پاپ آپ. ویوو  با معرفی مدل NEX در سال ۲۰۱۸ نشان داد که طراحی یک گوشی تمام صفحه بدون هیچگونه بریدگی در نمایشگر نیز ممکن است.

اوپو نیز در این زمینه خیلی از ویوو عقب تر نبود. سری Find X این برند از یک ماژول موتوریزه نه تنها برای دوربین سلفی بلکه برای دوربین عقب نیز استفاده می کرد. این ماژول های جمع شونده در سال ۲۰۱۹ محبوبیت بیشتری پیدا کردند و در نتیجه گوشی های جالب زیادی با این سبک طراحی معرفی شدند: می میکس ۳ شیائومی را می توان به عنوان یک نمونه برتر در این زمینه نام برد که کاربر برای دسترسی به دوربین جلو می بایست صفحه نمایش را به سمت پایین بکشد.

رنو 10x Zoom Edition دارای ماژولی شبیه به باله کوسه بود، زنفون ۶ ایسوس دارای موتور جمع شونده بود که می توانستید با چرخاندن دوربین عقب و آوردنش به جلو، از آن به عنوان دوربین سلفی استفاده کنید. شیائومی با معرفی سری ردمی کی ۲۰ – که در بازار جهانی با عنوان می 9T و می 9T Pro معرفی شدند،‌ این ویژگی را به یک ترند رایج تبدیل کرد. حتی وان پلاس نیز با مدل های وان پلاس ۷ پرو و 7T پرو به این جمع پیوست.

اما همانگونه که این روند شروع شد، ظاهرا در حال محو شدن است. بهترین گوشی های اندرویدی سال ۲۰۲۱ همگی با حفره صفحه نمایش عرضه شده اند و اگرچه زنفون ۷ پرو با دوربین سه گانه پاپ آپ ارائه شده است، اما این دستگاه محدود به بازار های خاصی است. ویوو نیز در سری NEX خود همین رویه را پیش گرفت و NEX3 و 3S را با دوربین سلفی دوگانه پاپ آپ معرفی کرد، اما همانند ایسوس این گوشی ها نیز در بازار های محدودی عرضه شدند.

مکانیسم دوربین چرخان ایسوس زنفون ۷ پرو را در کالبدشکافی آن ببینید

خب،‌پس چرا دیگر شاهد گوشی های بیشتری با دوربین سلفی پاپ آپ نیستیم؟ دلیل اصلی شاید به وزن آنها بر می گردد. این ماژول ها بخش های ظریف زیادی دارند و برای عمل کردن نیز به یک موتور نیازمند هستند و همه ی اینها سبب افزایش وزن و ضخامت گوشی خواهد شد. برای بررسی نظریه خود، با شیائومی تماس گرفتم و آنها نیز تایید کردند که اندازه یک عامل تاثیر گذار مهم در حذف این ویژگی بوده است:

« ماژول های دوربین جمع شونده معمولا از لحاظ اندازه خیلی بزرگتر (از نمونه های دیگر) هستند. بنابراین هنگامی که دوربین های جمع شونده مورد استفاده قرار می گیرند، در طراحی نهایی، گوشی هوشمند کمی ضخیم تر از هنگامی است که از سایر رویکردها مربوط به دوربین استفاده شود.

و هرچه پیش می رویم، ‌انتظار می رود که گوشی ها باریک تر شوند و ارگونومی بیشتری داشته باشند که یعنی ماژول های دوربین جمع شونده نمی توانند گزینه ایده آلی برای دوربین گوشی های هوشمند باشند.»

هنگامی که به مقایسه می 9T با می 10T می پردازید، متوجه می شوید که دلیل شیائومی منطقی است. می 10T حدود ۲۶ گرم سنگین تر از نسل قبلی است، اما دلیل این امر استفاده از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری در این گوشی است، در حالی که ظرفیت باتری می 9T برابر با ۴۰۰۰ میلی آمپر بود. مسئله دیگر این است که نمی توان از ورود آب به ماژول های جمع شونده جلوگیری کرد، بنابراین گوشی هایی که از این ماژول ها استفاده می کنند، در برابر آب مقاوم نیستند.

همه این موارد به کنار، اگر به طراحی تمام صفحه علاقه مند هستید، اتفاقات خوبی در این عرصه در حال رخ دادن است. دوربین های زیر صفحه نمایش دارند کم کم راه خود را به گوشی ها باز می کنند و با وجود آنها دیگر نیازی به استفاده از ماژول های جمع شونده برای داشتن یک بخش جلویی تمام صفحه نیست و صفحه نمایش نیز بدون هیچگونه بریدگی و یک دست خواهد بود. گوشی ZTE Axon 5G اولین دستگاهی بود که با این فناوری عرضه شد و اگرچه ماژول استفاده شده کیفیت آن چنان خوبی نداشت اما برندهایی همچون اوپو و شیائومی در حال تلاش برای بهبود کیفیت دوربین های زیر صفحه نمایش هستند.

شیائومی تا به اینجای کار از سومین نسل فناوری دوربین زیر صفحه نمایش خود پرده برداری کرده است و این ماژول نیز امسال در نهایت به یکی از گوشی های ساخت این شرکت راه پیدا خواهد کرد. فناوری دوربین زیر صفحه نمایش در نهایت جایگزین دوربین سلفی پاپ آپ خواهد شد، اما هنوز چند سال لازم است تا بتوانند به کیفیت دوربین های سلفی استاندارد مورد استفاده در گوشی های امروزی برسند و اگر به دنبال یک گوشی با دوربین سلفی پاپ آپ هستید، بهترین گزینه برای شما این است که به سراغ سری زنفون ۷ بروید.

نظر شما درباره انواع دوربین های سلفی چیست؟ بهترین فرم دوربین سلفی را کدام می دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Finch

پاپ اپ رو به ناچ و پانچ ترجیح میدم

ouji

من فقط گوشی پوکو اف۲ خریدم که دوربین سلفیش پاپ‌آپ است و ناچ و پانچ نداره . صفحه یکدست گوشی در هنگام بازی و دیدن فیلم بسیار لذت بخشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد