حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نوکیا در حال ساخت رقیبی برای کورتانا، سیری و گوگل اسیستنت با نام ویکی است

شرکت اچ‌ام‌دی در حالی از گوشی جدید نوکیا موسوم به نوکیا ۶ در چین رونمایی کرد که این گوشی اندرویدی هیچ فرقی با دیگر گوشی‌های اندرویدی دیگر ندارد و درست‌اش این است که بگویم حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد.

گوشی نوکیا ۶ ساخته شرکت اچ‌ام‌دی البته دربردارنده مواردی است که از دو شرکت قبلی Microsoft Mobile و ex-Nokians به ارث برده است و فقط نام برند Nokia را یدک می‌کشد چراکه شرکت نوکیا حتی یک قدم برای ساخت این موبایل برنداشته است. با این اوصاف، آن چه جلب توجه می‌کند آن است که شرکت نوکیا از قرار در حال کار بر روی ساخت یک دستیار دیجیتالی شخصی برای رقابت با کورتانا، سیری و گوگل اسیستنت است.

این شرکت به تازگی نام تجاری ویکی (Viki) را در اتحادیه اروپا به ثبت رسانده که ظاهرا نام نوعی دستیار شخصی مجازی است که برای گوشی‌های تلفن همراه در نظر گرفته شده است. از نام تجاری این گونه برمی‌آید که ویکی نرم‌افزاری خواهد بود که تلفیقی از دانش دیجیتالی تشکیل شده از منابع اطلاعاتی در قالب رابط کاربری مبنتی بر پیام متنی و صوتی است.

با این اوصاف، هنوز جزییات زیادی از ویکی در دست نیست نیست اما به نظر می‌رسد که رقیبی جدی برای کورتانا و دیگر دستیارهای شخصی در بازار باشد. همچنان معلوم نیست که ویکی با خود قابلیت چشمگیری به همراه بیاورد اما کاملا جالب خواهد بود که ببینیم نوکیا پس از سال‌ها دوری از طراحی نرم‌افزار موبایل چه گونه می‌خواهد ویکی را بین کاربران جا بیندازد.

نوکیا احتمالا تصمیم دارد تا ویکی را فقط برای گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت اچ‌ام‌دی عرضه کند و تازه اگر هم قابلیت درخور ذکری داشته باشد باید دید در چه زمینه و با چه امکانی قصد رقابت با دسیتارهای شخصی مانند کورتانا و سیری دارد.

همچنین ذکر این نکته حایز اهمیت است که ویکی احتمالا از موتور جست‌وجوی Bing ساخت مایکروسافت برای ایجاد قابلیت جست‌وجو بهره خواهد گرفت زیرا گوگل به احتمال زیاد اجازه استفاده از امکانات خود را برای تعبیه در ویکی نخواهد داد.

از سوی دیگر، مایکروسافت با روی باز از درخواست نوکیا برای اضافه کردن موتور جست‌وجوی Bing به ویکی استقبال خواهد کرد چراکه از طرف دیگر به دنبال راضی کردن شرکت‌های اپل و آمازون است تا Bing را به دو دستیار شخصی سیری و الکسا اضافه کنند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://mspoweruser.com/nokia-working-cortana-competitor-called-viki/”]mspoweruser[/button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
si47ash

خیلی خوب میشه اگه نوکیا به روزهای اوج برگرده. این روزها بیشتر گوشی‌های اندرویدی دارن تکراری و یا معمولی میشن. نوت ۷ هم که متاسفانه اون مصیبت‌ها سرش اومد 🙁

hoshang

نوکیا بر میخیزد!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار