حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روش‌های مختلف یادگیری زبان انگلیسی

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

در طول سال‌ها روش‌های یادگیری مختلفی برای زبان انگلیسی ابداع شده، هر شخص بسته به نیاز خود باید روش متناسب را انتخاب کند.

در این مقاله قصد داریم 7 روش رایج و محبوب یادگیری زبان انگلیسی را مرور کنیم، البته دقت کنید که این تنها برای یادگیری انگلیسی نیست.

یعنی اگر بخواهید یک روز کار ترجمه فرانسه به فارسی هم انجام دهید و به دنبال یادگیری زبان فرانسوی هستید، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید.

روش اول: GTM

این روش از قدیمی‌تر متد‌های آموزش زبان است. هدف دقیق این روش تقویت دومهارت reading و Writing شماست. درواقع نسبت به چهار مهارت کلی، این دو مهارت اهمیت بالاتری در این روش دارد.

در روش جی تی ام، تاکید کمتری بر تلفظ و اصول مکالمه و به طور کلی، مهارت‌های شنیداری و گفتاری وجود دارد.

شما باید اصول گرامری را مثل یک فرمول حفظ کرده و پیاده کنید. به عنوان یک زبان آموز، بخش زیادی از تایم یادگیری شما برای ترجمه و معادل‌سازی بین زبان مادری و زبان موردنظر می‌گذارید.

این روش شما را یاد چیزی نمی‌اندازد؟

روش دوم: Direct method

یا روش مستقیم کمی به روزتر از سبک GMT است. تفاوت اصلی حذف ترجمه به زبان مادری است.

مدرس شما تنها از طریق زبان دوم، مسائل را توضیح داده و مفهوم را به شما می‌رساند؛ برای مثال، استفاده از تصاویر و زبان بدن از ارکان اصلی این روش است.

البته با توجه به روش‌های جدید‌تری که بعد از آن آمد، این روش دیگر چندان کاربردی نیست.

روش سوم: Audio lingual method

برای آموزش به کودکان و نوجوانان معمولا از این روش استفاده می‌شود. روش ALM از متدهای خیلی قدیمی محسوب می‌شود و ترکیبی از دو روش بالاست.

در این روش یادگیری از طریق گفتگوهای رایج در جامعه پیش می‌رود. مثلا مجموع دیالوگ‌هایی که بین یک پزشک و بیمار رد و بدل می‌شود. حفظ دیالوگ و تمرین آن‌ها به مرور به یادگیری کامل شما کمک می‌کند که بتوانند چنین ساختارهایی را در موقعیت‌های دیگر الگوبرداری کرده و کار خود را جلو ببرید.

در این روش اولویت‌بندی به این شکل است: مهارت شنیداری، گفتاری، خواندنی، نوشتاری.

روش چهار: Silent way

از روش‌‌های خلاقانه یادگیری زبان انگلیسی می‌توان به SW اشاره کرد. این روش برای اشخاصی مناسب است که دوره مکالمه را گذرانده و الان به دنبال تمرین و تجربه هستند.

سایلنت وی، اشاره به سکوت مدرس دارد. در کلاس یک موضوع برای بحث انتخاب می‌شود و زبان آموزان بدون دخالت مدرس خود، بحث می‌کنند و ایرادهای یکدیگر را نیز بیان می‌کنند. اگر جایی حضور مدرس لازم باشد، او هم وارد بحث می‌شود.

روش پنجم: روش Community language learning

روش CLL مدرس در کلاس مانند یک رهبر عمل کرده و کلاس را به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کند؛ یک موضوع کلی تعریف شده و در هر گروه به یک شکل درباره آن تمرین می‌کنند. در طول این گفتگو مدرس باید مانند یک راهنما مسیر این بحث را هدایت کرده و ایرادات را رفع کند.

نقش اساسی مدرس در این روش ایجاد انگیزه و ترغیب زبان آموزان است. اعتماد به نفس از فاکتورهای اساسی در این روش است.

روش ششم: Content based instruction

در دانشگاه‌های معتبر دنیا، زبان انگلیسی را به این روش آموزش می‌دهند؛ همزمان با یادگیری زبان عمومی، زبان تخصصی را هم یاد خواهید گرفت، ابتدا گرامرها و نکات ساده و بعد از زبان تخصصی متناسب با رشته خود.

این روش به شدت برای مترجمان مناسب است؛ اگر کمی درباره صنعت ترجمه تحقیق کرده باشید می‌دانید که قیمت ترجمه تخصصی از قیمت ترجمه عمومی بالاتر است و مترجمان دوست دارند به عنوان یک مترجم متخصص شناخته شوند.

روش هفتم: Participatory approach

این روش برای افراد در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف، متفاوت است. مواردی که باید آموزش داده شود متناسب با نیاز مخاطبین طراحی می‌شود. آموزشی که برای مدیران است با تدریس مخصوص یک حسابدار متفاوت است.

در روش Participatory approach، عبارات و جملات از پیش تعیین‌شده‌ای وجود دارد و به صورت ویژه آموزش داده می‌شوند. کمی متفاوت از روش قبلی!

سخن پایانی

روش‌های آموزش زبان خارجی دیگری نیز وجود دارد، برای مثال Task based language teaching، Cooperative learning و …

امیدوارم این مطلب به شما کمک کرده باشد که متناسب با سطح دانش و نیاز خود، بهترین روش آموزشی را انتخاب کنید.

شما تجربه آموزش به کدام روش را دارید؟ در کامنت‌ها حتما با ما تجربه خود را درمیان بگذارید، مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات