حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بکارگیری ربات ها و سیستم اتوماسیون فرصت‌های شغلی زیادی را از بین می‌برد

شاید این موضوع کمی فانتزی باشد و اغلب نیز در دنیای سینما شاهد آن باشیم. عصری که در آن انسان‌ها، جایگاه خود را به ربات‌ها خواهند داد و ربات‌ها خود نیز جامعه‌ای میان انسان‌ها شوند. اما با وجود نکات مثبت هوشمند سازی، بکارگیری ربات ها و سیستم اتوماسیون فرصت‌های شغلی زیادی را از بین می‌برد. با ترنجی همراه باشید.

بکارگیری ربات ها و سیستم اتوماسیون می‌تواند باعث از بین رفتن ساختارهای شغلی شود

طبق گزارشی که سه شنبه توسط Forrester منتشر شده است، اتوماسیون و بکارگیری ربات‌ها در دهه آینده بیش از ۱۱ میلیون شغل در ایالات متحده ایجاد خواهد کرد. اما این خبر بدی است. خبر خوب این است که در همان زمان اتوماسیون ۹.۶۳ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد که برای آن زمان ۱.۴۲ میلیون شغل را نیز از بین می‌برد.

تحلیلگری به نام جی پی گاوندر (J. P. Gownder) می‌گوید که چین موضوعی بدان معنا است که کارمندان به یادگیری مهارت‌های مجدد بیشتری در حرفه‌های دیگر نیاز دارند، که این چیزی نیست که هر کارگری بتواند به تنهایی آن را انجام دهد. وی در ادامه می‌گوید که با این حال، توانایی سیاست عمومی برای موفقیت در اینجا متفاوت خواهد بود. در آلمان، جایی که ارتباطات تنگاتنگی بین دانشگاه‌ها و کارفرمایان وجود دارد، انجام این کار آسان‌تر از ایالات متحده است، جایی که معمولا از کارکنان انتظار می‌رود راه‌حل‌های خود را پیدا کنند.

یادگیری مهارت جدید توسط کارمندان چه چالش‌هایی به همراه خواهد داشت؟!

جایانت نارایان، مدیر ائتلاف جهانی اقدام هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصاد، که یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و لابی مستقر در کلنی سوئیس است، می‌گوید که این از دست دادن مشاغل چالش‌هایی را برای بخش‌های دولتی و خصوصی ایجاد می‌کند. او همچنین گفته است که برای دولت‌ها، این موضوع سؤالاتی را در مورد شبکه‌های ایمنی اجتماعی، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های یادگیری مادام‌العمر و آموزش STEM برای شهروندان، و عوامل دیگر ایجاد می‌کند.

بکارگیری ربات ها و سیستم اتوماسیون

وی می‌گوید برخی از این پارامترها، مانند مهارت‌آموزی مجدد، افق میان‌ مدت تا بلند مدت‌تری خواهند داشت، زیرا ممکن است راه حل سریع یا فرصتی برای یادگیری مهارت مجدد وجود نداشته باشد. این موضوع برای بخش خصوصی سوالاتی را در مورد کمک به کارگران برای کنار گذاشتن وظایف شغلی و توسعه مجموعه گسترده‌تری از مهارت‌های چندمنظوره ایجاد می‌کند. دارل وست، معاون مطالعات دولتی در موسسه بروکینگز، که یک سازمان مرتبط با سیاست عمومی غیرانتفاعی در واشنگتن دی سی است، با این مسئله موافقت کرده است که بازآموزی کارگران زیادی در آینده مورد نیاز است.

وی می‌گوید که برنامه‌های بازآموزی در خارج نیز وجود دارد، اما اغلب خیلی خوب نیستند و افراد را برای مشاغل جدیدی که ایجاد می‌شوند واجد شرایط نمی‌کنند. ما به برنامه‌های بهتری نیاز داریم، زیرا قرار است مشاغل جدیدی ایجاد شود، اما بسیاری از افرادی که آواره شده‌اند، مهارت‌های لازم برای مشاغل جدید را ندارند. او همچنین در ادامه می‌گوید که بسیاری از برنامه‌ها بر روی کارهای بسیار خاص تمرکز می‌کنند، اما محل کار به‌ قدری در حال تغییر است که یافتن شغل برای افرادی که فقط می‌توانند یک کار را انجام دهند، دشوار است. ما به برنامه‌هایی نیاز داریم که بفهمیم شرکت‌ها به چه چیزی نیاز دارند و به دنبال چه مهارت‌هایی هستند.

۸۰ درصد مشاغل تحت تاثیر دنیای فناوری هستند

به گفته نارایان، دانشگاه‌ها می‌توانند با ایجاد دوره‌های ترکیبی که علوم انسانی و سایر علوم را با هم ترکیب می‌کنند، به یادگیری مهارت‌های مجدد کمک کنند. او گفته است که مهندسان باید قبل از طراحی سیستم‌ها، اصول اخلاقی و پیامدهای آن‌ها را درک کنند. با این حال، وست اظهار داشت که کالج‌های محلی کار بهتری نسبت به موسسات چهار ساله در آماده‌ سازی دانشجویان برای مشاغل انجام می‌دهند.

گوگل می گوید تداوم قانون مور با بهره گیری از هوش مصنوعی در طراحی تراشه‌ ها امکان پذیر است

او گفته است که کالج‌های محلی بیشتر به بازار کار محلی تمرکز دارند و آن‌ها سعی می‌کنند مهارت‌های عملی‌ای را به مردم بدهند که برایشان شغل ایجاد کند. برخی از دانشگاه‌ها برای نیروی کاری که قبلا وجود داشت، افراد را آموزش می‌دادند، دقیقا برخلاف آنچه که اکنون در حال بروز و ظهور است. فارستر توضیح داد که مشاغل جدید ایجاد شده توسط سیستم اتوماسیون در خدمات حرفه‌ای و فناوری اطلاعات و همچنین در صنایع جدید مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، ساختمان‌های سبز و شهرهای هوشمند و زیرساخت‌ها خواهد بود.

گوندر خاطرنشان کرد افرادی که در مشاغل جدید کار می‌کنند باید در کنار هم با ماشین آلات نیز کار کنند. او می‌گوید چه مهارت‌های فنی داشته باشید یا نه، باید راحت کار کنید و روی یک تیم ترکیبی از انسان‌ها به اضافه ماشین‌هایی که نرم‌افزار هوشمند در آن نقش کلیدی دارد باید تمرکز کنیم. سخنگوی این سازمان اضافه کرد که بیشترین تاثیر فناوری در این دوره در تغییر وظایفی که هر شغل را تشکیل می‌دهد خواهد بود، نه در تصاحب خود شغل.

بکارگیری ربات ها و سیستم اتوماسیون

در این گزارش توضیح داده شده است که واگذاری یک کار خاص مانند خودکار کردن گزارش‌های هزینه، افزایش توانایی حل مشکلات داده‌ها، یا اجازه دادن به یک ربات برای تمیز کردن زمین، ترکیب یک کار مشخص را به جای جایگزین کردن آن تغییر می‌دهد. Forrester انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸۰ درصد مشاغل به این روش انجام شوند و با انتقال وظایف خاص به ماشین‌ها، تجربه کارمندان بهبود یابد. وست معتقد است که بسیاری از سازمان‌ها فناوری‌هایی را وارد می‌کنند که می‌توانند عملکرد انسان را افزایش دهند، نه اینکه آن را جایگزین نیروی انسانی کند. ما باید بفهمیم که انسان و ربات چگونه می‌توانند همزیستی کنند.

این تغییر نگرش چه مشکلاتی به همراه خواهد داشت؟!

فورستر تغییری در نگرش رهبران در مورد اتوماسیون پیدا کرده است. این سازمان توضیح داد که رهبران این کار را عمدتا به عنوان تلاشی برای کاهش هزینه تلقی نمی‌کنند و اکنون طیف گسترده‌تری از مزایای درک شده را می‌بینند. داده‌های Forrester نشان می‌دهد ۴۱ درصد از تصمیم‌ گیرندگان حوزه داده و تجزیه و تحلیل، صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به عنوان یک مزیت استفاده از اتوماسیون در سال ۲۰۱۸ تلقی کرده‌اند، اما تنها ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به همین موضوع معتقد هستند.

ابر رایانه هوش مصنوعی متا(فیسبوک)، سریعترین نمونه در جهان خواهد بود

علاوه بر این، فورستر افزایش قابل توجهی در نسبت رهبرانی پیدا کرد که به بینش عمیق‌تر و تمایز رقابتی به عنوان یک مزیت اشاره می‌کردند. در حالی که نسبت آزاد کردن پرسنل برای کار در وظایف با ارزش بالاتر را رتبه بندی می‌کرد، اما این مورد ثابت بوده و اکنون این مزیت بیشترین توجه را دارد.

در میان طیف گسترده‌تری از مزایای درک شده از سیستم اتوماسیون که در گزارش ذکر شده است، می‌توان به پر کردن شکاف‌های استعداد، آزاد کردن پرسنل برای انجام کارهای پیشرفته‌تر، هدایت تجربه مشتری، بهبود کیفیت و ایمنی و کسب بینش عمیق‌تر از داده‌ها برای بهبود وظایف و فرآیندها اشاره کرد. وست همچنین می‌گوید که اتوماسیون می‌تواند در رهایی انسان از مشاغل کثیف یا خطرناک و مشاغلی که کاملا معمولی و پیش پا افتاده هستند مفید باشد.

فرآیند اعتماد سازی چگونه انجام خواهد شد؟!

به گفته TechNewsWorld، گزارش Forrester اشاره می‌کند که ترس از این موضوع که ممکن است اتوماسیون ساختار مشاغل را از بین ببرد، امری عادی است و آنها کاملا بی اساس نیستند. اما آینده مشاغل تاثیر بسیار ملایم‌تری از فناوری‌هایی مانند اتوماسیون و هوش مصنوعی نسبت به آنچه که بسیاری از ناظران انتظار دارند، خواهد دید.

این گزارش در ادامه می‌گوید که فناوری و کارکنان انسانی به طور فزاینده‌ای در همکاری‌های تکراری و مرتبط با یکدیگر شرکت می‌کنند و تیم‌های انسانی و ماشینی را تشکیل می‌دهند که سطوح جدیدی از کیفیت، بهره‌وری و تجربه مشتری و کارمند را هدایت می‌کنند. نارایان نیز می‌گوید که این یک فرآیند اعتمادسازی است و کارگران و کارمندان باید احساس کنند که بخشی از پشرفت هستند.

وست نیز افزود مهم‌ترین کاری که شرکت‌ها می‌توانند انجام دهند این است که رتبه‌های خود را دوباره آموزش دهند. اگر مردم ببینند که کارفرمایی اتوماسیون را وارد سیستم می‌کند اما افراد را برای مشاغل دیگر آموزش می‌دهد، کارگران از این موضوع استقبال بیشتری از آن خواهند کرد. آنچه کارگران نمی‌خواهند این است که بدون درآمد به حاشیه رانده شوند. نظر شما در مورد بکارگیری ربات ها و سیستم اتوماسیون و تبعات و عواقب آن چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
alikarimi

سلام، درکل بکارگیری رباتها حالا تو هرکاری باشه هم مزایا داره هم بدیها، بدیهاش این هستش که خیلی ها بیکار میشن، رباتها قابل هک هستن، ولی خوبیهاش اینکه دقت تو کار خیلی بالا میره اشتباهات کمتر میشه، یکی دیگه از بدی های ربات ها که حتی تو بعصی از فیلمهایی که درمورد اینده هستش مسلط شدن ربانها بر انسانها هستش البته خب فعلا چنین خطری نیستش وقتی میشه که واقعا تو همه کارها رباتها همه کاره بشن، که اینم در40تا50سال اینده شاید بشه، شایدم100سال اینده، یعنی نسل های بعدی باید نگرانش باشن نه ماها

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان