حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کمبود تراشه درحال‌حاضر همه شرکت‌ها به‌جز اپل را تحت تاثیر قرار داده است

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، پردازشگرها

امسال به‌دلیل مشکلات مربوط به کمبود جهانی تراشه، یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی مختلف از گوشی همراه تا تبلت و لپ‌تاپ گرفته تا کنسول‌های بازی و حتی خودروسازان به‌شمار می‌رفت. اگرچه اپل گفته است که کمبود تراشه در سه ماه آینده نیز بر شرکت تأثیر می‌گذارد، اما یک تحلیلگر اخیرا بیان می‌کند که این مشکلات درحال‌حاضر “همه به‌جز اپل” را تحت تاثیر قرار داده است.

بی‌تاثیری کمبود تراشه بر اپل

با توجه به گزارش Wave7 Research که توسط PCmag مشاهده شده است، “منابع به Wave7 گفته‌اند که اپل توانسته است تراشه مورد نیاز خود را در موعد مقرر تهیه کند” اما این “در مورد سایر تولیدکنندگان صادق نیست”. Wave7 بر اساس نظرسنجی از خرده فروشان گزارش ماهانه‌ای از بازار تلفن‌های همراه ایالات متحده ارائه می‌دهد.

وضعیت کمبود تراشه با رسیدن زمان انتظار به ۱۸ هفته رو به وخامت است

این گزارش همچنین بیان می‌کند که سامسونگ و وان پلاس از زمانی که کوالکام اعلام کرد تقاضا برای تراشه‌های خود از عرضه آنها بیشتر است، به‌شدت ضربه خورده‌اند.

یک مدیر فروشگاه اخیرا به Wave7 گفته است:

“این کمبود در شرکت‌های مخابراتی، کانال‌ها و حتی فروشگاه‌ها به‌طور نابرابر تقسیم شده است. به‌عنوان مثال، AT&T کمترین تأثیر را می‌گیرد، آن‌هم فقط به این دلیل که AT&T بیشترین تعداد مشتریان آیفون را دارد. در T-Mobile، کمبود تراشه “همه را به‌جز اپل” تحت تاثیر قرار می‌دهد.”

این گزارش در ادامه می‌افزاید: “برخلاف روند همیشگی کاهش فروش آیفون پیش از عرضه نسخه جدید در ماه سپتامبر، سهم فروش آیفون در ماه ژوئیه کاهش نیافت. انعطاف‌پذیری مداوم آیفون 12 و مشکلات موجودی گوشی‌های سامسونگ عوامل اصلی این امر بودند.”

بی‌تاثیری کمبود تراشه بر اپل

بی‌تاثیری کمبود تراشه بر اپل

حتی در پایان ماه جولای و زمانی که اپل درآمد فوق‌العاده خود را برای سه ماهه سوم مالی 2021 منتشر کرد، این شرکت بیان کرد که محدودیت‌های عرضه احتمالاً بر روی آیفون و آیپد تأثیر خود را می‌گذارد.

مدیرمالی اپل، Luca Maestri، در آن زمان ابراز داشت:

“ما انتظار داریم محدودیت‌های عرضه در سه ماهه سپتامبر بیشتر از آنچه در سه ماه ژوئن تجربه کرده بودیم باشد. این محدودیت‌ها در درجه اول بر iPhone و iPad تأثیر می‌گذارند.”

علی‌رغم محدودیت‌های عرضه، اپل در آن زمان هنوز انتظار “رشد دو رقمی بسیار قوی” را در طول سه ماهه آینده داشت، اما انتظار می‌رود نرخ رشد، کمتر از رشد 36 درصدی اپل در سه ماهه سوم 2020 در مقایسه با سه ماهه سوم 2021 باشد.

این اولین بار نیست که اپل در مورد محدودیت عرضه هشدار می‌دهد. در سه ماه قبل، این شرکت بیان کرده بود که محدودیت‌های آیپد و مک می‌تواند 3 تا 4 میلیارد دلار از درآمد این شرکت را کاهش دهد. مائستری در ماه ژوئیه گفت که تأثیر این مشکل به پایین‌ترین حد خود ختم شده است اما وضعیت در سه ماهه چهارم بدتر خواهد شد.

با توجه به اینکه آیفون 13 چند هفته دیگر معرفی می‌شود، باید منتظر ماند و دید که مشکلات کمبود تراشه چگونه بر اپل و مشتریانی که مایل به خرید گوشی‌های پرچمدار بعدی این شرکت هستند، تأثیر می‌گذارد.

اولویت سفارشات تراشه TSMC برای اپل به دلیل مشکلات کمبود تراشه فعلی

نظر شما راجع‌به تاثیر کمبود تراشه بر تمامی شرکت‌ها به‌جز اپل چیست؟ به‌نظر شما این ادعا تا چه حد می‌تواند درست باشد؛ مخصوصا زمانی که خود شرکت آن را تکذیب کرده و ادعا می‌کند مشکلات بر روی آنها نیز تاثیرگذار بوده است.

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

اپل کارش درسته
مشتری درجه ۱ هر تامین کننده ایه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی