حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نارضایتی کوالکام و AMD از همکاری بیشتر TSMC با اپل!

نوشته

2 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، سامسونگ، کوالکام

نارضایتی کوالکام و AMD از TSMC این روز ها سر و صدا به پا کرده است. دو تن از بزرگترین مشتریان TSMC، در فکر این هستند که بخشی از تجارت خود را به سامسونگ بدهند تا زنجیره تامین خود را متنوع کنند. TSMC بزرگترین ریخته گری مستقل جهان است که سامسونگ در پشت سر آن قرار دارد. برخی از بزرگترین مشتریان TSMC عبارتند از اپل، کوالکام، AMD، مدیاتک، انویدیا و اینتل. TSMC و سامسونگ از نظر گره‌های فرآیندی ساخت پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در اختیار دارند، زیرا هر دو تراشه‌های 5 نانومتری و 4 نانومتری با تکنولوژی های پیشرفته می‌سازند.

 

کوالکام و AMD می خواهند زنجیره تامین خود را متنوع کنند

بله کوالکام و AMD دو شرکتی هستند که در فکر ارائه بخشی از  کسب و کار به سامسونگ به سر می‌برند. در مورد کوالکام، این طراح بزرگ تراشه، این شرکت در واقع به دنبال این است که به سامسونگ فعالیت بیشتری بدهد، و به همين دليل از قبل برای ریخته گری تولید چیپست پرچمدار جدید خود یعنی Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 روی سامسونگ حساب کرده است (اگرچه اخیرا صحبت هایی در مورد انتقال بخشی از این تولید به TSMCوجود داشت).

دنیای تکنولوژی پر از رقابت است، بنابراین گاهی اوقات چاره‌ی دیگری نیست🤷‍♂️. پس از اینکه سامسونگ تراشه‌های اسنپدراگون 835 و اسنپدراگون 845 را تولید کرد، کوالکام سامسونگ را به دلیل برخی موارد و مشکلات ترک کرد و فرآیند 7 نانومتری TSMC را برای ساخت چیپ‌ست‌های اسنپدراگون 855 و اسنپدراگون 865 انتخاب نمود، اما اخیراً TSMC همکاری بیشتری با اپل دارد و ظرفیت تولید این شرکت زیر بار تولیدات اپل تقریباً پر است(البته TCMC ظرفیت بسیار زیادی دارد اما متأسفانه فرآیند تولید چیپست اپل و کوالکام همپوشانی دارد و به همین دلیل بخش بزرگی از ظرفیت TSMC سالها بین اپل و کوالکام در رقابت برای تصاحب بوده است). بنابراین به دلیل همکاری TSMC با اپل، کوالکام سال گذشته برای چیپست 5 نانومتری اسنپدراگون 888 به سامسونگ بازگشت و امسال نیز برای تولید پردازنده جدید خود یعنی Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 تقریبا به طور کامل به سامسونگ متکی شده است.

بر اساس گزارش Phonearena نارضایتی کوالکام و AMD از TSMC این روزها بیشتر و بیشتر می‌شود. هم کوالکام و هم AMD از رفتار ویژه ای که TSMC با اپل دارد خسته شده اند و حرکت جدید می‌تواند علاوه بر تنوع بخشیدن به زنجیره تامین آنها، حرکتی مهم برای شرکت هایی که نیاز به تضمین دریافت منابع دارند باشد. اپل بزرگترین مشتری کارخانه ریخته گری TSMC است و در اوایل سال جاری، زمانی که TSMC قیمت ها را 20-25 درصد افزایش داد، طبق گزارش ها، اپل تنها 3 درصد افزایش قیمت را شاهد بود.

نارضایتی کوالکام و AMD و سایر شرکت ها از اپل هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود

نارضایتی کوالکام و AMD و سایر شرکت ها از اپل هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود

در روز های اخیر اپل خاری در چشم بسیاری از تولید کننده ها شده است زیرا طبق گزارش‌ها ابعاد نارضایتی فقط به کوالکام و AMD محدود نیست و اپل مجموعه اولیه تولید 3 نانومتری TSMC را هم قبضه کرده است و در ترنجی خواندیم که این موضوع باعث شد تا اینتل برای گفتگو با TSMC و “جلوگیری از دعوا با اپل”، بر سر در دسترس بودن تولید 3 نانومتری، به تایوان سفر کند! به دلیل کمبود تراشه، هیچ شرکتی نمی‌خواهد روزی را ببیند که نمی‌تواند منابع کافی برای تولید محصولات خود را تهیه کند! بنابراین تنوع بخشیدن به زنجیره تامین یکی از هوشمندانه ترین حرکاتی است که یک شرکت می تواند در این روزهای سخت انجام دهد.
نارضایتی کوالکام و AMD از همکاری بیش‌ از حد TSMC با اپل

نارضایتی کوالکام و AMD از همکاری بیش‌ از حد TSMC با اپل

این روزها به دلیل کمبود جهانی، به دست آوردن تراشه های مورد نیاز یک شرکت کار دشواری است و نرم افزار اما داستان دیگری است. یک مثال خوب از این داستان غم انگیز اتکا به یک سو، هوآوی است زیرا این غول فناوری چینی این‌روزها باید برترین شرکت گوشی های هوشمند در جهان می‌بود. اما هنگامی که آمریکا دسترسی آنها را به تامین کنندگان خود در ايالات متحده قطع کرد، هوآوی در ابعاد مختلف به شدت آسیب دید اما با توسعه سیستم عامل و توسعه زنجیره تامین و اکوسیستم خود، با از دست دادن دسترسی به خدمات تلفن همراه گوگل (GMS) و کمبود قطعات مقابله کرد.
ایالات متحده دقیقاً یک سال بعد با تغییر قوانین صادرات تراشه‌ها، از دستیابی هواوی به قطعات پیشرفته جلوگیری کرد. اگرچه این شرکت تراشه‌های Kirin خود را طراحی می‌کند، اما شرکت مالک امکانات ساخت مورد نیاز برای ساخت آنها نیست. ایالات متحده فقط به این شرکت اجازه می دهد تا نسخه های ویژه اسنپدراگون 888 کوالکام را خریداری و دریافت کند که از اتصال 5G پشتیبانی نمی کند.
تجربه هوآوی همچنین حکایت هشداردهنده‌ای از اتفاقاتی است که ممکن است برای تولیدکننده‌ای بیفتد که بیش از حد متکی به منابع یک منطقه از دنیای فناوری است. هوآوی هر سال میلیاردها دلار در ایالات متحده برای تامین منابع هزینه می کرد و زمانی که ارتباط آنها قطع شد، مجبور شد برای ادامه تولید گوشی با سخت ترین مشکلات دست و پنجه نرم کند. در نتیجه اقدامات ایالات متحده علیه هواوی، درآمد سه ماهه سوم آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل را 38 درصد کاهش داد.

شرکت های فناوری باید زنجیره تامین خود را متنوع کنند

از داستان سرنوشت هوآوی به راحتی می‌توان دریافت که یک حرکت هوشمندانه شرکت ها، می‌تواند تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود باشد. همه این کار را می کنند. برای مثال، اپل وابستگی خود را به سامسونگ برای نمایشگرها کاهش داد. همه تولید‌کننده های بزرگ فناوری می‌دانند یکی از شرکت‌هایی که بسیاری از شرکت‌های فناوری و خودرو بیش از حد به آن وابسته هستند TSMC است. یکی از نگرانی ها این است که چین ممکن است به دنبال تصاحب تایوان باشد و کارشناسان خاطرنشان کنند که چین دوست دارد TSMC را در اختیار بگیرد و این یعنی دردسر برای ایالات متحده آمریکا! بنابراین آمریکا به دنبال ساخت کارخانه TSMC در خاک خود است.

ارائه ظرفیت ساخت به کارخانه های آمریکایی توسط TSMC هم خود نگرانی دیگریست! که کوالکام و سامسونگ ابراز می‌کنند. موضوع از این قرار است که TSMC ممکن است به دلیل کار در خاک آمریکا و رابطه ویژه با اپل، برای اپل حساب ویژه‌ای باز کند و نه تنها کوالکام بلکه ظرفیت تولید برای ساخت تراشه‌های دیگر شرکت‌ها هم در اختیار نباشد.
نظر شما چیست؟ عشق TSMC به اپل همیشگی خواهد بود؟
یا بالاخره این شرکت از اپل دل می‌کَند؟!
اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، واقعا هم حق دارن کوالکوم و AMD,کلا اپل بیشتر ظرفیت tsmc رو گرفته و شرکتهای دیگه هم مجبورن اینکارو کنن، از یکطرفم بخوای حساب کنی فناوری ساختtsmc تا جایی که میدونم از فناوری ساخت سامسونگ بهتره،از یک طرفم دیروز بازم خبر داغ شدن چیپ اسنپ سری8 نسل یک اومده که معلوم نیست واسه چیه، آیا اشکال از گوشی موتورولا هستش یا ساخت چیپست که ربط داره به سامسونگ چون سامسونگ داره تولید میکنه، کوالکوم باید اول مشکل داغ شدن اسنپ 8نسل 1 رو بفهمه بعد اینکارو کنه، چون بگیریم اگه مشکل از موتورولا نباشه و مشکل اصلی بخاطر ساخت سامسونگ باشه این کار کلا بدشانسی میاره برای کوالکوم، سری اسنپ865 ساختش باtsmc بودش وقتی سری بعد888 وظیفه ساختش به سامسونگ واگزار شد این مشکل گرما هم شروع شد و الانم به اسنپ سری8 نسل 1 رسیده واسه همین شک بیشتر روی سامسونگ هستش، میخوام بدونم مگه اپل چطوریه که اینقدر tsmc بهش بها میده مگه پول بیشتر بهش میده،

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی‌ بشری