حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توقف تولید موقتی آیفون در سناریوی “کابوس پیش از کریسمس” به‌دلیل کمبود قطعات

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، حتما بخوانید

درحالی‌که فصل تعطیلات هرساله جایگاه ویژه‌ای در فروش محصولات اپل دارد، این شرکت امسال با آنچه در گزارش جدید Nikkei Asia از آن به‌عنوان “کابوس پیش از کریسمس” توصیف شده، مواجه است. براساس این گزارش، در ابتدای اکتبر و زمانی که تولید دستگاه‌های این شرکت برای تأمین تقاضای تعطیلات سال نو میلادی به‌طور معمول افزایش می‌یابد، اپل مونتاژ آیفون و آیپد را برای چندین روز به‌دلیل محدودیت‌های زنجیره تأمین و همچنین مشکلات ناخواسته استفاده از برق در چین کاهش داده است. در راستای این توقف تولید موقتی آیفون و آیپد، این شرکت اکنون تأمین‌کنندگان خود را تحت فشار بیشتر به‌منظور جبران نیاز بازار قرار داده است.

توقف تولید موقتی آیفون اپل

Nikkei در گزارشی مفصل درباره مشکلات تولید آیفون اشاره کرده است که فاکسکان، پگاترون و سایر تأمین‌کنندگان اپل برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، تولید خود را کاهش داده و کارگران به‌جای ساعات اضافه‌کاری، طبق معمول مرخصی گرفته‌اند.

گزارش امروز نشان می‌دهد که اپل اهداف تولید آیفون ۱۳ خود در ماه‌های سپتامبر و اکتبر را حدود 20 درصد از دست داده است. علاوه‌بر این، طبق گزارشات، این شرکت مجبور شده است کل هدف تولید آیفون ۱۳ خود را به 83 تا 85 میلیون کاهش دهد که با هدف اولیه 95 میلیون دستگاهی آن، فاصله زیادی دارد.

اما کمبودها نه‌تنها بر جدیدترین و بهترین سری آیفون اپل تأثیر گذاشته است، بلکه این گزارش توضیح می‌دهد که پیش‌بینی تولید برای نسل‌های قدیمی آیفون نیز در چند ماه گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است. به‌این‌ترتیب، اپل همچنان حدود 15 میلیون دستگاه از هدف خود برای فروش 230 میلیون آیفون در سال جاری فاصله دارد.

Nikkei به بررسی مشکلات عرضه اپل پرداخته است و با بیش از 20 مدیر صنعت مصاحبه کرده تا ببیند چه مشکلی برای شرکت مستقر در کوپرتینو پیش آمده است. اپل قطعات را از آیپد و آیفون‌های قدیمی‌تر مانند آیفون 12 به مدل‌های جدید آیفون 13 تخصیص داد، اما به‌دلیل مشکلات مرتبط با تأمین برق در چین، محدودیت‌های کرونا در ویتنام و مالزی و تنگناهای عرضه ناشی از آن، میزان تولید همچنان 20 درصد کمتر از جایی بود که این کمپانی درنظر داشت تا به آن برسد.

توقف تولید موقتی آیفون در سناریوی «کابوس پیش از کریسمس»

توقف تولید موقتی آیفون در سناریوی «کابوس پیش از کریسمس»

درواقع، Nikkei می‌گوید که اپل مونتاژ آیفون و آیپد را در ماه اکتبر به مدت چند روز متوقف کرده، کاری که در بیش از یک دهه گذشته انجام نشده است:

“چندین منبع آگاه از وضعیت به Nikkei گفته‌اند که برای اولین بار در بیش از یک دهه اخیر، مونتاژ آیفون و آیپد به‌دلیل محدودیت‌های زنجیره‌تأمین و محدودیت‌های استفاده از برق در چین برای چند روز متوقف شده است.

یکی از مدیران زنجیره‌تأمین مرتبط به Nikkei Asia توضیح داده است:

“با توجه به قطعات و تراشه‌های محدود، اضافه‌کاری در تعطیلات و پرداخت حقوق اضافی برای کارگران خط مقدم معنی ندارد. این مورد هرگز پیش از این اتفاق نیفتاده است. تعطیلات طلایی چینی‌ها درگذشته همیشه شلوغ‌ترین زمانی بوده که همه مونتاژکنندگان برای تولید آماده می‌شدند.”

گزارشات ماه گذشته حاکی از آن بود که اپل پس از اینکه Broadcom و Texas Instruments قادر به ارائه قطعات کافی نبودند، اهداف تولید آیفون 2021 خود را بیش از 10 میلیون دستگاه کاهش داد؛ چراکه فقدان حتی یک قطعه کوچک برای آیفون می‌تواند بر تولید تأثیر بگذارد.

اما با وجود کمبودها و اهداف ازدست‌رفته، اپل همچنان شرکای خود را برای تسریع تولید آیفون در ماه‌های دسامبر و ژانویه تحت فشار قرار می‌دهد. این گزارش بیان می‌کند که اپل به تأمین‌کنندگان خود گفته است که “تولید آیفون را برای ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه تسریع کنند.”

گزارش امروز Nikkei مدتی پس از آن منتشر شد که ظاهراً اپل به تأمین‌کنندگان در مورد کاهش تقاضای آیفون ۱۳ به‌دلیل کمبود قطعات، هشدار داده بود.

نظر شما درباره اتفاق بی‌سابقه در ده سال گذشته و توقف موقتی تولید آیفون توسط تأمین‌کنندگان اپل چیست؟ از دید شما شرایط در آینده چگونه تغییر خواهد کرد و آیا این شرایط به‌نفع اپل خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی