حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دوربین پریسکوپی هواوی پی ۵۰ پرو و راز عکس‌های عالی ثبت شده توسط آن چیست؟

نوشته

2 سال قبل | 5 دیدگاه | دوربین، هواوی

همانطور که اطلاع دارید جدیدترین پرچمداران هواوی با نام P50 و P50 Pro دیروز و طی کنفرانس رسمی در چین رونمایی شدند. جانشینان سری P40 دارای طراحی کاملاً جدیدی در پنل جلو و عقب خود بوده به‌طوری‌که بعضی افراد حتی دوربین عقب آن را به‌واسطه‌ی ترتیب قرارگیری، به اجاق گاز تشبیه می‌کنند! با این حال، حلقه‌ی پایینی دوربین هواوی پی ۵۰ پرو شامل یک لنز تله فوتو پریسکوپی می‌باشد که این بار شرکت چینی تصمیم گرفته تا ترکیب عجیبی شامل یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی OV64B با فاصله کانونی ۹۰ میلی‌متر (زوم ۳.۵x) برای آن اتخاذ کند. با همه این‌ها اما، این گوشی عکس‌های فوق‌العاده باکیفیتی را توسط دوربین خود ثبت می‌کند که در ادامه قصد داریم به دلایل توانایی بالای این لنز بپردازیم.

دوربین پریسکوپی هواوی پی ۵۰ پرو

گوشی‌های جدید هواوی اولین پرچمداران این شرکت به‌شمار می‌روند که از تراشه‌ی پرچمدار Qualcomm Snapdragon(اسنپدراگون 888 4G) نیز استفاده می‌کنند. برخی از مدل‌های P50 Pro اما، کماکان به Kirin 9000 4G تکیه کرده که علت آن تحریم تجاری ایالات‌متحده در عرضه نسخه کوالکام می‌باشد.

ما همچنین شاهد هستیم که HarmonyOS به‌عنوان سیستم‌عامل اختصاصی هواوی، در گوشی‌های جدید این شرکت استفاده می‌شود. ممنوعیت تجاری ایالات‌متحده، حتی برای اولین بار تأثیر خود را بر روی سیستم دوربین سری هواوی پی ۵۰ نیز گذاشته است.

دوربین هواوی P50 Pro، از سنسورهای OmniVision استفاده می‌کند!

علی‌رغم جنگ‌های تجاری و کاهش علاقه آشکار کاربران به تهیه‌ي گوشی‌های هوشمند هواوی به‌دلیل عدم دارا بودن سرویس‌های موبایل گوگل(GMS)، دنیای فناوری همیشه احترام ویژه‌ای برای دوربین‌های استفاده شده توسط هواوی داشته است. به‌هرحال، تاکنون سری هواوی P20 ،P30 ،P40 و Mate کمک بزرگی به انقلاب دوربین گوشی‌های هوشمند کرده‌اند. درحال‌حاضر اما، شاید برای شما شگفت‌آور باشد که بدانید P50 Pro نیز مسیر برادران بزرگ‌تر خود را طی می‌کند.

بگذارید اینگونه توضیح دهیم:

1. تعجب‌آور نیست که Huawei P50 Pro با قابلیت بزرگنمایی ویژه ارائه می‌شود. به‌هرحال، P30 Pro به‌عنوان اولین گوشی هوشمند با لنز بزرگنمایی 5 برابر پریسکوپ معرفی شد، درحالی‌که +P40 Pro نیز، اولین لنز پریسکوپ با زوم 10 برابری را به ارمغان آورد.

2. با این حال، هواوی پی ۵۰ پرو دارای یک لنز زوم ۳.۵ برابری می‌باشد؛ درحالی‌که همگان انتظار یک لنز 20 برابر زوم اپتیکال یا حتی زوم پریسکوپ پیوسته را برای دوربین آن داشتند.

خب، در اینجا چه اتفاقی افتاده است؟ آیا منابع مالی هواوی در حال تمام شدن است؟ شاید به خاطر شجاعت شرکت باشد؟ یا حتی بدتر، هواوی از مسیر ارائه‌ی ایده‌های ابتکاری خارج شده است. پاسخ به این سوال، قطعاً شامل مورد آخر نمی‌شود؛ درواقع علت آن حتی می‌تواند برعکس نیز باشد.

هواوی پی ۵۰ پرو و جادوی ویژگی بزرگنمایی آن: دوربین ۶۴ مگاپیکسلی زوم پریسکوپ “Huawei XD Optics”

دوربین پریسکوپی هواوی پی ۵۰ پرو

دوربین پریسکوپی هواوی پی ۵۰ پرو

Huawei P50 Pro فقط به یک “لنز بزرگنمایی ۳.۵ برابر” عادی مجهز نشده است. این دوربین، شامل یک سنسور بسیار ویژه 64 مگاپیکسلی بوده که توسط فناوری‌های Huawei XD Optics و Huawei XD Fusion Pro image engine پشتیبانی می‌شود. خروجی نهایی این دوربین، 16 مگاپیکسل با فاصله کانونی ۹۰ میلی‌متر، دریچه دیافراگم f/۳.۵، لرزشگیر اپتیکال(OIS) و PDAF می‌باشد.

با این حال! موضوع اصلی اینجا مطرح می‌شود؛ جایی‌که میزان بزرگنمایی از 3.5 برابر فراتر رفته و تا 100 برابر افزایش می‌یابد، که کیفیتی مانند دیگر دوربین‌های گوشی‌های موبایل با قابلیت زوم 100 برابر را داراست. جادوی توانایی این گوشی در محدوده بزرگنمایی 5 تا 20 برابر رخ می‌دهد که به‌نظر می‌رسد این دستگاه می‌تواند با سایر دوربین‌های پریسکوپ با قابلیت بزرگنمایی 5 تا 10 برابری اپتیکال که در تلفن‌هایی مانند پی ۳۰ پرو، پی ۴۰ پرو، می ۱۱ اولترا و گلکسی اس ۲۱ اولترا یافت می‌شود، رقابت کرده و یا حتی آن‌ها را مغلوب کند.

کمپانی هواوی دراین باره توضیح می‌دهد:

“دوربین تله فوتو پریسکوپی 64 مگاپیکسلی هواوی پی ۵۰ پرو، چیزهای دور را نزدیک می‌کند درحالی‌که Huawei XD Optics کیفیت تصویر را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. با حداکثر میزان بزرگنمایی تا 200 برابر، همیشه می‌توانید یک عکس واضح و پایدار بگیرید.”

ترکیب فوق‌العاده سخت‌افزار و نرم‌افزار در دوربین پریسکوپی هواوی پی ۵۰ پرو

نمونه عکس‌ها و فیلم‌هایی که از منابع مختلف منتشر شده‌ است، توانایی بالای سخت‌افزار دوربین این گوشی را همراه با پردازش تصویر قدرتمند آن نشان می‌دهد. همه این‌ها در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا نهایتا یک عکس با بزرگنمایی 10 برابری دیجیتال و با وضوح 16 مگاپیکسل ثبت شود و آن را به‌نوعی با داده‌های حسگر 64 مگاپیکسلی لنز دوربین ترکیب می‌کند که نتیجه‌ی آن، یک گوشی هوشمند با قابلیت زوم 10 برابر برای رقابت با سایر گوشی‌هایی که حداقل بر روی “کاغذ” توانایی ثبت عکس‌های بهتر(زوم 5x و 10x اپتیکال) را دارند، می‌باشد.

نمونه تصویر ثبت شده توسط دوربین پریسکوپی هواوی پی ۵۰ پرو

نمونه تصویر ثبت شده توسط دوربین پریسکوپی هواوی پی ۵۰ پرو

از تصویر بالا می‌توان اینگونه برداشت کرد که هواوی P50 Pro قادر است یک عکس با 10 برابر بزرگنمایی دیجیتالی(چپ) بگیرد و به‌طرز جادویی آن را به یک عکس ۱۶ مگاپیکسلی ۱۰ برابری(راست) تبدیل کند که به‌راحتی با دوربین‌هایی با قابلیت زوم ۱۰ برابر اپتیکال رقابت می‌کند.

توضیح دقیق اینکه چه اتفاقی می‌افتد و چه پردازشی در پشت صحنه انجام می‌شود، چالش‌برانگیز است. نتیجه‌ی ترکیب سخت‌افزار با نرم‌افزار هرچه که می‌خواهد باشد، هواوی این بار با کمک محاسبات دقیق پردازشی به جای قدرت خام سخت‌افزار، توانایی زوم دوربین پریسکوپی خود را به رخ کشیده است.

مقایسه نمونه عکس‌های ثبت شده توسط پرچمداران هواوی با پرچمدار شیائومی

در مجموعه‌ای از نمونه عکس‌های ثبت شده این بار توسط DXO، می‌بینیم که P50 Pro چگونه از Mi 11 Ultra شیائومی و +Mate 40 Pro خود هواوی بهتر عمل می‌کند. باوجود اینکه پی ۵۰ پرو حداقل بر روی کاغذ، از دو گوشی دیگر سخت‌افزار دوربین ضعیف‌تری دارد، اما جزئیات بهتری را ثبت می‌کند. Mi 11 Ultra دارای لنز پریسکوپی با بزرگنمایی 5 برابر و +Mate 40 Pro از لنز پریسکوپی با بزرگنمایی 10 برابر (مشابه Galaxy S21 Ultra) بهره می‌برد.

مقایسه دوربین P50 Pro با Mi 11 Ultra با +Mate 40 Pro

مقایسه دوربین P50 Pro با Mi 11 Ultra با +Mate 40 Pro

مقایسه دوربین P50 Pro با Mi 11 Ultra با +Mate 40 Pro

مقایسه دوربین P50 Pro با Mi 11 Ultra با +Mate 40 Pro

یک دستاورد استثنایی دیگر این گوشی، حالت بوکه هنگام بزرگنمایی آن است. به‌خاطر داشته باشید اگر فاصله شما از سوژه مورد نظر به‌هنگام زوم زیاد باشد، چنین بوکه‌‌ی ایده‌آلی را دریافت نخواهید کرد. در نمونه زیر، یک عکس ثبت شده با زوم 10 برابر از سوژه‌ای را می‌بینیم که فاصله آن از دوربین زیاد هم نیست. با این حال، دیافراگم گسترده f/3.5 باعث می‌شود بوکه این گوشی خیره‌کننده به‌نظر برسد.

حالت بوکه دوربین پریسکوپی پی ۵۰ پرو

حالت بوکه دوربین پریسکوپی پی ۵۰ پرو

همچنین به‌عنوان آخرین مورد، می‌توانید نمونه عکس ثبت شده از یک متن را توسط دوربین می ۱۱ اولترا و پی ۴۰ پرو در حالت زوم ببینید که اگرچه نمونه شیائومی تاحدودی نویز کمتری دارد، اما همان به‌اصطلاح oversharpening گوشی هواوی باعث شده تا حروف چینی دقیق‌تر و خواناتر مشاهده شوند.

زوم پی ۴۰ پرو(راست) دربرابر می ۱۱ اولترا(چپ)

زوم پی ۴۰ پرو(راست) دربرابر می ۱۱ اولترا(چپ)

سخن پایانی

درنهایت، به‌خاطر داشته باشید که تمام نمونه عکس‌هایی که در این مطلب مشاهده کردید، از پردازش Weibo یا YouTube عبور کرده‌اند که درنتیجه کیفیت آن‌ها به میزان قابل‌توجهی پایین آمده است. این مورد بدان معناست که نمونه‌های اصلی حتی کیفیتی به‌مراتب چشمگیرتری نیز دارا می‌باشند.

سری Huawei P50 قرار است به‌صورت جهانی در دسترس قرار بگیرد، اما تاریخ دقیق عرضه آن کماکان مشخص نیست. تا زمانی‌که تست‌های بیشتری از دوربین این گوشی منتشر شوند، باید کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط آن را تحسین کنیم. اگرچه با بزرگنمایی مانند این، هیچ فاصله‌ای زیاد دور نخواهد بود.

امتیاز DxO دوربین هواوی P50 Pro مشخص شد: قهرمانِ قهرمانان!

دیدگاه شما راجع‌به مشخصات دوربین پریسکوپی هواوی P50 Pro شامل یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی OV64B ساخته شده توسط آمنی ویژن با دیافراگم f/3.5 و فاصله کانونی ۹۰ میلی‌متر(3.5x) و کیفیت عکس‌های آن با خروجی ۱۶ مگاپیکسل چیست؟ ضعف پرچمداران رقیب و حتی پرچمدار پیشین خود هواوی با سخت‌افزار قدرتمند شامل فاصله کانونی ۲۴۰ میلی‌متر(حدود ۲.۵ برابر بهتر از پی ۵۰ پرو) را در مقابل این گوشی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ هواوی در اینجا بار دیگر ثابت کرد که در زمان حال، اهمیت پردازش نرم‌افزاری دوربین اگر بیشتر از سخت‌افزار نباشد، کمتر نیست؛ چیزی که لنز پریسکوپی استفاده شده در پیکسل ۶ پرو آینده گوگل را بیش از پیش برای من هایپ می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

😐 حیف که فقط 4g است
هنوز صفحه نمایشگرش فول اچ دی پلاس هست
سیستم عامل هورمونی فعلا بدرد همون چین میخوره

tanhaye shab

با سلام خدمت شما بزرگواران

هواوی تا همیشه قابل احترام است ،
هواوی برندی بود که با نوآوری و تنوع بازار موبایل را تحت تاثیر مثبت قرار داد ،
از مدل های پایین رده ی y تا میانرده ی آنر (حالا شرکتی مستقل است) و بالاخره پرچمداران با کیفیت و قوی سری p و mate .
قیمت های مناسب و سرعت بالا از مشخصه های گوشی های هواوی بود .
اشتباهشون این بود که به سرعت پله های ترقی را پیمودند و فکر عاقبت کار را نکردند و با توجه به سهم زیادی که از بازار موبایل داشتند زودتر اقدام به خودکفایی پردازنده و بقیه ی قطعات و نرم افزار مورد نیاز نکردند.
رسیدن به رده ی اول گوشی های دنیا خاری بود بر چشم تاجری همچون ترامپ

من این تحریم را به فال نیک میگیرم و امید دارم که برخلاف شرکت هایی چون نوکیا و یاهو … هواوی دوباره برخاسته و راه خود را با قدرت بیشتر ادامه خواهد داد .
با اینکه کلی اطلاعات در گوگل دارم حاضرم اگر هواوی گوشی با کیفیت و کارایی در حد نوت ۱۰ پرو شیائومی یا a۵۲ سامسونگ تولید کند آن را بگیرم .

هواوی و سیستم عامل هارمونی خواهند برخاست.

AŁɪ

چقدر جالب دمش گرم

m.b

اینکه سهله پاش برسه برای توجیه حتی طوری مینویسیم که فکر کنن اولتراواید 4 برابر بزرگتر p40 pro که ساخت سونی بود هم در برابر اولتراواید p50 pro که یک‌چهارم اون سایزشه و ساخت آمنی‌ویژن، هیچ حرفی برا گفتن نداره!
این روزای اول که رسانه های خودی خبر رو میرن اعتباری به اخبار نیست… باید تا یوتیوب و gsmarena و… صبر کرد…

m.b

لطفاً خنده‌دارتر از اینش نکنید… صداقت بهترین چیزه… همینکه صادقانه بگیم به دلیل تحریم ها دست و پاش بسته‌ست و برای همین عادلانه نیست که با رقبا رودررو مقایسه بشه بهتر از اینه که فردا پس فردا هم خبر برید که دوربین سیاه‌سفید بهترین دوربینه و اصلاً عدم وجودش تو گوشی های دیگه یه کمبوده! چون با این فرمون گویا این آخرش نیست… سنسور اصلی که اونطور توجیه شد… سنسور زوم هم که اینطور… در حالی که تا موقعی که هوآوی خودش از سنسور های کم مگاپیکسل برای زوم استفاده میکرد زوم اپتیکال با اختلاف بهتر بود! الان زوم دیجیتال شد مهمتر…
منتظرم بیاید از اولتراواید معجزه‌امیز بگید که سایزش یک چهارم نسل قبلیه که هبچ حتی از p30 pro دو سال پیش هم کوچیکتره اما بجاش کیفیت معجزه‌آمیز داره!!!
(یاد اخبار هوشمندترین پردازنده بودن کایرین میافتد)

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی