حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دوربین هواوی P50 Pro، از سنسورهای OmniVision استفاده می‌کند!

نوشته

2 سال قبل | 10 دیدگاه | دوربین، هواوی

هواوی دیروز از سری پرچمداران جدید خود با نام P50 رونمایی کرد. هواوی P50 Pro نیز دیروز بسیاری از طرفداران هواوی را حیرت زده کرد. به نظر من، جذاب‌ترین بخش هواوی P50 پرو دوربین مربوط به سیستم دوربین آن است. اما نکته عجیبی در مورد هواوی P50 Pro وجود دارد. بر اساس بررسی‌های اخیر، مشخص شده است که دوربین هواوی P50 Pro، از سنسورهای ساخت آمنی ویژن استفاده می‌کند!

دوربین هواوی P50 Pro، دارای سنسورهای سونی نیست

دیروز پس از معرفی هواوی P50 Pro، امتیاز DxO دوربین این گوشی نیز منتشر شد. با توجه به بررسی‌های DxOMARK، هواوی P50 Pro بهترین سیستم دوربین را در میان گوشی‌های حال حاضر داراست. اما نکته عجیب و قابل توجهی در مورد دوربین این گوشی وجود دارد.

 

امتیاز DxO دوربین هواوی P50 Pro مشخص شد: قهرمانِ قهرمانان!

 

خب، ابتدا باید بگوییم که جزئیات سنسورهای دوربین هواوی P50 Pro، به صورت رسمی از سوی هواوی اعلام نشده‌اند. اما با بررسی مشخصات اعلام شده از هواوی P50 Pro، می‌توانیم به مدل سنسورهای استفاده شده در آن دست پیدا کنیم. بر اساس اطلاعات منتشر شده از دوربین این گوشی از سوی EqualLeaks، این دستگاه دارای دوربین اصلی چهارگانه ١٣+۴٠+۶۴+۵٠ مگاپیکسلی است. این سیستم دوربین اصلی، واقعاً جذاب است. در کنار آن، دوربین سلفی Huawei P50 Pro دارای سنسوری با وضوح ١٣ مگاپیکسلی است.

اگر به یاد داشته باشید، هواوی در سال‌های گذشته از سنسورهای پرچمدار سونی در گوشی‌های پریمیوم خود استفاده می‌کرد. برای مثال، هواوی با همکاری سونی، سنسور IMX700 را برای گوشی P40 Pro توسعه داد. این سنسور که از فیلتر رنگی RYYB نیز بهره گیری کرده بود، میزان جذب نور بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی با فیلتر رنگی RGGB داشت. در کل، سنسورهای سونی استفاده شده در این گوشی‌ها، حتی در چند نسل نیز استفاده شدند. اما این بار، هواوی نه تنها در یک بخش، بلکه در تمام بخش‌های دوربین اصلی Huawei P50 Pro از سنسورهای ساخت آمنی ویژن استفاده کرده است!

این موضوع، واقعاً ما را متعجب کرده است. چرا که انتظار داشتیم هواوی مانند قبل از سنسورهای سونی استفاده کرده باشد. حتی این کمپانی قرار بود تا از سنسور یک اینچی IMX800 سونی در پرچمدار خود استفاده کند. اما در رونمایی رسمی این گوشی، خبری از تحقق شایعات نبود. حال، اجازه دهید تا نگاهی به مشخصات سنسورهای دوربین هواوی P50 Pro داشته باشیم. این گوشی با چه سنسورهایی توانسته است عنوان بهترین دوربین در بین گوشی‌های هوشمند را از آن خود کند؟

خب، در ابتدا باید بگوییم که سنسور ۵٠ مگاپیکسلی IMX700 سونی، اندازه ١/١.٢٨” اینچی داشت. این در حالی است که سنسور اصلی و ۵٠ مگاپیکسلی P50 Pro، اندازه ١/١.۵ اینچی دارد. با کمی بررسی و تحلیل، متوجه می‌شویم که این سنسور در واقع ساخت آمنی ویژن است! سنسور مورد اشاره، OV50A نام دارد. از نظر فیلتر رنگی، این حسگر تصویر به RGGB پسرفت کرده است. اندازه پیکسل‌های آن در حالت عادی، ١ میکرومتر است. اما با استفاده از فناوری Quad Bayer، اندازه پیکسل‌ها در وضوح ١٢.۵ مگاپیکسلی، به ٢ میکرومتر افزایش پیدا می‌کند.

به سراغ لنز پریسکوپ تله فوتو می‌رویم. جایی که برای ثبت عکس‌هایی با دامنه زوم بالا، از سنسور ۶۴ مگاپیکسلی OV64B استفاده می‌شود. این سنسور، با فاصله کانونی ٩٠ میلی متری توانایی به ارمغان آوردن زوم ٣.۵ برابری اپتیکال را دارد. از سوی دیگر، اندازه آن ١/٢ اینچ است. لنز فوق عریص هم از سنسوری ١٣ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. اندازه آن ١/٣ اینچ است. در نهایت، مدل این سنسور OV13B10 است. سنسور OV40A با وضوح ۴٠ مگاپیکسلی و اندازه ١/١.٧ اینچی وظیفه ثبت عکس‌های مونوکروم را در P50 Pro بر عهده دارد.

مشخصات دوربین پی ۵٠ پرو

استفاده از سنسورهای آمنی ویژن به جای سنسورهای سونی در P50 Pro، نکته واقعاً عجیبی است. هواوی همچنان همکاری خود را در این گوشی با LEICA ادامه داده است. اما مشخص نیست که دلیل عدم استفاده از سنسورهای سونی در بخش دوربین اصلی چیست. با وجود این موضوع، هواوی در بخش دوربین سلفی از سنسور IMX688 با وضوح ١٣ مگاپیکسلی استفاده کرده است. استفاده از سنسورهای آمنی ویژن، همچنان سبب نشده است که Huawei P50 Pro صدر جدول DxOMARK را تصاحب کند؛ البته با کمی اختلاف نسبت به Mi 11 Ultra با سنسور اصلی ISOCELL GN2!

نظر شما در مورد استفاده از سنسورهای OmniVision در دوربین هواوی P50 Pro چیست؟ آیا شما به سنسورهای آمنی ویژن اعتماد دارید؟ فکر می‌کنید که هواوی حرکت منطقی را انجام داده است؟

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

برای همینه امتیاز نایت مود کاهش عجیبی داشته حدود 10 امتیاز نسبت به میت 40 پرو پلاس
احتمالا بخاطر تحریم باشه
RYYB تو شب معجزه میکرد
شاید تو نسخه پرو پلاس که تو آینده معرفی بشه شاید هم نشه imx800باشه

mostafa3

عجیب اینه لنز تله نسخه پایه p50 زوم 5برابر داره
ولی نسخه p50pro زوم 3/5 برابر داره ولی سنسور 64 مگاپیکسلی
با اینکه کمی از لحاظ سنسور پسرفت کرده ولی مهندسین لایکا بهترین عملکرد رو از این سنسور گرفتن

m.b

همکاری لایکا و هوآوی در این گوشی فقط در حد لایسنس هست… یعنی خدمات جدیدی نمیدن، فقط این اجازه رو میدن که از خدمات قبلی و اسم لایکا استفاده بشه…

Mahdi

بنظرم که rggb نسبت به ryyb پسرفت نیست

دقیقا یکی از ضعفای ryyb ثبت رنگ مسخرش بود که به شدت غیر طبیعی بود
ولی واقعیت اینه سنسوری که توش به کار رفته اصلا در سطح سنسور نسل قبل و سنسورای حال حاضر سامی مثل gn2 با hm3 نیست
هرچند باید تا مقایسه های عملیش وایستیم انشالله که با پیاده سازی الگوریتم عالی عملکردی عالی داشته باشه

Mahdi

این سونی هم عجب بدیه ها سنسورش با اینکه از مال آمنی ویژن بزرگتر بود کمتر شده امتیازش 😉

اصلا به خاطر اینکه مارکش هواویه و ساپورت مالی میکنه نیست 🙂
سنسورش خیلی با کیفیته
کلا تستاشم فرای درک ماس
ما فقط نشستیم پشت گوشی نظرات فوق کارشناسانه کارمندای دگزومتازونو زیر سوال میبریم

m.b

خبر رو رفتید؟! به نظرم ظلمه… خب تحریمه بدبخت…
هرچند اینکه دقیقاً سنسور 50 مگاپیکسلی رو استفاده کرد و هیچ‌جای مراسم معرفی جزئیاتشو برخلاف معرفی های پیشین نگفت که همه فکر کنن imx700 و 1/1.28 اینچی هست خیلی بازی کثیفیه که متأسّفانه اولین باری نیست که از هواوی همچین حرکتی میبینم(ماجرای صفحه نمایش و بنچمارک ها)… اتفاقاً سایتای بزرگی مثل gsmarena هم حتی گول خوردن و فکر کردن imx700 هستش…
من صبح امروز همزمان با انتشار فهمیدم اما چون خب تحریمه و دست خودش نیست که سنسور بهتر استفاده کنه حرفی نزدم…
البته روز اول گفته بودم که امتیاز DXO خصوصاً ایندفعه کاملاً مصلحتی هست… چون خب دوربین اصلی این گوشی حتی بهترین و بزرگترین نمونه آمنی ویژن هم نیست… فقط طوری انتخاب شده که همه با imx 700 اشتباه بگیرنش…برای همینم تو کل معرفی هوآوی برخلاف همیشه هیچ حرفی از جزئیات سنسور نزد و به dxo هم گفت برخلافِ روند همیشه که مدل سنسور و سایزشو مینوشت اینکار رو نکنه…

m.b

در واقع سنسور قبلی هوآوی 37 درصد از این سنسور که سایزش در حد سنسور میانرده ها و گوشی های اقتصادی باقی برنداست بزرگتر بود که خود اونم تازه بزرگترین نبود… مشخصه که هوآوی نمیتونسته از سونی کمک بگیره و حتی تا حتی درمانده بوده که به بهترین و بزرگترین سنسور آمنی‌ویژن هم دسترسی نداشته…
به همین دلایل ما هیچ علاقه‌ای به مقایسه هوآوی با رقباش نداشتیم چون مشخصه دستاش بسته‌ست…

m.b

عذر میخوام 46 درصد! چون 1/1.5 نیست… 1/1.55 هست دقیقش که کوچیکتر میشه… تقریبا اندازه سنسور ردمی نوت 10 پرو یکم از اونم کوچیکتر…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما جلالی
رو نوک قله ☝️