حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اعتماد جهانی به TSMC می تواند ناامید کننده و فاجعه بار باشد

نوشته

2 سال قبل | 2 دیدگاه | تحلیل راهبرد

در حال حاضر، شرکت سازنده نیمه هادی مستقر در تایوان، TSMC، بزرگترین تولیدکننده قراردادی به‌شمار می‌رود؛ به طوری‌که شرکت‌هایی مانند اپل، AMD، مدیاتک و سایر شرکت‌ها، طراحی تراشه‌های خود را به TSMC محول کرده و سپس تراشه‌های مورد استفاده در دستگاه‌های مختلف از گوشی گرفته تا لپ‌تاپ و یا حتی خودرو را شخصی‌سازی و تولید می‌کنند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد TSMC از باب مسائل سیاسی وجود دارد که می‌تواند برای اعتماد جهانی به نام این برند فاجعه بار باشد.

نگرانی از اعتماد جهانی به TSMC در تولید تراشه

اکثر کاربران احتمالاً هرگز در مورد TSMC چیزی نشنیده‌اند و هیچ نشان واضحی نیز در تولیدات تجاری این شرکت وجود ندارد که نام آن‌ها را نشان دهد. طبق گزارش وال استریت ژورنال اما، ارزش 550 میلیارد دلاری TSMC در بازار، این شرکت را به یازدهمین برند با ارزش در جهان بدل می‌کند. با توجه به اینکه به‌نوعی تمامی شرکت‌های الکترونیکی برای محصولات تولیدی خود به تراشه‌های پیشرفته ساخت TSMC متکی هستند، این واقعیت که چین ادعا می‌کند مالکیت تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود تحت عنوان “چین واحد” در نظر دارد، بسیار نگران کننده است.

با توجه به این‌که در بازار جهانی، مسائلی منجر به کمبود تراشه شده است، شما قادر نخواهید بود برای TSMC در صورت بروز فاجعه‌ای که تولید آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، رقیبی تصور کنید که بتواند کمبود تولید این شرکت را جبران کند. بر اساس آمار TrendForce، تولیدکنندگان تراشه مستقر در تایوان، مسئول 65 درصد از درآمد جهانی تراشه در فصل اول ۲۰۲۱ بوده‌اند. TSMC خود به تنهایی، 56 درصد درآمد جهانی تراشه را در همین بازه زمانی سه ماهه بدست آورده است.

اما نکات منفی مربوط به آمار بسیار زیاد است. همانطور که شرکت تحقیقاتی Capital Economics اشاره کرده، وابستگی به تایوان برای تولید تراشه “تهدیدی برای اقتصاد جهانی محسوب می‌شود“. این شرکت بیان می‌کند که 92 درصد از برترین تراشه‌های جهان توسط TSMC تأمین می‌شود و بقیه سهم را نیز شرکت‌ کره‌ای سامسونگ برعهده دارد. TSMC همچنین مسئول تقریباً 1.4 میلیارد پردازنده گوشی‌های هوشمند است که از ترانزیستورهای تولید شده آن‌ها در سراسر جهان با قطر کمتر از یک هزارم موی انسان استفاده می‌کنند.

به‌عنوان مثال، تراشه M1 اپل را در نظر بگیرید که در مک‌ها و آیپد پرو ۲۰۲۱ استفاده شده است. قدرتمندترین تراشه طراحی شده توسط اپل، توسط TSMC با استفاده از فرایند 5 نانومتری ساخته شده که 16 میلیارد ترانزیستور می‌تواند در داخل هر تراشه قرار گیرد.

اعتماد جهانی به TSMC

اعتماد جهانی به TSMC

آیا جایگزینی TSMC برای تولید تراشه در سطح بین‌المللی ممکن است؟

کشورهای بزرگ اما، ابتکاراتی برای افزایش اهمیت خود در صنعت جهانی تراشه در دست اجرا دارند. در ایالات متحده، رئیس جمهور بایدن، 50 میلیارد دلار برای افزایش تولید داخلی تراشه در نظر گرفته است. طرح امنیت ملی چین همچنین، خواستار استقلال نیمه هادی می‌باشد. اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سال 2030، 20 درصد از تراشه‌های نسل بعدی را تأمین کند.

IC Insights، یک شرکت تحقیقاتی مرتبط، بیان می‌کند کشورهایی که به دنبال جایگزینی TSMC و سامسونگ در تولید تراشه می‌باشند، باید در مدت ۵ سال، 30 میلیارد دلار در سال هزینه کرده “تا شانس منطقی برای موفقیت داشته باشند” تا جایگاه دو شرکت مطرح را تصاحب کنند.

در حال حاضر، تایوان ممکن است در تولید تراشه پیشرو باشد، اما ایالات متحده هنوز هم در طراحی تراشه و هم در مالکیت معنوی پیشتاز است. اما وقتی نوبت به تولید تراشه می رسد، ایالات متحده سهم تولید تراشه خود را از 37 درصد در سال 1990 به 12 درصد در زمان کنونی کاهش داده است.

بیشتر تحلیلگران هیچ فرصتی را برای گسترش صنعت تولید تراشه در سراسر جهان متصور نمی‌شوند؛ عمدتا نیز به‌دلیل مبلغی که برای ساخت یک کارخانه مورد نیاز است که تقریباً 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود. دستگاه لیتوگرافی ماورای بنفش (EUV)، که برای طراحی نیمه‌هادی‌های با الگوهای خاص استفاده می‌شود، هرکدام بیش از 100 میلیون دلار هزینه دارند و حتی باید توسط هواپیما‌های متعدد نیز جابجا شوند.

در اوایل این ماه، TSMC ساخت یک کارخانه تولید تراشه در ایالت آریزونا آمریکا را شروع کرد که ساخت آن 12 میلیارد دلار برای این شرکت هزینه در بر دارد. تولیدات این کارخانه در سال 2024 و با تراشه‌های 5 نانومتری آغاز می‌شود (که یک یا دو نسل عقب‌تر از فناوری TSMC در همان سال خواهد بود). گفته می شود كه ایالات متحده از TSMC می‌خواهد در طی 10 تا 15 سال، شش کارخانه دیگر را در این کشور احداث كند.

سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری TSMC در ۳ سال آینده برای برآورده کردن نیاز بازار تراشه ها

نظر شما راجع به فاجعه بار بودن اعتماد جهانی به انحصار TSMC در تولید تراشه چیست؟ به نظر شما، سرمایه گذاری کشورهای دیگر می‌تواند در سال‌های آینده این وابستگی به شرکت‌های تایوانی را کاهش دهد یا خیر.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m.b

“این شرکت بیان می‌کند که 92 درصد از برترین تراشه‌های جهان توسط TSMC تأمین می‌شود و بقیه سهم را نیز شرکت‌ کره‌ای سامسونگ برعهده دارد.”
والا این فاجعه‌باره که به شرکتی که سابقه درخشان نداره اعتماد بشه… نه اعتماد به کسی که 92 درصد از تولیدات رو داره… خداروشکر هر کارشکنی‌ای بوده شروعش از سمت غرب بوده وگرنه شرقی ها بخاطر پیشرفت خودشون حاضر به عقب‌نشینی در روابط نیستند… البته که این اوضاع در شرایط عادی هست… ممکنه روزی جنگی از نوع سرد یا فراتر باشه و در این اوضاع خاص انحصار اصلاً خوب نیست…

Monarch

هر کشور و هر شرکتی تا مدت خاصی زیردست خواهد بود و هدف تمام قراردادهای تجاری نرمال پیشرفت و در نهایت پیشرو بودن شرکت ها و کشور ها است

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی