حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

TSMC تولید تراشه ۳ نانومتری را از نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار، پردازشگرها

در چند سال گذشته، سازندگان چیپست، تراشه های پرچمدار خود را بر پایه معماری ۵ نانومتری ساخته اند. هرچند سازندگان چیپست در حال کار بر روی یک پروسه پیشرفته تر با معماری ۳ نانومتری و ۲ نانومتری بوده اند. حالا به نظر می رسد که TSMC ، که بزرگترین تولید کننده مستقل و تخصصی محصولات نیمه رسانا در دنیا می باشد، قصد دارد تولید انبوه تراشه ۳ نانومتری را از سال آینده آغاز کند. در گزارش منتشر شده در این رابطه آمده است که این شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با ظرفیت تولید ۳۰ هزار واحد تراشه ۳ نانومتری کار خود را آغاز خواهد کرد.

TSMC تولید انبوه تراشه ۳ نانومتری را از نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد

در این گزارش که در gizmochina منتشر شده است همچنین آمده است که با توجه به تعهد TSMC به تامین سفارشات اپل، آنها ظرفیت خط تولید تراشه ۳ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۲ به ۵۵ هزار واحد در ماه افزایش خواهند داد و قصد دارند که سال بعد از آن نیز ظرفیت خط تولید خود را به ۱۰۵ هزار واحد در ماه برسانند.

در مقایسه با معماری ۵ نانومتری کنونی، تراشه ۳ نانومتری مصرف انرژی ۳۰ درصد کمتر و افزایش عملکرد ۱۵ درصدی را برای کاربر به ارمغان خواهد آورد. با وجود سفارشات برای تراشه ۳ نانومتری، این شرکت همچنان بر تراشه های با معماری ۵ نانومتری نیز تمرکز خواهد داشت.

 

جزئیات تراشه ۳ نانومتری TSMC رسما اعلام شد: ۲۵۰ میلیون ترانزیستور در ۱ میلی متر مربع

 

در سال جاری TSMC قصد دارد که به منظور تامین تقاضای رو به افزایش تراشه های ۵ نانومتری، ظرفیت خط تولید مربوطه را افزایش دهد. در حال حاضر، ‌آنها ظرفیت ساخت ۹۰ هزار واحد تراشه ۵ نانومتری در ماه را دارند، اما در نیمه اول امسال، این عدد به ۱۰۵ هزار واحد افزایش خواهد یافت و آنها همچنین قصد دارند تا پایان سال ظرفیت تولید خود را به ۱۲۰ هزار واحد در ماه برسانند.

انتظار می رود که تا سال ۲۰۲۴، ظرفیت تولید تراشه های مبتنی به فناوری ۵ نانومتری TSMC به ۱۶۰ هزار واحد در ماه برسد. به غیر اپل از دیگر مشتریان اصلی معماری ۵ نانومتری این شرکت می توان AMD ، مدیاتک، مارول، برادکام و کوالکام را نام برد.

تراشه ۳ نانومتری

تراشه ۳ نانومتری

هرچند TSMC بیشتر منابع خود را به اپل اختصاص داده است، زیرا این شرکت در حال آماده شدن برای عرضه سری آیفون ۱۳ می باشد که گفته می شود به تراشه A15  که بر اساس معماری 5nm+ ساخته شده است، مجهز خواهد شد. معماری 5nm+ عملا نسخه بهبود یافته از معماری ۵ نانومتری است که سبب بهینه سازی مصرف انرژی خواهد شد.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

امتیاز دوربین وانپلاس ۸تی ۱۱۱ از دی ایکس او مارک

Mahdi

وان پلاس تو هرچی عالی باشه تو دوربین اصلا خوب نیست
از s20fe کمتر گرفته 😔😔

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد