حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش عمر محصولات الکترونیکی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، تحلیل راهبرد، سیاست

در چند وقت اخیر دیدیم که اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند شرکت‌های بزرگ را به تبعیت از قوانین این اتحادیه ملزم سازد. به عنوان مثال، موضوع تغییر درگاه آیفون ۱۵ از پورت لایتنینگ به USB Type C یکی از این موارد است. اما حالا تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش عمر محصولات الکترونیکی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ با ترنجی همراه باشید.

تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش عمر محصولات الکترونیکی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

بر اساس گزارش‌های دریافتی، اتحادیه اروپا می‌خواهد تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی که در داخل مرزهایش فروخته می‌شوند حداقل برای پنج سال دوام داشته باشند. این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای همه کاربران باشد، چه در اروپا زندگی کنند، چه نکنند. در چند سال گذشته، اتحادیه اروپا به طور پیوسته بر روی قوانین مربوط به حق تعمیر، کار کرده است که هدف آن تسهیل تعمیر فناوری قدیمی برای مردم عادی است. هدف این است که اگر گجت‌های قدیمی (مانند آیفون ۱۲ یا گلکسی اس ۲۱ سامسونگ شما) به راحتی تعمیر شوند و شاید حتی ارتقا داده شوند و همچنین تولید ضایعات الکترونیکی آن‌ها کاهش یابد.

این قانون می‌خواهد به جای اینکه یک گوشی یا تبلت، صرفا به دلیل اینکه یک یا دو قطعه آن مشکل پیدا کرده است، آن را سطل زباله بیاندازید و یک آیفون ۱۳ جدید یا گلکسی S22 اولترا خریداری کنید، شما را مجاب سازد که فقط قطعات آن را تعویض کنید و آنچه را که در حال حاضر در دست شماست را نگه دارید. هدف کلی اتحادیه اروپا با این قوانین ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای تا سال ۲۰۵۰ است. در یک اقتصاد دایره‌ای به جای برداشت منابع برای تولید محصولاتی که در نهایت به زباله‌هایی تبدیل شوند که دور ریخته می‌شوند، این زباله‌ها در عوض به عنوان منابعی برای نسل بعدی محصولات مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش عمر محصولات الکترونیکی

جدیدترین اقدام این اتحادیه، انتشار یک پیش نویس پیشنهادی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، تولید کنندگات را مجبور می‌کند تا قطعات ضروری را تا پنج سال پس از عرضه یک گوشی یا تبلت جدید در اختیار تعمیرکاران حرفه‌ای قرار دهند. اتحادیه اروپا این قطعات را شامل دوربین‌های جایگزین، بسته‌های باتری، درگاه‌های شارژ، بلندگوها و سایر قطعات حیاتی می‌داند. همچنین تولید کنندگان را از ارائه به‌روزرسانی‌هایی که بر عمر باتری دستگاه تاثیر منفی می‌گذارد، در همان دوره منع کرده است.

امیدواریم این بدان معنا باشد که بهترین تلفن‌ها و بهترین تبلت‌ها حتی برای مدت طولانی‌تری ابزارهای عالی باقی خواهند ماند. این طرح به شما کمک می‌کند در هزینه‌های خود صرفه‌ جویی کنید و به حفظ محیط زیست نیز کمک کرده باشید. این یک تعریف برد – برد است. اما برخی می‌پرسند برای کسانی که در اروپا زندگی نمی‌کنند وضعیت چطور خواهد بود؟

در حالی که همه این طرح‌ها خوب و عالی هستند، ما می‌دانیم که شما به چه فکر می‌کنید. باید پرسید که چرا باید برایتان مهم باشد که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنید؟ خوب، اتحادیه اروپا از ۲۷ کشور تشکیل شده است و یک ششم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، تصمیمات قانونی آن می‌تواند تاثیر زیادی بر سایر کشورهای جهان نیز بگذارد.

تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش عمر محصولات الکترونیکی

به عنوان مثال، بسیاری بر این باورند که به دلیل قوانین جدید آن که تمام دستگاه های الکترونیکی فروخته شده در اتحادیه اروپا را ملزم می کند تا پاییز ۲۰۲۴، با پورت شارژ USB-C عرضه شوند، ما در نهایت شاهد حذف درگاه لایتنینگ اپل خواهیم بود. در واقع این درگاه نه فقط در اروپا بلکه در سطح جهانی حذف می‌شود.

به گفته TechRadar، اپل نمی‌تواند با عرضه نکردن محصولات خود در اتحادیه اروپا، این قانون را نادیده بگیرد و اگر این شرکت تصمیم بگیرد یک آیفون انحصاری اتحادیه اروپا با USB-C و یک آیفون با درگاه لایتنینگ را در هر جای دیگری عرضه کند، برنامه خود را بیش از حد پیچیده خواهد کرد. در عوض، احتمالا اپل از این قانون در همه جای جهان تبعیت خواهد کرد و محصولات خود را با پورت USB-C عرضه می‌کند.

وقتی صحبت از اپل می‌شود، بسیاری بر این باورند که اتحادیه اروپا و فرانسه، دلیل راه اندازی تعمیرات سلف سرویس این شرکت هستند. برنامه Self Service Repair به افراد عادی اجازه می‌دهد تا قطعات جایگزین آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ را در میان سایر ابزارهای اپل دریافت کنند. علیرغم اینکه اپل سال‌ها از برنامه خود تعمیری عقب نشینی می‌کرد، اما در نهایت در نوامبر ۲۰۲۱ به دنبال تغییراتی در قانون فرانسه در اوایل سال ۲۰۲۱ و بحث‌های پارلمان اتحادیه اروپا در مورد قابلیت تعمیر گجت‌ها، موضع خود را تغییر داد.

تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش عمر محصولات الکترونیکی

در حال حاضر پیشنهاد جدید قابلیت تعمیر پنج ساله فقط یک پیش نویس است. اما اگر اتحادیه اروپا تصمیم به اجرای آن بگیرد و تولید کنندگانی مانند سامسونگ، اپل، گوگل شروع به ارائه قطعات جایگزین به کشورهایی مانند ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا کنند، تعجب نخواهیم کرد. از این مهم‌تر، با تبدیل این طرح به قانون، تعمیرکاران حرفه‌ای خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند واردات قطعات را آغاز کنند. باید منتظر بمانیم و ببینیم در نهایت چه اتفاقی می‌افتد.

اما اگر امروز به دنبال راه‌های دیگری برای کمک به کاهش اثرات زیست‌ محیطی هستید، احتمالا بهتر است که از کارهای کوچک شروع کنید و مثلا به جای خرید غیر ضروری یک گوشی جدید، گوشی هوشمند خود را تا چند سال دیگر نگه‌دارید. نظر شما کاربران ترنجی درباره تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش عمر محصولات الکترونیکی چیست؟ آیا این طرح در صورت عملی شدن می‌تواند مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان