حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی هواوی پی ۱۰ (Huawei P10): پی ۱۰ سرکش

هواوی مدت زیادی نیست که به صورت مترکز روی صنعت تلفن همراه هوشمند فعالیت می کند. در صنعت موبایل یکی از تعیین کننده ترین محصولات هر شرکت برای اثبات برتری آن نسبت به شرکت های دیگر و معتبرتر کردن آن برند در تمامی سطوح، پرچمدار آن است. پرچمدارهای سری پی (P) این شرکت چینی دستگاه هایی هستند که مسئولیت بزرگی به برای متقاعد کردن کاربارن موبایل در جهت پیشرفت های اساسی هواوی در زمینه تولید موبایل به عهده دارند. هواوی پی ۶ اولین نسل این سری است که در جهت پیشبرد برنامه متمرکز هواوی برای تبدیل شدن به سومین تولیدکننده موبایل در بازار جهانی تولید و عرضه شد. از سال ۲۰۱۳ تا کنون ۴ سال می گذرد و هواوی نیز ۴ نسل را در خانواده هواوی پی (Huawei P) عرضه کرده است تا امسال و هواوی پی ۱۰ که پرچمدار سال ۲۰۱۷ این شرکت است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به مهره هواوی برای رقابت با آیفون ۷، گلکسی اس ۸، الجی جی ۶ یا اکسپریا ایکس زد پریمیوم.

هواوی پی 10

چندین عامل در موفقیت یا حداقل القا حس موفقیت یک محصول به بازار و کاربر تاثیر دارد. شایعات، نحوه معرفی، تبلیغات پس از معرفی، کسب موفقیت های قابل توجه در فروش اولیه و سپس بازاریابی مستمر و پایدار تا ارایه دستگاه بعدی. تا به اینجای کار می توان گفت هواوی خیلی خوب عمل کرده است اما اصل موضوع چطور است؟ تجربه ای که دستگاه باید به کاربر بدهد آنطوری هست که ما به عنوان کاربر هواوی آن را به شما توصیه کنیم یا برگ برنده ای برای رقابت با رقبایی که نام بردیم دارد یا نه؟

پی ۶، پی۷، پی ۸ و پی ۹همگی دستگاه هایی هستند که در زمان عرضه، توجه زیادی را به خود جلب کردند.  همینطور پس از عرضه نیز توانستند بیش از حد انتظار ظاهر شوند و نگاه ها را نسبت به هواوی تغییر دهند. پی ۱۰ در بازه ای عرضه می شود که رقبای قدر در بازار حضور دارند و هر یک توانایی منحصر به فردی دارند. هواوی پی ۱۰ چطور می تواند در برابر رقبا حاضر شود؟ اجازه بدهید به سراغ دستگاه برویم و بررسی را آغاز کنیم تا ببینیم آیا پی ۱۰ نیز می تواند دستگاهی شایسته در تاریخ پرچمدارهای هواوی باشد؟

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

هواوی پی 10

بسته بندی هواوی برای پی ۱۰ یک طراحی شاخص و جالب توجه است. در جعبه از وسط و به سمت طرفین باز می شود که برای آغاز شما را تحت تاثیر قرار می دهد. لوگو لایکا و هواوی همزمان روی جعبه است که نشان از تمرکز همکاری این دو شرکت دارد.

هواوی پی 10

درب جعبه را که باز کنید هواوی پی ۱۰ را می بینید. رنگ طلایی پرستیژ یا همان Prestige Gold در اختیار ما بود. بد نیست بدانید هواوی پی ۱۰ در دو رنگ طلایی عرضه می شود. یک Prestige Gold و دیگری Dazzling Gold. تفاوت این دو رنگ در طرح برجسته پشت دستگاه است. در مدل دزلینگ همانند رنگ آبی دزلینگ شما شاهد طرح برجسته ای روی قاب هستید که نور را در جهات مختلف منعکس می کند. این همچنین سبب می شود اثرانگشت نیز روی دستگاه جذب نشده و سر خوردن دستگاه در دست نیز کمتر شود. شخصا حالت دزلینگ را می پسندم و در رنگ آبی آن نمود بیشتری داشت. طلایی پرستیژ اما دقیقا همانند رنگ طلایی آیفون یا دستگاه های آلومینیومی دیگر است. یک آلومینیوم ساده و بدون طرح که از در دست گرفتن آن لذت خواهید برد.

هواوی پی 10

پنل جلویی دستگاه رنگ سفید دارد. برخی این را می پسندند و برخی نه. ما ترجیح می دهیم رنگ طلایی با پنل جلویی سفید ارایه شود اما برخی دوست دارند رنگ خود دستگاه باشد، شما کدام یک را ترجیح می دهید؟ در همه رنگ ها دکمه قفل با یک نوار قرمز از بدنه خود را جدا می کند. همچنین سطح این دکمه طرح برجسته دارد که حس لمس آن را دلچسب تر و تمایز دادنش نسبت به دکمه های تنظیم حجم صدا را راحت تر می کند.

هواوی پی 10

پشت دستگاه خیلی ساده و در ادامه تکامل طراحی پی ۸ و پی ۹ است با این تفاوت که اینجا همه چیز منحنی وار تر است. پوشه ها به شکل مشخصی نسبت به پی ۹ گردتر است. همینطور خط آنتن پایین دستگاه نیز کمی تغییر کرده و از یک خط صاف تبدیل به یک خط با دو گوشه منحنی شده است. اجازه بدهید همین ابتدا درباره موضوعی که در ذهن شماست صحبت کنیم. آیا هواوی پی ۱۰ شبیه آیفون ۷ است؟ اجازه بدهید تصاویر زیر را با هم ببینیم:

من هیچ وقت از طرفداران بحث “کپی” نبوده ام و هنوز هم عقیده ای به سبک اظهار نظر ها ندارم. حقیقت این است شاسی آلومینیومی پی ۱۰ در دست حسی شبیه به آیفون دارد. نه تنها ما، بلکه خیلی از افرادی که در زمینه فناوری نیز سررشته خاصی ندارند با دیدن یا در دست گرفتن این دستگاه همین اظهار نظر را داشتند. به نظر ما این بیشتر شباهت حاصل از پیشرفت طراحی هواوی پی ۱۰ است. اگر به عقب بازگردیم و طراحی پی ۷، پی ۸ و پی ۹ را ببینیم، همه و همه در حال تکامل هستند تا به جایی که می رسیم به پی ۱۰. پس نمی توان گفت هواوی عمدا اقدام تولید دستگاهی شبیه به آیفون کرده است.

هواوی پی 10

هواوی پی ۱۰ را کنار می گذاریم و به لوازم جانبی همراه دستگاه می رسیم. هندزفری همراه پی ۱۰ همان چیزی است که مدت هاست همراه پرچمدارهای هواوی می بینیم. این هندزفری سفید، شبیه به ایربادهای اپل و بدون نامی یا لوگویی از هواوی روی آن است. گفتیم لوگو! حتما به یاد دارید که هواوی تصمیم گرفت تا در هواوی پی ۹ و میت ۹ لوگوی چند پر خود را روی دستگاه درج نکند و فقط به نام HUAWEI روی قاب پشتی دستگاه بسنده کرد. در پی ۱۰ اینگونه نیست و هواوی تصمیم گرفته است تا دوباره لوگوی چند پر خود را به دستگاه باز گرداند. البته که به نظر ما تصمیمی که برای پی ۹ گرفته شده بود بهتر است اما شاید هواوی دوست دارد تا لوگو خود را نیز بیشتر بشناساند. این تصمیم اما شاید نتیجه انتقال حسگر اثرانگشت از قاب پشتی به قاب جلویی دستگاه باشد. بدین ترتیب هواوی در پی ۱۰ روی پنل جلوی دستگاه نامی از خود به جای نگذاشته است و در پشت آن سعی در تاکید مجدد روی برند خود کرده است. به لوازم جانبی بازگردیم، شارژر همراه با هواوی پی ۱۰ از نوع شارژ سریع است که با یک کابل USB Type C ارایه می شود.

هواوی پی 10

هواوی پی ۱۰ در دست حس خیلی خوبی دارد. سبک، باریک، جمع و جور مواردی است که می توان درباره طراحی هواوی پی ۱۰ توصیف نمود. این طراحی فاصله زیادی با عرف استاندارهای طراحی ندارد. منظور ما این است که نه خیلی پیشرو بوده و نه خیلی طراحی منقضی شده ای دارد. طراحی پرچمدارهای امسال به سمت دستگاه هایی بدون حاشیه پیش می رود، هواوی پی ۱۰ اینطور نیست. همچنین طراحی آن مثل دستگاه هایی با نسبت نمایشگر به بدنه ۶۵% که دیگر یک طراحی منقضی شده به حساب می آید، نیست. یک حد میانه که در طراحی خیلی از دستگاه های اندرویدی دیگر می بینیم.

هواوی پی 10

رعایت استاندارهایی مثل دوربین های هم سطح بدنه، حسگر اثرانگشت روی قاب جلویی و البته جنس بدنه مرغوب و توجه به جزئیات از مواردی است که در طراحی هواوی پی ۱۰ قابل توجه هستند. هرچند انتظار داشتیم هواوی همانند سونی، سامسونگ، اپل و الجی گواهی IP68/7 را به پرچمدار خود بیافزاید اما این انتظار را به عضو بعد خانواده میت یا پی انتقال می دهیم.

رابط کاربری و سیستم عامل

هواوی پی 10

هر چقدر از طراحی، سخت افزار و امکانات جانبی یک دستگاه بگوییم، باز همه مهم ترین بخش آن سیستم عامل و رابط کاربری است. در اکوسیستم اندروید شرکت های مختلفی فعالیت می کنند. هر کدام سعی می کنند تجربه خود را از اندروید ارایه کنند. برخی شرکت ها علاقه به شخصی سازی زیاد اندروید دارند و برخی تنها به اضافه کردن برتری های نرم افزاری خاص خود بسنده می کنند. هواوی طبق عادت برندهای چینی علاقه زیاد به شخصی سازی اندروید دارد. رابط کاربری این شرکت را حتما می شناسید، EMUI نام رابط کاربری این شرکت است که مخفف Emotion UI است.

این رابط کاربری روی هواوی پی ۱۰ همراه با اندروید ۷ ارایه شده که نسخه ۵ EMUI است. در این نسخه شاهد بهبودهای ظاهری و امکانات جدید هستیم. یکی از مهم ترین بهبودهای صورت گرفته، نزدیک شدن طراحی بخش میانبرهای تنظیمات به طراحی اندروید خام است. در این بخش  قبلا شاهد دو تب بودیم که با سوایپ به چپ و راست بین خط زمانی (Time line) اعلانیه ها و میانبر تنظیمات جا به جا می شدید. برخی ویژگی تایم لاین اعلانیه ها را در رابط کاربری پیشین هواوی دوست داشتند اما این قابلیت در نسخه جدید رابط کاربری حذف شده تا طراحی پیش فرض اندروید برای این بخش ها جایگزین شود.

هواوی پی 10

همچنان شاهد رابط کاربری هستیم که بدون لیست برنامه ها یا اصطلاحا App Drawer عرضه می شود. تا پیش از این اما در رابط کاربری هواوی برای این بخش هیچ انتخاب دیگر وجود نداشت. حالا شما می توانید از بخش تنظیمان انتخاب کنید که App Drawer وجود داشته باشد یا خیر. این موضوع جالبی است. هر چند با توجه به عادت ما در رابط کاربری هواوی، همان مدل بدون App Drawer را ترجیح می دهیم. به لطف قابلیت جستجو شبیه Spotlight Search رابط کاربری iOS اپل در ارابط کاربری هواوی، راه رسیدن به برنامه ها در این حالت سریع تر است.

هواوی پی 10

مورد جالب دیگر در رابط کاربری پی ۱۰ امکان انتخاب حضور یا عدم حضور دکمه های مجازی روی صفحه اندروید است. هواوی به دلیل عدم حضور حسگر اثرانگشت یا دکمه های لمسی روی پنل جلویی تا کنون از دکمه های مجازی روی صفحه برای ناوبری استفاده می کرد اما حالا با قرار دادن حسگر اثرانگشت در جلوی دستگاه و بهره بردن از ژشت های لمسی، شما می توانید به جای دکمه های روی صفحه، از این حسگر اثرانگشت استفاده کنید.

هواوی پی 10

ما همواره از نظر بصری رابط کاربری هواوی را نمی پسندیدیم. این موضوع هنوز تغییری نکرده و شخصا این رابط کاربری را از نظر بصری نمی پسندم. هواوی برای رنگ ها مختلف دستگاه قالب های گرافیکی (تم) مختلفی در نظر گرفته است. وقتی دستگاه را می خرید، یک قالب گرافیکی به رنگ خود دستگاه روی آن فعال است. قالب گرافیکی که برای رنگ طلایی پرستیژ تنظیم شده است واقعا کارتنی، کودکانه و زشت است. خوشبختانه شما می توانید از قالب های گرافیکی دیگر که در فروشگاه قالب های گرافیکی هواوی در نظر گرفته شده است برای قابل تحمل تر کردن این رابط کاربری بهره ببرید. پس از گشت و گذار در این فروشگاه توانستیم یک قالب گرافیکی مناسب برای خود بیابیم.

هواوی پی 10

مورد مفید دیگر در رابط کاربری را می توان منوی گزینه های بیشتر دانست که زیر پایین نمایشگر به صورت باز شده قرار دارد. این به شما کمک می کند تا بتوانید راحت تر و سریع تر به گزینه مورد نظر خود دست پیدا نمایید. از دیگر قابلیت های مفید رابط کاربری می توان به مدیریت هوشمند برای پایش حافطه داخلی، رم، مصرف منابع و موارد امنیتی همانند App lock اشاره کرد.

هواوی پی 10

صفحه کلید یکی از مواردی است که بیشترین استفاده از آن را در طول روز داریم. صفحه کلید پیش فرض رابط کاربری هواوی یکی از صفحه کلیدهای مورد پسند ماست. همچنین به خوبی از سوایپ فارسی پشتیبانی می کند که نکته بسیار مهمی به شمار می رود.

در مجموع رابط کاربری هواوی پی ۱۰ را یک رابط کاربری خوب می دانیم که باید به آن عادت کنید و از آن لذت ببرید.

نمایشگر

هواوی پی 10

هواوی در نسل های اخیر پرچمدارهایش، نمایشگرهای قابل تاملی را استفاده کرده است. هواوی میت ۸ اولین تجربه من از پرچمدارهای هواوی برای نقد و بررسی بود که پس از تجربه های متفرقه قبلی از هواوی، یک نمایشگر فوق العاده با کیفیت را به من نشان داد. پس از آن پی ۹، پی ۹ پلاس و میت ۹ نیز همین تجربه را پیشرفت دادند. اکثر این دستگاه ها از پنل IPS Neo بهره می برند و کیفیت بسیار مناسبی نیز دارند.

نمایشگر ۵٫۲ اینچی FHD هواوی پی ۱۰ نیز از نوع IPS Neo است که کیفیت بسیار خوبی را ارایه می دهد. روشنایی این پنل بسیار خوب و در روشنایی روز نیز مشکل خاصی ندارد. در مقابل تابش مستقیم آفتاب اما احتمالا مشکل داشته باشید. مقداری بازتاب نور روی شیشه محافظ نمایشگر زیاد است. بد نیست درباره این شیشه بگوییم که خیلی در جذب اثرانگشت و پاک نشدن آن ها تبحر خاصی دارد. هواوی به صورت پیش فرض روی نمایشگر پی ۱۰ یک برچسب نازک قرار داده است که ما طبق عادت همیشگی خود آن را جدا کردیم ولی باید گفت که بهتر است شما این کار را نکنید یا اگر آن را دوست ندارید، از برچسب مناسب دیگری استفاده کنید. البته تمام این موارد زمانی که فهمیدیم شیشه استفاده شده روی هواوی پی ۱۰ از نوع گوریلا گلس ۵ عنوان شده است، تبدیل به یک علامت سوال بزرگ در ذهن ما شد.

غلظت رنگ ها در نمایشگر IPS Neo هواوی پی ۱۰ بیش از نمایشگرهای IPS معمولی است و این سبب می شود تماشای محتوا در آن لذت بخش تر باشد. هر چند این غلظت رنگ سبب می شود رنگ ها از واقعیت خود فاصله بگیرند اما باید گفت که همیشه هم واقعیت زیبا نیست! دقت رنگ سفید اما موضوعی است که در نمایشگر هواوی پی ۱۰ می پسندیم. البته اگر هم نمی پسندیدیم نیز مشکل خاصی نبود چون می توانستیم در بخش تنظیمات نمایشگر دمای رنگ سفید نمایشگر را به دلخواه خود تغییر دهیم.

هواوی پی 10

کنتراست در نمایشگر هواوی پی ۱۰ خیلی خوب و سبب نمایش هر چه زنده تر محتوا می شد. مورد جالبی که در نمایشگر این دستگاه به راحتی قابل مشاهده است، تنظیم داینامیک کنتراست است. بدین معنی که وقتی شما روی تصویر زوم می کنید یا با توجه رنگ و محیط تصویر، شاهد کنتراستی متفاوت خواهید بود. این موضوع در اکثر مواقع یک برتری به حساب می آید اما زمانی که تصاویر سیاه و سفید با داینامیک رنج بالای ثبت شده توسط دوربین دوم را نگاه می کنید، این افزایش کنتراست سبب کاهش داینامیک رنج (محدوده جزئیات در محیط هایی با تفاوت نوری زیاد) می شود.

شاید شما هم مثل خیلی از کاربران اکوسیستم اندروید خیلی راضی نباشید که با پرداخت هزینه یک پرچمدار، نمایشگری با رزلوشن FHD نصیب شما شود. به هر حال خیلی از پرچمدارها در این رده قیمتی نمایشگری به رزلوشن QHD ارایه می دهند. همانطور که در بحث عکاسی و دوربین می گوییم رزلوشن همه چیز نیست، در بحث نمایشگر نیز باید این را گفت، رزلوشن همه چیز نیست. شما با چگالی تصویر بالای ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ می توانید به خوبی متون را مطالعه کنید، وبگردی نمایید و هیچ مشکلی نداشته باشید. البته به یاد داشته باشید که رزلوشن کمتر همیشه و لزوما به معنی مصرف کمتر پنل نمایش هم نیست.

هواوی پی 10

در مجموع باید گفت نمایشگر هواوی پی ۱۰ یکی از بهترین نمایشگر های IPS است که تا کنون دیده ایم. اگر حداکثر روشنایی و شیشه محافظ به ترتیب دارای کمیت و کیفیت بیشتر بودند، مسلما این رضایت بیشتر هم میشد.

دوربین

هواوی پی 10

هواوی به شکل مشخص در دو نسل اخیر تمرکز ویژه ای روی دوربین های پرچمدار خود داشته است. در حقیقت تا پیش از این تصمیم یه خلا بزرگ در یکی از مهم ترین فاکتورهای فروش یک دستگاه پرچمدار در محصولات هواوی حس می شد. هر چند در میت ۸ دوربین خیلی خوبی را شاهد بودیم اما با همکاری هواوی و لایکا شاهد توجه بیشتر روی این بخش هستیم. پی ۹، میت ۹ و پی ۱۰ دستگاه هایی هستند که با دوربین دوتایی که با همکاری لایکا مهندسی شده است، ارایه می شوند.

دوربین های دوتایی این روزها در دستگاه های نسبتا زیادی استفاده شده است، از پرچمدار تا میان رده و در برندهای مختلف چنین فناوری را به کار بسته اند. هواوی با ارایه یک دوربین تک رنگ (یا همان سیاه و سفید) و یک دوربین رنگی وارد بازار دو دوربینه ها شده است. باید بگویم تصمیم های شرکت های مختلف در زمینه استفاده از دوربین دوتایی همگی هیجان انگیزند. از زاویه دید گسترده الجی تا حالت تله اپل همه و همه چیزهایی است که دوست داریم روی یک موبایل ببینیم، شاید بد نباشد شرکت ها به دوربین سه گانه فکر کنند حتی! البته اجازه بدهید این آرزو را ۴ گانه کنیم و یک دوربین سیاه و سفید همانند چیزی که در هواوی پی ۱۰ می بینیم نیز در ترکیب قرار دهیم. حقیقتا این آرزو از آتجا سرچشمه می گیرد که تمام این قابلیت ها دوست داشتنی است. از آرزو بیرون بیاییم و به واقعیت بپردازیم. هواوی پی ۱۰ و دوربین دوتایی آن.

هواوی پی 10

اگر عکاس باشید و علاقه مند به ثبت تصاویر سیاه و سفید، باید بدانید از عکاسی به دوربین سیاه و سفید این موبایل سیر نمی شوید. همچنین با توجه به رزلوشن بالاتر این حسگر تصویر و ثبت تصاویر ۲۰ مگاپیکسلی می توانید جزئیات بیشتری نیز داشته باشید. دوربین رنگی با حداکثر رزلوشن ۱۲ مگاپیکسلی عکاسی می کند. عکاسی در حالتی که قابلیت Portrait یا قابلیت تغییر دیافراگم به صورت نرم افزاری فعال باشد، با هر دو حسگر تصویر صورت می گیرد. حسگر تصویر سیاه و سفید داده های مربوط به عمق میدان تصویر را ثبت می کند و دوربین اصلی نیز تصویر شما را ثبت می کند. اگر هر این قابلیت ها غیر فعال باشند دستگاه فقط با دوربین رنگی عکاسی می کند.

هواوی پی 10

هواوی قابلیت زوم ۲ برابری با افت کیفیت خیلی پایین را ارایه کرده است، بد نیست بدانید این موضوع لزوما ارتباطی به دوربین دوم ندارد و وابسته به آلگوریتم پردازش تصویر است. این قابلیت خیلی دوست داشتنی و مفید است و باید بدانید که کیفیت آن مطلوب ارزیابی می شود. همچنین زوم در دوربین تک رنگ نیز با افت کیفیت کمی انجام می پذیرد.

رابط کاربری دوربین پی ۱۰ همانند نسل های قبلی پرچمدارهای هواوی پز ار امکانات، قابلیت ها و حالت های از پیش برنامه ریزی شده عکاسی است. این رابط کاربری همچنین توانایی عکاسی کامل دستی را نیز به شما می دهد که می توانید به لطف آن عکاسی را بهتر انجام بدهید. حالت هایی مثل نقاشی با نور که شبیه ساز نوردهی طولانی به شمار می رود در این بخش جالب توجه است.

هواوی پی 10

عکاسی با هواوی پی ۱۰ سریع است و لذت بخش. کمی که بگذرد به زوم ۲ برابری و قابلیت پرتره آن عادت می کنید و هر از چند گاهی سعی می کنید سوژه های مختلف را با از نگاه دوربین سیاه و سفید نیز ببینید. این ها مواردی است که در دوربین اصلی دستگاه های دیگر پیدا نمی شود و همین انحصار برای پی ۱۰ می تواند نکته مهمی در خرید باشد.

از برتری های هواوی پی ۱۰ گفتیم، بد نیست از ضعف مشخص آن در عکاسی شرایط نوری ضعیف نیز بگوییم. در حقیقت گام بعدی هواوی برای هواوی میت ۱۰ یا پی ۱۱ باید افزایش کیفیت و توانایی عکاسی در نور کم باشد. هر چقدر این دستگاه در نور مناسب خوب عکاسی می کند، در نور کم ناامیدکننده ظاهر می شود. البته این صفات همه در مقایسه با موبایل هایی با دوربین عالی مثل گلکسی اس ۷ و آیفون ۷ است.

در ادامه چند تصویر ثبت شده توسط دوربین هواوی پی ۱۰ را با هم خواهیم دید:

 

هواوی پی ۱۰ از نظر دوربینی علاوه بر پیشرفت های قابل توجه در خروجی دوربین اصلی نسبت به میت ۹ تفاوت زیادی در این بخش ندارد مگر در دوربین جلوی این دستگاه. در بخش دوربین اصلی گفتیم این “انحصار” قابلیت ها سبب می شود تا انتخاب پی ۱۰ از بین رقبا راحت تر شود، همین موضوع در دوربین جلو نیز وجود دارد. دوربین جلوی هواوی پی ۱۰ نیز همانند دوربین اصلی آن از عکاسی حالت پرتره بهره می برد. جالب است که بدانید این کار بسیار خوب هم انجام می شود. حتی در دوربین اصلی شاهد کیفیت بهتر تصاویر پرتره نسبت به آیفون ۷ پلاس نیز هستیم. حال شبیه به همین قابلیت به صورت نرم افزاری به دوبین جلو آمده است. حالت پرتره دوربین جلو نیز بسیار دوست داشتنی عمل می کند، چیزی که در دستگاه های دیگر نظیر آن وجود ندارد.

هواوی پی 10

در دوربین جلو شاهد عملکرد بهتر در نور کم هستیم که آن را می توان به دلیل گشودگی دیافراگم بیشتر نسبت به دوربین اصلی (f/1.9 در برابر f/2.2) دانست. از نظر زاویه دید دوربین جلو بد نیست بدانید هواوی پی ۱۰ با حالت جالب و البته گنگ برای ما، در صورت تشخیص افراد بیشتر در تصویر، زاویه دید را گسترده تر می کند اما زمانی که تنها در کادر هستید، این زاویه دید محدود تر است!

در مجموع می توان گفت دوربین هواوی پی ۱۰ یکی از دوربین های خوب و پر امکانات و وسوسه کننده است که ضعف اصلی آن در شرایط نوری ضعیف دیده می شود.

سخت افزار

هواوی پی 10

پرچمدارها چه بخواهند و چه نخواهند باید مشخصات سخت افزاری دهان پر کنی را ارایه کنند، این یکی از خصلت های اساسی یک پرچمدار است. چیپست هر دستگاه بخش مورد توجهی از مشخصات سخت افزاری هر دستگاه است. هواوی همانند سامسونگ اعتقاد راسخی به چیپست های ساخت خود دارد. حتی برخلاف سامسونگ که عموما از چیپست های کوالکام نیز استفاده می کند، هواوی تنها یک نسخه از هر پرچمدار خود دارد و آن را با یک چیپست از ساخته های HiSilicon ارایه می کند. چیپست های کایرین از ساخته های این شرکت تحت تملک هواوی است و عموما نتیجه های خوبی در بنچمارک ها ثبت کرده اند. در زندگی روزمره نیز با توجه به بهینه سازی های اندروید توسط هواوی برای عملکرد روی این چیپست شاهد عملکرد مناسبی هستیم.

هواوی پی 10

معماری ۱۶ نانومتری کایرین ۹۶۰ به همراه ۲ شاخه با معماری های Cortex-A73 برای ۴ هسته قدرتمند با فرکانس ۲.۴ و معماری Cortex-A53 برای ۴ هسته متوسط با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتزی برای پردازش مرکزی یا همان CPU استفاده شده که در این بخش هواوی بنچ مارک های خوبی را نیز ثبت نموده است. پردازنده گرافیکی از نوع Mali-G71 است که قرار است عملکرد گرافیکی خیلی خوبی را نسبت به نسل قبل در کایرین ۹۵۰ (تا ۱۸۰٪ عملکرد قوی تر) نشان دهد. همچنین پشتیبانی از Vulkan API نیز موضوع با اهمیتی برای بهره بردن از اندروید ۷ به شمار می رود.

اگر علاقه مند به بنچ مارک ها هستید، می توانید امیتاز بنچ مارک Antutu را برای کایرین ۹۶۰ هواوی پی ۱۰ در تصویر زیر ببینید:

 

هواوی پی 10

حافظه رم ۴ گیگابایتی از آن دسته مواردی است که از هواوی انتظار نداشتیم در حقیقت از یک تولیدکننده چینی بیشتر انتظار می رود از اهرم اعداد استفاده کند تا بهینه سازی های مفیدتر. هواوی ۴ گیگابایت حافظه رم را کافی دانسته و به این صورت است که در نتیجه بهینه سازی های مفید رابط کاربری، عموما مشکلی در مدیریت رم را اجرای برنامه های مختلف ندارید.

در مجموع عملکرد هواوی پی ۱۰ را در بخش سخت افزار می توان در حد بسیار خوب دانست که شاید در بخش گرافیکی بهتر باشد شاهد عملکرد قوی تری باشیم.

باتری

باتری ۳۲۰۰ میلی آمپری هواوی پی ۱۰ برای یک دستگاه ۵.۱ اینچی با ضخامت ۷ میلی متر قابل توجه است. عمر باتری هواوی پی ۱۰ خیلی شگفت انگیز نیست اما جز عمر باتری های خوب قرار می گیرد. قسمت خوب داستان باتری هواوی پی ۱۰، شارژ بسیار سریع باتری این دستگاه از که در مدت یک ساعت و ده دقیقه شاهد شارژ کامل آن با شارژر ارایه شده همراه دستگاه و کابل USB Type C هستیم.

صدا

هواوی پی 10

هواوی پی ۱۰ بلندگوی تکی دارد که دوست داشتیم این شرکت فناوری استفاده شده در پی ۹ پلاس را اینجا نیز استفاده می کرد. این قابلیت با استفاده از بلندگوی مکالمه و بلندگوی اصلی سبب می شود شما احساس صدای استریو داشته باشید. بلندگوی تکی هواوی پی ۱۰ کیفیت و بلندی صدای خیلی خوبی دارد و با رقبایی همچون آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ برابری و حتی برتر است.

خروجی صدا پی ۱۰ نیز قابل توجه است. هندزفری همراه پی ۱۰ همانند هندزفری آیفون ۷ پلاستیک سخت است که شخصا نمی پسندم اما کیفیت صدای آن بسیار خوب است و از داشتن آن خوشحال خواهید بود.

جمع بندی و رقبا

هواوی پی 10

هواوی پی ۱۰ را می توان یک دستگاه زیبا و خوشدست دانست که از نظر طراحی ایراد خاصی به آن وارد نیست. تنوع رنگ بی نظیر آن می تواند برای کاربران زیادی جالب توجه باشد، جنس بدنه بسیار خوب و توجه به جزئیات تحسین برانگیز است. به واسطه سخت افزار مناسب و رابط کاربری خوب می توانید تجربه کاربری مناسبی با پی ۱۰ هواوی کسب کنید. دوربین بخشی است که خیلی شما را سرگرم خود می کند و مطمئنا آن را دوست خواهید داشت. نمایشگر نیز مطمئنا کیفیت بسیار خوبی را به شما ارایه می کند.

در کل می توان گفت هواوی یک به روزرسانی مناسب روی پی ۹ ارایه کرده و در جهت صحیح گام برداشته است. در مقایسه با رقبا باید گفت با توجه به رده قیمتی بالای ۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده برای آن، رقبایی ارزنده تر یا حداقل نام آشنا تر از برندهای مطرح تر وجود دارند. از نظر رقبای بازه زمانی ارایه پرچمدار ۲۰۱۷ هواوی نیز باید گفت پی ۱۰ یک گوشی خوب است، یک گوشی خاص یا تعجب برانگیز نیست، چیزی که برای پیروز بودن در میدان رقابت سال ۲۰۱۷ الزامی است!

نظر شما درباره هواوی پی ۱۰ چیست؟ طبق روال هر بررسی ترنجی، فردا صبح ساعت ۱۰ صبح می تواند تمام سوال های خود را در ترنجی و مستقیما از ما بپرسید.

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mainuser

جناب عطایی با سلام و وقت بخیر خدمت شما و سایر همکاراتون توی تیم سابقا فعال ترنجی!
اولش بگم که اگه ایمیل و آی دی من رو چک کنید جزو اولین اعضای این سایتم. پس اگه حرفی میزنم از سر دلسوزیه و قصد دیگه ای ندارم.
نمیدونم چرا به فکر سایت نیستین. اگه علاقه ای به اداره اش ندارین که یه بحثه و حرفی درش نیست ولی اگه غیر اینه که برادر این چه وضع اداره ی سایته؟ بعد از اون ماجرای مالی سایت جور شده بود که یهو زد به سرتون قالب عوض کنید. نزدیک یک ماه سایت ۶ و ۸ میزد و بعدش هم یه قالب کاملا عادی و خیلی بدتر از قبلی رو روو کردین. هر چی کاربر بود توی سایت رفتن اینور اونور و شما و همکاراتون اصلا معلوم نبود کجا تشریف دارین! یادمه سر ماجرای نوت ۵ بود البته اگه اشتباه نکنم که اکثر سایت های داخلی و خارجی ترنجی رو کرده بودن منبع. بهترین و بروزترین و کامل ترین بررسی ها رو داشتین. کلی نو آوری توی اداره سایت و مطالب با یه تیم حرفه ای که خواننده مطالب لذت میبرد. اون ترنجی کجا و این ترنجی که میشه گفت حدود ده روز از دنیای دیجیتال عقبه و حدود یک ماه یا بیشتر از بررسی.
با این حال اگه تلاش کنید باز سایت میاد بالا. لازمه اش یه پست و جمع کردن افراد قدیمی و … تا باز بشه همون ترنجی البته اگه تمایل داشته باشین.
امیدوارم ناراحت نشده باشین.
یا علی

mainuser

انشالله.
به امید اون روز.
زنده باشین.

mahdi

سلام جناب عطایی ممنون بابت برسی تون ۱. p10پلاس رو برسی میکنید؟
۲. باطری p10 چقدر دووم داره با نت مودم چقدر اسکرین …… میده
۳. شما جای من باشید p9رو میفروشین باp10+ تعویض کنید
باتشکر

Sadeghh

واقعا به نظرم عادل ترین و بی طرف ترین سایت تکنولوژی، بین سایت هایی که رواج بیشتری داره سایت شماست
خیلی ممنون از وجدان کاریتون
امیدوارم شرایط سایتتون روز به روز بهتر بشه و همین روند بی طرف بودن رو همیشه حفظ کنید

saeidsh70

سلام
ممنون از بررسیتون
سوالی داشتم در مورد انتن دهی گوشی که ایا تغییر محسوسی داشته نسبت به نسل قبل و در مجموع در قیاس با پرچمدارهای دیگه چطوره
پ.ن : با توجه به اینکه در زمان معرفی گوشه به انتن های جدید این گوشی اشاره شده بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)