هر گرم DNA می‌تواند ۴۵۵ اگزابایت(EB، معادل ۱۰۱۸) داده را در خود ذخیره کند

8 سال قبل | 16 دیدگاه | ترنجی

زمانی که اولین مکینتاش اپل در سال ۱۹۸۴ عرضه شد، ظرفیت ذخیره سازی آن صد ها کیلوبایت بود. در طول این سال ها ظرفیت ذخیره سازی داده های الکترونیکی، به طور چشمگیری رشد داشته است. اما هنوز مقدار ذخیره سازی داده  های الکترونیکی به ظرفیت ذخیره داده‌ی RNA و DNA نرسیده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

DNA ها به بلوک ساختمانی هسته‌ های اتم معروف هستند(هر چند بلوک های ساختمان جهان هستی اتم ها می‌باشند). همچنین ژنتیک که برای درست کردن همه‌ی موجودات در جهان هستی می‎باشد نیز جزو این بلوک ها است.

dna-strand-blue-tgac-640x353

f3eb0e0e-260f-4ca9-b089-5952694f2536-1424176281549

محققان در موسسه ی تکنولوژی فدرال سوئیس به تازگی راهی را کشف کردند که بتوانند اطلاعات را به شکل مولکول DNA کدگذاری کنند. شکل ذخیره سازی DNA به شکل متراکم نیست، اما بسیار وسیع است.  DNA به لطف شکل مارپیچ گونه‌اش در مقابل آسیب های فیزیکی و شیمیایی ایمن است.

جدید ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که هر گرم DNA می‌تواند ۴۵۵ اگزابایت داده را در خود ذخیره کند و این در حالیست که هر اگزابایت برابر با یک میلیارد گیگابایت است. شرکت محاسبات EMC  در سال ۲۰۱۱ تخمین زده است که ۱٫۸ زتابایت داده های ذخیره شده در جهان وجود دارد. یک زتابایت ۱۰۰۰ اگزابایت است و این به معنای این است که چند گرم DNA  میتواند کل اطلاعات موجود در جهان را در خود ذخیره کند. به طور متوسط بدن انسان تعداد بسیار زیادی DNA دارد و کل ظرفیت ذخیره‌ی داده ها در آن از کتاب هایی که تابحال نوشته شده یا صداهایی که ضبط شده است، بیشتر است.

موسسه‌ی تکنولوزی فدرال سویس به نقل قول از رابرت گرس می‌گوید: “می‌دانیم که اگر اطلاعات را نامنظم نگهداری کنید، اطلاعات را از دست می‌دهید!”

گرس و همکارانش در حال کشف راه های جدیدی به منظور افزایش طول عمر DNA و به هدف نگهداشتن داده ها برای هزاران یا میلیون ها سال می‌باشند.

علاوه بر تمام این موارد هر DNA می‌تواند در دمای ۵۰ درجه‌ی فارنهایت(۱۰۶٫۲ سانتی گراد) به مدت ۲۰۰۰ سال داده هایی که در آن ذخیره شده است را حفظ کند. و اگر دما را به ۰ فارنهایت(۱۸۸٫۸- سانتی گراد) کاهش دهیم می‌تواند تا ۲۰۰۰۰۰۰ سال این داده ها را در خودش حفظ کند.

[su_button url=”https://ca.newshub.org/m/new-research-says-gram-dna-can-store-455-000-000-000-000-000-000-bytes-11963175.html” target=”blank” background=”#06a570″]منبع[/su_button]

Diamond

یعنی چند سال دیگه از DNA به عنوان هارد اکسترنال استفاده میکنیم!

abozarmansuri

حالا تصور کن این تصادفی به وجوداومده باشه برا کسایی که نظریه ی تکامل رو قبول دارند فقط باید ابراز تاسف کرد همین 😥

MILAD1986

تکامل درسته فقط اون قسمتش که میگه خود به خود !! علمی هم نیستش ! اینها همونهایی هستند که فکر میکردن حشره و موش و .. خود به خود ظاهر میشن
مثل اینکه ندونی چطوری لامپ کار میکنه بگی خود به خود !!!
زدن به جاده خاکی !! همیشه همینطور بودن
اصلا تو علم خود به خود نداریم چون علمی حساب نمیشه B-)

mohammacl

جناب euler
اگه تکامل واقعا وجود داره پس این همه میمون چیکار میکنن تو زمین ؟
چرا فسیل حیواناتی که به خاطر تکامل ناقصشون مردن پیدا نمیشه (مثلا زرافه با گردن کوتاه)
چرا حیواناتی نیمه تکامل یافته تو دنیا نیست ؟ مثلا نصفش انسان و نصف حیوان !

euler

خیلی عذر می خواهم اونی که تو علم جاده خاکی زده شما هستید مثل اینکه هیچی از ژنتیک نمیدونی دانشمندان از همین بررسی دی ان ای و تکامل اونها درستی این نظریه رو تایید رو تایید کردند اصلا خود داروین حتی فسیل دایناسورها رو هم بررسی کرده بود چندین سال به نقاط مختلف دنیا سفر کرد زمانی این نظریه رو داد که یک قرن قبل از کشف دی ان ای توسط کریک و واتسون بود خود اقایان کریک و واتسون و اکثریت مطلق زیست شناسان تکامل رو قبول خود اون افرادی که اینها رو کشف کردند تکامل رو قبول دارند بعد شما می ایی بدون دلیل نقضش می کنیزمان گالیله هم می گفتند مگه میشه زمین گرد باشه ما می افتیم! تکامل هم ظرف چند میلیارد سال ایجاد شده نه ظرف دوروز

euler

متاسفانه تو این مملکت عوض درس دادن به بچه ها خرخونی کردن یاد داده میشه طرف کل کتاب رو برای کنکور حفظ می کنه هیچی ازش نمیدونه مردمی که میرند لگوی پپسی رو تو ماه ببینند یا میرند پیش دعا نویس و… نتیجه اش میشه این ! احتمالا اگه یک قرن پیش زندگی می کردیم می گفتند : مگه میشه اکثر فضای اتم خالی باشه هسته های و الکترونها روی هم سقوط می کنند پس هرچی نیلز بور و اینشتین و… گفتند غلطه ؟!

abozarmansuri

دوست عزیز به سایت خارجی هست که در اوت اسامی ۸۰۰ دانشمند آمریکایی وانگلیس آورده که نظریه ی تکامل رو از اساس مردود مدیونن. اگر ملاک درستی به نظریه طرفداری دانشمندا باشه که خیلی احمقانه است در ضمن مثل این که خودت از ژنتیک چیزی سدر نیاری کافی برای کمی در مورد ساختار پروتییین ها مطالعه کنید تا متوجه بشی احتمال بوجود آوردن تصادفیش یک به ده بتوان ۱۹۷ میباشد که چیزی پایین تراز احتمال صفره B-)

MILAD1986

هر اگزابایت یک هزار پتا بایت و هر پتا بایت هزار ترابایت و هر ترابایت هزار گیگابایت و هر گیگابایت هزار مگابایت و هر مگابایت هزار کیلو بایت و هر کیلو =هزار B-)
یک میلیون ترابایت !
مقایسه کنید با حجم هارد خودتون
من ۶ ترابایت هم دارم هارد

رسول آریان

با سلام خانم دانش پژوه.
مطلبتون جالب بود ولی قسمتیش تناقض داره.

شما نوشتید که هر گرم DNA معادل ۴۵۵ اگزابایت هست و همچنین نوشتید که کل اطلاعات دنیا در سال ۲۰۱۱ معادل ۱٫۸ زتابایت گزارش شده و در ادامه توضیح دادید که هر زتابایت معادل ۱۰۰۰ اگزابایت هست.
در نهایت نتیجه گیری کردید که کل اطلاعات دنیا رو میشه در ۱ یا ۲ گرم DNA قرار داد!

چطوری؟
۱٫۸ × ۱۰۰۰ = ۱۸۰۰
۱۸۰۰ ÷ ۴۵۵ = ۳٫۹۵۶

نتیجه گیری اینکه کل اطلاعات دنیا به تقریبا ۴ گرم DNA نیاز داره، ولی شما نوشتید ۱ یا ۲ گرم.

همچنین این آمار مربوط به سال ۲۰۱۱ بوده، یعنی ۴ سال پیش. پس طی این ۴ سال حجم اطلاعات بیشتر هم شده.

در ضمن مطلبتون لینک مرجع نداشت و وقتی که روی لینک کلیک کردم دوباره به همین پست برگشت.

با تشکر.

hamidreza

بسم الله الرحمن الرحیم
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

سلام خیلی ممنون
انشاءالله سربلند باشید :rose:
واقعا به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم

Ari khan

وااااااااااای!!!چقدر زیاد!!!
نکته جالبتر اینکه اگه DNAهر فرد رو استخراج کنین وزنش دقیقا یادم نیست اما یا کمتر از یک گرم میشه یا کمتر از ۱۰ گرم!!!!!!!!!ولی اولی محتملتره!!!!
خدایا قدرتتو عشقه :wacko:

mhkh1368

سلام
توی متن گفته شده که