حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ساخت ارگانیسم نیمه مصنوعی که می‌تواند زندگی کند!

پژوهشگران مؤسسه پژوهشی اسکریپس موفق به ساخت ارگانیسم‌هایی با الفبای ترکیب‌ شده DNA شدند. البته مساله این‌ جا است که آن‌ها آمادگی جهان واقعی را نداشتند چراکه نتوانستند حتی جفت مصنوعی را در کد ژنتیکی‌شان حفظ کنند.

این گروه پژوهشی از آن زمان تاکنون پیشروی‌های عمده‌ای داشته است. آن‌ها نخستین ارگانیسم نیمه مصنوعی پایدار را تولید کردند. این باکتری در حال حاضر همگام با رشد کردن و تقسیم شدنش به X و Y انسان‌ساز خود چنگ زده و همانند حروف A، C، G و T عمل می‌کند. به گفته محققان، کلید این مساله دستکاری کردن در فناوری‌های موجود است.

آن‌ها در ابتدا ناقل نوکلئوتیدی (که حامل مواد مورد نیاز برای کپی کردن جفت باز مصنوعی در غشای سلولی است) را تعدیل و تنظیم کردند. به این ترتیب، توانستند باکتری را همزمان با استفاده از الفبای جدید «بیمار» کنند.

افزون بر این، پژوهشگران کپی شدن حرف Y را ساده‌تر کردند و به عنوان نوعی تضمین، از اصلاح ژن CRISPR استفاده کردند تا ارگانیسم‌های آنها را به رد توالی ژنتیکی که فاقد X و Y است وادارند. البته غیرممکن است که اطلاعات ساختگی از بین برود.

دیدن و رسیدن به کارآیی این زندگی هیبریدی یا ترکیبی در اهداف علمی خیلی زود است. این روش تنها در ارگانیسم‌های تک سلولی مفید است و شما می‌توانید آن را به صورتی پیش ببرید که اطلاعات ژن را ذخیر کند.

مساله مهم‌تر این‌ است که این داده‌ها به RNA منتقل شود چه برسد به این ‌که ارگانیسم‌های پیچیده‌ای تولید گردد. بنابراین، تا وقتی که امکان پیشروی وجود داشته باشد، اسکریپس هم آینده روشنی پیش روی خود می‌بیند. سرانجام این‌ که شما می‌توانید از این الفبا استفاده کنید و برای خلق عملکردهای جدیدی استفاده کنید که به کشف داروهای جدید و مواردی فراتر از این یاری می‌رساند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2017/01/23/stable-semi-synthetic-organism/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار