حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سهم زاهدان از صنعت گردشگری

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

اگر اهل گردش و ایران‌گردی هستید، احتمالا سفر به شهر زاهدان کمتر از شهرهای دیگر در نظرتان بوده است. اما اگر این مقاله را مطالعه کنید و از سهم زاهدان از صنعت گردشگری آگاه شوید، حتما سفر به این شهر را در برنامه‌هایتان قرار خواهید داد. از این جهت توصیه می‌کنیم چمدانتان را ببندید تا وارد یک ماجراجویی جدید و تازه شوید.

با شهر زاهدان بیشتر آشنا شوید

شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان است. نام قدیمی این شهر دزداب بوده که سال‌هاست که به شهر زاهدان تغییر کرده است. زاهدان از بخش شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان راه دارد؛ به همین دلیل این شهر از شهرهای مهم مرزی ایران محسوب می‌شود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین مسجد جامع اهل سنت ایران، یعنی مسجد جامع مکی زاهدان با 33000 مترمربع و 4 مناره 95 متری در این شهر واقع شده است.

چگونه به زاهدان سفر کنم؟

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، به راحتی و با کم‌ترین زمان ممکن می‌توانید برنامه سفر به زاهدان را تهیه کنید. کافی است به یکی از سایت‌های معتبر گردشگری، مثل سایت علی بابا مراجعه کنید. سپس در سایت ثبت نام کنید و نحوه سفر به زاهدان را انتخاب کنید. با توجه به شهر مبدایی که در آن قرار دارید، شما می‌توانید به سه روش یعنی تهیه بلیط اتوبوس، قطار یا هواپیما، به این شهر سفر کنید.

همچنین شما می‌توانید با تور به زاهدان بروید. بهتر است بدانید که شما می‌توانید به صورت اینترنتی هتل یا محل اقامتتان را در زاهدان رزرو کنید. بنابراین برنامه‌های پیش از سفر برای افزایش راحتی و آسایش در سفر به صورت آنلاین برایتان فراهم شده است. در نتیجه با چند کلیک می‌توانید بهترین و راحت‌ترین سفر را تجربه کنید.

جاهای دیدنی زاهدان

اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است بدانید که جاهای دیدنی زاهدان کم نیست. این شهر مملو از بناهای تاریخی و قدیمی و طبیعت متفاوت و خاص است. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از سفر به این شهر، ابتدا با جاهای دیدنی آن آشنا شوید، تا زمان کافی برای بازدید از هر یک داشته باشید.

1.       مسجد زرنج

مسجد زرنج یکی از مهم‌ترین مساجد و بناهای تاریخی این شهر و باقی مانده‌ای از تمدن اسلامی است. شواهد نشان می‌دهد که این مسجد در قرن اول و دوم توسط فردی به نام عبدالرحمن بن سمره (یکی از حاکمان عرب) ساخته شده تا در این مسجد اسلام و مذهب را تعلیم دهد. جالب است بدانید که این مسجد دو مناره دارد که یکی از آن‌ها با مس پوشیده شده است.

2.       رودخانه لادیز

رودخانه لادیز در 100 کیلومتری زاهدان قرار دارد و اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم تماشای این منطقه را از دست ندهید. این رودخانه در فصل بهار و پاییز که هوا در این منطقه خنک‌تر است، مکان مناسبی برای پیک‌نیک و استراحت خواهد بود. این رودخانه یکی از جاهای دیدنی آرامش‌بخش در سفر زاهدان خواهد بود.

3.       قلعه لادیز

تعجبی ندارد که ایران با این تاریخ کهن، در هر شهر، یک یا چندین بنابراین تاریخی شگفت‌انگیز داشته باشد. قلعه لادیز یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر زاهدان است که روی صخره‌های سنگی در حاشیه روستای لادیز بنا شده است. این قلعه به نام قلعه ارباب‌ها و قلعه تپه لادیز نیز معروف است و قدمت این قلعه به دوره اشکانیان باز می‌گردد. اگرچه این بنا طی این همه سال شکوه خود را از دست داده، اما همچنان استوار و تماشایی است.

4.       غار لادیز

اگر در سفر به زاهدان به روستای لادیز رفتید، توصیه می‌کنیم تماشای غار لادیز را از دست ندهید. از سقف این غار در همه فصل‌های سال، قطره قطره آب می‌چکد و آب در کف غار در جریان است. بنابراین تماشای این غار و این روستا، به یکی از خاطرات متفاوت در سفرهایتان تبدیل خواهد شد.

5.       تالاب هامون

تالاب هامون یکی از مهم‌ترین مناطق طبیعی ایران و دنیا است. این تالاب به بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در فلات ایران معروف است که 5700 کیلومتر مربع مساحت و 1 تا 5 متر عمق دارد. این تالاب شامل سه بخش هامون صابری، هامون پوزک و هامون هیرمند است که در مرز میان ایران و افغانستان قرار دارد. این منطقه سالانه توریست‌های زیادی به خود جذب می‌کند. بنابراین اگر به عکاسی و طبیعت‌گردی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم در سفر به زاهدان، حتما سری به تالاب هامون بزنید.

6.       کاروانسرای نصرت آباد

در 4 کیلومتری شمال غرب زاهدان، روستایی به نام نصرت آباد قرار دارد. داخل این روستا، کاروانسرایی به همین نام واقع شده که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این کاروانسرا که با خشت و گِل ساخته شده، شامل 60 حجره، 15 اتاق و 23 طاق‌نما است که معماری آن از دوره صفوی الهام گرفته شده است. این بنا جزو آثار تاریخی مهم ایران است که تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود.

7.       روستای تمین

روستای تمین در زاهدان، یکی از مناطق مهم توریستی است؛ چرا که آب و هوای پاکیزه‌ای دارد و طبیعت و بناهای تاریخی این روستا، آن را جذاب‌تر کرده است. چشمه آب معدنی موسی در این روستا قرار دارد. آب این چشمه درمانی است که هر ساله توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. چشمه آب معدنی موسی از دل صخره‌ می‌جوشد و باعث زیبایی طبیعت آن منطقه شده است.

بهترین رستوران های زاهدان

اگر قصد سفر به شهر زاهدان را دارید، بهتر است بدانید که یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر، غذاهای خاص و محلی آن است. بنابراین اگر قصد دارید در رستوران‌های معروف این شهر یک وعده ناهار یا شام بخورید، توصیه می‌کنیم نام این رستوران‌ها را به یاد داشته باشید.

رستوران ریحان، رستوران عمارت، رستوران مازیار، رستوران ارم طلایی، رستوران نگین آذربایجان، رستوران بابا حاجی، رستوران خان جهان، رستوران حاج احمد، رستوران هتل استقلال، رستوران ولیعصر، رستوران هتل جهانگردی و رستوران گاندو زاهدان بهترین رستوران های زاهدان هستند. معمولا در این رستوران‌ها غذاهای بین‌المللی، ایرانی و حتی غذاهای محلی سرو می‌شود.

اگر می‌خواهید غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان را میل کنید، بهتر است بدانید که کشک زرد، آبگوشت زابلی، املت سوزی، پکوره، دیگچه، تباهگ، چنگالی، دوغ پا، لنجو و بت ماش از جمله مهم‌ترین غذاهای محلی این استان هستند. معمولا این غذاها را می‌توانید در مهمانسراها، رستوران‌های محلی و رستوران‌های معروف این استان میل کنید.

سوغات زاهدان چیست؟

در گذشته که تعداد سفرهای افراد یک خانواده کمتر بود، هر فردی که به سفر می‌رفت، برای خانواده و فامیل، سوغاتی می‌خرید. اما این روزها بسیاری ترجیح می‌دهند که برای افراد نزدیک خانواده یا خودشان یک یادگاری یا سوغاتی از سفر تهیه کنند. اما سوغات زاهدان چیست؟

اگر به شهر زاهدان سفر کردید، می‌توانید برای تهیه سوغاتی به بازار رسولی بروید. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، لباس و پارچه‌های بلوچی دوزی است. بسیاری از طراحان و خیاط‌های مد و لباس برای تهیه بلوچی دوزی یا سوزن دوزی، به این منطقه سفر می‌کنند. جالب است بدانید که قدمت بلوچی دوزی این منطقه به 1500 سال قبل باز می‌گردد. همچنین اگر قصد تهیه سوغاتی دارید، می‌توانید علاوه بر لباس‌های بلوچی دوزی، آینه دوزی نیز تهیه کنید.

از دیگر سوغاتی‌های مهم زاهدان، حصیر بافی بلوچی است. هنگامی که حصیربافی بلوچی را ببینید، متوجه تفاوت آن در نحوه بافت و رنگ با دیگر حصیربافی‌های ایران خواهد شد. معمولا این حصیربافی‌ها را از نخل‌های بلوچ تهیه می‌کنند و با آن اسباب بازی، سبد، کلاه، وسایل تزئینی، زیرانداز و… می‌بافند.

سفال و وسایل تزئینی سفالی زاهدان، از دیگر سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که روستای لاله جین در همدان و کلپورگان در سراوان سیستان و بلوچستان، از مهم‌ترین شهرهای سفالی ایران محسوب می‌شوند. با این حال سفال‌های زاهدان از لحاظ رنگ و طرح با همه سفال‌های ایران متفاوت است و همین مسئله آن را خاص‌تر می‌کند.

اگر قصد خرید سوغاتی‌های خوراکی در زاهدان را دارید، می‌توانید لندو که نوعی شیرینی محلی همراه با خرما و کنجد است، تهیه کنید. انبه، کلوچه خرمایی، چای زاهدان و انواع ادویه پاکستانی، هندی و محلی نیز جزو خوراکی‌ها و سوغاتی‌های معروف این شهر محسوب می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را از بازار بخرید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی