حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مهندسی معکوس تراشه M1 اپل به‌منظور متن‌باز کردن آن برای سازگاری با سایر پلتفرم‌ها درحال انجام است

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها

قابلیت‌های عملکردی فراوان M1 اپل نشان داد که تراشه‌های ARM تا چه اندازه می‌توانند برای تغذیه نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای رومیزی آینده مفید باشند. تاکنون اما، هیچ رقیبی درخوری برای سیلیکون سفارشی غول مستقر در کوپرتینو ظاهر نشده و هیچ راهی نیز وجود ندارد که اپل اجازه دهد چیپست آنها برای سایر دستگاه‌هایی که از سیستم‌عامل‌های دیگر بهره می‌برند، استفاده شود. با این حال، این امر محققان را از تلاش برای ایجاد مهندسی معکوس M1 به‌منظور متن‌باز کردن آن باز نداشته تا بتوانند تراشه اپل را بر روی پلتفرم‌های دیگر نیز اجرا کنند.

مهندسی معکوس تراشه M1 اپل

Maynard Handley، یکی از توسعه‌دهندگانی که بر روی Quick Time اپل کار می‌کرد، اخیرا یک سند 350 صفحه‌ای را با جزئیات نحوه عملکرد M1 اپل به‌اشتراک گذاشته است. نسخه 0.70 فعلی، موارد مهندسی معکوس سیلیکون سفارشی را با ایده‌ها و ورودی‌های مختلف ارائه شده توسط سایر متخصصان مورد بحث قرار می‌دهد. این سند احتمالاً پیش از آنکه M1 برای اجرای سیستم‌عامل‌های دیگر قابل اجرا باشد، چندین ویرایش را تجربه خواهد کرد.

عمر باتری مک بوک با تراشه M1 آنقدر خوب است که اپل فکر می کرد یک باگ است!

با این حال، درک این موضوع که تا چه اندازه برای جمع‌آوری و انتشار سند “M1 Exploration” تلاش شده، بسیار مشکل است و تعجب‌آور نخواهد بود اگر این محققان، هفته‌ها و ماه‌ها وقت بگذارند تا یافته‌های خود را در قالب متن، ترکیب کنند. علاوه‌بر این، ساختارشکنی معماری M1 مستلزم درک پیچیده‌ای از معماری ARM است، به‌علاوه‌که در این راستا، چندین ساعت تلاش برای تشخیص، تست عملکرد، آزمایشات و خطاهای متعدد، بدون توجه به برخورد بی‌شمار موانع که منجر به سرخوردگی طبیعی اعظای تیم می‌شود نیز، انجام می‌گیرد.

مهندسی معکوس تراشه M1 اپل

مهندسی معکوس تراشه M1 اپل

با این حال، در صورت موفقیت، مهندسی معکوس تراشه M1 می‌تواند با دستگاه‌هایی که macOS را اجرا نمی‌کنند نیز سازگار باشد. در واقع، این سند همچنین می‌تواند به‌عنوان گامی برای سازگاری تراشه‌های سری M اپل در آینده با سیستم‌عامل‌های غیر اپلی عمل کند. صحبت از تراشه‌های سری M شد، طبق شایعات و اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، انتظار می‌رود که اپل تراشه M1X خود را برای مدل‌های بازطراحی شده مک بوک پرو در اواخر امسال و پس از آن نیز، تراشه M2 را در سال 2022 و در مک بوک ایر و آیپد پرو جدید برای اولین بار معرفی کند.

نزدیک‌ترین چیزی که ما در واقع به‌عنوان رقیب M1 می‌شناسیم، چیپست بدون نام و معرفی نشده‌ای از سوی کوالکام است که در داخل خود این شرکت، SC8280 نامیده می‌شود. متأسفانه، ما گمان می‌کنیم که درست مانند پردازشگرهای کوالکام برای گوشی‌های هوشمند، سیلیکون آینده آنها از نظر عملکرد و راندمان انرژی، کمتر از انتظارات ظاهر شده و توان رقابت با نمونه اپل را نخواهد داشت. همچنین گفته می‌شود که مایکروسافت نیز درحال کار روی یک تراشه مبتنی‌بر ARM است که احتمالاً برای دستگاه‌های سرفیس خود، بکار خواهد گرفت؛ با این حال، کماکان هیچ شایعه و خبری در مورد آن منتشر نشده است.

آیا تراشه اپل M1 بهترین تراشه لپ تاپ است؟

نظر شما چیست؟‌ آیا دوست دارید تراشه M1 با مهندسی معکوس در سخت‌افزاری غیر از macOS استفاده شود؟ ما اطمینان داریم که مدیران اپل از شنیدن این خبر، خوشحال نخواهند شد؛ با این حال، هنوز نمی‌توان امکان یا عدم امکان این امر را به‌صورت کلی بررسی کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی