حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا تراشه اپل M1 بهترین تراشه لپ تاپ است؟

اپل در نوامبر ۲۰۲۰ از مک بوک پرو ، مک بوک ایر و مک مینی با تراشه اپل M1 رونمایی کرد، و حتما شنیده اید که آنها چقدر فوق العاده هستند. حتما اینتل هم شنیده است. تیم آبی حتی یک کمپین تبلیغاتی برای ضربه زدن به پردازنده جدید اپل M1 راه انداخته است. من فرصتی پیدا کردم تا با اینتل در این باره صحبت کنم، و آنها گفتند که ما قبول داریم که اپل M1 یک تراشه خوب است، اما سوال اصلی اینجاست که آیا برای همه افراد مناسب است و جواب به این سوال بسیار پیچیده تر از این است که بتوان با چند بنچمارک به آن جواب داد هرچند آنها بنچمارک هایی را به ما ارائه دادند که نشان میداد نسل یازدهم پردازنده های اینتل، یا همان Tiger Lake در برخی زمینه ها از نمونه رقیب بهتر است.

آیا تراشه اپل M1 بهترین تراشه لپ تاپ است؟

تراشه اپل M1

تراشه اپل M1

اینتل حتی پا را از این فراتر گذاشت و آنها سخت افزار هایی نیز به ما قرض دادند تا ببینیم M1 چقدر می تواند تفاوت ایجاد کند. ، من مک بوک پرو و مک مینی را در برابر دو رقیب دیگر قرار دادم تا ببینم در مقایسه با یک لپ تاپ با نسل یازدهم پردازنده Core i7 اینتل و تراشه AMD Ryzen 4000 کدام پلتفرم انتخاب بهتری برای کاربر خواهد بود.

در حال حاضر پردازنده های زیادی در بازار هستند و اپل هم عملکرد فوق العاده ای از خود نشان داده است، پسی مهم است که بدانیم چه چیزی گیرمان می آید، مخصوصا اگر بیشتر از ۱۰۰۰ دلار در این زمینه هزینه کنید.

بررسی

مک بوک پرو ۲۰۲۰ اپل با تراشه اپل M1 معرفی شد

مک بوک پرو ۲۰۲۰ اپل با تراشه اپل M1 معرفی شد

پیدا کردن راهی برای بررسی تعدادی لپ تاپ و به دست آوردن اطلاعات قابل اتکایی از آنها، کار فوق العاده سختی است. طبیعتا خیلی مولفه های متغیر وجود دارند و هیچ راهی نیز برای کنترل سخت افزار در دست بررسی نیست. به دلیل اینکه سازندگان لپ تاپ از روش های مختلفی در کانفیگ کردن محصولاتشان استفاده می کنند، حتی تفاوت در عملکرد پردازنده، هنگامی که شما می خواهید دو لپ تاپ با پردازنده یکسان را با هم مقایسه کنید نیز، می تواند زیاد باشد. و وقتی بخواهید چند لپتاپ مختلف با پردازنده های مختلف را با هم مقایسه کنید، شرایط بدتر نیز می شود.

من چهار لپ تاپ مختلف اچ پی Spectre x360 13 ، لنوو  Yoga Slim 7 ، مک بوک پرو ۱۳ اینچی و مک مینی را بررسی کردم. مشخصات این لپ تاپ ها به شرح زیر است:

مک مینی 

  • پردازنده: اپل M1
  • پردازنده گرافیکی: اپل M1
  • رم : ۱۶ گیگ
  • حافظه ذخیره سازی: ۵۱۲ گیگابایت SSD

مک بوک پرو

  • پردازنده : اپل M1
  • پردازنده گرافیکی : اپل M1
  • رم : ۸ گیگ
  • حافظه ذخیره سازی : ۲۵۶ گیگابایت SSD

اچ پی  Spectre x360 13

  • پردازنده‌: Intel Core i7-1165G7
  • پردازنده گرافیکی: Intel Iris Xe graphics
  • رم : ۱۶ گیگ
  • حافظه ذخیره سازی‌ : یک ترابایت SSD

لنوو  Yoga Slim 7

  • پردازنده : AMD Ryzen 7 4800U
  • پردازنده گرافیکی : AMD Radeon graphics
  • رم : ۱۶ گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی‌: یک ترابایت SSD

حتما تیزبین ترین افراد بین شما متوجه بزرگترین مشکل در اینجا شده اند. اینتل برای مقایسه یک مک بوک پرو با پردازنده M1 و اچ پی Spectre x360 13 را قرض داد، اما حافظه این دستگاه ها تفاوت زیادی با هم دارد،‌ مک بوک پرو ۸ گیگ رم دارد و اچ پی Spectre x360 از ۱۶ گیگ رم بهره می برد.

خوشبختانه من یک مک مینی مجهز به اپل M1 در کنار خود داشتم. البته تفاوت زیادی ایجاد نکرد، اما من می خواستم مطمئن شوم تا آنجا که ممکن است شرایط برای همه یکسان باشد. اما درحالی که من توانستم لپ تاپ ها را از لحاظ رم مساوی کنم، پردازنده ها مشخصات به شدت متفاوتی دارند. AMD Ryzen 7 4800U یک پردازنده ۸ هسته ای، با ۱۶ رشته است که حداکثر فرکانس آن به ۴.۲ گیگاهرتز می رسد. از آن سو اینتل Core i7-1165G7 مورد استفاده در HP Spectre x360 فقط ۴ هسته و ۸ رشته دارد ولی می توان فرکانس پردازنده را تا ۴.۷ گیگاهرتز افزایش داد.

اپل M1 از حداکثر فرکانس بسیار کمتر ۳.۲ گیگاهرتز بهره می برد ولی دارای ۸ هسته و ۸ رشته می باشد. هرچند چون بر پایه طراحی آرم می باشد، از فلسفه طراحی big.LITTLE پیروی می کند، که یعنی از ۴ هسته با عملکرد بالا و ۴ هسته با عملکرد بهینه استفاده می کند که همین نیز سبب عمر باتری بالای آن شده است.

عملکرد

شاید خیلی غیر منتظره نباشد که بگوییم وقتی صحبت از عملکرد خام می شود، دیگر اینتل در صدر تراشه ها قرار ندارد. حتی قبل از معرفی اپل M1 در نوامبر ۲۰۲۰ نیز شرایط همینطور بود. ولی اینطور نیست که وقتی صحبت از عملکرد می شود، اپل یکدفعه توانسته باشد همه را کنار بزند. تاج پادشاهی هنوز بر سر AMD است.

مقایسه چهار لپ تاپ در Adobe Premier Export (بر حسب ثانیه)(کمتر بهتر است)

مقایسه چهار لپ تاپ در Adobe Premier Export (بر حسب ثانیه)(کمتر بهتر است)

مقایسه چهار لپ تاپ در Adobe Premier Render (فریم بر ثانیه)

مقایسه چهار لپ تاپ در Adobe Premier Render (فریم بر ثانیه)

Lenovo Yoga Slim 7 که به پردازنده AMD Ryzen 7 4800U مجهز شده بود، به جز در خروجی ویدیو در ادوبی پریمیر و در Geekbench در همه تست ها سریع ترین لپ تاپ بود. این دو مورد هم تا حد زیادی به لطف بهبود نرم افزار حاضر در پلتفرم اینتل و اپل بود. هرچند در شرایط کاری که قدرت زیادی مورد نیاز است، مثل 3D Modeling در Blender مشاهده می شود که AMD Ryzen 7 4800U بیش از دو برابر سریع تر از Intel Core i7-1165G7 است.

مقایسه چهار لپ تاپ در Blender Classroom (برحسب ثانیه)(کمتر بهتر است)

مقایسه چهار لپ تاپ در Blender Classroom (برحسب ثانیه)(کمتر بهتر است)

مقایسه چهار لپ تاپ در Blender Fishy_Cat (بر حسب ثانیه)(کمتر بهتر است)

مقایسه چهار لپ تاپ در Blender Fishy_Cat (بر حسب ثانیه)(کمتر بهتر است)

پردازنده تیم قرمز از اپل نیز کمی سریع تر بود، اما فاصله آن قدر زیاد نبود و این اطلاعات بر اساس نسخه عمومی Blender 2.92.0 است، نه نسخه بتا که برای تراشه اپل بهینه سازی شده است. بنابراین اپل M1 در آينده از این هم سریع تر خواهد شد.

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد چند هسته ای در Cinebench R23

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد چند هسته ای در Cinebench R23

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد تک هسته ای در Cinebench R23

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد تک هسته ای در Cinebench R23

در بنچمارک های ترکیبی همچون Geekbench یا Cinebench نیز اپل M1 می درخشد. AMD در تست چند هسته ای Cinebench برتر از بقیه است، که اصلا جای تعجب ندارد،‌ اما اپل توانسته است در Geekbench 5.3 بر AMD غلبه کند.

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد چند هسته ای Geekbench 5.3

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد چند هسته ای Geekbench 5.3

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد تک هسته ای Geekbench 5.3

مقایسه چهار لپ تاپ در عملکرد تک هسته ای Geekbench 5.3

تفسیر کردن نتایج Geekbench تا حدودی پیچیده است زیرا یک بنچمارک ترکیبی است که گستره زیادی از حجم کاری را در یک بازه زمانی کوتاه بررسی می کند. این تست در واقع حجم کاری واقع گرایانه ای را در بر نمی گیرد، بنابراین نباید به عنوان یکی از تست های نهایی برای تصمیم گیری در مورد به درد بخور بودن یا نبودن یک پردازنده مورد استفاده قرار گیرد. هرچند کار خوبی که انجام می دهد این است که یک دید کلی از عملکرد بالقوه پردازنده به ما می دهد. و چون تراشه اپل M1 یک پلتفرم جدید است، نمره Geekbench بیست درصد سریع تر از پردازنده Zen 2 Ryzen 7 نشانگر این است که وقتی توسعه دهندگان بیشتری برنامه های خود را برای تراشه اپل بهینه کنند، اپل می تواند در زمینه عملکرد واقعا دست برتر را داشته باشد.

مقایسه چهار لپ تاپ در Handbrake Fast (فریم بر ثانیه)

مقایسه چهار لپ تاپ در Handbrake Fast (فریم بر ثانیه)

اما من درباره واقعیت فعلی صحبت می کنم، و اگرچه اپل ادعا می کند که تراشه M1 آنها سریع ترین پردازنده در کلاس خود است، باید گفت که این جمله کمی گمراه کننده است. هرچند در زمینه «فقط عملکرد»، تحسین برانگیز بود.

یک روز در دنیای واقعی

اینتل بر دیگر ابعاد استفاده از یک لپ تاپ تاکید دارد

اینتل بر دیگر ابعاد استفاده از یک لپ تاپ تاکید دارد

پس اپل و AMD هر دو پردازنده های فوق العاده قدرتمندی را برای لپ تاپ ها عرضه کرده اند، اما بر خلاف دنیای رایانه های رومیزی، عملکرد همه چیز نیست. شما معمولا به تعدادی بنچمارک نگاه می کنید و بهترین پردازنده را  برای جمع کردن PC جدید خود انتخاب می کنید، اما در هنگام خریدن لپ تاپ مناسب با نیازهای شما، مسائل خیلی بیشتری را باید در نظر گرفت و در خیلی بخش ها در این زمینه اینتل هنوز خیلی از اپل و AMD جلوتر است. فقط کافیست کمی با HP Spectre x360 کار کنید تا متوجه شوید که چقدر گشت وگذار در محیط دسکتاپ روان است و چه لپ تاپ در شارژ باشد یا نه، همه چیز به خوبی به فرامین پاسخ می دهد. Lenovo Slim در هنگام استفاده روی باتری آنچنان خوب به فرامین پاسخگو نبود، اما به محض اینکه به شارژ زده شد، مشکل ناپدید شد.

برنامه Evo اینتل سبب شده است تا شاهد یک استاندارد قوی در عملکرد روزمره امور مربوط به دسکتاپ باشیم و اپل M1 نیز همانند لپ تاپ مجهز به نسل یازدهم Core i7 روان و پاسخگو بود و این جمله در مورد هر دو مدل مک مینی و مک بوک پرو صدق می کند.

سرآخر، شاید اینتل یک برنامه قوی داشته باشد تا مطمئن شود لپ تاپ هایی که از برند این شرکت استفاده می کنند، در حد و اندازه استاندارد های این شرکت باشند، ولی اپل تمام کامپیوتر هایش را خودش طراحی می کند، بنابراین این یک مزیت برای آنها به حساب می آید.

اچ پی Spectre x360 13 با پردازنده Intel Core i7-1165G7 معرفی شد

اچ پی Spectre x360 13 با پردازنده Intel Core i7-1165G7 معرفی شد

یک حوزه که در آن اینتل بسیار بهتر از AMD و یا اپل است، بحث سازگاری است و این را مدیون Thunderbolt 4 است. درست است که USB 3.2 Gen 2×2 یک استاندارد خوب محسوب می شود، اما هنوز به سرعت و انعطاف پذیری استاندارد تاندربولت اینتل نیست.

یک مورد مربوط به این است که درگاه های USB 3.2 SuperSpeed به پنهای باند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه محدود هستند، در حالی که تاندربولت ۴ دو برابر این پتانسیل یعنی توانایی انتقال ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را دارد و همچنین می توان با استفاده از آن دستگاه های پیشرفته تری را وصل کرد. این بدین معنی است که شما نمی توانید از چیزی مثل Razer Core X  بر روی AMD یا مک بوک پرو استفاده کنید.

پردازنده های گرافیکی اکسترنال ضروری ترین نمونه استفاده از این تکنولوژی نیستند – عملکرد گیمینگ در آنها عالی نیست،‌ بنابراین بیشتر مناسب افرادی هستند که سخت مشغول کار هستند و نیاز دارند که عملکرد ویرایش ویدیو را تقویت کنند. یکی از موارد استفاده محبوب از Thunderbolt 3 داک ها بودند.

مخصوصا برای افرادی که در حال حاضر فقط با یک لپ تاپ در خانه هستند، داک تاندرلولت ۳ می تواند به شما دسترسی به تعداد درگاه های زیادی را بدهد، که قرار دادن آنها در بدنه لپ تاپ های سبک و باریکی همچون مک بوک یا HP Spectre ممکن نیست. داک تاندربولت ۳ که من مرتبا استفاده می کنم Corsair TBT100 نام دارد و شما از طریق آن می توانید به یک اترنت گیگابیت، دو درگاه USB 3.1 Type-A ، دو درگاه USB 3.1 Type-C ، یک رم ریدر، دو درگاه HDMI و یک خروجی صدا دسترسی داشته باشید. همه ی اینها از طریق یک درگاه در دسترس قرار می گیرند که همزمان لپ تاپ را شارژ هم می کند.

داک قدرتمند Corsair TBT100 که از درگاه تاندربولت ۳ استفاده می کند

داک قدرتمند Corsair TBT100 که از درگاه تاندربولت ۳ استفاده می کند

البته داک هایی هستند که از USB 3.2 Gen 2×2 بهره می برند اما به دلیل محدودیت پهنای باند، به اندازه داک های تاندربولت قوی نیستند و اگر شما یک فرد خلاق حرفه ای هستید که نیاز دارید دستگاه ها و مدیا زیادی در حین کار به لپ تاپ شما وصل باشد، احتمالا هنوز Thunderbolt بهترین گزینه است.

وقتی که USB 4 از راه برسد، احتمالا برتری اینتل رو به زوال خواهد گذاشت، زیرا مشخصاتی مشابه با Thunderbolt 3 خواهد داشت، اما این اتفاق در آینده رخ خواهد داد و برای افرادی که الان به دنبال خرید یک لپ تاپ هستند ارزشی ندارد.

شما نمی توانید از لپ تاپ ها در سال ۲۰۲۱ حرف بزنید و صحبتی از عمر باتری نکنید. اکثر لپ تاپ های سبک قابل حمل، شما را در یک روز کامل کاری همراهی خواهند کرد و همچنین می توانید قبل از تمام شدن باتری کلی فیلم هم از نتفلیکس تماشا کنید – اما در حالت آماده به کار چقدر دوام می آورند؟

دو هفته از شروع زمانی که این لپ تاپ ها را تست کردم گذشته بود، بیشتر به این خاطر که تمرکزم را روی Nvidea GeForce RTX 3060 گذاشته بودم. هرچند وقتی در حال بررسی آن کارت گرافیک جدید بودیم و این لپ تاپ ها در گوشه آپارتمان بدون اینکه به شارژر وصل شوند قرار داشتند، همش فکر می کردم که وقتی آنها را روشن کنم، کدام یک هنوز شارژ خواهد داشت.

خب، عملا همه آنها شارژ داشتند ولی مک بوک پرو و لنوو Slim عملا شارژشان تمام شده بود، در حالی که اچ پی Spectre x360 هنوز ۸۳ درصد شارژ داشت. من اکثر کارهایم در دوران قرنطینه را با استفاده از PC گیمینگ خود انجام دادم، بنابراین دانستن اینکه با وجود اینکه یک لپ تاپ را برای یک هفته رها کرده اید، نیازی به شارژ کردن ندارد، حس خوبی است.

همه اینها به چه معنی است؟ چه چیزی باید بخرم؟

اگر شما به دنبال یک توصیه راحت «حتما این را بخر» هستید که برای همه مفید باشد، من نمی توانم شما را کمک کنم. حتی با وجود این پردازنده های جدید مک، بهترین لپ تاپ چیزی است که متناسب با نیاز های شما باشد.

اگر همیشه لپ تاپ خود را در حالتی که به شارژ وصل است استفاده می کنید و سریع ترین عملکرد را می خواهید، شما باید یک کامپیوتر رومیزی بخرید. اما اگر نمی خواهید آن کار را بکنید، گزینه خوب بعدی یک لپ تاپ مجهز به پردازنده AMD است. قرار دادن ۸ هسته با ۱۶ رشته درون لپ تاپ ها یک تغییر شگرف در سال ۲۰۲۰ بود و وقتی لپ تاپ های مجهز به Ryzen 5000 امسال بیشتر عرضه شوند، بهتر هم خواهد شد.

سرفیس بوک می تواند مک بوک پرو را در زمینه 5G شکست بدهد

چیزهایی که مک ها را به دستگاه هایی فوق العاده تبدیل می کرد، هنوز تا حدود زیادی حضور دارند. برای افرادی که طراحی تمیز تر macOS را دوست دارند یا به برنامه هایی نیاز دارند که مخصوص پلتفرم اپل است، مک بوک پرو بهترین گزینه است – مخصوصا اگر در حال حاضر نیز از اکوسیستم اپل استفاده می کنید.

این روزها انتقاد های زیادی از اینتل می شود – که درست هستند – اما وقتی صحبت از «همراه» بودن می شود، هنوز انتخاب یک لپ تاپ با پردازنده Core ارزشمند است. چیزی که در نیروی خام از دست می دهید، در سازگاری و انعطاف پذیری به دست می آورید.

بدون شکل اپل و AMD در تلاش هستند تا تراشه های خود را برای لپ تاپ ها بهینه تر کنند و وقتی که این دو شرکت در این امر موفق شوند، شرایط برای اینتل بسیار دشوار خواهد بود، مگر اینکه بتواند خود را یک لول بالاتر ببرد. وقتی اینتل مشاهده کرد که در کامپیوتر های رومیزی، AMD به این شرکت رسیده است، دچار مشکل شد و حالا اینتل در دو جبهه می جنگد. آنها تا کی می توانند برتر از بقیه باشند؟ نمی دانم، اما خیلی هیجان زده هستم که ببینم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

پردازنده پرچم‌دار بعدی کوالکام احتمالا از فناوری تصویربرداری Leica بهره‌مند خواهد بود

Tanha122

سلام دوستان میخکام لب تاب بخرم . در حد ۲۵ ملیون دست دوم. جنوب کشور هم هستم و نسبت به مرکز کشور قیمت ها پایین نره. به نظرتون چ لب تابی بگیرم . فروشنده های مطمعن هم زیاد میشناسم

persepolis

یه استوک بخر بقیش هم خودت بنداز روش بیشتر 10 هم خرجت نمیشه

_V_

برگ برندش حتی اگر قدرت بالاش نباشه، مصرف و دمای خیلی مناسبشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین کریم نژاد