حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اجرای Resident Evil Village در مک بوک نشان می‌دهد که پلتفرم اپل، آینده بازی‌های رایانه‌ای است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، سرگرمی و بازی

وقتی از اپل و محصولات دسکتاپ یا مک‌ بوک‌های آن نامی به میان می‌آید، کمتر کسی پیدا می‌شود که این پلتفرم‌ها را برای سرگرمی انتخاب کند. اما این تمام ماجرا نیست و اجرای Resident Evil Village در مک بوک نشان می‌دهد که پلتفرم اپل، آینده بازی‌های رایانه‌ای است. با ما در ترنجی همراه باشید.

اجرای Resident Evil Village در مک بوک نشان می‌دهد که پلتفرم اپل، آینده بازی‌های رایانه‌ای است

به نظر می‌رسد که بازی‌های مبتنی بر مک چندین دهه است که با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. گویی آن‌ها در یک چرخه خودشکستگی قفل شده هستند و توسعه‌ دهندگان به دلیل کمبود مخاطب و ابزار، نمی‌خواهند روی این پلتفرم کار کنند. همچنین به دلیل عدم علاقه اثبات شده از سوی توسعه‌ دهندگان، این اشخاص به سراغ اپل نمی‌روند.

مطمئنا، اپل سرویس Apple Arcade خود را دارد، و فروشگاه Steam هم در macOS در دسترس است. اما کتابخانه بازی‌های آن در مقایسه با رایانه‌های شخصی و لپ تاپ‌های ویندوزی به شدت محدود است. با این حال، در سال‌های اخیر، چند نشانه امیدوار کننده در این پلتفرم اپل دیده شده است. برای شروع، باید بگوییم که اپل اکنون تراشه خود را می‌سازد و شکی نیست که چیپست‌های M1 و M2 آن رقیب بهترین چیپست‌های اینتل و AMD هستند.

اجرای Resident Evil Village در مک بوک

همراه با آن، سیستم عامل پرچمدار جدید آن، یعنی macOS 13 Ventura، دارای یک ابزار مهم و قدرتمند برای سرگرمی به نام MetalFX Upscaling است. در همین حال، وقتی صحبت از کتابخانه بازی‌های آن می‌شود، لازم به ذکر است که Eve Online سال‌ها برای دستگاه‌های مک در حال توسعه بوده و عنوانی چون No Man’s Sky نیز به خوبی بر روی بهترین مک‌بوک‌ها و کامپویترهای مک اجرا می‌شود.

همچنین عرضه و اجرای رزیدنت اویل ویلیج نیز نکته حائز اهمیتی است. وقتی اپل در WWDC 2022 فاش کرد که با Capcom همکاری می‌کند تا این بازی را به دستگاه‌های مک عرضه کند، بی شک بسیاری از گیمرها از این موضوع غافلگیر شدند. در اواخر اکتبر نیز بازی مذکور، بر روی این پلتفرم عرضه شد. حالا سوال اصلی این است که آیا این بازی خوب اجرا می‌شود یا خیر؟ و اینکه عرضه آن برای بازی‌های آینده مک چه معنای دارد؟

عنوان Resident Evil Village روی مک بوک تا چه حد خوب اجرا می‌شود؟
به طور خلاصه؛ باید بگوییم بسیار عالی. اگر به یاد داشته باشید، زمانی که به این موضوع اشاره کردیم، اپل مشکلی نداشت تا ابزارهایی را برای توسعه‌ دهندگان فراهم کند تا بتوانند توسعه آن را بسیار آسان‌تر کنند. خب، به نظر می‌رسد که این غول فناوری سرانجام با معرفی کیت ابزار رابط برنامه‌ نویسی کاربردی (API) Metal 3 و به خصوص MetalFX Upscaling که معادل Nvidia DLSS است، تجربه بزرگی کسب کرده است.

چیزهای زیادی در این کیت ابزار وجود دارد، اما کافی است بگوییم که API کلید اصلی عملکرد Resident Evil Village است. سایت Tom’s Guide یکی از چندین سایتی است که بازی را با استفاده از یک مک بوک پرو ۱۶ اینچی که تراشه M1 را به عنوان قلب تپنده خود دارد، آزمایش کرده است. این آزمایش بیانگر آن است که نرخ فریم از ۱۰۰ فریم بر ثانیه در حالت عادی، به بیش از ۲۰۰ فریم در ثانیه (با فعال کردن MetalFX Upscaling) می‌رسد.

اجرای Resident Evil Village در مک بوک

ارتقاء مقیاس و حالت HDR به همان اندازه نیز چشمگیر هستند، به طوری که یکی از داوران Digital Trends گفته است که هیچ عنوانی بهتر از Resident Evil Village با حالت HDR وجود ندارد. این امر به ویژه با توجه به اینکه تعداد کمی از بهترین مانیتورهای رایانه‌های شخصی، مانیتورهای HDR واقعی هستند بسیار مهم است، به این معنی که یک مک بوک می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای گیمرها جهت تجربه این ارتقاء گرافیکی باشد.

این موضوع برای موارد گیمینگ مک به چه معناست؟
Resident Evil Village تنها یک بازی است، اما ورود آن به مک چیزهای زیادی در مورد چگونگی توسعه بازی‌ها بر روی این پلتفرم می‌گوید. No Man’s Sky از گذشته تا کنون نیز یک عنوان بسیار چشمگیر بوده است، اما Resident Evil Village واقعا نشان می‌دهد که مک‌ بوک‌ها و سایر دستگاه‌های مک، وقتی با هم کار می‌کنند و توسعه‌ دهندگان به ابزارهای توسعه اپل تجهیز شوند و از آن به‌ طور خاص برای توسعه یک بازی استفاده شود، چه توانایی‌هایی را خواهند داشت. بازی به‌ خصوص در سایه و افکت‌های نورپردازی کاملا زیبا و طبیعی به نظر می‌رسد و با یا بدون فعال کردن MetalFX Upscaling به خوبی اجرا می‌شود.

اجرای Resident Evil Village در مک بوک

اگر بازی‌های آینده واقعا Metal 3 را به محدودیت‌های خود برسانند، می‌توانیم برای تجربه‌های باورنکردنی‌تری آماده باشیم. حداقل، واضح است که دستگاه‌های اپل به لطف API عالی خود می‌توانند بازی‌های گرافیکی فشرده را بدون هیچ مشکلی و با با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در مک بوک پرو اجرا کنند. صفحه نمایش با وضوح بالا و حالت HDR این دستگاه را واقعا تبدیل به یک ابزار بازی اختصاصی می‌کند.

به طور کلی ، این موضوع برای بازی‌های رایانه شخصی به چه معناست؟
اگر گیمینگ در مک واقعا شروع به کار کند، موضوع مهمی خواهد بود. اپل در حال حاضر با تراشه M1 و M2 خود در حال به چالش کشیدن پایه‌های اصلی صنعت تراشه سازی است و ابزار جدید MetalFX Upscaling که به تازگی پیاده‌ سازی شده است، در حال حاضر با FSR AMD یا DLSS Nvidia رقابت می‌کند.

اجرای Resident Evil Village در مک بوک

به گفته TechRadar، با این حال، موفقیت گیمینگ در مک به این بستگی دارد که آیا اپل به سرمایه گذاری روی توسعه دهندگان و API خود ادامه می‌دهد یا خیر. به صورت کلی ممکن است گام‌هایی در جهت درست برداشته شود، اما تعداد بازی‌های سطح بالایی که روی macOS کار می‌کنند، حداقل در حال حاضر کم است. علاوه بر این، تنها رقیب اصلی آن، یعنی ویندوز، چندین دهه است که در صنعت بازی سازی تسلط کافی داشته است و اپل هنوز راه درازی در پیش دارد.

بنابراین، این روزها، روزهای شروع اپل است، اما دلیلی مهم برای امیدواری طرفداران مک نیز  وجود دارد. از آنجایی که جنبه سخت‌افزاری همه چیز در حال حاضر به صورت عالی وجود دارد، با نرم‌افزاری که با آن دنبال می‌شود، اپل هنوز هم می‌تواند به غولی در صنعت بازی‌ها تبدیل شود و این مسئله می‌تواند برای مصارف گیمینگ برگ برنده خوبی باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان